کد خبر 1172575
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۶
بازار سرمایه نیازمند ثبات در سیاستگذاری‌ها و تصمیمات است

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بازار سرمایه نیازمند ثبات در سیاستگذاری‌ها و تصمیم گیری هاست تا چشم انداز روشنی پیش روی بازار و سرمایه گذاران و تحلیل گران بازار قرار بگیرد.

به گزارش سرویس بورس مشرق، همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در برنامه تیتر امشب یک شنبه شب شبکه خبر گفت: مهمترین تهدید بازار سرمایه، قیمت گذاری دستوری است، نفس این عمل با بازار سرمایه همخوانی ندارد و ابزارهای بازار را از کار می‌اندازد.

این کارشناس افزود: نرخ سود بانکی از عوامل مهم ارزش گذاری بازار سرمایه است، برای همین، این نرخ نباید دائم تغییر کند، افزایش یا کاهش شتابزده بهره بانکی و یا دستکاری نرخ ارز، در بازار ایجاد سردرگمی می‌کند.

بیشتر بخوانید:

فروشندگان سودهای درصدی بورس

وی گفت: هم دولت و هم بخش خصوصی باید بپذیرند که نظام کلان اقتصاد به نظام بازار سرمایه سپرده شود، زیرا سرمایه گذار با روش خود بازار باید چشم انداز روشنی در 3 یا 4 سال پیش رویش ببیند.

 دارابی درباره بازارگردانی هم افزود: زیرساخت مناسب برای بازارگردانیِ کارآمد و موثر نداریم، باید حجم مبنا را حذف کنیم و دامنه نوسان قیمت را هم 2 تا 4 درصد بالا ببریم و از طرفی تعداد بازارگردان‌های ما هم کم اند و سرمایه آن‌ها هم محدود است.

 شمس دیگر کارشناس برنامه هم با اشاره مکرر به اهمیت ثبات سیاست‌ها و قیمت ارز و بهره بانکی گفت: سرمایه گذاران از دولت و مجلس و بانک مرکزی انتظار حمایت دارند، اجتناب از سیاستگذاری ناگهانی و شتابزده و ثبات نرخ ارز و بهره بانکی از انتظارات سرمایه گذاران و نیازهای بازار سرمایه است.

وی هم با انتقاد از قیمت‌های دستوری افزود: اگر می‌خواهیم بازار سرمایه به ثبات برسد، اگر قرار است نرخ ارز تغییر کند یا بهره بانکی تغییر کند، این کار باید در بلندمدت انجام شود، قیمت گذاری‌ها و سیاستگذاری‌های ناگهانی تمام عوامل تحلیل و ارزش گذاری بازار را بی اثر می‌کند.

شمس با توصیه به سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری غیرهیجانی و غیر مستقیم گفت: کلیت بازار سرمایه در وضع فعلی قابل اتکاست و سهام ارزنده در بازار وجود دارد.

 سعید اسلامی بیدگلی، دیگر کارشناس بازار سرمایه هم با بیان این که ریسک‌ها در اقتصاد کلان ایران بسیار زیاد است گفت: بازار سرمایه هم در ذات خودش ریسک دارد از این جهت باید سیاستگذاری‌ها مناسب بازار سرمایه باشد.

وی افزود: ما مخالفتی با آزادسازی قیمت‌ها نداریم آن چیزی که زیان بار و موجب نگرانی است، تغییرات ناگهانی نرخ هاست.

این کارشناس با بیان این که بورس ایران به شدت تحت تاثیر اخبار مثبت و به ویژه منفی است افزود: وقتی قیمت ارز با ثبات باشد خودش را در سود شرکت‌ها نشان می‌دهد و این گونه سودآوری معیار ارزشگذاری سهام و شرکت‌ها خواهد شد.

 اسلامی بیدگلی گفت: هنوز هم سهام ارزنده در بازار سهام در شرایط فعلی وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس