استراتژیست سابق ترامپ در فهرست عفو ریاست‌جمهوری

نشریه آمریکایی «پالیتیکو» به نقل از منابع آگاه گزارش داد رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد ساعاتی قبل از مراسم تحلیف «جو بایدن» دو گروه عفو جدید اعلام کند که «استیو بنن» هم در بین آن‌ها خواهد بود.

به گزارش مشرق، بنابر گزارش نشریه «پالیتیکو»، ترامپ در نظر دارد قبل از مراسم تحلیف «جو بایدن» به عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا که قرار است روز بیستم ژانویه (اول بهمن) برگزار شود، «استیو بنن» استراتژیست سابق خود در کاخ سفید که در کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ از مشاوران ارشد ستادش بود را مورد عفو قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، این نشریه آمریکایی به نقل از منابعی اعلام کرد ترامپ قصد دارد در روز تحلیف ساعاتی مانده به تحویل ریاست‌جمهوری، دو گروه عفو اعلام کند که بنن هم بین آن‌ها خواهد بود.

استراتژیست سابق ترامپ بعد از راه اندازی کمپینی برای جمع‌آوری کمک مالی به منظور ساخت دیوار مرزی آمریکا و مکزیک، به دلیل توطئه برای کلاهبرداری و پولشویی مقصر شناخته شد، با این حال اعلام بی‌گناهی کرد و در حال حاضر با قرار وثیقه آزاد است و قرار است در مه ۲۰۲۱ محاکمه شود.

وی نقش مهمی در پیروزی ترامپ در سال ۲۰۱۶ ایفا کرد و بعد مشاور ارشد رئیس‌جمهور آمریکا شد و هشت ماه پرهیاهو را در این سمت گذراند. او به رغم برکناری از کاخ سفید توسط ترامپ، همچنان یکی از حامیان سرسخت او در انتخابات بوده است.

ترامپ در هفته‌های پایانی دولتش، حکم عفو ۲۶ نفر را از جمله برای «راجر استون» مشاور پیشین خود، «پائول منفورت» رئیس پیشین ستاد انتخاباتی ترامپ و «چارلز کوشنر» پدر دامادش «جرد کوشنر»، صادر کرده است.

ترامپ همچنین پیشتر چهار تن از عناصر شرکت «بلک واتر» که به قتل ۱۴ غیرنظامی در عراق محکوم شده بودند را عفو کرد.

نیویورک تایمز به نقل از دو منبع آگاه نوشته است که پس از روز انتخابات در سوم نوامبر (۱۳ آبان) ترامپ بارها به مشاوران خود گفته که وی درصدد صدور فرمان بخشش خود است و به دنبال بررسی تاثیرات قانونی و سیاسی این اقدام خود بوده است، اقدامی که یکی از فوق‌العاده‌ترین و بی‌سابقه‌ترین اقدامی خواهد بود که یک رئیس جمهور آمریکا در تاریخ این کشور از قدرت خود برای آن استفاده می‌کند.

اخیراً هم «جیکوب آنتونی چَنسلی» یکی از عوامل حمله به کنگره آمریکا خواستار بهره‌مندی از عفو شده است.

کنگره آمریکا روز چهارشنبه هفته گذشته در حال شمارش آراء مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تأیید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

اما حامیان ترامپ در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حملات پنج نفر کشته و ده‌ها نفر هم زخمی شدند.

در همین راستا، مجلس نمایندگان آمریکا بامداد پنجشنبه، با ۲۳۲ رأی موافق و ۱۹۷ رأی مخالف، طرح استیضاح مجدد ترامپ را تصویب کرد.  این اولین بار در تاریخ ۲۴۴ ساله ایالات متحده است که مجلس نمایندگان این کشور، دو بار طرح استیضاح یک رئیس‌جمهور را تصویب می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس