کد خبر 1172601
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین در خصوص حمله موشکی به ریاض نوشت: روز گذشته خبر حمله موشکی به ریاض توسط برخی رسانه‌های منطقه مخابره شد. بر مبنای این خبر پدافند هوایی سعودی موفق شده بود که یک موشک را در آسمان ریاض رهگیری و منهدم کند.

 بلافاصله پس از این حمله، همه نگاهها معطوف به انصارالله شد، اما سخنگوی ارتش یمن هرگونه انتساب  آن به انصارالله را رد کرد.

 بامداد یکشنبه اما گروهی عراقی موسوم به «الوِیة الوعد الحق» [تیپ‌های وعده حق] در بیانیه‌ای رسماً مسئولیت حمله شنبه به ریاض را بر عهده گرفت و آن را «انتقام خون شهدای انفجارهای تروریستی بغداد» دانست.

 نکته نخست اینکه با توجه به تکذیب انصارالله و سابقه این جنبش در پذیرش مسئولیت حملات پیشین، برخلاف آنچه عربستان ادعا کرده این عملیات توسط انصارالله یا ارتش یمن صورت نگرفته است.

 گروه عراقی تازه تأسیسی که مسئولیت عملیات را به عهده گرفته کاملاً ناشناخته است و انگیزه‌های آن می‌تواند پرسش‌هایی را ایجاد کند. زیرا سابقه نداشته گروه‌های مقاومت عراقی اقدامی علیه یکی از کشورهای منطقه انجام دهند. از سوی دیگر به نظر می‌رسد هنوز برای شناسایی عاملان عملیات تروریستی بغداد زمان بیشتری لازم است؛ به همین دلیل انگیزه‌ها و اهداف احتمالی عملیات انتقامی نیز محل تردید خواهد بود.

 نکته دوم بررسی دلایل و اهداف این عملیات است. شاید در ظاهر این‌گونه بنظر برسد که این عملیات محدود، هشداری به سعودی است تا دور جدیدی از اقدامات تروریستی را در عراق سازماندهی نکند، ولی تدقیق در برهه زمانی اجرای آن ابهاماتی را در ذهن ایجاد می‌کند.

 دقیقاً سه روز پیش، وزیر خارجه پیشنهادی بایدن از امکان تجدیدنظر در درج نام انصارالله در فهرست گروه‌های تروریستی خبر داده بود و روز بعد نیز سخنگوی رسمی وزارت خارجه آمریکا بر آن تاکید کرد و این عملیات دقیقاً روز بعد از این اظهارنظر انجام شد.

 از این‌رو، این پرسش مطرح می‌شود که چرا و به چه دلیل، در شرایط احتمال جدی خروج نام انصارالله از فهرست گروه‌های تروریستی و فشار بر عربستان برای پایان جنگ یمن، چنین عملیاتی صورت گرفته است و اساساً چه طرف‌هایی از زمان‌بندی این عملیات سود می‌برند؟


*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 18
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    26 2
    شاید! اما اگر بخواهید ملاحظات بین المللی را معیار مبارزه کنید تا ابد باید در موضع دفاعی بمانید.
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    5 2
    همان عملیات فریب سعودیست
  • حس خاکپوری IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    1 0
    شغالان رادریابید منتظر فرصت برای لاشه خواری.....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس