کد خبر 1171760
تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹

کیفیت هوایی که نفس می‌کشیم، در کنار آبی که می‌نوشیم و غذایی که میل می‌کنیم، در حفظ سلامتیمان، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. برای همین هم همه ما در فضاهای بسته از سیستم‌های مختلفی برای حفظ کیفیت هوا استفاده می‌کنیم.

دو سیستم متداولی که برای بهبود کیفیت هوا استفاده می‌شود، دستگاه هواساز و تصفیه هوا است. برخی ممکن است این دو دستگاه را بایکدیگر اشتباه بگیرند. اما هواساز و تصفیه هوا، دو دستگاه متفاوت هستند.

سوالی که در این بین، احتمالا به وجود می‌آید این است که تفاوت دستگاه هواساز با دستگاه تصفیه هوا خانگی چیست؟ از کدام یک باید استفاده کنیم؟ سیستم‌های هواساز و تصفیه هوا چه قدر در کیفیت هوا تاثیر دارند؟

در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به صورت کامل به بررسی دستگاه هواساز خانگی و دستگاه تصفیه هوا بپردازیم.

دستگاه هواساز خانگی چیست؟

هواساز یک دستگاه تهویه مطبوع به حساب می‌آید که از آن برای گرمایش، سرمایش، رطوبت‌گیری و به گردش درآمد هوا در محیط‌های بسته استفاده می‌شود.

دستگاه هواساز، سیستمی است که بر اساس شرایط محیط تولید می‌شود.

دستگاه هواساز چه کاربردهایی دارد؟

هواساز در ساختمان‌های مسکونی و صنایع مختلفی مثل دارو، غذا و محیط‌هایی که نیازمند تهویه مطبوع هستند استفاده می‌شود. برخی از هواسازها، در کانال‌های ورودی هوای خود از فیلترهای تصفیه هوا هم استفاده می‌کنند. این فیلترها برای جذب گرد و غبار و آلاینده‌های درشت مناسب هستند. اما به نظر نمی‌رسد که با استفاده از آن‌ها، خروجی هوا کاملا تمیز باشد.

بنابراین به طور کلی هواسازها در موقعیت‌های زیر مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • ساختمان‌های اداری: دمای اتاق روی کیفیت فعالیت کارمندان تاثیر زیادی دارد. در محیط‌های اداری از هواساز برای کنترل دما استفاده می‌شود.
  • فروشگاه‌ها و محیط‌های بسته بزرگ: در محیط‌های بسته پرجمعیت، رفت و آمد بسیار زیاد است و کنترل دما و رطوبت اهمیت زیادی دارد. در این محیط‌ها هم از هواساز استفاده می‌شود.
  • محیط‌های صنعتی: حجم آلاینده‌ها در فضاهای صنعتی زیاد است و این فضاها نیازمند تهویه مناسب هستند. علاوه بر آن کنترل دما و رطوبت در این محیط‌ها بسیار مهم است.
  • مراکز درمانی و پزشکی: هواساز در چنین محیط‌هایی هم برای کنترل دما و رطوبت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه تصفیه هوا چیست؟

دستگاه تصفیه هوا، دستگاهی است که با استفاده از فیلترهای مختلف، آلاینده‌های موجود در هوا را از بین می‌برد و هوای محیط را تمیز می‌کند.

هدف این دستگاه‌ها، کاهش ذرات خطرناکی است که می‌توانند باعث تشدید بیماری‌های تنفسی مثل آسم و حساسیت‌های مختلف شوند. همچنین این دستگاه توسط افرادی که مشکل خاصی ندارند، برای حفاظت از سیستم ایمنی و تنفسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 کاربرد دستگاه تصفیه هوا چیست؟

دستگاه تصفیه هوا در فضاهای بسته برای حذف آلاینده‌ها و تنفس هوای باکیفیت استفاده می‌شود. استفاده از این دستگاه در چند سال اخیر که متاسفانه آسمان اکثر کلانشهرها بیشتر روزهای سال، آلوده بود، اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است.

در ادامه با کاربردهای مختلف دستگاه تصفیه هوا بیشتر آشنا می‌شویم:

حفظ سلامتی با دستگاه تصفیه هوا!

زمانی که در شما و اطرافینتان در سلامت کامل هستید، باید برای حفظ این نعمت بزرگ کاری انجام دهید! چیزی که آلودگی هوا را به یک هیولای نامرئی تبدیل می‌کند این است که اثرات و آسیب‌های آن در بلند مدت قابل پیش‌بینی نیست. در این میان ما بیش از هشتاد درصد روز را در محیط‌های بسته سپری می‌کنیم و می‎‌توانیم با اثرات مخرب آلودگی هوا مقابله کنیم.

استفاده از یک دستگاه تصفیه هوای خوب کیفیت مناسب هوای محیط را تضمین خواهد کرد. در واقع زمانی که بدن ما هوای سالم را در بیشتر زمان روز دریافت می‌کند، احتمال ابتلا به بیماری‌های تنفسی برایمان  بسیار کمتر خواهد بود. درست مثل این می‌ماند که شما به جای مصرف یک پاکت سیگار در روز، یک نخ سیگار استفاده کنید! طبیعتا زمانی که ما با حجم کمتری از آلاینده‌ها مواجه باشیم، سالم‌تر خواهیم ماند.

محافظت از گروه‌های حساس‌تر

بسیاری از اوقات، در میان اعضای خانواده ما فرد سالمند، کودک یا افراد مبتلا به آسم یا آلرژی وجود دارند. تامین هوای باکیفیت برای حفظ سلامتی این افراد، اهمیت دو چندانی دارد.

یک دستگاه تصفیه هوا در صورتی که کیفیتت مناسبی داشته باشد، میزان آلاینده‌ها و آلرژن‌های محیط را بسیار کمتر می‌کند تا این افراد در معرض خطر کمتری، به خصوص در روزهای آلوده سال قرار بگیرند.

افزایش کیفیت هوا در محیط‌های اداری

کیفیت هوای محیط کار، روی عملکرد کارمندان، تاثیر مستقیم دارد. علاوه بر آن، منابع انسانی، مهم‌ترین دارایی یک مجموعه هستند. این درحالی است که آلودگی هوا می‌تواند سلامتی نیروهای ارزشمند یک مجموعه را با خطر جدی در بلندمدت مواجه کند.

جایگزین کردن نیروهای انسانی در یک مجموعه، بسیار سخت است و علاوه بر آن بسیاری از مدیران، کارکنان مجموعه را اعضای خانواده خود دانسته و وظیفه خود را حفظ سلامتی آن‌ها می‌دانند. بنابراین استفاده از دستگاه تصفیه هوا، به ویژه بعد از شیوع ویروس کرونا، در محیط‌های اداری اهمیت زیادی پیدا کرده است.

علاوه بر موارد عنوان شده، دستگاه تصفیه هوا برای پاکسازی ویروس‌ها در محیط‌های پزشکی و درمانی، افزایش کیفیت هوا در باشگاه‌های ورزشی و محیط‌های اداری صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهترین نوع دستگاه تصفیه هوا برای استفاده خانگی و اداری چیست؟

دستگاه‌های تصفیه هوا انواع مختلفی دارند. اما بهترین نوع آن‌ها برای مصرف خانگی و اداری دستگاه‌هایی هستند که از فیلتر هپا و کربن اکتیو برای از بین بردن آلاینده‌ها استفاده می‌کنند. این نوع دستگاه‌ها تنها با مکش هوا از طریق فن و به دام انداختن آلاینده‌ها هوا را پاکسازی می‌کنند و هیچ گونه ماده جدیدی تولید نمی‌کنند.

فیلترهای هپای به کار رفته در این دستگاه‌ها، تا 99% از آلاینده‌های موجود در محیط را که شامل ویروس‌ها و باکتری‌ها نیز می‌شود، جذب خود می‌کنند. برندهای بزرگ و معتبر در جهان نیز از همین روش برای تصفیه هوا در دستگاه‌های خود استفاده می‌کنند. از جمله آن‌ها می‌توان به برند باسابقه IQ Air اشاره کرد.

در ایران نیز برندهای متخصص تصفیه هوا از جمله نوجان با استفاده از فیلترهای باکیفیت هپا و کربن اکیتو برای از بین بردن آلاینده‌ها استفاده می‌کنند. تجربه نشان داده که این نوع دستگاه‌ها بهترین گزینه برای افزایش کیفیت هوای خانه و فضاهای بسته عمومی مانند اداره‌ها هستند.

دستگاه هواساز بخریم یا دستگاه تصفیه هوا؟!

تا اینجا تفاوت‌ها و کاربردهای دستگاه تصفیه هوا و دستگاه هواساز را بررسی کردیم. با مقایسه این دو گزینه با توجه به نیاز خود می‌توانید انتخابی مناسب داشته باشید. در مجموع می‌توان این دو دستگاه را به صورت زیر بایکدیگر مقایسه کرد:

  • دستگاه هواساز در بسیاری از موارد برای کنترل رطوبت و دمای اتاق استفاده می‎شود. این دستگاه فیلترهایی برای پاکسازی هوا هم دارد، اما مطمئنا خروجی این دستگاه، هوای کاملا پاکیزه نیست.
  • دستگاه تصفیه هوا برای پاکسازی آلاینده استفاده می‌شود. این دستگاه در صورت داشتن کیفیت مناسب، تا 99% از آلاینده‌های مختلف محیط، از جمله ویروس‌ها، آلرژن‌ها و آلاینده‌های شهری را جذب خود می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید دستگاه تصفیه هوا مناسب می‌توانید از طریق شماره 02633421557 با کارشناسان متخصص نوجان تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید. علاوه بر آن می‌توانید از سایت نوجان مهر به نشانی  www.nojaan.com بازدید کنید. برای خرید دستگاه هواساز هم حتما از کارشناسان این امر، کمک بگیرید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس