کد خبر 1169964
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
بعد از مرحله آموزش، بیمار برای انجام مراحل غربالگری شامل شرح حال بیماری و تست قند و فشار خون، به نیروهای غربالگر مراجعه و پرونده پزشکی  خود را کامل می کند.

یک متخصص جراحی زنان و زایمان به بیان توضیحاتی در خصوص غربالگری ژنتیکی جنین در دوران بارداری پرداخت.

به گزارش مشرق، عاطفه سمائی نوروزی در خصوص غربالگری ژنتیکی جنین در دوران بارداری گفت: متاسفانه روند غربالگری در کشور مشابه آنچه در سایر کشورها که مبتنی بر قواعد علمی است، نیست و روند بی قاعده کنونی منجر به سردرگمی پزشکان در تفسیر نتایج و البته خانواده‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید:

چرا آمار خطا در آزمایش‌های غربالگری بالاست؟

وی ادامه داد: از سوی دیگر هدف از انجام غربالگری تشخیص ناهنجاری‌های جنین پیش از تولد در راستای اتخاذ روند درمانی و تعیین روش ارجح زایمانی است و اگر تحمیل هزینه‌هایی از این دست به چنین هدفی منتج نشود یقینا اقدامی عبث است و از این رو شایسته است روند غربالگری منبعث از پروتکل‌های علمی و در راستای تشخیص بهتر باشد.

این متخصص جراحی زنان و زایمان اظهار کرد: طرح مجلس در راستای کمک به خانواده‌ها برای تقلیل هزینه‌ها و پرهیز از عوارض ناخواسته‌ای است که ممکن است به دنبال نتایج اغراق آمیز غربالگری‌ها منجر به سقط جنین شود.

بیشتر بخوانید:

به نظر شما غربالگری کمک مادرهاست یا قاتل بچه‌ها؟ +فیلم

وی افزود: از سوی دیگر با حذف اجبار به پزشکان کمک می‌کند تا در هر بیمار به صورت فردی و شرایط خاص سنی و وراثتی بهترین تصمیم را اتخاذ کند و این قانون به رغم جوسازی ایجاد شده در راستای مصونیت قضایی پزشکان و پرهیز از اعمال قصور غیرعادلانه و علمی است.

این متخصص جراحی زنان و زایمان توضیح داد: همانطور که می‌دانید اساس تست‌های غربالگری آنالیت‌های خون مادر هست که براساس قانون احتمالات فقط ریسک تولد نوزاد مبتلا به سه تریزومی کروموزومی ۱۳، ۱۸ و ۲۱ را تعیین می‌کند و در تشخیص سایر اختلالات ناتوان است و در قانون جدید تلاش شده تا تمرکز بر بررسی‌های پاراکلینیک قطعی همچون سونوگرافی NT و آنومالی اسکن (target sonography) و تعهدات بیمه‌ای فراگیرتر از آنچه امروزه وجود دارد باشد تا هم دامنه تشخیص واقعی نه براساس احتمال افزایش یابد و هم خانواده‌ها برای انجام آزمایشات بی نتیجه متضرر نشوند.

وی متذکر شد: این اقدام حرکتی جدید و ابداعی توسط دغدغه‌مندان ملی نیست بلکه در کل جهان چنبن روشی به عنوان فرآیندی صحیح و معقول در حال اجرا است.

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مانی IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    3 0
    کل جهان؟! واقعا چون کل جهان یک غلطی میکنند ما هم باید بکنیم.
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    1 1
    گسترش بیمه ای و آزمایش های مختلف، منجر به سقط های بیشتر و ادامه نسل کشی هدف گذاری شده خواهد شد
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    1 1
    متخصصان زنان و زایمان ایران یکی از رسالتهای خودشون میدونن که از بچه دوم به بعد فرزند آوری رو برای برای مادر خطر ناک جلوه بدن و زنها رو از حاملگی های بعدی میترسونن
  • aa IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    1 1
    من کارشناس بهداشت هستم یک خانواده دارای یک پسر مبتلا به سندرم دان آمده پیش ما میگه چرا شما ما را مجبور به انجام آزمایشات و سونو نکردین که الان اینجوری شده در صورتی که ما به همه راهنمایی میکنیم اما ادامه راه اختیاری است کسی مجبور به سقط نیست
  • علی IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    0 0
    با سلام از آنجایی که همیشه مردم مقصر کاستی ها هستند و همه افزونی ها از طرف دولتمردان در طول تاریخ بوده و هست، پیشنهاد می کنم که یا همه مردان را عقیم کنند یا زنان این آب و خاک را، تا مورد تشویق سازمان بهداشت جهانی قرار بگیرند و همینکه کم کم نسل شیعه از ریشه زده شود و خیال راحت...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس