کد خبر 1173672
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
سالانه یک میلیون مسکن در کشور ساخته می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی در رابطه با علت گرانی مسکن گفت: بازار مسکن در ایران توقفگاه سرمایه است و این بازار از نظر مردم در مقایسه با سایر بازارهای موازی مطمئن‌ترین بازار برای حفظ ارزش سرمایه است.

به گزارش مشرق،  آمارها نشان می‌دهند، قیمت‌ها در بازار مسکن در طول کمتر از سه سال بیش از ۲۵۰ درصد رشد داشته و رشد بی‌وقفه قیمت‌ها متاثر از چند عامل افزایش نرخ ارز و طلا، افزایش نرخ تورم، افزایش نرخ سوخت و مصالح باعث شد تا میزان معاملات در سال گذشته در تهران به کمترین میزان که در سال ۱۳۶۶ بوده رسید و کمتر از ۳ هزار معامله ثبت شد.           

طبق گزارش رسمی وزارت راه و شهرسازی تهران گران‌ترین شهر برای خرید خانه محسوب می‌شود و در حالی که متوسط قیمت خرید خانه در پایتخت در هر متر مربع بیش از ۲۷ میلیون تومان است، در ۲۵ استان قیمت مسکن به کمتر از ۱۰ میلیون تومان در هر متر مربع می‌رسد و در ۹ استان متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی کمتر از ۵ میلیون تومان است.

اما در چند ماه اخیر با کاهش انتظارات تورمی پس از پیروزی بایدن در انتخابات و ورود وی به کاخ سفید و همچنین افت نرخ دلار، افزایش قیمت مسکن هم متوقف شده و طبق گفته کارشناسان و مسئولان در معاملات منعقد شده حتی قیمت‌ها به طور متوسط بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

محمود محمودزاده با اشاره به دلایل افزایش قیمت مسکن در کشورمان اظهار داشت: بازار مسکن در ایران توقفگاه سرمایه است و اغلب مسکن را کالای سرمایه‌ای می‌دانند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به همین دلیل است که مهم‌ترین استراتژی ما در وزارت راه و شهرسازی جداسازی بازار سرمایه از بازار مصرف است و با ابزارهای قانونی مانند مالیات به دنبال اجرای این سیاست و استراتژی در بازار هستیم.

وی تاکید کرد: فراموش نکنیم که مسکن یک کالای بادوام محسوب می‌شود و از نظر مردم در مقایسه با سایر بازارهای موازی مطمئن‌ترین بازار برای حفظ ارزش سرمایه، بازار مسکن است.

محمودزاده ادامه داد: این ماهیت بازار مسکن است که تاریخ انقضاء ندارد و مانند سایر بازارها نیست که واکنش سریع به متغییرهای بازار بدهد.

البته در این دوره از موج گرانی‌ها عامل دیگری که به افزایش قیمت مسکن کمک کرد، بحث انتشار آگهی در سایت‌های اینترنتی بود که جریانی با انتشار انبوه آگهی‌های غیرواقعی در این سایت ها، به بالا رفتن خیز موج گرانی کمک کردند و به همین دلیل این پلتفرم‌های آگهی‌های اینترنتی تا ماه‌ها اجازه درج قیمت را نداشتند، اما از دو هفته گذشته با تعهداتی از جمله احراز هویت ملک و فرد آگهی‌دهنده، قیمت‌ها به این سایت‌ها برگشت که البته تغییر محسوسی نسبت به ماه‌های گذشته در نرخ بازار دیده نمی‌شود.

منبع: ایلنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • سعید IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    50 0
    فساد در مقامات (مرفهین بی درد)
  • کامیار IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    3 0
    فقط دوتا قانون مستحکم میخواد یکی هر کدملی یک خانه یعنی اگر کسی خونه دوم یا سوم داره باید نصفشو مالیات بده و دومیش اینکه هرسند تازه ای که زده میشه نشه به نام دیگری زد و هرید و فروش کرد تا ده سال یعنی دلال بازی تموم براحتی قیمت ملک شصت درصد کاهش میابد
  • کامیار IR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    0 0
    فقط دوتا قانون مستحکم میخواد یکی هر کدملی یک خانه یعنی اگر کسی خونه دوم یا سوم داره باید نصفشو مالیات بده و دومیش اینکه هرسند تازه ای که زده میشه نشه به نام دیگری زد و خرید و فروش کرد تا ده سال یعنی دلال بازی تموم براحتی قیمت ملک شصت درصد کاهش میابد
  • m.z IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    0 0
    مهندس m.z علت اصلی اقتصاد خراب ایران از کاهش ارزش ریال ، نبود کار برای جوانان و یا دستمزد پایین ، جهش قیمت مسکن و گرانی اجاره و افزایش قیمت مواد غذایی در ایران چیست؟ کشور ایران برای 80 میلیون ایرانی هم خانه هم کار و هم پول با دستمز بالا و هم مواد غذایی و.. دارد ولی وقتی با هجوم اتباع و مهمان ناخوانده به ایران مواجه میشویم( هیچ کشور به این اندازه جمعیت میلیونی بین 5 تا 15 میلیون اجازه ورود مهاجران رو نمی دهد) با ورود هر خانواده خارجی یک خانواده ایران بدبخت میشود ، این اتباع با اوردن دلارهای سرگران باعث کاهش ارزش پول و با خرید و سرمایه گذاری در بازار املاک، خودرو وطلا و کار باعث کاهش ارزش پول کشور شده اند مثلا اگر بنده 80 نفر را دعوت کنم برای اردوی 2و3 روزه و بعد در زمان شمارش 5 نفر مهمان ناخواده هم داشتم که جمعا 85 نفر بشویم حالا بنده چشم روی این 5 نفر ببندم و بگم 2و3 روز یک طوری میگزرانم باید همیشه5 نفر در اتوبوس ایستاده باشند ،در موقع غذا و خواب و تفریح هم بیاید پنج نفر روی زمین و غذایی کمتری بخورند و وسایل تفریح ندارم و این 5 نفر باعث ایجاد عدم احساس ارامش و امنیت آن 80 نفراصلی هم میشوند که یک وقت این 5 نفر زودتر نروند و جا ومکان و غذایی و از لاوازم انها استفاده کنند در نهایت امروز واقعیت این طور است که اگر این تعدا 5 نفر 15 نفر کنیم و معیار غذا( مواد غذایی) صندلی ( امکانات و کار)و مکان خواب(خانه) رو هم پول بیشتر کنیم یعنی هرکس پول بیشتری دار صندلی دارد غذا دارد و محل خواب و .. در نهایت این وسط حتما از اون 80 نفر 5 نفر فقیر پیدا میشود و یا ایجاد میشود( با توجه به اختلا چنده برابر ارزس املاک خارجی با املاک در ایران) یک مثل قدیمی هست که میگوید مهمان امدنش خوب برای یک شب دو شب ماندش طولی دردسر افرین است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس