کد خبر 1172066
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۵
دبی

در سال‌های اخیر میلیاردها دلار پول ایرانی‌ها در امارات سرمایه‌گذاری شده، تبلیغات گسترده یک شرکت به طمع افزایش این رقم است.

به گزارش مشرق، طی روز گذشته پخش ویدئویی کوتاه از تبلیغ خرید املاک در دبی توسط سیدجواد هاشمی، بازیگر سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی دفاع‌مقدس حسابی با واکنش افکارعمومی روبه‌رو شد و وی نیز در پیامی به‌جهت مشارکت در این تبلیغات، از مردم عذرخواهی کرد؛ اما نگاهی به صفحات مجازی شرکت داماک که سیدجواد هاشمی برای این شرکت تبلیغ کرده نیز نشان می‌دهد به‌جز این بازیگر، ۴۶بازیگر سینما و تلویزیون و ورزشکار حرفه‌ای هم در این تبلیغات حضور دارند. جدا از مباحث فرهنگی، شیوه تبلیغ و استفاده از عناوین گمراه‌کننده در تبلیغات و به‌ویژه استفاده از عناوین اطمینان‌بخش و اغواکننده برای خرید ملک در این ویدئو بسیار جای تعجب دارد.

در اینجا قصد آسیب‌شناسی فرهنگی این اقدام را نداریم، اما از جنبه‌های آماری به این موضوع پرداخته‌ایم که طی سال‌های اخیر تبلیغات کشورهای همسایه چه سرمایه‌های سرگردانی را از کشورمان ربوده است. طبق بررسی‌ها در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها یکی از دلایل رونق املاک و مستغلات دبی بوده است و با کاهش سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها و برخی کشورهای دیگر، املاک دبی در رکود بی‌سابقه‌ای گرفتار شده‌اند. شاید تلاش‌های داماک و دیگر شرکت‌ها برای تبلیغات اغواکننده همین موضوع یعنی تور کردن سرمایه‌های سرگردان ایرانی‌ها باشد؛ اما در سوی دیگر نیز نگاهی به آمار سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در ترکیه داشتیم که یادآور سرمایه‌گذاری سال‌های پیشین ایرانیان در بازار ملک و مستغلات و شرکت‌های دبی دارد، تجربه تلخی که منجر به خروج ده‌ها میلیارد دلار سرمایه از کشور شده است.

  خروج ۱۶۷ میلیارد دلار سرمایه از ایران

خروج سرمایه از کشور در برابر ورود سرمایه به کشور، یک شاخص مهم برای تعیین سلامت اقتصادی و کشش‌پذیری کسب‌وکار است. در این خصوص یکی از شاخص‌های مهم، خالص حساب سرمایه است. گرچه منفی بودن رقم خالص حساب سرمایه به‌تنهایی نمی‌تواند بیانگر میزان و حجم خروج سرمایه از کشور باشد، بااین‌حال با توجه به اینکه حساب سرمایه بخشی از تراز پرداخت‌ها در اقتصاد بین‌الملل بوده و سوابق همه تراکنش‌ها بین نهادهای یک کشور با نهادهای کل دنیا را ثبت می‌کند، این شاخص می‌تواند نشانه قابل اتکایی از میزان خروج سرمایه در ایران باشد. در این زمینه آمارهای رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد که خالص حساب سرمایه کشور طی دوره ۱۶ ساله ۱۳۸۴ تا سه ماهه بهار سال جاری به حدود منفی ۱۶۷ میلیارد دلار رسیده است. طبق این آمارها، این رقم در سال ۱۳۸۴ فقط منفی ۱۸۴ میلیون دلار بوده که تا سال ۸۹ به بالاترین میزان یعنی منفی ۲۵ میلیارد و ۲۴۲ میلیون دلار طی یک سال رسیده است. اما رقم مذکور در سال ۹۳ به مثبت ۵۵۹ میلیون دلار رسید و انتظار می‌رفت روند کاهشی خود را در سال‌های بعد نیز ادامه دهد، بااین‌حال طبق آمارهای بانک مرکزی رکوردهای دیگری نیز طی سال‌های اخیر به ثبت رسیده و رقم آن در سال ۹۵ به منفی ۱۸ میلیارد و ۲۸۸ میلیون دلار، در سال ۹۶ به منفی ۱۹ میلیارد و ۳۲۱ میلیون دلار، در سال ۹۷ به منفی ۱۶ میلیارد و ۴۴ میلیون دلار، در سال ۹۸ به حدود منفی ۷ میلیارد دلار و در بهار سال جاری نیز این میزان به منفی ۲ میلیارد و ۶۹۲ میلیون دلار رسیده است. گرچه ردیابی خروج سرمایه در کشورهای دیگر دشوار است، بااین‌حال در این گزارش به برخی آمارهای سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در حوزه املاک و شرکت‌های دو کشور همسایه ایران یعنی امارات و ترکیه اشاره کردیم که این روزها در مرکز توجه افکار عمومی کشورمان هستند.

  حضور ۴۷ چهره هنری-ورزشی ایران در تبلیغات داماک

۱۱سال پیش بود که ویدئویی از تبلیغ املاک رابینسون دبی توسط حسین رضازاده، قهرمان وزنه‌برداری کشورمان در شبکه‌های ماهواره‌ای حسابی سروصدا کرد. این انتقادها موجب شد سازمان تربیت‌بدنی (وزارت ورزش فعلی) در بخشنامه‌ای، حضور قهرمانان ورزشی در تبلیغات تجاری شبکه‌های ماهواره‌ای را ممنوع اعلام کند. با این وضعیت به‌خاطر ممنوعیت یا موارد دیگر، سال‌ها بود که بسازبفروش‌های دبی به‌سراغ ورزشکاران و هنرمندان مشهور کشورمان نیامده بودند، اما حالا با پخش تبلیغ خرید املاک در دبی توسط سیدجواد هاشمی برای شرکت داماک، موضوع تبلیغات خرید ملک در دبی حسابی در مرکز توجه افکارعمومی کشورمان قرار گرفته است.

 نگاهی به صفحه اینستاگرامی شرکت داماک نیز نشان می‌دهد به‌جز سیدجواد هاشمی، شرکت داماک به‌سراغ هنرمندان و ورزشکاران زیادی رفته است که بین آنها، نام‌هایی همچون مهران رجبی، خشایار راد، مهوش وقاری، بهزاد خرازی، فرشید فهیم، شهره لرستانی، نفیسه روشن، محمدرضا عیوضی، محمد سلیمی، مهوش صبرکن، سیما تیرانداز، عنایت بخشی، پویا امینی، رضا توکلی، فرهاد جم، بهروز رهبری‌فرد، پندار اکبری، آرام جعفری، فرهاد ظریف، بهنوش بختیاری، قاسم افشار، امیرمحمد زند، دانیال عبادی، لاله صبوری، باربد بابایی، مهدی سلوکی، حمید لولایی، محمد نوازی، سحر زکریا، علیرضا روزگار، رضا بنفشه‌خواه، نیما نکیسا، رضا عنایتی، پرستو صالحی، رضا رویگری، علی پروین، آرش برهانی، آشا محرابی، محمدرضا حیاتی، مهرداد میناوند، شهره سلطانی، لاله اسکندری، حنیف عمران‌زاده، علیرضا نیکبخت‌واحدی، یوسف تیموری، اصغر حیدری و ... دیده می‌شود.

  تبلیغ املاک ترامپ!

آن‌طور که در وب‌سایت شرکت داماک آمده، مالک هولدینگ داماک که در زمینه املاک و مستغلات لوکس فعالیت می‌کند؛ حسین سجوانی است. برخی رسانه‌ها وی را ایرانی‌الاصل معرفی کرده‌اند اما وی این مساله را رد کرده و گفته است مادربزرگ وی عراقی و دایی‌های پدر وی همچنان در بغداد زندگی می‌کنند. براساس گزارش مجله فوربس، ثروت وی در سال۲۰۱۸ حدود ۱.۴میلیارد دلار تخمین زده شد و او هفتمین فرد ثروتمند امارات است. طبق اطلاعات درج‌شده در وب‌سایت شرکت، سجوانی روابط نزدیکی با سرمایه‌گذاران آمریکایی داشته و او از گذشته در پروژه‌های داماک با ترامپ شریک بوده و گفته می‌شود اکنون در پی آن است تا دامنه امپراتوری تجاری خود را تا لندن گسترش دهد. همزمان خبرنگارهای اماراتی نیز وی را «دونالد امارات» یا «نماینده ترامپ در امارات» می‌خوانند! گفته می‌شود در مالت و کرواسی نیز ویلاهای ساخت شرکت داماک با برند ترامپ به فروش می‌رسد.

 در وب‌سایت داماک، این شرکت، سازمان ترامپ (The Trump Organization) را به‌عنوان شریک تجاری خود معرفی کرده و در این خصوص بیان می‌دارد: «املاک ترامپ در داماک هیلز، یک پروژه در یک محیط کاملا خصوصی در میان راه‌های باشگاه بین‌المللی گلف ترامپ در دبی است. جدا از اینکه این خانه‌ها در نوع خود خاص هستند، هر خانه دارای کارت‌های RF ID خاصی به‌نام کارت ترامپ است که درهای مختلفی را به‌سوی امتیازات ویژه‌ای در سراسر جهان می‌گشایند. با این ویلاهای لوکس فروشی در دبی، درواقع خانه شما به سبک و با امضای ترامپ، به‌نوعی پاسپورت برای استفاده از خدمات ویژه و مزایای انحصاری تبدیل می‌شود.»

  چرا این همه تبلیغ؟

درخصوص تبلیغات گسترده شرکت داماک که از بزرگ‌ترین شرکت‌های ساخت‌وساز در امارات است، از عرفان شاکری، عضو هیات‌مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات سوال کردیم که وی به «فرهیختگان» می‌گوید: «به‌طور کلی ایرانی‌ها دید مثبتی به شهر دبی داشته و ساختار تجاری این شهر نیز پاسخگوی فعالیت‌های اقتصادی تجار است. از طرف دیگر عمده سفرهای توریستی به امارات نیز به همین شهر است. خرید ملک نیز از گذشته توسط برخی شرکت‌های بزرگ با پیش‌فروش، اقامت و... آغاز شد و ایرانی‌ها نیز از آن استقبال می‌کردند. اما در چند سال اخیر و به‌خصوص دوران پسابرجام روابط ایران و امارات نیز تحت‌تاثیر قرار گرفته و از طرفی رکود عظیمی در این کشور ناشی از کرونا حاکم شده که همین مساله حضور اقتصادی و تجاری ایرانی‌ها را در این کشور تحت‌الشعاع خود قرار داده است.»

 این فعال اقتصادی توضیح می‌دهد: «همین مسائل کوچ ایرانی‌ها به کشورهای همسایه مثل؛ عمان، قطر، ترکیه و ... را دامن زده است. در این کشورها شرایط برای اقامت یا فعالیت تجاری راحت‌تر از امارات یا به نوعی ارزان‌تر است.» شاکری تصریح کرد: «در دورانی حدود ۲۰ درصد جمعیت دبی را ایرانی‌ها تشکیل می‌دادند اما به دلیل برخی مشکلات اقتصادی مانند؛ مسدود کردن حساب‌های ایرانی‌ها و... این حضور کمرنگ‌تر شده است. افزایش نرخ ارز نیز در اقبال ایرانی‌ها نسبت به شهرهای گران این کشور نیز تاثیرگذار بوده و گاهی زندگی پرخرج در این کشور لوکس، تردد ایرانی‌ها به آن را کمتر کرده است.»

شاکری معتقد است که خرید ملک در امارات توسط ایرانی‌ها بسیار کاهش پیدا کرده و می‌گوید: «قیمت بالای ملک در امارات و همچنین رکود نسبی در اقتصاد این کشور و از طرفی سخت‌تر شدن دریافت اقامت هم بر خرید خانه و هم بر فعالیت‌های تجاری ایرانی‌ها تاثیرگذار بوده است.»

به نظر می‌رسد کاهش شدید خرید املاک از سوی ایرانی‌ها که در آمارها نیز به آن اشاره شد، یکی از دلایل هزینه‌کرد سنگین شرکت داماک برای جذب سرمایه‌های ایرانی‌هاست که طی چند سال اخیر اقبال کمتری به املاک دبی نشان داده‌اند.

  رکود دبی و تور داماک برای ایرانی‌ها

کشور امارات به‌واسطه ترکیب جمعیتی خود، در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه شرایط ویژه‌ای دارد، به‌طوری که براساس آمارهای رسمی، جمعیت این کشور در سال ۲۰۱۹ حدود ۹ میلیون و ۷۷۱ هزار نفر بوده و از این تعداد، تنها ۱۱.۵ درصد آنها اصالتا اماراتی و مابقی مربوط به مهاجران دیگر کشورها بوده‌اند. هندی‌ها با ۲۷.۵ درصد، پاکستانی‌ها با ۱۲.۷ درصد، بنگلادشی‌ها با ۷.۴ درصد، فیلیپینی‌ها با ۵/۵ درصد و ایرانی‌ها با ۴.۷ درصد ازجمله شهروندان دیگر کشورها هستند که سهم بالایی از کل جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. طبق این آمارها، در سال گذشته ۵۴۵ هزار ایرانی در امارات ساکن بوده‌اند. منطقی است وجود جمعیت ۵۴۵ هزار نفری کشورمان در امارات با خود رقم قابل توجهی نیز سرمایه به این کشور برده‌اند.

همچنین آمارهای غیررسمی نیز نشان می‌دهد بیش از ۸ هزار شرکت ایرانی و ۶ هزار بازرگان ایرانی در سراسر امارات فعالیت می‌کنند. برخی برآوردها نیز در سال ۲۰۱۴ نشان می‌داد سرمایه‌گذاری‌های ایران در خارج از کشور حدود ۷۰۰ میلیارد دلار برآورد شده که حدود ۲۰۰ میلیارد آن در امارات متحده عربی بوده است.

اما درخصوص خرید ملک، براساس آمارهای ارائه‌شده از سوی اداره املاک و اراضی دبی، توزیع تعداد سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات دبی نشان می‌دهد ایرانی‌ها در بین ۱۰ ملیت برتر سرمایه‌گذار در بخش املاک و مستغلات سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷ نبوده‌اند. در سال ۲۰۱۹ نیز از نظر تعداد سرمایه‌گذاران املاک و مستغلات، سرمایه‌گذاران هندی با تعداد ۵ هزار و ۲۴۶ سرمایه‌گذاری در رتبه اول قرار گرفتند. اتباع اماراتی با ۵ هزار و ۱۷۲ سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات در رتبه دوم، شهروندان عربستان سعودی، چینی‌ها و انگلیسی‌ها به ترتیب با ۲۱۹۸، ۲۰۹۶ و ۲۰۸۸ مورد سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات در رتبه‌های سوم تا پنجم قرار داشته‌اند. در پنج رتبه بعدی نیز پاکستان، مصر، اردن، ایالات‌متحده و کانادا قرار داشته‌اند.

به‌لحاظ حجم سرمایه‌گذاری نیز، سرمایه‌گذاران امارات متحده عربی با سرمایه‌گذاری کل ۱۰.۹ میلیارد درهمی در سال ۲۰۱۹ رتبه اول و پس از آن سرمایه‌گذاران هندی با سرمایه گذاری ۸.۱ میلیارد درهمی در رتبه دوم قرار داشته‌اند. پس از آنها، شهروندان عربستان سعودی، انگلستان و چین به ترتیب با ۴.۹ میلیارد، ۳.۹ میلیارد و ۳.۶ میلیارد درهم، در رتبه‌های سوم تا پنجم قرار داشته‌اند. درمجموع آنچه از آمارهای رسمی اماراتی‌ها برداشت می‌شود، این است که ایرانی‌ها طی دو سال اخیر و حتی در سال ۲۰۱۷ نیز جزء ۱۰ کشور اصلی سرمایه‌گذار در املاک و مستغلات دبی نبوده‌اند. شاید همین موضوع سبب‌شده گروه داماک، انرژی، وقت و سرمایه و تبلیغات زیادی را برای جذب ایرانی‌ها درنظر بگیرد. یکی از مواردی که داماک و بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری املاک در دبی به‌خوبی به اهمیت آن پی برده‌اند، خروج سرمایه‌گذاران ایرانی از دبی به مقصد کشورهایی همچون عمان، ترکیه، گرجستان و... بوده است.

در این خصوص بررسی‌ها نشان می‌دهد برخلاف چند سال اخیر که ایرانی‌ها در بین ۱۰ سرمایه‌گذار اصلی املاک و مستغلات دبی نیستند و به رتبه‌های پایین‌تر سقوط کرده‌اند، اما در سال‌های پیش از این حجم سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در املاک دبی و سایر شهرها بسیار قابل تامل بوده است. برای مثال طبق آمارهای اداره املاک و اراضی دبی، در سال ۲۰۱۲  حجم سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در املاک امارات حدود ۹۰۰ میلیون دلار بوده است. همچنین طبق این آمارها، ایرانی‌ها در سال ۲۰۱۱ پس از هندی‌ها، انگلیسی‌ها و پاکستانی‌ها، در رتبه چهارم گروه خریداران املاک در دبی بودند که ۱۱۴۴ ملک به ارزش یک میلیارد و ۲۱۵ میلیون دلار خریداری کرده بودند.

برای درک اهمیت فعالیت داماک برای به تور انداختن ایرانی‌ها در املاک دبی همین قدر کافی است بدانیم براساس آمارهای اداره املاک و اراضی دبی، ارزش معاملات املاک و مستغلات دبی (رهن و فروش) در سال ۲۰۱۹ تقریبا ۲۲۶ میلیارد درهم بوده که در مقایسه با ارزش ۲۲۱ میلیارد درهمی سال ۲۰۱۸ رشد ۲.۱ درصدی نشان می‌دهد. نکته قابل تامل اینکه، رقم درآمد بخش املاک و مستغلات دبی درحالی طی سال ۲۰۱۹ به ۲۲۶ میلیارد درهم رسیده که این میزان در سال ۲۰۱۳ حدود ۲۶۸ میلیارد درهم، در سال ۲۰۱۴ حدود ۲۵۲ میلیارد، در سال ۲۰۱۵ حدود ۲۷۱ میلیارد، در سال ۲۰۱۶ حدود ۲۶۳ میلیارد، در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۷۸ میلیارد و در سال ۲۰۱۸ نیز ۲۲۱ میلیارد درهم بوده است. این آمارها نشان می‌دهد ارزش معاملات بخش مسکن و مستغلات دبی طی سال‌های اخیر به‌طور قابل توجهی کاهش یافته است. همچنین تعداد فروش (به‌جز رهن) املاک در دبی نیز درحالی طی سال ۲۰۱۹ حدود ۴۰ هزار و ۵۰۵ فقره بوده که این تعداد در بالاترین مقدار خود طی سال ۲۰۱۳ حدود ۶۳ هزار و ۸۲۱ فقره بوده است. اینها بدین معنی است که با رکود بخش مسکن در دبی، تلاش‌ها برای به تور انداختن سرمایه‌های سرگردان ایرانی‌ها همچنان با قوت ادامه خواهد داشت.

  سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلاری ایرانی‌ها در املاک ترکیه

به‌رغم اینکه در اغلب کشورهای همسایه شفافیت اطلاعاتی کمتری نسبت به سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد، اما برخلاف آنها، مراکز آماری ترکیه قابل دسترس‌ترین اطلاعات و داده‌ها را برای استفاده پژوهشگران، رسانه‌ها و سرمایه‌گذاران در اختیار می‌گذارند.

در این خصوص ابتدا به بررسی وضعیت سرمایه‌گذاری شهروندان ایرانی در املاک این کشور می‌پردازیم و سپس به موضوع تاسیس شرکت در این کشور اشاره می‌کنیم. تا ۱۸ سپتامبر سال ۲۰۱۸ شرایط اعطای شهروندی برای اتباع خارجی در ترکیه بسیار پیچیده‌تر از امروز بود، چراکه چهار شرط برای دریافت شهروندی پیش‌روی یک تبعه خارجی قرار داشت که این شروط شامل داشتن سه‌میلیون دلار سپرده بانکی یا داشتن دومیلیون دلار سرمایه ثابت یا خرید خانه‌ای به ارزش یک‌میلیون دلار یا استخدام ۱۰۰ نفر کارمند ترک توسط کارفرمایان خارجی بود. اما با تصمیم دولت ترکیه که مفاد آن چهارشنبه، ۲۸ شهریور سال ۹۷ در روزنامه رسمی این کشور منتشر شد، شرایط پیشین برای کسب شهروندی کاملا تغییر کرد، به‌طوری‌که براساس قوانین جدید، شرط ۱-سپرده بانکی از سه‌میلیون دلاری در قانون قبلی به ۵۰۰ هزار دلار کاهش یافت (کاهش حدود ۸۰درصدی)، ۲- سرمایه ثابت از دومیلیون دلار به ۵۰۰ هزار دلار تقلیل یافت (کاهش حدود ۷۵درصدی)، ۳- ارزش خانه خریداری‌شده از یک‌میلیون دلار به ۲۵۰ هزار دلار کاهش یافت (کاهش ۷۵درصدی)، ۴- شرط استخدام ۱۰۰ کارمند ترک به ۵۰ کارمند تقلیل یافت (کاهش ۵۰درصدی).

همچنین دو شرط دیگر نیز به شروط قبلی اضافه شد که شامل ۵- خرید سهام به ارزش ۵۰۰ هزار دلار و ۶- خرید اوراق قرضه به ارزش ۵۰۰ هزار دلار است. این تصمیم دولت ترکیه پس از سقوط ۴۰ درصدی ارزش لیر درمقابل دلار و افزایش نرخ تورم در همان سال ۲۰۱۸ رخ داد که در همان زمان با استقبال شهروندان کشورهای همسایه مواجه شد و در جذب سرمایه‌گذاری خارجی به ترکیه بسیار موثر بود، به‌طوری‌که براساس داده‌های آماری وب‌سایت مرکز آمار ترکیه در پایان سال ۲۰۱۵ تعداد خرید ملک توسط خارجی‌ها در ترکیه حدود ۲۲ هزار و ۹۹۱ فقره بوده که این تعداد در سال ۲۰۱۶ به ۱۸ هزار و ۳۹۱ فقره و تا پایان سال ۲۰۱۷ نیز به ۲۲ هزار و ۴۲۸ فقره رسیده اما در پایان سال ۲۰۱۸ این تعداد به ۴۰ هزار و ۴۴ فقره و در سال ۲۰۱۹ نیز این تعداد به ۴۵ هزار و ۹۶۷ فقره رسیده است. در سال ۲۰۲۰ نیز به‌رغم شیوع ویروس کرونا، خارجی‌ها ۴۱ هزار و ۲۹۸ فقره ملک در شهرهای مختلف ترکیه خریداری کرده‌اند.

اما در مورد ایرانی‌ها نیز، بررسی آمارهای مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد شهروندان ایرانی در سال ۲۰۱۵ تعداد ۷۴۴ فقره ملک در ترکیه خریداری کرده بودند که این تعداد در سال ۲۰۱۶ به ۶۶۴ فقره و در سال ۲۰۱۷ نیز به ۷۹۲ فقره رسیده بود. اما با تغییر قوانین اعطای تابعیت در ترکیه و از سوی دیگر با شروع تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان و همچنین سیاست‌های ارزی مخرب دولت روحانی، به یکباره تعداد خرید ملک توسط ایرانی‌ها به ۳ هزار و ۶۵۲ فقره در سال ۲۰۱۸ رسید که این تعداد نسبت به خرید سال ۲۰۱۷ رشد ۳۶۱ درصدی را نشان می‌داد. در سال ۲۰۱۹ نیز ایرانی‌ها ۵ هزار و ۴۲۳ فقره ملک در ترکیه خریداری کرده‌اند که این تعداد پس از عراقی‌ها، ایران را به‌عنوان دومین خریدار بزرگ ملک در ترکیه معرفی می‌کرد. اما در سال ۲۰۲۰ به‌رغم شیوع ویروس کرونا خرید ملک در ترکیه توسط ایرانی‌ها بازهم با رشد خیره‌کننده‌ای مواجه شده و طی این سال ایرانی‌ها با خرید ۷ هزار و ۱۸۹ ملک در ترکیه، علاوه‌بر اینکه موجب رشد ۳۲ درصدی خرید ملک شهروندان کشورمان نسبت به سال ۲۰۱۹ شدند، به جایگاه اول خرید ملک در این کشور که طی چندین سال در اختیار عراقی‌ها بود، نیز پایان داده و خود رتبه اول را کسب کرده‌اند.

در مجموع طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ خارجی‌ها ۱۹۱ هزار و ۱۱۹ فقره ملک در ترکیه خریداری کرده‌اند که تعداد چشمگیر و در نوع خود بی‌نظیر است. همچنین طی این مدت ایرانی‌ها نیز در مجموع ۱۸ هزار و ۴۶۴ فقره ملک در این کشور خریداری کرده‌اند که هرچند ارزش مالی این سرمایه‌گذاری در دسترس نیست، اما با فرض حداقل سرمایه‌گذاری ۲۵۰ هزار دلاری در این کشور، به رقم جالب توجه ۴ میلیارد و ۶۱۶ میلیون دلار می‌رسیم که با نرخ میانگین دلار سالانه در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰، به رقم شگفت‌انگیز ۶۰هزار و ۷۰۷ میلیارد تومان می‌رسیم.

  تاسیس ۴ هزار شرکت در ترکیه توسط ایرانی‌ها

گفته شد که درکنار خرید مسکن، از دیگر شرایط اعطای تابعیت به شهروندان کشورهای دیگر در ترکیه، سرمایه‌گذاری در بخش تاسیس شرکت‌ها است. براین اساس دولت ترکیه در سپتامبر سال۲۰۱۸ با تجدیدنظر در تصمیم قبلی خود که اعطای تابعیت را مشروط به استخدام ۱۰۰کارمند ترک کرده بود، در قانون جدید این تعداد را به ۵۰کارمند کاهش داد.

در این خصوص نیز بررسی‌ها از آمارهای ارائه‌شده توسط وب‌سایت اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و بورس ترکیه TOBB (Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği)، نشان می‌دهد طی سال‌های۲۰۱۳ تا سال ۲۰۲۰ ایرانی‌ها درمجموع ۳هزار و ۹۱۱شرکت در ترکیه تاسیس کرده‌اند که شامل ۲۸۰شرکت در سال۲۰۱۳، ۲۷۰شرکت در سال۲۰۱۴، ۲۸۶ شرکت در سال۲۰۱۵، ۲۹۸شرکت در سال ۲۰۱، ۳۵۷شرکت در سال۲۰۱۷، ۷۲۵شرکت در سال۲۰۱۸، ۹۷۰شرکت در سال۲۰۱۹ و درنهایت طی سال۲۰۲۰ نیز به‌رغم شیوع همه‌گیری ویروس کرونا، ایرانی‌ها ۷۲۵شرکت در ترکیه تاسیس کرده‌اند.

براساس آمارهای وب‌سایت اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و بورس ترکیه (TOBB)، بین کشورهای سرمایه‌گذار در بخش تاسیس شرکت‌ها نیز تا سال۲۰۱۹ ایران در رتبه سوم پس از کشورهای سوریه و عربستان‌سعودی قرار داشت اما از سال۲۰۱۹ شهروندان ایرانی با ارتقای دوپله‌ای، به رتبه دوم پس از ترک‌های مقیم خارج از کشور دست یافته و توانسته‌اند در تاسیس شرکت از شهروندان سوری و عربستانی سبقت بگیرند. توزیع جغرافیایی شرکت‌های تاسیس‌شده هم نشان می‌دهد این شرکت‌های جدید در ۴۱شهر ترکیه تاسیس شده و بیشترین شرکت‌های تاسیس‌شده نیز مربوط به شهرهای استانبول، آنکارا، ازمیر و آنتالیا است. درخصوص حوزه‌های سرمایه‌گذاری نیز آمارها نشان می‌دهد اصلی‌ترین حوزه‌های سرمایه‌گذاری خارجی در ترکیه شامل حوزه IT، ساخت‌وساز و واحدهای صنعتی مشارکتی با طرف‌های ترک بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 56
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 28
  • IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    20 1
    ... در جمع امنیت و ظرفیت سرمایه گذاری در کشورمان به قدری بالاست که هر طویله ای برای خرید ملک و سرمایه گذاری برای ایرانیان مرجح می شود .... با وجود بسیاری از شهرها و جزیره های در ایران با شرایط برتر برای کار و سرمایه گذاری ( در صورت اهتمام دولت به توسعه و زیبا سازی شهرهای جنوبی در کنار تسهیل قوانین سرمایه گذاری) می تواند .....
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
      3 2
      اُف بر آنها که از این راه درآمد زایی کرده و بر غارت سرمایه ملّی رقص و پایکوبی کرده و هنوز عده‌ای این شیوه را ادامه می دهند، و اُف بر سازمان هواپیمایی کشوری که بر سَرِ دیوار ساختمان ایمنی زمینی فرودگاه شیراز همین تبلیغات املاک کمپانی های ساخت و ساز امارات را تبلیغ می کردند، آنقدر طمع پول آنان را گستاخ کرده بود که چه بسا در نظر داشتند کف باند پروازی فرودگاه را نیز به تبلیغ غارت ثروت ملّی اختصاص دهند/ عیش و عیّاشی این جمع ندارد پایان/تا چند تاجران زِ زیانِ خلق می برند سود خویش (فرومایگی)
    • تولیدکننده DE ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      0 0
      محیط زیست یکسال طول کشید تا در شهرک صنعتی بلامانع صادر کند. سرمایه گذاری امنیت ندارد. بروکراسی اداری زیاد و چکها غیرقابل وصول.
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    32 0
    خاک بر سر این مملکت که نه عرضه داره هنرمنداشو جمع کنه نه سرمایه هاشو خاک
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    23 7
    تبلیغات خرید خانه در ترکیه را در سایت های ایرانی می بینند ولی کسی با این سایت ها و افراد برخورد نمی کند؟
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    25 1
    سوال اینجاست چرا خیلی ها حتی از اقشار فقیر و متوسط بهدفکر کوچ خود و سرمایه کم و زیادشون دارند؟ اگر می خواهید مشکلی حل بشه علتش را باید حل کنید
  • US ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    18 2
    کزارش بی طرفانه ای بود. این آقا ن.ن را به نرخ روز می خوره. ننگ بر هر کس که به نفع اعراب و امارات سنگ به سینه می زنه.
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    2 11
    کی حوصله داره بخونه
  • ناشناس IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    19 1
    اعداد ارقام دادن که مهم نیست چرا رفتن مهم است
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
      4 6
      با تورم 600 درصدی مسکن در ایران بازار مسکن ایران بسیار پر سود تر از امارات است در حقیقت پولدارا سود سرشار مسکن خودشان در تهران را به دوبی سرازیر میکنن بیشتر برا خوشگذرانی و ... ضمن اینکه اونجا هر چه باشه یه کشور بیگانه است و هر وقت دلش بخواد میندازدت بیرون سرمایه‌ات هم به باد میره.
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
      1 0
      اواخر دهه 70 و اوایل دهه هشتاد آنچنان سوددهی تورمی خوب بود که بان کهای امارات در بخش مسکن ایران سرمایه گذاری کردن
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    16 5
    خب چرا می‌خوام برم بیرون؟ یعنی همه‌ی آنهایی که می‌رم بیرون آدم‌های بد و ضد کشور هستند؟
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    24 2
    ایرانیها در اباد کردن امارات زپرتی نقش اول رو داشتن! متاسفم برای بعضیها!!
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
      4 3
      متاسف نباش فشارت میوفته وقتی تو ایران فرصت سرمایه گزاری نباشه مردم میرن جایی که بتونن سرمایه گزاری امن داشته باشن و مدام کسی دست تو جیبشون نکنه
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    23 3
    وقتی کلیپ تبلیغ سید جواد هاشمی رو برای خرید ملک در دبی دیدم یاد آخر فیلم اخراجی های 2 افتادم که همین سید جواد خطاب به اسرایی که ساز و دمبک دست گرفته بودن گفت مملکتتون و هموطناتون رو به چند فروختین به سیگار . حالا آقا سید جواد شما به چند دلار حاضر شدی خودت رو با شریک قاتل حاج قاسم بفروشی یه دلار ، صد دلار ، صد هزار دلار . به خدا قسم تمام دلارهای عالم به اندازه یک قطره خون حاج قاسم ارزش نداره
    • مهدی حبیب زاده میبدی IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
      1 1
      آقای سید جواد هاشمی حیف از شما با سابقه مثبتی که در سینمای ایران داشتید حیف از خودتون نیومد که این اعتبار را به دشمن ایران و قاتل سلیمانی فروختید به چند دلار حیف حیف صد حیف به شخصیت معنوی و محبوبیتی که در مردم داشتید فروختید به چند دلار دشمن بیا در صدا و سیما توبه کن و از مردم عذرخواهی کن
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
      0 3
      امروز عذرخواهی کرده.
  • مخمد IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    2 0
    وقتی سرباز بجای شویق در اجرای قانون باید سیلی بخورد از ایران بازدم فرار کرد
    • IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
      0 0
      خاک عالم بر سرش ای وای....
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    1 1
    بسته بودن فضای اجتماعی ایران خود دلیل بر میل خروج ایرانیان است‌. خواهشا با بی بند و باری اشتباه نگیرید که الان در ایران نرخ فحشا از تایلند هم ارزانتر است، وقتی برای من دو بار اس ام اس کشف حجاب امده و با اون برخورد تحقیرآمیز در وزرا مواجه شدم، معلومه که تلاش میکنم جایی در خارج از ایران برای خودم و همسرم تهیه کنم.
  • احمد IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    0 1
    آنها همان کسانی هستند که در زمان جنگ به خاطر فرار از خدمت سربازی با چادر زنانه در کوی و برزن رفت و آمد می کردند آنها فقط پول می خواهند وطن برای آنها مفهومی ندارد
  • پسر IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    1 0
    وقتی کشوری از لحاط اقتصادی فکر برتر و امنیت اقتصادی داشته ،پس جای بحث نداره که سرمایه گذار از هرجای جهان سرازیر بشه
  • US ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    2 0
    خیلی جالب است چندتاازشبکه های صداوسیمااگرهمین بزرگوارسخنرانی وبرنامه اجرانمیکردلعاب نداشت دست برداریدمرزوسنگروآتش ودودسرماوگرمارا۳۰ سال ماجوانیمان راگذاشتیم بعدازیک طرف نقش مارابازی ودستمزدآنچنانی میگیریدومظلوم نمایی .ازطرف دیگربرای آبادانی برجهای شیخ نشینان خلیج فارس تبلیغ ودلارمیگیریدکدام باورکنیم قضاوت باخودتان
  • سعیدی IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    3 0
    سلام یه نظر داشتم در مورد تبلیغات به نظر من کسی که با تبایغ فلان شخص در مورد یه کالا یا هرچیز دیگری بدون تحقیق میره برای خرید چه در داخل ایران و چه در خارج ایران یک احمق بیش نیست و کارش یک حماقت می باشد و سرمایه اش رو که با هزارو یک مشکل و سختی بدست اورده یک باره به هدر میده همان بهتره که سرمایه اش رو ازدست بده اخه خرید هر کالا به خاطر اینکه فلانی در تبلیغاتش هست تحقیق نمیکنه حماقت
  • رضا IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    3 0
    وقتی سید جواد هاشمی میاد تبلیغ دُبی رو با دل و جانش می‌کنه دیگه چه انتظاری داربد
  • یونس IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    5 0
    اگر مملکت به دست مسئولین با کفایت اداره میشد و اینقدر فساد واختلاس و رانت و دزدی نبود و امنیت سرمایه گذاری بود ودمسئولین دید مثبت به گردشگری و رفاه و تفریح داشتن ،که برای مردم ندارن،باید این سرمایه ها در کشور هزینه و باعث رونق‌و آبادانی میشد اما افسوس‌و‌صد افسوس که.....
    • احمد احمدی IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
      0 0
      هزاران هزار با شایسته و درست گفتی خدا خیرت بده.
  • منصور IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    2 2
    تا یه کشور آزادی نداشته باشم من سرمایه دار به جای هزینه در ایران که هرآن امکان جنگ و درگیری و تحریم قرار داره وممکنه ثروتم ازبین بره میرم جایی سرمایه گذاری میکنم که هم خونواده ام با آسایش زندگی کنند هم ثروتم به فنا نره۸۵۶۴
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    2 0
    خوب علت را درنبود نظارت مالیاتی جستجو کنید بقال کوچه کارت خوان دارد اما پزشکان ندارند خوب مالیات های فرار کرده باید به یک کشوری سرازیر شوند یا نه؟؟؟- اینجا ترکیه نیست که از ماست مو بکشند اونا زرنگند همین مقاله را هم ایرانی ها در بکنند خوب است
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    1 7
    خوب ایران هم می تواند با دادن تابعیت به افراد پولدار جهان سالانه میلیارد ها دلار را جذب نماید
  • امین IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    0 0
    دشمنان خانگی
  • Hshem IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    1 1
    سلام باید نیاز جامعه رو دید که چرا هموطنانمون درکشورهای خلیجی وخارجی سرمایه گذاری میکنن وملک می‌خرن 1_برای کار ورفاه 2_تامین آینده خود وفرزندانشون 3_امنیت سرمایه گذاری آیا ما همه اینها روتوی ایران داریم آیا ثبات قیمت داریم تورم چقدر داریم وضعیت بازرگانی در ایران چطوره؟
  • A.v IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    2 1
    عزیزان مملکت ما نه جاذبه تفریحی و توریستی و رفاه داره ما مردم از همه نظر بدبختیم. در همه جای دنیا برای رفاه مردم هزینه میکنن،و در قبالش در امد زایی می‌کنن. پس معلومه همه میرن کشورهای اطراف و پول خارج میشه
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    2 1
    خوبه ایران و امارات با سهم مساوی در امارات حق داشته باشن
  • خلیل قاسمی IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    0 2
    بنده این نظرات را مطالعه کردم و فقط میخواهم که مردم صبر داشته باشند و در قضاوت و نظر دادن زیاد عجله نکنند و این قدر حرص مال و ثروت را نخورند فردا را کی دیده وقتی ما ابر قدرت منطقه هستیم آنها همه در آینده نه چندان دور به کشور برمیگردند ما باید پوز بدخواهان را بخاک بمالیم
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      0 0
      شتر در خواب بیند پنبه دانه
    • تولیدکننده DE ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      0 0
      شوروی ابرقدرت نظامی بود امریکا نظامی و اقتصادی. اقتدار نظامی و اقتصادی اقتداررسیاسی هم میاره مه میگن ابرقدرت.
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    1 0
    خاک تو سرتون با این کارتون فقط کشورهای همسایه رو خوشبخت کردین شما هم ایرانی هستین
  • محمد گیلوری IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    1 0
    به جای این همه باید کارشناسان محترم تحقیق کنن چرا حرف باعمل یکی نیست چرا عدالت اجتماعی نیست اگر عدالت اجتماعی ورانت که پدر مردم درآورده دروغ ریا وتظاهر به دین داری ولی چشممون به دلار میفته همه چی ازیادمان می رود چرا باید طبری 20سال بعد صداش دراد چرا علاجه واقعه قبل ازوقوع است
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    1 0
    سید جواد یک ماهه که این تبلیغ را کرده اما مشکل فرار سرمایه کشورمون مربوط به ۴۰ سال اخیر هست فکر نمیکنید مشکل کار جای دیگه هست ؟ پس تقصیر ها را گردن هنرمندان و ... نیاندازید چرا برای همه کم کاریها مرتب دشمن فرضی میسازید ؟
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    0 0
    وقتی برای بزرگترین سرمایه مردم یعنی اعتماد ارزش قائل نپرسید یعنی این
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    0 0
    وقتی به بزرگترین سرمایه .که اعتماد مردم است ارزش قائل نمی شوید عاقبتش همینه.
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    0 0
    از سلبریتی چه توقعی دارین اینا که با لیاقت به این موقعیت نرسیدن
  • عباس IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    0 0
    انچه در این مورد قابل بیان هست محصور شدن ما ایرانیان در جعرافیای سرزمینی ایران و عدم تعامل آزاد سرمایه گذاران خارجی در ایراندباعث شد ترازوی مدینه فاصله و جهان آبادی که ایرانیان دنبالش می گردن در دوران حاصر توسط دبی و شیخ نشینهای خلیج فارس مهیا شده است . درواقع نباید این بنده گان خدارو مقصر دانست انها هم نیاز مالی دارند و تنها برکه آبی که می بینند سرمایه گذاری در این پروژه ها و ملک هاست
  • رضا DE ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    1 0
    چشم دولتمردان روشن که اینهمه سرمایه از کشور خارج شده آن هم بدلیل شرایط سیاسی واجتماعی موجود بازهم چشمشان را بر واقعیت ها ببندند ۰ماشاالله به حکمرانان این مملکت ماشاالله ۰
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    0 1
    وطن فروشی عیب نیس بیغیرتی کامل هس
  • ناشناس IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    0 0
    واقعا حق دارن سرمایشون رو جمع کنند برن
  • IE ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    0 0
    حیف چقدر سرمایه و نخبه فراری دادن چرا واقعا از خودشون پرسیدن چرا چراوهزاران چرای دیگر......
  • Zz IR ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    0 0
    امید وارم بحق ابرو امام حسین یک دنیا زیر ورو بشه تا راحت بشیم از دست این همه آدم بیشور که مملکت خودشو میفروشه به خارجیا این هم پول بی زبان را بردن داد به دبی ها بعد خودمون کاس جکنیم جکنیم دستمون گرفتیم امام حسین ریششون را در بیاره
  • محمدجواد صابری IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    0 0
    خیلی خوب بود
  • امیر IR ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    0 0
    ترسو تر از ما ایرانی ها تو کل جهان پیدا نمیشه همه چیزو میبینیم چشامون را میبندیم
  • IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    0 0
    خیلی متاسفیم
  • خسرو IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    1 0
    اول برای یک هنر پیشه که برای چندر غاز پول تبلیغ برای سرمایه ایران برای یک کشور خارجی کند زشت است دوم اگر یک افقانی در ایران معامله املاکی کند هیچ مرجع قانونی قبول نمیکند سوم احمق کسانی هستند سرمایه ای که هزار جوان را به کار میگیرد چرا کشور دیگر که روی فردای آن کشور نمی شود حساب کرد
    • خدا IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      0 0
      برای اینکه کلا جوانها بی تجربه وبی عرضه اند وبه آنها اعتماد نداریم کسانی که اشتباهاتشون زیاد باشد هیچ کس بهشون اعتمادنداره اونها بیگانه پرستند به فکر مملکت خودشون نیستند سیاسی کاری می کنند تک روی می کنند باز بگم یا کافیه ....
  • محمد IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    0 0
    متاسفانه باعث و بانی اصلی فرار سرمایه ها دولت‌مردان کشورمان هستند دیری نمی گذرد که بورس ایران هم فلج شده وپولها به سوی سرمایه گذاری در شرکت های خارجی گسیل میشود
  • مریم IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    0 0
    بنده خدا سید جواد که از همه مردم ایران عذر خواهی کرد وگفت این رو به پیشنهاد یکی از دوستانم انجام دادم واز گفتن این حرف پشیمان هستم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس