سعید نمکی نمایه

وزیر بهداشت گفت: ۱۷ میلیون از جمعیت کشور در گستره تهران و البرز زندگی می‌کنند که این جمعیت می‌تواند وزن قابل توجهی در بیماری و سلامتی ایفا کند.

به گزارش مشرق، سعید نمکی، در نشست با رؤسا و معاونین بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران اظهار داشت: رفتارهای اجتماعی در کلانشهرها با شهرهای کوچک‌تر، متفاوت است و تهران پذیرای مراجعات بیماران از سراسر کشور در بیمارستان امام خمینی (ره) و دیگر مراکز است. از روز اول که در وزارت بهداشت مسئولیت گرفتم، اعتقاد داشتم که کلانشهرها و به ویژه تهران را باید با یک شیوه به خصوص اداره کرد.

وی افزود: همانگونه که سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و خراسان جنوبی را نمی‌شود با حد نصاب جمعیتیِ مازندران و البرز اداره کرد. اگر بخواهیم به ازای هر دو هزار نفر در مناطقی مانند سیستان و بلوچستان که پراکندگی جمعیت دارند، یک خانه بهداشت راه اندازی کنیم، هرگز همه جمعیت آن منطقه تحت پوشش حداقل خدمات، قرار نمی‌گیرند و باید برای آن مناطق اشانتیونی از خدمت تعریف کنیم.

بیشتر بخوانید

نمکی: آخرین اقدامات برای واردات واکسن کرونا/ نگرانی از خیز بیماری/ ۱۱۰۰ بیمار بستری کرونا در مازندران

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در تهران شهرک‌هایی مانند اکباتان، شهید محلاتی یا شهرک غرب به اندازه چندین شهرستان جمعیت دارند بنابراین تهران را نمی‌توان با ساز و کارهای معمول اداره کرد. اگر خدای ناکرده آتش به دامن تهران افتاد، خاموش کردن آن کار بسیار سختی است.

نمکی تصریح کرد: در اطراف تهران به فراخور توسعه خدمات و زیرساخت‌های حوزه سلامت، شاهد توسعه نبوده‌ایم. در اسلامشهر، شهر قدس، ملارد و شهریار با جمعیت چند میلیون نفری، هیچ تخت بیمارستانی وجود نداشت که در حال ساخت و در پایان مراحل تکمیل و راه اندازی است.

وی ضمن تقدیر از مدیریت درمان کرونا در تهران، گفت: بیمارستان‌های بزرگ پایتخت نقش مهمی در آموزش سایر بیمارستان‌های کشور داشتند و این اقدامات کاملاً ستودنی است اما در بخش پیشگیری و بهداشت در تهران، هنوز مشکلاتی داریم که باید حل شود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: وقتی ویروس جهش یافته انگلیسی گزارش شد، مطمئن بودم که هم قدرت سرایت و هم قدرت مرگ زایی این ویروس بالاتر رفته است. با توجه به گستردگی اقلیم و تنوع ژنتیکی در ایران، نباید منتظر ورود ویروس جهش یافته جدید از خارج از کشور باشیم بلکه ممکن است در کشور شاهد جهش ویروس باشیم که در این زمینه مراقبت و پیگیری مستمر ویروس، ضروری است.

نمکی یادآور شد: همین الان با توجه به رفت و آمد مردم، استفاده از وسایل نقلیه عمومی در تهران و حضور در مراکز خرید، ممکن است شعله‌های بیماری در تهران روشن شده باشد که باید با آن مقابله کنیم. یکی از مهم‌ترین اقدامات ما در این شرایط، افزایش تست به ویژه تست سریع است و بخش خصوصی در تهران نیز در این زمینه می‌تواند به ما کمک کند اما به شرطی که تست سریع به طور صحیح، نمونه گیری شود و بعد در سیستم ثبت و گزارش شود.

وی ادامه داد: تورهای بیماریابی را باید در معابر شلوغ و پر جمعیت در تهران داشته باشیم تا بیماران و افراد در تماس با آنها که مشکوک هستند را با سرعت بالاتر شناسایی کنیم. همچنین در استان تهران باید کارخانجات پرجمعیت، زندان‌ها و سایر مراکز پر جمعیت به صورت دوره‌ای، تست سریع را انجام دهند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: پایانه‌های مسافربری و فرودگاه در تهران یکی از مهمترین محل‌ها برای جهش ویروس هستند. در برخی از پروازها، پروتکل‌ها کامل اجرا نمی‌شود بنابراین نظارت بر فرودگاه و پایانه‌های مسافربری حتماً باید تقویت و تشدید شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    4 1
    ننگ به بی غیرتی و بی مسئولیتی برخی مسئولین که عوض فراهم اوردن امکانات اساسی برای مدارس درب مدرسه را فله ای باز کرده اند و این قطعا بر گسترش بیماری در شهر ها اثر فوری و تشدید کننده بدی خواهد داشت!
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    4 1
    وقتی مدارس اعم از دبستان و دبیرستان و ..غیر و ذلک و دانشگاه را باز می کنید و همه در حال تردد بسیار بالا هستند گمان می کنید متوقف می شود؟؟؟ در کشورهای دیگر دانشگاهها انلاین شده اند اینجا نوبر است ؟ دانشجویان به دلایل دیدار رفیق مراجعه می کنند به دانشگاهها و متاسفانه از بین والدین دانشجویان هم فوتی بر اثر ابتلا به کرونا داشته ایم.
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    0 2
    از کلمهء "شعله" استفاده کرده . معلومه بدجوری هوا پسه . خدا همگی ما را بیامرزد
    • IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      2 0
      دو روز دیگه میشه فوران آتشفشان، گدازه ، زبانه های آتش جهنم با ایجاد ترس میخواین واکسنا و داروهای وارداتی رو به خورد مردم بدید؟!!
  • قاسم سلیمانی ام IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    2 0
    دوباره شروع شد باز چه خوابی دیدید
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    4 3
    وقتی می‌گفتیم به خاطر یک مشت غیرانتفاعی مدارس را باز نکنید الان را می دیدیم . حالا آقای رییس‌جمهور و وزیر آموزش و پرورش باید پاسخگو باشند و نگذارید مثل مهر ماه از زیرش در بروند
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    0 0
    وقتی در جلسه هیئت دولت نشستی ، به رئیست تذکر بده که دستور لغو محدودیت ها را داده .
  • شفتى اصفهانى IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
    0 0
    جلوى دورهمى هاى خانوادگى + اجتماعا ت سياسى فرهنگى و علمى بيش از ٥ نفر بيش از ٦ نفر + مراسم رونمايي از پيشرفت هاى عمرانى را بگيريد و فكرى هم براى پول دار هاى بيمارى كه براى انها نسخه گردش در قشم و كيش نوشته اند بكنيد.
  • ناشناس IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    0 0
    قطعا در اين شعله ورى كروهى از مردم نادان مقصر هستند كه اصول پروتوكل را رعايت نميكنند ولى در حد ٢٠٪‏ بقيه ٨٠٪‏, را كوتاهى و اشتباه هاى دولتي ها اشكار در برنامه هاى تلويزيون و دور و بر عكاسان و دوربين هاى خبرنگاران ميبينيم كه فاصله را رعايت نمى كنند و ميخواهند ثابت كنند ما هم بوديم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس