یوتیوب تعلیق حساب کاربری ترامپ را تمدید کرد

تمام هدف آمریکا از خروج از توافق و اعمال سیاست فشار حداکثری برای این بود که با ایران توافق جدید امضا کند.

به گزارش مشرق؛ دونالد ترامپ که با شعار بازگرداندن شکوه و قدرت آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد پروژه‌های آغاز کرد که در هیچ یک از آنها با موفقیت چشمگیری مواجه نشد. در سطح افکار عمومی وی برای بسیاری از مردم جهان یک کابوس بود. اقدامات و تصمیمات او از جمله ممانعت از ورود اتباع چند کشور و از زنان مسلمان که با اعتراض‌های شدید در داخل این کشور و دنیا مواجه شد او را در مقابل افکار عمومی دنیا قرار داد. همچنین اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه کشورهای مختلف نیز باعث تشدید نگاه منفی افکار عمومی در جهان به ترامپ شد. به خصوص که برخی از این تحریم ها به صورت مستقیم موجب بروز کمبود دارو در برخی از کشورها شد.


ترامپ با وجود عمل به وعده خروج از برجام اما هرگز نتوانست ایران را پای میز مذاکره بنشاند. این در حالی است که تمام هدف آمریکا از خروج از توافق و اعمال سیاست فشار حداکثری برای این بود که با ایران توافق جدید امضا کند. با این حال نه تنها چنین رویدادی رخ نداد بلکه ترامپ همراهی کشورهای اروپایی را هم تا حد زیادی از دست داد. علاوه بر این با تشدید فعالیت ها از جمله ترور سردار سلیمانی نشان داد که بر خلاف ادعای خود موفق نشده خطر جنگ با ایران را کاهش دهد. چنان که آمریکا از فردای روز ترور همواره در اضطراب واکنش ایران به این اقدام بود.


از سوی دیگر حمایت ترامپ از سیاست های رژیم صهیونیستی منطقه را وارد آشفتگی مضاعف کرد. حمایت بی ‌چون و چرای آمریکا از عربستان و برخی کشورهای منطقه در تهاجم و کشتار مردم بیگناه یمن و در قتل جمال خاشقچی از جمله دیگر اقداماتی بود که سیاست خارجی آمریکا در دفاع از حقوق بشر، آزادی بیان و مسائل بشردوستانه را زیر سوال برد برای این کشور نزد افکار عمومی موجب شرمساری شد. وی به رغم شوی تبلیغاتی و عکس یادگاری با رهبر کره شمالی اما از حل این پرونده نیز ناتوان ماند. از سوی دیگر مخالفت و دشمنی با چین به اقتصاد آمریکا ضربات قابل توجهی وارد کرد.


خروج ترامپ از بسیاری از معاهدات و قراردادهای دو جانبه و چند جانبه و حتی برخی سازمانها و نهادهای مهم بین المللی نیز آمریکا را در شرایط دشواری قرار داد مثل خروج از پیمان اقیانوس آرام، توافق پاریس، یونسکو و توافق نیویورک و نادیده گرفتن شرایط مهاجران، برجام، شورای حقوق بشر، قرارداد نفتا، پیمان تجاری شرکت فرا آتلانتیک و خروج از سازمان بهداشت جهانی.


تاریخ آمریکا هیچگاه شاهد شکاف های عمیق سیاسی کنونی نبوده و به نظر می رسد مشکلات داخلی آمریکا و تأثیر منفی دوران ترامپ در داخل و خارج، سیاست خارجی این کشور را از روند تهاجمی خارج و رئیس جمهور جدید برای بازگشت قدرتمندانه به عرصه جهانی تلاش کند اما چالش اساسی این است که نظام بین الملل و کشورهای دیگر منتظر نخواهند ماند تا آمریکا بار دیگر خود را برای حکمرانی جهان مهیا سازد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس