کد خبر 1172823
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مرکز مطالعات پژواک خرد معاصر به نقل از بلومبرگ درباره تغییر سیاست‌های عربستان نوشت: سیاست‌های ریاض دیگر هدفی برای رهبری جهان اسلام ندارند

بلومبرگ در گزارشی اشاره کرد که عربستان سعودی سعی دارد به جای تمرکز بر رهبری جهان اسلام و دفاع از اهداف آن، در این مرحلهٔ حساس که پادشاهی از آن عبور می‌کند، بر منافع ملی محلی تأکید کند.

از زمان اولین دوره جانشینی، پادشاهان سعودی کشورشان را به عنوان حامی اوضاع اسلامی در جهان می‌دانستند و هر نوع رقابت در این مسیر را رد می‌کردند؛ آن‌ها علاقه زیادی به حفظ وزن منطقه‌ای و حضور اسلامی از خود نشان دادند.

در چارچوب شروع فشارهای جدید سعودی، آنان به سمت پرونده‌های مختلف داخلی با هزینهٔ وزارت امور خارجه و مسائل مربوط به اسلام و مسلمانان، عقب‌نشینی کرده‌اند. اظهارات یک دیپلمات چینی در عربستان سعودی در دفاع از رفتار پکن با مسلمانان این کشور، در میان محکومیت بین‌المللی در مورد اردوگاه‌های بازداشتی که چین برای میلیون‌ها مسلمان از اقلیت اویغور باز کرد، نمونه‌ای از این موارد است.

نظرات او به اندازهٔ محلی که در آن حاضر بود، اهمیتی نداشت.  دیپلمات چینی تان پانگلین در مقاله‌ای در یک روزنامه مهم سعودی در ماه ژوئیه گفت که حزب کمونیست چین به گونه‌ای با مسلمانان منطقه متحد شده است که منجر به "تغییرات بزرگ" می‌شود.

این اظهارات سرکنسول چین در جده است؛ جایی که تنها 70 کیلومتر با مقدس‌ترین نقطه در میان مسلمانان یعنی مکه فاصله دارد. آن‌هم در زمانی‌که حتی ایالات متحده و اروپا نیز چین را به آزار و اذیت مسلمانان اویغور و سایر اقلیت‌های مسلمان متهم کردند.

دادن فضای لازم به دیپلمات چینی برای دفاع از سیاست‌های کشورش نشان‌دهندهٔ محاسبات سیاسی جدید تحت تسلط محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و اعطای اولویت‌های محلی به سیاست بازتر است؛ که علی‌رغم مخالفت با آنچه در منطقه سین‌کیانگ اتفاق می افتد، با توجه به تغییر دولت ایالات متحده به خوبی به او خدمت خواهد کرد.

اکنون مواضع عربستان سعودی براساس برنامه‌ها و طرح‌های تجاری و واقعیت‌های ژئوپلیتیکی شکل می‌گیرد؛ آن‌هم در حالی که ظهور انرژی پاک توسط ترکیه، به یک رقیب برای نفت و چالشی در مسیر رهبری جهان اسلام برای عربستان سعودی تبدیل شده است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    0 0
    شیوخ عرب سعودی در حد همان اداره یک قبیله بیشتر نیستند ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس