شکایت به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس برای اجرای غیرقانونی "توافقنامه پاریس"

سازمان حفاظت محیط زیست در اقدامی برخلاف قانون اساسی و در حالیکه تا به امروز فرآیند حقوقی الحاق جمهوری اسلامی ایران به توافقنامه پاریس طی نشده، متن تعهدات ایران در این توافق را به تصویب دولت رسانده است

به گزارش مشرق، یاسر جبرائیلی، کارشناس مسائل سیاسی در نامه‌ای به حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر رئیس کمیسیون اصل نودم مجلس شورای اسلامی، از دولت به دلیل اجرای توافق‌نامه "پاریس"، بدون طی مراحل قانونی شکایت کرد.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:  

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

برادر گرانقدر جناب حجت‌الاسلام والمسلمین پژمان‌فر

رئیس محترم کمیسیون اصل نودم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

"سازمان حفاظت محیط زیست، در اقدامی برخلاف قانون اساسی و در حالیکه تا به امروز فرآیند حقوقی الحاق جمهوری اسلامی ایران به توافق پاریس طی نشده، متن تعهدات ایران در این توافق را در آبان‌ماه ۱۳۹۴ به تصویب هیئت دولت رسانده و معاون اول رئیس‌جمهور این تعهدات را در قالب "برنامه مشارکت ملی در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای" برای اجرا به دستگاه‌ها ابلاغ کرده است. نسخه انگلیسی همین متن(به پیوست) پس از ابلاغ به عنوان تعهدات مدنظر ایران در توافق پاریس در دبیرخانه کنوانسیون تغییرات اقلیمی سازمان ملل(UNCCC) ثبت شده است. به عبارت دقیق‌تر، دولت بدون طی فرآیند مصرح در قانون اساسی و بدون الحاق رسمی به توافق پاریس، در حال اجرای این توافق‌نامه از آبان‌ماه ۱۳۹۴ است.

با توجه به اینکه این اقدام خلاف اصل ۱۲۵ قانون اساسی، در حال وارد کردن خسارات هنگفتی به صنایع کشور، به‌ویژه صنعت برق است و طبق برآورد خودِ دولت، بالغ بر ۵۲ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت، خواهشمند است بررسی تصویب‌نامه شماره ۱۱۲۴۱۱/ت۵۲۵۱۳ ه، هیئت دولت از منظر تخلف از قانون اساسی و وارد کردن خسارت به صنایع کشور به عنوان شکایت اینجانب، در دستورکار آن کمیسیون قرار گیرد.

اینجانب آمادگی ارائه مستندات از تخلفات صورت گرفته و خسارات وارد شده به کشور در جلسه بررسی را دارم."

همچنین جبرائیلی پیشتر نیز در نامه‌ای به حجت‌الاسلام رئیسی رئیس قوه‌قضائیه درخواست رسیدگی قضائی به اجرای غیرقانونی "توافقنامه پاریس" توسط دولت را درخواست کرده بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    7 0
    عجب
  • سید IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    11 1
    خدا میدونه این دولت چه تعهدات دیگری به غرب داده ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس