کد خبر 1168972
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۵
برجام نمایه

در حالی که برجام وارد ششمین سال اجرای خود شده است، و با وجود اینکه قرار بود تحریم‌ها را بالمره لغو کرده و مشکل آب خوردن مردم را حل کند، در طول این ۶ سال هیچ دستاوردی برای ایران نداشته است.

به گزارش مشرق، برجام آنچه به یک معاهده پر فراز و فرود اطلاق می‌شود، امروز وارد سال ششم اجرا شد یعنی امروز سالگرد اجرایی شدن این فرجام نافرجام است چرا که روز یکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ مصادف با ۱۷ ژانویه ۲۰۱۶ اجرا شد اما در طول این پنج سال هیچ آورده‌ای برای کشورمان نداشته است.
البته برخی‌ها از جمله دست‌اندرکاران انعقاد برجام معتقدند که برجام باعث انزوای سیاسی آمریکا و شکاف بین اروپا و آمریکا شد که در پاسخ کارشناسان منتقد معتقدند اولاً این حماقت‌های پی در پی رئیس‌جمهور سبک‌سر رژیم آمریکا بود که باعث انزوای آمریکا شد و نه برجام؛ دوماً نیز این چه شکافی بین آمریکا و اروپا بود که باعث نشد اروپا به تعهداتش عمل کند تا جایی که ظریف در نامه‌ای از خلف وعده اروپا در اجرای ۱۱ تعهد برجام پرده برداشت.

بعد از گذشت حدود ۳ سال از امضای این توافقنامه، ترامپ رئیس جمهور رژیم آمریکا با ادعاهایی بی‌اساس مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای و حمایت از تروریسم و با وجود این که هیچ یک از اعضای ۱+۵ به تعهدات خود ذیل این قطعنامه عمل نکرده بودند، از آن خارج شد و تحریم‌های بسیاری علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرد.

بیشتر بخوانید

بیانیه تروئیکای اروپایی درباره تولید اورانیوم ایران

البته تشدید تحریم‌های ایران نه صرفاً پس از خروج آمریکا از برجام در دوران ترامپ که از قضا از فردای اجرای برجام توسط باراک اوباما رئیس جمهور مودب و باهوش! رژیم تروریست‌پرور آمریکا انجام شد و رفته رفته تا جایی رفت که اخیراً سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روباط خارجی از تحمیل ۱۵۰۰ تحریم علیه کشورمان سخن گفت!

خرازی در بخشی از گفت‌وگوی بلند با پرونده  «حرف قطعی» سایت khamenei.ir اعلام کرد آن‌ها سندی را امضاء کردند و باید به آن متعهد باشند، امّا تعهدشان را نقض کردند. آمریکا از آن خارج شد و شروع به اعمال تحریم کرد! بیش از ۱۵۰۰ شرکت یا شخص ایرانی را تحت تحریم قرار داد. این مسئله خیلی به ما خسارت وارد کرده است؛ بنابراین باید در برابر چنین زورگویی بایستیم و بهترین راه رفع تحریم‌ها، خنثی‌کردن آن است. اگر همین تحریم‌ها به کشوری دیگر تحمیل شده بود و این ظرفیت را نداشت که بتواند در مقابل تحریم‌ها مقاومت کند، مسلماً غربی‌ها پیروز شده بودند؛ امّا ما در برابر این تحریم‌ها مقاومت کردیم و عملاً نتوانستند ما را به زانو درآورند؛ بنابراین بهترین راه رفع تحریم، خنثی‌کردن آن است که سیاست ما بوده و خواهد بود.

با نزدیک شدن به پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ و بی‌تاثیر بودن استراتژی فشار حداکثری و ناکامی رژیم آمریکا در دستیابی به اهداف خود، بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا، سخن از بازگشت آمریکا به برجام به میان آورده است.

توافق هسته‌ای یا برجام وارد ششمین سال از حیات خود شد؛ اما به شدت در حال تضعیف است. چراکه تحریم‌های یکجانبه آمریکا مانع از تحقق وعده‌های برجام شد. ایران نیز متقابلاً همانطور که در برجام قید شدن بود، با بدعهدی طرفین حاضر در برجام، تعهدات خود را کاهش داد.

بدعهدی و انفعال غرب در اجرای تعهداتش، موجب شد که ایران خود را از قید و بندهای برجام برهاند و این در طی ۵ گام، محقق شد.

در روز دهم دی ماه، جمهوری اسلامی ایران در آخرین اقدام خود در جهت کاهش تعهدات برجامی، سطح غنی سازی اورانیوم را تا ۲۰ درصد افزایش داد و فعالیت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را محدود اعلام کرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در طول این سال‌ها بر فعالیت‌های ایران نظارت داشته و با گزارش‌های خود بر مسئله آمیز بودن انرژی هسته‌ای ایران صحه می‌گذارد.

گام‌های کاهش تعهدات تهران که خوشایند اروپایی‌ها نبود نتیجه انفعال آن‌ها در اجرای تعهداتشان بود که باعث شد ایران نیز از میلیاردها دلار محروم شده و آن‌ها نیز از عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی محروم شوند.

با کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱، ایران دست برتر این توافقنامه شد. با این اقدام، آمریکا و کشورهای اروپایی عضو برجام، خواستار بازگشت آمریکا به این توافقنامه شدند.

بسیاری از مشاوران احتمالی جو بایدن ادعا کردند که او قصد دارد بلافاصله بعد از در دست گرفتن قدرت، احیای برجام را در مدت زمان کوتاهی پیش ببرد.

این در حالی است که مقامات تهران، بارها عنوان کردند که بازگشت به برجام و مذاکره مجدد درصورتی انجام خواهد شد که تحریم‌های آمریکا علیه ایران به طور کلی لغو شوند و فلسفه اصلی برجام که «رفع تحریم‌ها» است، تحقق پبذیرد.

رهبر معظم انقلاب بارها بر موضع ایران نسبت به برجام تاکید کردند و در آخرین سخنرانی خود فرمودند: «جمهوری اسلامی هیچ اصرار و عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد، بلکه مطالبه منطقی ما رفع تحریم‌ها و بازگرداندن حق غصب‌شده ملت است که این وظیفه آمریکا و اروپایی‌های دنباله‌‎رو آن است. اگر تحریم‌ها برداشته شد بازگشت آمریکا به برجام معنا می‌دهد البته مسئله خسارت‌ها که جزو مطالبات ما است در مراحل بعدی دنبال خواهد شد، اما بدون رفع تحریم‌ها بازگشت آمریکا به برجام حتی ممکن است به ضرر کشور هم باشد.»

در حالی که برجام وارد ششمین سال اجرای خود شده است، و با وجود اینکه قرار بود تحریم‌ها را بالمره لغو کرده و مشکل آب خوردن مردم را حل کند، در طول این ۶ سال هیچ دستاوردی برای ایران نداشته است.

علاوه بر آن به شروط ۹ گانه‌ای که رهبر انقلاب در نامه‌ای به رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی در اجرای برجام، بر آن تاکید کرده بودند، به خوبی عمل نشد.

در طول این مدت ملت ایران در برابر فشارهای تحریم ایستادگی کردند و شرایط دشوار را تحمل کردند. با ایستادگی مردم و خنثی سازی اثر تحریم‌ها طبق تاکید مقام معظم رهبری غربی‌ها نیز به این نتیجه خواهند رسید که ایران کشور قدرتمندی است و توانسته موقعیت خود را در جهان و منطقه حفظ کند و با قدرت دفاعی بسیار بالای خود از امنیت ملی و منافع خود دفاع می‌کند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    3 2
    ایران رو نابود کردین
    • IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
      2 3
      تا برجام مقدس داشت کار میکرد هیچ مشکلی نبود تا برجام تضعیف شد به این وضع افتادید اینجاست که ارزش های برجام عزیز مشخص میشه.
  • سید IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    5 4
    البرجامُ ماالبرجام و ماادراک ماالبرجام!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    2 2
    به امید جشن تولد 60 سالگی برجام
    • IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
      2 2
      زارررررررررررررررررررررررررررت شتر در خواب بیند پنبه دانه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس