کاهش ۴۰ درصدی میزان بارش‌ها نسبت به سال آبی گذشته

بر اساس آخرین گزارش وزارت نیرو، تا ۴ بهمن امسال میزان ذخایر آب در مخزن سدهای کشور به ۲۶ میلیارد و ۶۳۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

به گزارش مشرق، بر اساس آمار بهره‌برداری از سدهای مخزنی کشور تا چهارم بهمن‌ ماه در سال آبی ۱۴۰۰-۹۹ مجموع ظرفیت مخازن سدها ۵۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب بوده که نشان دهنده ۵۳ درصد پرشدگی مخازن است.

بر این اساس، به تبع روند طبیعی بارش‌ها، حجم ورودی آب از ابتدای سال آبی ۱۴۰۰-۹۹ تاکنون برابر با ۱۰ میلیارد و ۶۱۰ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل از آن (۱۱ میلیارد و ۷۸۰ میلیون مترمکعب)، بیانگر کاهش ۱۰ درصدی ورودی آب به مخازن سدهای کشور است.

این گزارش حاکی است، آخرین وضعیت سدهای کشور نشان می‌دهد که تا ۴ بهمن سال آبی امسال میزان ذخایر آب در مخزن سدها به ۲۶ میلیارد و ۶۳۰ میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با سال آبی ۹۹-۹۸ نشانگر یک درصد کاهش است.

بیشتر بخوانید

بارش برف، باران و وزش باد شدید از پنجشنبه

بر اساس این آمار، به تبع میزان ورودی به سدهای کشور، خروجی آب از سدها با کاهش مواجه بوده و تا این مدت ۱۱ میلیارد و ۱۳۰ میلیون مترمکعب خروجی آب از سدهای کشور را شاهد بوده‌ایم، به‌گونه‌ای که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی قبل، از کاهش ۱۷ درصدی برخوردار بوده است.

بر اساس گزارش آخرین وضعیت سدهای مهم در بخش شرب و کشاورزی تا ۴ بهمن‌ماه، آب موجود در مخازن پنج‌گانه سدهای استان تهران ۵۶۳ میلیون مترمکعب است که نشان دهنده ۳۰ درصد پرشدگی مخازن بوده و نسبت به سال گذشته نیز دارای ۹ درصد کاهش است.

همچنین سد یامچی در استان اردبیل نیز با ۲۱ میلیون مترمکعب آب موجود در مخزن که میزان ۲۶ درصد پرشدگی را نشان می‌دهد، دارای ۳ درصد کاهش آب در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.

افزایش ۵۰ درصدی آب موجود در سد رئیسعلی دلواری بوشهر

این گزارش حاکی است، در استان بوشهر سد رئیسعلی دلواری با ۴۳۲ میلیون مترمکعب آب موجود در مخزن، نشان از پرشدگی ۶۲ درصدی بوده که نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش دارد.

سد کمال صالح در استان مرکزی بر اساس آخرین هیدروگرافی دارای ۷۴ میلیون مترمکعب آب موجود در مخزن است که خبر از پر شدگی ۷۸ درصدی و کاهش ۸ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را می‌دهد.

بر اساس این آمار، در سدها و چاه نیمه‌های منطقه زابل استان سیستان و بلوچستان به عنوان سدهای طبیعی در این منطقه، چاه نیمه (۱ و ۲) با ۱۱۳ میلیون مترمکعب آب موجود در مخزن نشانگر پرشدگی ۳۸ درصدی و چاه نیمه ۳ با ۲۳۰ میلیون مترمکعب بیانگر ۷۲ درصد پرشدگی، کاهش ۱۱ درصدی نسبت به سال گذشته نشان می‌دهند. چاه نیمه ۴ نیز با ۴۱۴ میلیون مترمکعب آب موجود در مخزن نشانگر ۵۴ درصد پرشدگی مخزن بوده و افزایش یک درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

این گزارش می‌افزاید، آب موجود در مخزن سد استقلال استان هرمزگان با ۱۳۱ میلیون مترمکعب، پرشدگی ۵۵ درصدی را نشان داده و از کاهش ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر می‌دهد. همچنین سد شمیل و نیان با ۳۳ میلیون مترمکعب آب موجود در مخزن نشانگر پرشدگی ۳۴ درصد بوده و کاهش ۶۴ درصدی را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، سد سفیدرود در استان گیلان با ۶۷۷ میلیون مترمکعب موجودی مخزن از کاهش ۷ درصدی آب در مخزن این سد نسبت به ۴ بهمن‌ماه سال گذشته خبر می‌دهد که نشانگر ۶۴ درصد پرشدگی این مخزن است.

سد سلمان فارسی در استان فارس نیز با ۷۶۵ میلیون مترمکعب بیانگر پرشدگی ۸۰ درصدی بوده و ۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بر اساس این آمار، آب موجود در مخزن مجموع ۱۳ سد حوضه دریاچه ارومیه ۶۳۳ میلیون مترمکعب است که نشان دهنده ۳۸ درصد پرشدگی مخازن بوده و نسبت به سال گذشته نیز دارای ۸ درصد کاهش است.

همچنین سد زاینده‌رود در استان اصفهان با ۱۸۴ میلیون مترمکعب آب موجود در مخزن که میزان ۱۵ درصد پرشدگی را نشان می‌دهد، دارای ۴۰ درصد کاهش آب در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.

این گزارش حاکی است، در استان خراسان‌رضوی سد دوستی با ۶۰۴ میلیون مترمکعب آب موجود در مخزن، نشان از پرشدگی ۴۹ درصدی بوده که نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد افزایش دارد.

سد شیرین‌دره در استان خراسان‌شمالی بر اساس آخرین هیدروگرافی دارای ۵۱ میلیون مترمکعب آب موجود در مخزن است که خبر از پر شدگی ۸۴ درصدی و افزایش ۴ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته می‌دهد.

بر اساس این آمار، در سدهای حوضه قمرود، سد گلپایگان با ۵ میلیون مترمکعب آب موجود در مخزن نشانگر پرشدگی ۱۴ درصدی و کاهش ۶۷ درصدی نسبت به سال گذشته، سد پانزده خرداد با ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب دارای افزایش ۳ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و سد کوچری نیز با ۱۴۷ میلیون مترمکعب آب موجود در مخزن نشانگر ۷۱ درصد پرشدگی مخزن بوده و افزایش ۸ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

این گزارش می‌افزاید، آب موجود در مخازن مجموع ۱۰ سد استان خوزستان شامل ۱۴ میلیارد و ۳۹۶ میلیون مترمکعب است که پرشدگی ۵۹ درصدی را نشان داده و از افزایش یک درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر می‌دهد.

همچنین، سد کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد با ۴۷۳ میلیون مترمکعب موجودی مخزن از افزایش ۲ درصدی آب در مخزن این سد نسبت به ۴ بهمن سال گذشته خبر می‌دهد که نشانگر ۸۶ درصد پرشدگی این مخزن است.

کاهش ۴۰ درصدی ارتفاع ریزش‌های جوی کشور نسبت به سال آبی گذشته

بر اساس این گزارش مقایسه‌ای تا ۴ بهمن‌ماه مجموع ارتفاع ریزش‌های جوی کشور معادل ۸۵.۵ میلی‌متر است که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه بلندمدت (۱۰۳.۵ میلی‌متر) ۱۷ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۴۶.۶ میلی‌متر) ۴۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • صمد IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    2 0
    ...ضاقت الارض و منعت السما...
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    0 0
    بارون بیادم سیل میشه بعدم میگید اب نیست کفر نعمت میکنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس