کارشناس عراقی: پس از ۲۰ ژانویه می‌توان ترامپ را بازداشت کرد

یک کارشناس حقوقی عراقی گفت که ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، نقض آشکار تمامی قوانین بین‌المللی بود.

به گزارش مشرق، «علی التمیمی» کارشناس حقوق بین‌الملل عراقی گفت که ترور شهیدان قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، نقض صریح حاکمیت عراق بود.

او گفت که دولت آمریکا با این ترور، قوانین هواپیمایی جهانی را نیز نقض کرد و یک فرودگاه غیر نظامی را هدف قرار داد. همچنین این ترور نقض توافق امنیتی عراق و آمریکا که در سال ۲۰۰۸ امضاء شد نیز بود؛ به گونه‌ای که طبق ماده ۲۷ این توافقنامه، آمریکا متعهد به حفاظت از امنیت داخلی عراق است.

این کارشناس حقوقی، سپس گفت که جمهوری اسلامی ایران حق شکایت علیه آمریکا در شورای امنیت و سازمان ملل به اتهام تهدید صلح و امنیت جهانی و اقدام علیه ماده یک الی سوم و ماده ۳۹ منشور سازمان ملل را دارد.

«علی التمیمی» تحریم برخی شخصیت‌های عراقی بر اساس قانون «مگنیتسکی» را نیز بر خلاف منشور سازمان ملل دانست و گفت که واشنگتن حق دخالت در امور داخلی کشورها را ندارد.

او از دولت عراق خواست تا قاطعانه موضع‌گیری کند و اجازه دخالت در امور داخلی خود را به آمریکا ندهد و سپس تأکید کرد که سکوت دولت موجب افزایش دخالت‌های آمریکا در امور دیگر می‌شود و عراق باید با انجام تحقیقات، خواستار اجرای ماده ۲۸ توافقنامه سال ۲۰۰۸ شود و همچنین دولت بغداد می‌تواند با استناد به این توافق  به سازمان ملل شکایت کند.

او توضیح داد که قانون «مگنیتسکی» در خصوص اجرای تحریم‌ها علیه افراد به دلیل فساد نیست، بلکه صرفا تحریم‌های مرتبط با تهدید امنیت ملی آمریکا و امنیت اقتصادی و حقوق بشر را شامل می‌شود. او این قانون را نیز در کنار قانون «جاستا» و «سزار» جزو قوانین خصمانه علیه ملت‌ها دانست.

این کارشناس حقوق بین‌الملل در پایان گفت که عراق می‌تواند پس از تاریخ ۲۰ ژانویه، از طریق پلیس اینترپل، اقدام به بازداشت دونالد ترامپ کند. چرا که پس از این تاریخ او دیگر یک شهروند عادی است و از سوی دیگر دادگاه تحقیقات جنایی عراق نیز حکم بازداشت ترامپ طبق ماه ۴۰۶ قانون مجازات که مربوط به جرم قتل می‌شود را صادر کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    88 1
    عمرا تحویلتون بدن در ضمن ترامپ با دوستان اسرائیلی و عربی اش یک جنگ صوری در عراق راه می ندازه که به اون جنگ مشغول شید
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    1 2
    دشمن امریکا باییدد له بشه قوانین ببین ملل کجاببووده
  • IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    0 2
    برو کشکتو بساب بابا تورو چه به این لقمه ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس