کد خبر 1175738
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۲
حمایت آلمان و مجارستان از واکسن کرونای روسیه - کراپ‌شده

به دنبال شیوع جهانی ویروس کرونا تحقیقات برای ساخت واکسن مؤثر برای مقابله با کرونا آغاز شد که روسیه توانست نخستین واکسن کرونا را در جهان موسوم به اسپوتنیک وی ثبت کند.

به گزارش مشرق و به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت؛ پس از ثبت واکسن کروناویروس اسپوتنیک V آزمایش‌های بالینی در روسیه با مشارکت ۴۰ هزار داوطلب انجام شد.

همچنین انجام آزمایش‌های بالینی این واکسن در امارات، هند، ونزوئلا و بلاروس اعلام شده است. تجزیه و تحلیل داده‌های بدست آمده که بر اساس آزمایش‌های بالینی انجام گرفته، حاکی از اثربخشی ۹۱.۴ درصدی واکسن اسپوتنیک V است. همچنین این واکسن در برابر موارد شدید کروناویروس ۱۰۰ درصد اثربخشی دارد.

هزینه یک دوز از این واکسن برای بازارهای بین المللی کمتر از ۱۰ دلار خواهد بود. اسپوتنیک V یک واکسن دو دوز است که دوز دوم ۲۱ روز پس از نخستین دوز تزریق می‌شود.

همچنین فرم "لیوفیلیزه شده" (خشک) واکسن را می‌توان در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتیگراد بالای صفر نگهداری کرد.

تاکنون بیش از ۵۰ کشور جهان برای دریافت بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دوز از این واکسن درخواست داشته اند.

"واسیلی نبنزیا" نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل اواخر ژانویه در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری "تاس" گفت: روسیه انتظار دارد سازمان بهداشت جهانی (WHO) به زودی واکسن کروناویروس را تأیید کند. ما اسناد خود را برای احراز مجدد واکسن و قرار گرفتن آن در فهرست استفاده اضطراری ارسال کرده ایم. مرحله دوم بررسی درخواست ما از ۲۲ ژانویه آغاز شده و امیدواریم که به زودی گواهی آن صادر شود.

همچنین به گزارش خبرگزاری رویترز، آمارها حاکی از آن است که تاکنون حدود یک میلیون نفر از مردم روسیه حداقل یک دوز از واکسن کروناویروس اسپوتنیک V را دریافت کرده اند و مقامات این کشور قصد دارند در سه ماه نخست سال جاری میلادی ۲۰ میلیون نفر را در برابر بیماری کرونا واکسینه کنند.

واکسیناسیون سراسری کروناویروس در روسیه با تزریق واکسن تولیدی این کشور از ماه دسامبر برای گروه‌های خاص آغاز شد و سپس از اوایل ژانویه تزریق آن برای عموم مردم انجام گرفت.

گزارش‌ها حاکی از آن است که تاکنون بیش از ۸ میلیون ۲۰۰ هزار دوز از این واکسن در روسیه تولید و ۲ میلیون ۷۰۰ هزار دوز از آن در میان مراکز درمانی توزیع شده است.

همچنین پیش از این پروفسور «الکساندر گینتسبورگ» مدیر مرکز علمی گامالیا، سازنده واکسن روسی اسپوتنیک V اعلام کرده است که تاکنون هیچگونه واکنش حساسیتی شدید نسبت به این واکسن مشاهده نشده و واکنش‌های آلرژیک شدید پس از استفاده از این واکسن در آزمایش‌های بالینی مرحله‌های اول، دوم، سوم و همچنین هنگام واکسیناسیون گزارش نشده است.

طبق اعلام پایگاه اطلاعاتی statista، تاکنون مجوز استفاده از واکسن اسپوتنیک V در کشورهای الجزایر، آرژانتین، بلاروس، بولیوی، گینه، مجارستان، پاراگوئه، روسیه، صربستان، ترکمنستان، امارات متحده و ونزوئلا ثبت شده است.

همچنین بنابر اعلام شبکه خبری بی بی سی، مجارستان نخستین کشور عضو اتحادیه اروپاست که تأیید اولیه واکسن کروناویروس اسپوتنیک V را صادر کرده است. قرار است طی مذاکرات مقامات دو کشور ارسال و توزیع این واکسن در مجارستان انجام شود.

وزیر بهداشت آلمان نیز با اشاره به کمبود واکسن کروناویروس در اروپا گفته است که می‌توان از واکسن‌های کروناویروس ساخت چین و روسیه برای غلبه بر کمبود فعلی استفاده کرد.

بنابر گزارش دویچه وله، وی تأکید کرده است: صرف نظر از کشور تولید کننده واکسن و در صورت اثربخشی و مفید بودن آن، ضرورت دارد برای مقابله با همه گیری مورد استفاده قرار گیرد هرچند که مستلزم تأیید آژانس دارویی اروپاست.

روسیه نیز اعلام کرده است که امکان تأمین ۱۰۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک V و ارسال آن به اتحادیه اروپا در سه ماهه دوم سال جاری وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    30 7
    مخلص کلام اینکه فایزر بده روسی خوبه ما هم که هیچی نوفهمیم
    • IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
      4 23
      دیگه خود نشریات خارجی در مورد عوارض واکسن فایزر کلی مطلب نوشتن، نکنه اونا هم مثل شما هیچی نوفهمیدن؟ خیلی علاقه داری میتونی بری فایزر بزنی چرا معطلی؟
    • مسعود IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
      1 12
      خب برو امریکای بزن دادا
    • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
      0 0
      نشریات خارجی فقط از عوارض واکسن فایزر نوشتن؟ این مطلب رو توی نشریات داخلی خوندی؟؟ خود پوتین الان دچار عوارض واکسن روسی شده
  • امین IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    3 9
    گور بابای هرچی واکسنه
  • خسرو IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    18 1
    مردم روسیه خودشان این واکسن نمی زنند بعد می خواهید این واکسن توی ایران به مردم بزنید؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس