کد خبر 1170158
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳

زمانی که یک بسته پستی به دست شما می‎رسد یا جعبه ای در روز تولدتان به شما هدیه می‎شود، اولین چیزی که نظر شما را جلب خواهد کرد، نوع بسته‎بندی است. در واقع ظاهر بسته‎بندی می‎تواند در رضایت شما از کیفیت کالایی که سفارش داده‏اید یا هدیه‏ای که دریافت کرده‎اید، تاثیرگذار باشد. امروزه به صنعت بسته‎بندی بسیار اهمیت داده می‎شود زیرا در جلب رضایت مشتری بسیار موثر است. بدون شک شما ترجیح می‎دهید که کالایی که خریداری کرده‎اید، با بسته‎بندی هر چه شکیل‎تر، به شما تحویل داده شود. از طرفی در صنعت بسته‎بندی، تنها بحث زیبایی مطرح نیست و نوع بسته‎بندی، در ایمنی و سلامت کالا نیز بسیار موثر است. در این مقاله در مورد بسته‎بندی، انواع آن و برخی مسائل دیگر مرتبط با صنعت بسته‎بندی صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید. 

تعریف بستهبندی

تعاریف متعددی از بسته‎بندی ارائه شده است. برای مثال، یک تعریف ساده و کلی، بسته‎بندی را استفاده از یک پوشش، برای پوشاندن کالا توصیف می‎کند. اما اگر بخواهیم تعریف دقیق‎تر‎ی بیان کنیم، می‎توان بسته‎بندی را یک نوع هنر یا فناوری نامید که به منظور سلامت و ایمنی کالا در تمام مراحل حمل و نقل و توزیع، از کالا محافظت می‎کند.

اهمیت بستهبندی

واضح است که بسته‎بندی یک کالا، در ارزش کلی آن نقش مهمی‎ دارد. امروزه شرکت‎ها کاملا به اهمیت بسته‎بندی پی برده‏اند و سرمایه‎گذاری زیادی روی این مسئله می‎کنند. در ادامه، تعدادی از مهمترین کاربرد‎های بسته‎بندی را بررسی می‎کنیم:

حفاظت از کالا: یک بسته‎بندی مقاوم می‎تواند از کالا در برابر ضربات احتمالی در هنگام حمل و نقل و توزیع محافظت کند.

سلامت کالا: علاوه بر حفاظت فیزیکی از کالا، بسته‎بندی در مورد برخی از کالا‎ها، می‎تواند نقش مهم‎تری در زمینه حفظ و نگهداری کالا داشته باشد. تماس مستقیم برخی مواد غذایی با هوا، می‎تواند باعث خرابی و فساد آن‎ها شود. برای برخی از مواد خاص نیز، در بسته‎بندی، از تکنولوژی‎های ویژه‎ای استفاده می‎شود تا طول عمر آن‎ها تا حد امکان بالا رود.

شناسایی کالا: اطلاعاتی که روی بسته‎بندی وجود دارد، می‎تواند مشتریان را به طور کامل با کالا آشنا کند.

حمل آسان: برخی بسته‎بندی‎ها به شکلی طراحی می‎شوند تا حمل کالا باعث دردسر مشتری نشود که همین عامل می‎تواند نقش مهمی ‎در بازار فروش یک محصول داشته باشد. برای مثال در برخی بسته‎بندی‎ها، یک دسته روی بسته‎بندی تعبیه شده است تا حمل کالا را برای مشتری، تا حد امکان آسان کند.

جلب مشتری: نوع بسته‎بندی می‌تواند مشتریان را به خرید کالا ترغیب کند. ایجاد یک حس مشترک با مشتریان، توجه به مسائل محیط زیستی در تولید بسته‎بندی و بسیار مثال‎های دیگر، از جمله مواردی هستند که باعث جذب مشتری می‎شوند.

انواع بستهبندی چیست؟

از جهات مختلفی می‎توان بسته‎ها را دسته‎بندی کرد. در اینجا، انواع بسته‎بندی‎ها را به لحاظ جنس آن‎ها معرفی می‎کنیم.

جعبههای مقوایی

مقوا که با استفاده از چوب و کاغذهای زائد بازیافتی، تولید می‎شود، در عین سبک بودن، از مقاومت نسبتا خوبی برخوردار است. مقوا، قابلیت برش و دست‎کاری به اشکال و ساختار‎های گوناگون را دارد که همین موضوع، آن را به یکی از مواد ایده‎آل برای بسته‎بندی، تبدیل کرده است. از مقوا می‎توان برای بسته‎بندی انواع مختلفی از کالاها از جمله مواد آرایشی بهداشتی، داروها، مایعات مانند آب میوه و شیر و مواد غذایی منجمد استفاده کرد. استفاده از مقوا برای بسته‎بندی، می‎تواند نگرانی‎های ما در زمینه محیط زیست را نیز تا حدی برطرف کند. لازم به ذکر است که برخی از انواع مقواها، مقاومت کمی‎ در برابر رطوبت دارند که همین امر، این نوع مقوا‎ها را برای بسته‎بندی مواد غذایی، نامناسب نشان می‎دهد. به طور کلی، مقوا را می‎توان گزینه‎ای ایده‎آل و در عین حال ارزان، برای بسته‎بندی برخی مواد به حساب آورد.

جعبههای موج‎دار

جعبه‎های موج‎دار یا راه‎راه نیز از آن دسته از جعبه‎ها هستند که بیشتر از کاغذهای بازیافتی در تولید آن‎ها استفاده می‎شود و در واقع بیشتر به همان جعبه‎هایی که به عنوان کارتن می‌شناسیم اشاره دارد. این نوع جعبه‎ها انواع مختلفی دارند که هر یک از مقاومت متفاوتی برخوردارند. جعبه‎های راه‎راه، همانگونه که با استفاده از مواد بازیافتی تولید می‎شود، خود نیز می‎توانند دوباره بازیافت شوند و مجددا مورد استفاده قرار گیرند. از این نوع جعبه‎ها می‎توان در بسته‎بندی انواع کالاهای کوچک مصرفی استفاده کرد.

جعبههای پلاستیکی

از پلاستیک در بسته‎بندی طیف گسترده‎ای از محصولات استفاده می‎شود، از گیره‎های کاغذی گرفته تا سفینه‎های فضایی. در صنعت بسته‎بندی نیز، پلاستیک بسیار پرکاربرد است. این نوع جعبه‎ها نسبت به جعبه‎های مقوایی از مقاومت بیشتری برخوردار‎ند. یک قابلیت بسیار مهمی‎ که پلاستیک‎ها دارند در این است که مشتری می‎تواند بدون باز کردن بسته‎بندی، کالای داخل آن را به وضوح ببیند. همچنین وزن کم و انعطاف‎پذیر بودن پلاستیک‎ها، آن‎ها را به گزینه‎ای ایده‎آل در صنعت بسته‎بندی تبدیل کرده‎ است. از طرفی، استفاده از پلاستیک در بسته‎بندی کالاها می‎تواند بسیار مقرون به صرفه باشد.

جعبههای سخت و محکم

حتما جعبه‎های گوشی آیفون را دیده‌‎اید که به نظر، از جنس مقوا هستند اما بسیار محکم‏‎تر و مقاوم‎تر. به این نوع جعبه‎ها، جعبه‎های مقوایی سخت می‎گویند. این نوع جعبه‎ها از مقوای متراکم شده، تولید شده‎اند و تا 4 برابر از مقوای ساده ضخیم‎تر هستند. این جعبه‎ها از مقاومت بسیار بالایی برخوردارند که همین موضوع منجر به گران شدن این نوع بسته‎بندی شده است. از طرفی انعطاف‎ناپذیری این جعبه‎ها باعث می‎شود که در هنگام حمل و نقل، فضای بیشتری را اشغال کنند که منجر به افزایش هزینه حمل و نقل می‎شود. معمولا در بسته‎بندی کالاهای لوکس، جواهرات و لوازم آرایشی از این نوع جعبه‎ها استفاه می‎شود.

بستهبندی چیپبرد

از این نوع بسته‎بندی در صنایع الکترونیکی، پزشکی، غذایی و برخی صنایع دیگر استفاده می‎شود. این نوع بسته‎ها که از جنس کاغذهای بازیافتی هستند، قابلیت برش دارند و بسیار انعطاف‎پذیرند. البته از این نوع بسته‎ها نمی‎توان در بسته‎بندی کالاهایی که وزن زیادی دارند استفاده کرد. همچنین تماس با رطوبت، می‎تواند باعث کاهش مقاومت این نوع بسته‎ها شود.

Poly Bags

این نوع بسته‎ها که به بسته‎های پلاستیکی نیز معروف‎اند یکی از انواع رایج بسته‎بندی هستند و می‎توانند در بسته‎بندی طیف وسیعی از کالا‎ها، از مواد غذایی و شیمیایی گرفته تا مجلات، مورد استفاده قرار گیرند. این نوع بسته‎ها، با دوام، سبک، قابل بازیافت و انعطاف‎پذیر هستند.

بستههای مهر و موم شده فویلی

از این نوع بسته‎ها بیشتر در بسته‎بندی چای و قهوه استفاده می‎شود؛ زیرا این بسته‎ها باعث حفظ عطر و طعم محصول بسته‎بندی شده می‎شوند، از آن در برابر باکتری‎ها محافظت می‎کنند و ماندگاری آن را افزایش می‎دهند. همچنین برای بسته‎بندی البسه و ملافه نیز از این بسته‎ها استفاده می‎شود زیرا مانع رشد قارچ‎ها و باکتری‎ها، روی پارچه می‎شوند. آجیل، غلات، پنیر و گوشت‎های پخته شده از جمله محصولات دیگری هستند که در بسته‎بندی آن‎ها از این نوع بسته استفاده می‎شود.

در این قسمت به سه نمونه بسته‎بندی می‎پردازیم که اهمیت زیادی در این صنعت دارند. در صورتی که در زمینه تولید و فروش این نوع بسته‎بندی‎ها، دارای کسب و کاری هستید و یا قصد خرید این محصولات را دارید، می‎توانید به وبسایت ایستگاه مراجعه کنید. در این وبسایت، می‌توانید با مجموعه‌ای گسترده از فروشندگان و خدمات‌رسانان در سراسر کشور در ارتباط باشید و هرگونه نیاز خود را در صنعت بسته بندی از این طریق برطرف کنید.

نایلون: یک طیف گسترده از محصولات را می‎توان با نایلون بسته‎بندی کرد. بسته بندی نایلونی ، دارای مزیت‎های بسیاری است که از آن جمله می‎توان به ارزان بودن و قابلیت انعطاف‎ بالای آن اشاره کرد. همچنین شفاف بودن آن، این امکان را به مشتری می‎دهد که بتواند بدون باز کردن بسته‎بندی، محصول داخل آن را ببیند.

فیلم استرچ: فیلم استرچ، نوعی لایه سلفونی است که برای بسته‎بندی بعضی وسایل الکتریکی و برخی کالاهای دیگر مورد استفاده قرار می‎گیرد. این لایه سلفونی که با استفاده از دستگاه استرچ، به دور محصول مورد نظر پیچانده می‎شود، علاوه بر اینکه باعث زیبا شدن محصولات می‎شود، از نفود آب به داخل محصول جلوگیری می‎کند.

استرچ پالت‎بند: این نوع بسته‎بندی در صنایع مختلفی از جمله مواد غذایی کاربرد دارد. از مزایای بسته‎بندی با استفاده از استرچ پالت بند، می‎توان به این موارد اشاره کرد:

· ارزان بودن

· سرعت بالای بسته‎بندی

· مقاومت نسبتا بالا

جمعبندی

همانگونه که توضیح دادیم، بسته‎بندی انواع متفاوتی دارد و هر یک از آن‎ها، ویژگی  خاص خود را دارد. یک نوع بسته‎بندی شاید فاقد مزایای نوع دیگری از بسته‎بندی باشد. اما در عوض قابلیت‎های خاص خود را دارد. پس نکته‎‎ای که باید کاملا مورد توجه قرار گیرد، این است که نیاز ما دقیقا به چه نوع بسته‎بندی است. برای مثال، شاید ضخامت بالای بسته‎بندی که به طور کلی یک نوع مزیت محسوب می‎شود برای کالای مورد نظر ما مزیت مهمی به حساب نیاید و نیازی به هزینه کردن زیاد در این زمینه نباشد. پس مهم‎ترین نکته در زمینه بسته‎بندی محصولات، تناسب بین نیاز ما و قابلیت‎های بسته‎بندی انتخاب شده است، به طوری که هزینه نیز تا حد امکان کاهش یابد.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس