کد خبر 1170224
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
image-20210119162331-1.jpeg

نظافت منزل و خانه تکانی در ایام پایانی سال یک عادت و رسم دیرین در ایران

نظافت منزل و گرد گیری خانه هر ساله در روزهای قبل از سال تحویل و عید نوروز به صورت کلّی انجام می شود به حدّی کامل و همراه با تمام جزئیات که به آن خانه تکانی گفته می شود .که الحق هم خانه تکانده می شود ...  البته بعضی افراد بنا به دلایلی این امور را به شرکت خدماتی و نظافتی واگذار می کنند .

همچنان که در عید نوروز که شکوفایی و نو شدن طبیعت اتفاق می افتد مردم ایران نیز با تمیز کردن و نو کردن خانه های خود به استقبال عید نوروز می روند . از طرفی با  نظافت منزل و گرد گیری خانه در واقع خانه آماده ی پذیرایی از میهمانان نوروزی می شود . قسمت هایی از منزل که شاید بیش از یک سال است دست نخورده مانده گردگیری می شود . پاک کردن و شستشوی شیشه و پنجره ها ، نقاشی دیوارها ، شستشوی کاشی و سرامیک ها ، ضد عفونی کردن سرویس ها ، دستمال کشیدن وسایل مانند قاب عکس ها ، کلید و پریزها ، میز و صندلی ها ، شستشوی فرش و موکت ها و .... از جمله اموری است که در خانه تکانی انجام می شود .

در کنار نظافت منزل و گردگیری آن نباید از نظافت سایر قسمت ها مانند نظافت راه پله ، نظافت ساختمان ، نظافت حیاط و ... غافل شد ، مسلماً خانه تمیز و پاکیزه نوید بخش سلامتی و نشاط است چرا که تمیزی باعث سلامت جسمی و نیز نشاط روحی است .

توجه به نظافت راه پله ها نیز باید در خانه تکانی مد نظر قرار گیرد چرا که راه پله ها ورودی منزل هستند و آلوده بودن آنها علاوه بر اینکه جلوه ی بدی در بدو ورود ایجاد می کند . باعث می شود که آلودگی ها به داخل منزل راه پیدا کند .

نکات ایمنی در هنگام خانه تکانی و نظافت پیش از عید نوروز

1- از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید .

باید حمل و جابجایی وسایل خانه را متناسب با توان خود انجام دهیم ، بهتر است برای بلند کردن وسایل سنگین ابتدا در حالت نشسته قرار بگیریم جسم را محکم گرفته و سعی کنیم با فشار روی زانو هایمان بلند شویم و از خم کردن کمر جداً خودداری کنیم ، چرا که باعث آسیب به ستون فقرات و مهرهای کمر می شود . و نیز به این نکته عنایت داشته باشیم که خانه تکانی اگر کامل انجام نشود مشکلی پیش نخواهد آمد اما آسیب به کمر و بدن ممکن است تا آخر عمر ما را عذاب دهد .

2- کمک گرفتن از دیگران و سایر اعضای خانواده

خانه تکانی عید نوروز مختص به خانم ها و یا یک نفر نیست و باید در این ایام همه اعضای خانواده در امر پاکیزگی منزل شرکت کنند ، همچنین یاری گرفتنن از دوستان ، اقوام نیز می تواند در تسریع و بهتر انجام شدن این کار کمک کند.

3- کشش بیش از حد عضلات و اعضای بدن ممنوع و فشار بیش از حد به بدن خود وارد نکنید

کشیدگی بیش از حد اعضا و عضلات بدن باعث آسیب جدی خواهد شد لذا از وسایلی همچون چهارپایه و نردبان برای بالا رفتن استفاده کنید

4- از محصولات مناسب استفاده کنید.

از محصولات استاندارد و مناسب برای شستشو و نظافت استفاده کنید . مواد شوینده و ضدعفونی کننده دارای عناصر شیمیایی هستند که استفاده نادرست و محصولات غیر استاندارد ممکن است سلامتی ما را تهدید کنند و باعث ناراحتی های تنفسی و ریوی شوند .

5- در حین خانه تکانی گاهی به خود استراحت بدهید و منظم استراحت کنید

به فکر سلامتی خود باشید و هر چند ساعت یک ربع استراحت کنید ، چای و قهوه بنوشید ، کلیپ ببینید ، اندکی تنقلات و کیک و کلوچه بخورید ، این کار باعث نشاط روحی و سلامتی جسمی می شود .

6- ماساژ بگیرید

یکی از مسائلی که باعث رفع خستگی و کسالت می شود ماساژ است ، بعد از ساعت ها کار و فعالیت بهتر است عضلات را ماساژ دهیم برای این کار می توانیم از اعضای خانواده کمک بگیریم . اگر ماساژ همراه با روغن سیاه دانه باشد بسیار موٌثر خواهد بود .

7- ماهیچه های خود را ترمیم کنید

بعد از انجام کار در پایان یک روز بهتر است ماهیچه های خود را ترمیم کنید . دوش آب گرم ، استفاده از تشت آب گرم ، حمام آب داغ ، خوردن مواد طبیعی مانند آناناس و خواب آرام باعث رفع خستگی و ترمیم ماهیچه ها خواهد شد

8- در هنگام خانه تکانی هر چند دقیقه وضعیت خود را تغییر دهید

قرار گرفتن در یک وضعیت مانند حالت نشسته ، درازکش ، ایستاده ، می تواند به بدن آسیب بزند ، لذا بهتر است هر چند دقیقه ولو اینکه احساس خستگی در آن وضعیت هم نداشته باشیم ، حالت خود را تغییر دهیم .

9- برقرار بودن جریان هوای تازه

در هنگام خانه تکانی و استفاده از مواد شوینده ، حتماً پنجره ها را باز گذاشته تا هوا جریان داشته باشد ، استفاده از مواد شوینده مانند وایتکس که بوی تندی دارد و گازی خاص را متصاعد می کند می تواند به ریه هایمان آسیب بزند بهترین راه باز بودن جریان هوا و استفاده از ماسک و دستکش است ، در سرویس های بهداشتی و حمام حتماً درب را باز بگذاریم .

10- برای پاک کردن شیشه و پنجره ها نهایت دقت را داشته باشیم و از قرار گرفتن در پرتگاهها و قسمت های خطرناک جداً خودداری کنیم.

شاید یکی از راهکارهای رهایی از خانه تکانی واگذار کردن این امر به شرکت خدماتی و نظافتی باشد .

انتخاب شرکت خدماتی و نظافتی نیز یک مسئله است که باید در آن دقت کرد . اما ما به شما شرکت خدماتی و نظافتی آرمان پاکان را توصیه می کنیم . برای آشنایی با این شرکت و نوع و نحوه خدمات آن وبسایت شرکت خدماتی و نظافتی آرمان پاکان را در گوگل جستجو کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس