کمالوندی

ادعای ریختن بتن در لوله‌های راکتور اراک که در سال ۹۴ مطرح شد و دائماً با تکذیب‌های مکرر مقامات دولتی همراه بود اکنون آشکارشده است که از طرف خود آنان چنین پیشنهادی روی میز قرارگرفته شده است.

سرویس سیاست مشرق - برجام و حواشی آن از ابتدا تاکنون حواشی زیادی داشته است؛ اما نکته‌ای که رفته‌رفته آشکار می‌گردد و نقدهایی که منتقدان در ابتدای راه بیان می‌کردند، اکنون به حقیقت می‌پیوندد. یکی از مسائل مناقشه ‌برانگیز «پر شدن رآکتور اراک با بتن» بود که در طول این ۵ سال اظهارنظرهای متناقضی پیرامون آن شکل‌گرفته بود. از تکذیب‌های ابتدایی گرفته تا تأیید انجام کار توسط بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی[۱].

اکنون‌که چند سال از اجرایی شدن برجام گذشته است اما حواشی دولت با اظهارنظرهای بهت‌آور پایان ندارد. در جدیدترین اظهارنظر بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که پیشنهاد بتن‌ریزی در راکتور اراک از طرف خود تیم مذاکره‌کننده ایران ارائه‌شده است. او در ادامه سخنانی که بوی تحقیر می‌دهد، می‌گوید: چون طرف مقابل اعتمادی به ما نداشت و درخواست دو نیم شدن را برای میله‌های سوخت مطرح کرده بود ما خود پیشنهاد بتن‌ریزی را ارائه کرده و در برجام گنجاندیم[۲].

این اظهارات در حالی مطرح‌شده است که علی‌اکبر صالحی پیشتر گفته بود که اصلاً بتن‌ریزی در راکتور اراک کذب است: «هر چه ما حقایق را بازگو می‌کنیم باز طرف مقابل در داخل اکاذیب خود را تکرار می‌کند مثل همین سیمان ریختن در راکتور اراک[۳]».

سه سال بعد صالحی ضمن اعلام اینکه ما لوله‌های مشابه را پیش از آن خریداری کرده بودیم بتن ریختن در آن را تأیید می‌کند «ما لوله‌های مخزن سوخت رآکتور را که بیرون آورده بودیم با بتن پر کردیم ولی مشابه آن لوله‌ها را الآن داریم[۴]»

اینکه تناقض‌گویی‌های دولتی‌ها پایانی ندارد، مسئله جدیدی نیست اما نکته تعجب‌آور این است که تیم مذاکره‌کننده ایران در یک اقدام پیش‌دستانه برای جلب اعتماد طرف مقابل جهت تسریع در رسیدن به توافق پیشنهاد بتن ریختن در راکتور اراک را مطرح کرده بود. این در حالی است که در همان زمان مقام معظم رهبری با اشاره به پرهیز از عجله در توافق گفتند لزوم دوری از اعمالی که باعث تحقیر گردد اشاره داشتند.

«من از توافقی که عزت ملت ایران را تأمین کند، صد در صد حمایت می‌کنم و اگر کسی بگوید که رهبری با رسیدن به توافق مخالف است، سخن خلاف واقع گفته است. با توافقی که منافع ملت و کشور را تأمین کند، کاملاً موافق هستم البته این را هم گفته‌ام که "توافق نکردن بهتر از توافق بد است"، زیرا قبول نکردن توافقی که بخواهد منافع ملت ایران را پایمال کند و عزت ملت را از بین ببرد، شرف دارد بر توافقی که بخواهد ملت ایران را تحقیر کند[۵].» برخلاف سخنان رهبری ظریف پیش‌ازاین گفته بود که «هر نوع توافق را با عدم توافق قیاس کنید، باید بگویم آشکار است که حصول یک توافق بسیار بهتر است[۶]

یکی از مصادیق استراتژی «هر توافقی بهتر از عدم توافق» این است که برای جلب رضایت طرف مقابل پیشنهاد بتن ریختن را مطرح‌شده است. اکنون و بعد از گذشت ۵ سال از آن روز سخنگوی سازمان انرژی اتمی به چنین واقعه تحقیرآمیزی اعتراف کرده است و اعلام می‌دارد این کار برای جلب اعتماد طرف مقابل بوده است.

بنابراین ادعای ریختن بتن در لوله‌های راکتور اراک که در سال ۹۴ مطرح شد و دائماً با تکذیب‌های مکرر مقامات دولتی همراه بود اکنون آشکارشده است که از طرف خود آنان چنین پیشنهادی روی میز قرارگرفته شده است و باید دید در آینده کدام‌یک از هزینه‌های سنگینی که در برجام بر گرده مردم تحمیل شد از طرف خود تیم مذاکره‌کننده پیشنهاد و در برجام گنجانده‌شده است.


[1] mshrgh.ir/885931

[2] mehrnews.com/xTxvw

[3] mshrgh.ir/885931

[4] https://www.isna.ir/news/97110301535/

[5] https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=29415

[6] http://www.irdiplomacy.ir/fa/news/1938482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 18
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    26 4
    خاک برسر غربگداتون
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
      0 9
      این انرژی هسته ای تا اینجا برای ما چیزی نداشته
  • بزدلان IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    27 3
    ننگ بر خودفروختگان داخلی، ننگ بر آنان که ترس با وجودشان عجین شده است، ننگ بر فرومایگانی که به بهایی ناچیز عزت این ملت و مملکت را به اجنبی فروختن
  • آزاد مرد IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    20 3
    برای اراضی کشورم هیچ وقت گفتگو نمی کنم بلکه آن را با قدرت فرزندان کشورم به دست می آورم . نادر شاه افشار
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
      16 3
      اونوقت یه سوال، اونایی که این پیشنهاد رو دادن و اجراش هم کردن الان کجان؟ مشغول خدمت! به ایران! هستن کماکان؟ بعد انتظار دارید اوضاع بهتر از این بشه؟
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    20 3
    اگر روشنگری نکنیم 8 سال تحقیر ملی تبدیل میشه به 12 سال تحقیر ملی
  • ایرانی IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    1 1
    دارودسته روحانی بخصوص ظریف باید محاکمه بشن -

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس