آیدین آغداشلو

وقتی اتهامات درباره هاروی واینستاین، تهیه کننده کمپانی فیلم سازی میراماکس در رسانه‌ها مطرح شد، او از تمامی فعالیت‌های سینمایی در کشور آمریکا توسط کمپانی‌های خصوصی کنار گذاشته شد.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق -  مرادماه ۹۹ حواشی و جنجال تجاوزهای سریالی «کیوان امام» در فضای توییتر منتشر شد و پرونده وی به فاصله کوتاهی پس از انتشار اتهامات و ثبت ۳۰ شکایت و اعتراف متهم به ۳۰۰ تجاوز سریالی (مستند به اظهارات رئیس پلیس تهران)، بسته شد.

اما اتهامات مشابهی درباره  «آیدین آغداشلو» گرافیست، نویسنده، منتقد فیلم تصویرگر کتاب‌های درسی و  مجلات در توییتر مطرح شد و خبرگزاری‌ها رسمی و پایگاه خبری - تحلیلی مصادیق مطرح شده در توییتر را منتشر کردند.

 اما جدال بر سر افشاگری درباره آغداشلو به رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور سرایت کرد و سارا امت‌علی (خبرنگار مقیم واشنگتن) در مورد آزار و اذیت جنسی توسط آیدین آغداشلو گفت و گویی را منتشر کرد. پیش از این مصاحبه «امت‌علی» در رشته توییت‌هایی اعلام کرد آغداشلو، ۱۴ سال پیش در جریان یک دیدار کاری در دفترش در یکی از خیابان های تهران، وی را مورد آزار جنسی قرار داده است و اکنون دیگر دلیلی برای حمل مصلحت اندیشی این ماجرا نمی بیند.

رشته توئیت سارا امت علی در خصوص ماجرای اتهام آزار جنسی آیدین آغداشلو در توئیتر
رشته توئیت سارا امت علی در خصوص ماجرای اتهام آزار جنسی آیدین آغداشلو در توئیتر
رشته توئیت سارا امت علی در خصوص ماجرای اتهام آزار جنسی آیدین آغداشلو در توئیتر

 خبرنگار گروه هنر خبرگزاری میراث فرهنگی در تهران برای نوشتن گزارشی درباره گچ بری های ساسانی در موزه ملی ایران، علاقمند به مصاحبه با آیدین آغداشلو در خیابان سهرودی تهران شده بود. سارا امت علی در توییت هایش گفته بود که سابقه آشنایی قبلی با وی داشته است. پس از افشاگری‌های «امت‌علی» شماری از هنرجویان و همکاران آغداشلو، در فضای مجازی ادعاهایی مشابه را تصدیق کردند.

توییت لاله صبوری بازیگر سینما و تلویزیون درباره اتهامات مطرح شده درباره آغداشلو


برخی از صفحات شبکه های تلویزیونی فارسی زبان خارج از کشور در شبکه های اجتماعی نیز به باز نشر ادعاهای مدعیان قربانی آزار و اذیت جنسی آیدین آغداشلو پرداختند. آیدین آغداشلو در پیامی اینستاگرامی تهدید کرد به خاطر بازنشر این ادعاها که  آن را اتهامات بی پروا عنوان کرد، شکایت می کند.

در این بیانیه که روز پنجشنبه، ششم شهریور منتشر شد آمده است: اخیرا خانمی ادعایی مربوط به ۱۴ سال پیش را مطرح کرده‌اند. من قطعاً خودم را انسان کاملی نمی‌دانم، اما این ادعای ناروا را قویا رد می‌کنم، در زندگی شخصی و اجتماعی‌ام هرگز خواسته‌ای را به کسی تحمیل نکرده‌ام، چون جزئی از رفتار و روشم نبوده است. باید تأکید کنم که هر نوع تحمیل جنسی را اکیداً محکوم می‌کنم.

امت‌علی در گفتگویی که بعد از انتشار این بیانیه   گفت: «آقای آغداشلو به نوعی من را دروغگو خطاب کرده است. یکی از نگرانی‌های کسانی که هدف تعرض جنسی قرار می‌گیرند این است که نزد اطرافیان‌شان و عموم مردم، دروغگو خطاب شوند».

امت‌علی با اشاره به این که احتمال می‌داده که «دروغگو» خوانده شود، افزود «توقع نداشتم پاسخ دیگری جز تکذیب دریافت کنم چرا که هر واکنشی غیر از این، به شهامت و شجاعت اخلاقی و فضیلت ویژه‌ای نیاز دارد».

تارا آغداشلو دختر آیدین دانش‌آموخته‌ «بی‌بی‌سی فارسی» و مجری شبکه من و تو وارد گود می‌شود و به اتهامات مطرح شده درباره پدرش پاسخ می‌دهد.

تارا آغداشلو مجری برنامه سمت تو

و هیچ رسانه مطالبه‌گری از خانم آغداشلو سئوال نمی‌کند که شما در سه شبکه VOA، بی‌بی‌سی فارسی و شبکه من و تو حجم وسیعی از اتهامات کذب را علیه نظام جمهوری اسلامی بدون ارائه مستندات مطرح کرده‌ای اما بابت اتهامات مطرح شده علیه جمهوری اسلامی هیچ مستندی ارائه نداده‌اید. اما ۱۳ زن در گفت و گویی مشترک یک اتهام را مطرح کرده‌اند. آیا ایشان می‌توانند که انکار کنند که این شایعات ۴ پیش به تعطیلی فعالیت‌های آموزشی آغداشلو منجر شد.

موج گسترده‌ای در فضای مجازی و رسانه تکثیر شد. تعداد رسانه‌های منتشر کننده رسمی آنقدر گسترده بود که اگر بر اساس تهدید آغداشلو به شکایت، باید از بیش از ۱۵۰ رسانه رسمی اقدام به شکایت می‌کند. اما این افشاگری‌ها تبعات فراوانی برای طراح و نقاش داشت.  

به فاصله چند روز بعد «شازده احتجاب» هوشنگ گلشیری منتشر شد، اما روی جلد جدید کتاب خبری از طرح آیدن آغداشلو نبود. خانواده گلشیری تصمیم گرفتند به دلیل اتهام‌های گسترده آزار جنسی که به آغداشلو وارد شده دیگر از طرح او استفاده نکنند.

رسانه‌های رسمی که نمی‌توانستند این مطالبه را دنبال کنند، علاوه بر تهدید آغداشلو، اتفاقات ناگواری در پشت صحنه در حال رخ دادن بود. یک جریان مشکوک رسانه‌ای با استخدام یک گروه حرفه‌ای، با رسانه‌های آنلاین وارد مذاکره می‌شدند و دامنه حواشی گسترده آغداشلو ناگهان فروکش کرد.

اما موج برخاسته افشاگر وقتی دید که در داخل کشور نمی‌تواند این افشاگری‌ها را ادامه دهد، دست به دامان رسانه‌های خارج از کشور شد. در روزی که صفحه نخست نیویورک تایمز به مناظره نخست بایدن - ترامپ اختصاص داشت، یکی از گزارش‌های مهم این روزنامه به افشاگری و توقف فعالیت‌های آغداشلو در ایران اختصاص داشت.

گزارش نیویورک تایمز در مورد اتهامات جنسی آیدین آغداشلو در صفحه اول
گزارش نیویورک تایمز در مورد اتهامات جنسی آیدین آغداشلو 

متن گزارش نیویورک تایمز:

گفت‌وگو با ۱۳ زن که آیدین آغداشلو را به سوء‌استفاده جنسی از آن‌ها متهم می‌کنند

پس از انتشار این گزارش نزدیکان آیدین آغداشلو، از تصمیم او مبنی بر انتقال سریع کتب و آثار تاریخی و گرانبهای موجود در منازل او در نیاوران و سهروردی به خارج از کشور، خبر می‌دهند.   «م. ب» از گردانندگان حراج تهران و پدر عصاعقابی‌اش به همراه «و. ک» از دلالان و قاچاقچیان آثار هنری تاریخی، کار انتقال غیرقانونی کتب و آثار ارزشمند تاریخی مجموعه  شخصی آیدین آغداشلو به خارج از کشور را آغاز کردند.

اگر کیوان امام توسط پلیس امنیت تهران دستگیر می‌شود و سریعا به پرونده او رسیدگی می‌شود، آیا همین اتفاق نمی‌توانست درباره آیدین آغداشلو تکرار شود. چرا آغداشلو حتی برای گفت‌وگویی ساده حتی یکبار هم احضار نمی‌شود؟ این سئوالی است که افکار عمومی پس از انتشار گفت‌وگوی سارا امت‌علی بارها در فضای مجازی به عنوان یک مطالبه تکرار کرده‌اند، اما پاسخ این سئوال را در اهمیت آغداشلو برای یک حلقه خاص هنری توصیف کرد.

فهمیه خضرحیدری کارمند فعلی رادیو فردا از خبرنگاران مهم فرهنگی اصلاح‌طلبان بود. او و همسرش مهدی‌طاهباز همراه با فرشید منافی و بابک‌غفوری آذر پس از شورش‌های سال ۱۳۸۸ به دلیل آنکه در میان هنرمندان دست به جوسازی و فضاسازی گسترده‌ای زده بودند، قبل از آنکه به تور نیروهای امنیتی بیفتند به پراگ رفتند و در رادیو فردا مشغول به کار شدند.

معرفی این جمع خارج‌نشین و تاثیرات فرامتنی آنان در سیستم کنونی فرهنگی شاید از دید دستگاه‌های ناظر پنهان است اما این حلقه همچنان تاثیرگذارند. حلقه حراج‌های آثار هنری توسط «م. ب» هدایت می‌شود. پدر او از مردان پشت صحنه حراج تهران و از مدیران سینمایی سابقی است که همچنان بخشی از امور سینما را اداره می‌کند و با عنوان پدرخوانده عصاعقابی سینما شناخته می‌شود. این حلقه فرهنگی امنیتی رادیو فردا با این پدر و پسر به صورت هماهنگی سال‌های متوالی همکاری داشتند و حمایت‌های خود را از خارج از کشور از آنان دریغ نمی‌کنند، تا اینکه پدرخوانده و فرزندش، واریز دلار به حساب این حلقه فرهنگی را متوقف کرد.

خضرحیدری در بزنگاهی فرصت‌طلبانه با توجه به اینکه از رابطه پدرخوانده و فرزندش و همکاری آنان با آغداشلو مطلع است پس از طرح اتهامات مطرح شده علیه آغداشلو در پستی اینستاگرامی مهمی می‌نویسد:

آغداشلو توزیع‌کننده‌ی امتیازِ هنرمندی است، تعیین‌کننده‌ی ارزش و اندازه و قیمتِ آثار هنری است، می‌تواند اگر دلش بخواهد چند تا «آرت‌ورک» ‌ از میان کارهای خیلِ هنرمندان بیرون بکشد و بالا ببرد، کار مزخرف را بگوید خوب است، کار درخشان را بگوید نه «مالی» نیست، می‌تواند شغل بپراکند، موقعیت بدهد، گالری تضمین کند، نامه بنویسد که آرتیست‌های نامه‌بگیر باهاش بروند این طرف، آن طرف «آرت رزیدنسی»، می‌تواند منبع مشروعیت هنری باشد، می‌تواند کپی بزند به جای اصل، می‌تواند گنجشک را رنگ کند و به جای قناری بفروشد و می‌تواند در این «چنبره‌ی دروغ» پیامبری کند!

خبرنگار فراری روزنامه اعتماد می‌نویسد: آغداشلو در نهایت توانسته نسلی از شاگردان و مشتاقان و مریدان در اَشکال مختلف تربیت کند که اتفاقا از آیدین آغداشلو همه چیزش را دارند الا هنرش! هنرمندانِ ناهنرمندِ آسان‌خواه و سهل‌الوصول و فاقد محصول هنری که برای گذاشتن قلب قرمز و اعلام سرسپردگی زیر بیانیه مخدوش و فریبکارانه‌ی آقای آغداشلو در واکنش به اتهام تعرض جنسی شتافتند و حواس‌شان بود که حتما از این آب گل‌آلود هم دست خالی برنگردند.

این ادعا کاملا قابل اثبات است که در اثر تهاترهای خاص، بسیاری از گالری‌ها و آموزشگاه‌های هنری  در ایران با حسن نظر آغداشلو تاسیس شده است و گردانندگان بسیاری از این گالری‌ها شاگردان او هستند.   یشنیه سازی هنری بخشی از عملیات گسترده آیدین توسط اوست و این حجم از معرفی‌ها در دوره مدیریت چهره امنیتی وزارت ارشاد «ع. م» و «ج. م» (گردانندگان پروژه خروج گوگوش از کشور) به تائید می‌رسد و آغداشلو با گستره‌ای از گالری‌هایی مواجه خواهد بود که با تائید وی و تصدیق  این مدیر امنیتی و حلقه مرتبطان او به وزارت ارشاد تاسیس شده‌اند.

نمونه‌ معرفی نامه‌های آغداشلو

به هر حال مطالبه‌ای برای پی‌گیری این موضوع در فضای رسانه‌ای داخل و خارج شکل گرفته است، اما حلقه حامی آغداشلو از هر شیوه و لابی استفاده می‌کند که مطالبه عمومی در مورد اتهاماتی که در مورد وی مطرح شده به سرانجام نرسد. در واقع آنچیزی که از افکار عمومی و حتی دستگاه‌های فرهنگی و نظارتی پنهان مانده است این است که این حلقه هنری که در سطور پیشین معرفی شده در حراج‌های برگزار شده، بخشی از شیوه قیمت‌گذاری آثار هنری که برخی از آنان فاقد ارزش و اعتباری هنری هستند را توسط آیدین آغداشلو، پرویز تناولی، علی شیرازی، نعمت‌الله کیکاووسی، مجید فدائیان وکیانوش معتقدی،   تایید می‌کنند و قیمت‌گذاری می‌شوند و بسیاری از گواهی‌های منتشر درباره آثار هنری توسط آغداشلو به امضاء می‌رسد.

نمونه مصداقی قابل بررسی، پرتره ی احمدشاه قاجار اثر نقاش باشی و پرتره ی امین السلطان اثر مصور الممالک است. نعمت الله کیکاووسی  و آیدین آغداشلو برای این دو اثر جعلی گواهی اصالت صادر کردند.

سمت راست پرتره ی امین السلطان اثر مصور الممالک- سمت چپ پرتره احمدشاه قاجار اثر نقاش باشی
آغداشلو و کیانوش معتقدی و طرح گفت و گو درباره این دو اثر جعلی

با این حال نقاشی پرتره  امین السلطان اثر مصورالممالک بود با قیمت پایه ی ۶۵۰-۷۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شد و این اثر را مدتی پیش از حراج، کیکاووسی به یک مجموعه دار فروخت بود و به خریدار این وعده را داده بود که در حراج ملی، آن را به بهترین قیمت و با سود عالی به فروش برساند. اما خوشبختانه، جعلی بودن این اثر لو رفت و در هنگام برگزاری حراج، هیچ خریداری برای آن پیدا نشد. در نهایت مالک برای جلوگیری از ضرر بیشتر، این اثر را به دو برابر قیمت پایه خرید.

***نفع ۱۲ میلیاردی پس از این همه اتهام 

سیزدهمین حراج تهران، پس از چند بار تعویق به دلیل همه‌گیری کرونا، سرانجام عصر امروز (جمعه ۲۶ دی) به‌صورت آنلاین برگزار شد و ۱۱۰ اثر در معرض فروش قرار گرفتند. تابلوی نقاشی دو لته‌ای «خاطرات امید» از آیدین آغداشلو به قیمت ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، دیگر آثاری بودند که چکش خوردند. این اثر آیدین آغداشلو، توانست رکورد ۱۲ دوره حراج تهران را بشکند که بخش عمده این اتفاق را بسیاری از رسانه‌ها به حواشی اخیر وی ارتباط دارد.

تابلوی دو لته‌ای از آیدین آغداشلو/ ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان

انتشار تصویری از آیدین آغداشلو در آستان قدس رضوی

در واقع برای بخشی از افکار عمومی در داخل و کشور با انتشار تصویری از آیدین آغداشلو در آستان قدس رضوی و همکاری با این نهاد او را دارای مصونیت قضائی معرفی می‌کنند.

در چنین شرایطی خبرگزاری فارس با علیرضا سمیع آذر گفت‌وگویی انجام می‌دهد و رییس موزه هنرهای معاصر تهران در گفت و گو با مهمترین خبرگزاری کشور در مورد اتهامات مطرح شده درباره آغداشلو می‌گوید:  آثار دوره سیزدهم حراج تهران را مطابق معمول به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرستادیم، همه آثار تایید و مهر شدند، دو اثر از آیدین آغداشلو هم جزء همین آثار بودند و مجوز گرفتند.

سمیع آذر در مورد اتهامات مطرح شده درباره آغداشلو، حمایتی تمام قد از او می‌کند و می‌گوید: فراتر از شبهات و شایعه‌ها، آنچه که ما درباره آقای آغداشلو می‌دانیم این است که او شاکی ندارد اما خود او چندین فقره شکایت با عنوان افترا و تشویش اذهان عمومی تقدیم دستگاه قضایی کرده است. وی در حال حاضر شاکی است و کسانی‌که به او تهمت زده‌اند متشاکی. اگر هم شکایتی باشد باید بررسی شود و مقام محترم قضایی در این خصوص حکم دهد. در چنین وضعیتی ما نمی‌توانیم پیشاپیش قضاوتی انجام دهیم و بگوییم لابد شایعات درست است و بر این اساس اثر هنرمندی را که همیشه در حراج تهران و اغلب حراج ها بوده؛ صرفا به خاطر شائبه‌ها خارج کنیم. آیدین آغداشلو که از اساتید هنر ایران است و همیشه در همه حراج‌ها پای ثابت بوده، نیازی به بازارگرمی، تبلیغ و معرفی به این معنا ندارد. آثار امثال او یا پرویز تناولی و محمد احصایی، به حراج اعتبار می‌دهند نه اینکه حراج بخواهد با بازارگرمی به کار آنها اعتبار دهد.

رییس موزه‌هنرهای معاصر در راستای فرآیند تطهیرسازی حراج تهران می‌گوید: هیچ مورد پولشویی در حراج تهران وجود نداشته و نمی‌تواند باشد. این را صریح می‌گویم چون از آن اطمینان کامل دارم. کسانی که این شائبه‌ها را مطرح می‌کنند یا پول‌شویی را نمی‌دانند چیست و یا حراج را نمی‌شناسند. اگر شما حجم زیادی از پول کثیف داشته باشید و بخواهید دور از چشم مسئولین آن را به چیزی تبدیل کنید، بدترین کار آن است که بیایید در حراج که صدها نفر حاضرند و مراسم به صورت زنده پخش و ثبت می‌شود، در جلوی دوربین‌های صدا و سیما و رسانه‌ها آن را هزینه کنید تا همه ببیند چه میزان خرید کرده‌اید!

اما سئوالی که در این گفت‌وگو مطرح نمی‌شود این است که قیمت‌گذاری پایه و اصالت این آثار را چه کسانی تعیین می‌کنند؟ این سئوال بسیار مهمی است. در واقع آیدین آغداشلو با تسلطی که در حوزه هنری و فرهنگی کشور دارد می‌تواند به سادگی عدد پایه اثر خود را در حراج تهران تایید کند.

در نتیجه برخورد وکلای آغداشلو با رسانه‌های داخلی، پیگیری اتهامات به رسانه‌های خارج از کشور منتقل شده و آغداشلو همچنان در داخل کشور فعالیت می‌کند و یک تابلوی او در حراج تهران با قیمتی نجومی به قیمت ۱۲ میلیارد و پانصد میلیون تومان به فروش می‌رسد. آیا فردی که یک تابلوی او ۱۲ میلیارد به فروش می‌رسد نمی‌تواند ده وکیل را به صورت همزمان با قیمت ۱۰ میلیون تومان استخدام کند تا رسانه‌های منتقد را در راهروهای دادگاه فرهنگ و رسانه گرفتار کنند.

وقتی اتهامات درباره هاروی واینستاین، تهیه کننده کمپانی فیلم سازی میراماکس در رسانه‌ها مطرح شد و ۴ سال قبل از صدور رای به ۲۳سال زندان او از تمامی فعالیت‌های سینمایی در کشور آمریکا توسط کمپانی‌های خصوصی کنار گذاشته شد. نکته جالب درباره این حراج بنا به اظهارات سمیع‌آذر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی بدون هیچ واکنشی و با تائید این وزارتخانه در حراج تهران شرکت می‌کند.     


در این مورد خاص باید به رسانه‌های منتقد کاملا حق داد که  افرادی که اتهاماتی را علیه این تصویرگر مطرح کرده‌اند با استناد به همکاری آغداشلو با آستان قدس رضوی و تائید وزارت ارشاد جرات نکنند مطالبات خود را در دستگاه‌های قضائی کشور مطرح نکنند. آیا امنیت افرادی که اتهامات را مطرح کرده‌اند قابل تضمین خواهد بود؟  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 23
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    اولا نقاش این را سالها پیش فروخته ۱۰ میلیون و ده بار دست به دست شده و پولی ازین حراج به این بنده خدا نرسیده. دوم اینکه خدا را شکر ما درین مملکت دادگاه داریم. خب این خانمها تشریف ببرند کلانتری و شکایت کنند چرا چند ساله ساکت ماندند و حالا که این فرد رفته شکایت کرده ساکت هستند و در خارج کشور به بی بی سی خط می دهند؟
    • IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
      75 19
      فقط خانم ها میدونن این خانم های شاکی چی گفتن و چرا شکایت نکردن بنابراین شما سکوت کنید
    • IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
      51 8
      اصطلاح بنده خدا به افرادی که شهوترانی می کنند نمی گویند این اصطلاح را لجن مال نکنید لطفاً
    • سارا IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
      30 32
      از چشمانش شرارت و ناپاکی مشهود است...
    • IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
      25 3
      سمیع اذر رییس مافیا است. به ظاهر این تابلو به ان قیمت فروخته شد. ولی در واقع خریداری در کار نیست. اما این تابلو در ذهن عموم اینچنین ارزشی پیدا کرد و چند سال دیگر در حراجی سر یک بدبختی را کلاه میگذارند که این تابلو را بالا تر از این قیمت بخرد تا اگر ایدین مرد به ثروتی برسد. ولی فعلا با این کلک مردم را سرکیسه میکنند و اثار قبلی را با قیمت بالاتر میفروشند
    • SE ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      23 2
      این فرد با نفوذی که در دستگاه‌های بی درو پیکر فرهنگی ما دارد براحتی میتواند اعمال نفوذ و تعیین قیمت اثار قبلی خودش را با قیمت پایه بالا تخمین بزند و از این راه یکی دو میلیارد به جیب بزند. در ایران امروز ما متاسفانه این چیزها کاملا شدنی و در حال انجام است.
    • مهتا IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      27 4
      یعنی واقعا تاسف آوره برخی میگن خب اون خانمها اگه راست میگن برن شکایت کنن!!!!! آدمی با این سطح از نفوذ، مگه میشه علیه ش اقدامی کرد؟ تبر گردن این یارو رو نمیزنه. باید پلیس و دستگاه قضا خودشون بره سراغ شاکی ها و اطمینان بدن قراره امنیت شون تامین بشه. در مورد اون پسره کیوان امامی مگه چطور داستان پیش رفت؟ اونجا هم یه تعداد از دخترها توی توتییتر حرفهایی زدن و بالاخره با پیگیری پلیس و قوه قضاییه این توییت ها منجر به شکایت و دستگیری و.. شد ولی مساله اینجاست که این بابا دیگه کیوان امامی نیست. یه آدمی هست با کلی قدرت و ثروت... تاسف آوره اگه قوه قضاییه ورود نکنه
    • SE ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      26 1
      مالیات اینگونه معاملات باید بالای 40 درصد باشد و درجا اخذ بشه
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    55 6
    از حامیان ۲۰۳۰ چه انتظاری دارید؟
    • IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
      14 2
      آغداشلوها از عوامل و راویان مستند ضد ایرانی "ایرانیوم" نیز بودند. این پول های بزرگ به نوعی پول شویی و از جنبه ای دیگر حمایت از یک جریان است. مانند میلیون دلاری که به برنده جایزه نوبل داده می شود تا اهداف سیاسی امریکا را در کشور مقصد پیش ببرد.
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      0 1
      مهران مدیری این موضوع رو در طنزش خیلی خوب کار کرده بود
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
      0 0
      ادم نرمال که ازاین دیوانه گری ها نمی کند
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    32 1
    کدوم شرکت حقوقی خصوصی تو اون وضعیت اقتصادی همچین پولی خرج میکنه؟ یا زیر مجموعه های وزارت نفت بوده یا بانک هایی که با عنوان سرمایه گذاری پول مردم رو بین رفقای مدیراشون حیف و میل میکنن
    • IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
      7 0
      جالبه مسئولش میگه این پول یه آپارتمان تو بالا شهر هم نیست! آجرکم الله . واحد محاسبات بعضیا خیلی جالبه انگار طرف کارتن خواب در به در بوده بعدم بالاشهر از همه جا ارزونتره!
    • SE ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      12 0
      آفرین و احسنت. اینها یک مافیای بهم متصل هستند. دایم بهم نان قرض میدهند تا به زندگی انگلی و فساد الود خود ادامه بدهند. مناسفانه اینقدر مافیای فساد کشور را دچار مفسده های خود کرده و میکند که دادستان عمومی و دادگاه وقت برای این نوع دزدی ها و پولشویی ها نمیگذارند.
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    35 1
    ما از مجلس انتظار داریم قانونی برای اشد مجازات مسئولان وضع کنن اسم دزدی رو نکنن اختلاص بعد چند سال آب خنک و بعدش هم عشق و حال! باید دست مسئول دزد قطع بشه
  • شیرازm IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    19 1
    اون از مسئولین تسلیم پذیرکه اقتصادرانابودکردند. اینم اززیرمجموعه هاشون مثل شهرداریهاواستانداریها ومدیران پایین دستی باند اصلاحات هرچیزی برخلاف مصالح کشوره انجام میدن.
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    28 5
    بازم به شرف دادگاه های آمریکا که پدر اون رو درآوردن اینجا فردا از طرف مجسمه میسازن ببینید کی گفتم
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    25 2
    خدایا مسئولان خائن را در به در کن آمین یا رب العالمین
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    29 6
    چرا یک سر هر چی خیانت و وطن فروشی و فراری هست به افسادطلبان میرسه ؟؟ برای چی این جماعت در دفاع از این مردک منحرف مریض یقه جر میدن ؟؟ برای این جماعت فقط بابای رومینا آدم بده هست و لایق اعدام ؟؟ هر وقت دلشون بخواد و مصلحت باشه طرفدار حقوق زنان هستن و هر وقت مصلحت نیست ضد زن ؟؟؟
    • ناشناس IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      2 19
      لطفا خفه شو
    • سعید IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      1 0
      خطاب به 4:14: نمونه ای از ادبیات فاخر!!! یک طرفدار اصلاحات ، دلیل استفاده از این ادبیات هم ناتوانی از ارائه کوچکترین استدلال منطقی در دفاع از اصلاح طلبان.چهره واقعی اصلاح طلبان هر روز بیشتر از دیروز برای افکار عمومی مشخص می شود.
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    13 1
    متاسفانه قدرت و شهرت برخی را وقیح میکنن
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    13 0
    نفوذی ها در عرصه های تصمیم گیری فرهنگی کاملا مسلط شده اند
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    15 1
    الهی که همه ی هرزه ها رسوای عالم بشن
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    4 1
    به همان دلیلی که اصلاحات وزارت ارشاد رو از دولت روحانی خواست تا در کنترل این حزب باشه
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    14 2
    آفرین مشرق
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    11 1
    دقیقا این قسمت گزارش : "اگر کیوان امام توسط پلیس امنیت تهران دستگیر می‌شود و سریعا به پرونده او رسیدگی می‌شود، آیا همین اتفاق نمی‌توانست درباره آیدین آغداشلو تکرار شود. چرا آغداشلو حتی برای گفت‌وگویی ساده حتی یکبار هم احضار نمی‌شود؟ "
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    3 0
    اداره مالیات فرهنگ رو بخشیده دیگه، داداش شما بیا این یک میلیارد رو بگیر، ۱۰ درصد از تو، بعداً سهم خودم رو میام ازت میگیرم!
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    6 1
    ما که دادگاه و قوه قضاییه نداریم . دادستان هم نداریم اصلا در این مملکت. وگرنه به جای این همه روده درازی در توییتر و این سایت و آن سایت خبری طی یکسال گذشته حتما دادگاهی تشکیل میشد
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    6 1
    اگر منتظر واقعی مهدی موعود هستید با مفسدان مقابله کنید. و به فرموده خداوند از آنها نترسید، بلکه از خدا بترسید. تا آن روز که به وعده الهی اسرار نهان فاش خواهد شد شرمسار نباشید که در دنیا پرچمدار اسلام بودید ولی در اجرای حکم الهی کوتاهی کردید.
  • سارا IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    5 5
    از چشمانش شرارت و ناپاکی مشهود است...
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    9 1
    با این اوصاف فقط باید گفت خاک بر سر خریدار خاک بر سر حراج خاک بر سر وزارت فرهنگ
  • SE ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    5 1
    انشالله اگر گناهکار باشه به سزای اعمال خودش در همین دنیا برسه. از چشمان ناپاکش پلیدی و شهوت رانی با پولهای بادآورده مشخص است.
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    5 1
    قجر دیگه.به بابا شاه رفته
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    10 1
    چرا نباید این شخص هرزه مجازات نشه ...مردم خواستار برخورد اساسی هستند..اگه یه آدم گمنام بود تا الان پدرشو درآورده بودن..یه نفر موبایل قاپ و ...زود شناسایی و بازداشت میشه ولی آدم عوضی مثل این آزاد میچرخه با کمال وقاحت تابلوشو با بالاترین قیمت میفروشه به ریش مردم میخنده..واقعا که...
  • IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    1 2
    شبیه والتر وایت است
  • IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    7 0
    فکر کنم حتی اگر کسی مورد سواستفاده قرار بگیره نتونه ادعاشو ثابت کنه. چون هیچ شاهدی وجود نداره به جز این که متهم خودش اعتراف کنه. برای همین دین اسلام گفته زن و مرد با هم خلوت نکنند.
  • IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    5 15
    معلومه دل پری ازش دارید.الولین مساله ای که وجود دارد حسادت شماست. دومین مورد اینکه خودتان نوشته اید متهم و هنوز چیزی ثابت نشده است. ضمنا این آذار جنسی که می گویند آن چیزی نیست که در ذهن شما می گذرد.
    • JP ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      8 3
      اینو نمیشناسم، نمیدونم راسته یا دروغه! ولی تقصیر شما هم هست تا زن و مرد زناکاری مورد نفرت عموم واقع میشه ربطش میدید به حسادت! حسادت به چی؟ حسادت به کی؟ از این توهم حسادت کی میخواید بیرون بیاید و بصیرت داشته باشید کاراشون زشت و نفرت انگیزه طرف میاد جلوی مردم فساد میکنه و به دین اهانت میکنه یا میاد درب خانه شما فحشا میکنه عکس العمل منفی شما و سایرین به عمل شنیع و زشت از سر حسادت و رشکه فساد اونا منطقیه از نظر شما؟؟؟!
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    6 1
    شما مطمئن هستید این وزارت ارشاده؟
  • هادی IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    6 0
    ولله گرانی داره ملت رو بی غیرت میکنه هیشگی عین خیالش نیست .
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    7 0
    متاسفانه اوضاع مغشوش مدیریتی وزارت فرهنگ و ارشاد در تمام عرصه هایش همینطوره... مدیران کم کار و کم حوصله و بی انگیزه ای که جرات مقابله با جدی ترین مسائل فرهگی و هنری را ندارند... سینما و تئاتر ، موسیقی و هنر ...در کدامیک توانستند نظارت و عدالت را برقرار کنند!!
  • یوسفی IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    4 0
    باسلام.ان شاءالله مهلت مافیا وباند فریب در فرهنگ وهنربه پایان رسیده سمیع آذر ودفاع تمام قد از یه فردی دستکم مشکوک و مسأله دار بسیار جای ابهام دارد ؟!
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    1 6
    دولت احمدی نژاد به همراه مشایی و بقایی می تونن پاسخ بدن
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    10 0
    همین که دفتر آستان قدس هم دعوتش کرده یعنی این آدم کلا با همه جناح ها کار میکنه
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    8 1
    وزارت ارشاد فاجعه... فاجعه...
  • الف میم IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    2 0
    کاملا مشخصه چه اتفاقی افتاده. در تیرماه 98 هیچکس اثر اغداشلو رو نخرید. اما امسال یهو 12 میلیارد پول دادن. این تبانی بین مجموعه داران و کلکسیونرهاییه که آثار این آقارو دارن تا نخوره تو سر مال خودشون و آثار قبلی ای که خریدن
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    1 0
    مریضی دوقطبی داشته ..
  • محمد IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    2 0
    چرا باید فردی مثل کی... ام... باید زود دستگیر بشه اما این بابا نقاشیشم توسط وزارت فرهنگ و ارساد فروخته بشه. جالب نیست واقعا؟
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    2 1
    عکس یک دلقک بی بند و بار اخه خریدن دارد
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    1 1
    دو تا گردن دراز 12 تومان!!! اونی که خریده احیانا عقلش پارسنگ بر میداشته
  • مرصاد IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    1 0
    یکی باید ؛ این وزارت ارشاد رو ، ارشاد کنه!!
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    2 4
    من این مردک را نمی شناسم و نظری راجع اش ندارم ولی اون زنک ها را هم همینطور و با چهار خط اشک نوشتن حق را بهشون نمیدم چرا که یک سر قضیه خودشون اند ولی کار که از کار می گذره فقط اون طرف را مقصر جلوه میدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس