توقف روند گرانی وام مسکن؟

در هفته ای که گذشت هزینه کل خرید اوراق تسه برای اخذ وام مسکن برای مجردها و متاهلین کاهش قابل توجهی داشت.

به گزارش مشرق، در چهارمین هفته زمستانی خرید وام مسکن، روند ارزانی از روز یک شنبه شروع شد و تا پایان هفته ادامه پیدا کرد. در همین راستا قیمت اوراق درنهایت در محدوده ۵۴ هزار تومان ایستاد. نرخ سود وام مسکن نیز با افت قیمتی اوراق در انتهای هفته در محدوده ۲۰ درصد قرار گرفت.

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالک آن‌ها می‌تواند با مراجعه به بانک در ازای هر برگه از آن، از امتیاز استفاده از ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده کند. ‌در حال حاضر از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن می‌توان برای گرفتن دو وام به‌صورت هم‌زمان استفاده کرد.

هزینه خریداوراق مسکن

روز یکشنبه کانال قیمتی اوراق به محدوده ۶۰ هزار تومان رسید و دوباره پس از آن شروع به کاهش کرد تا جایی که در روز چهارشنبه به حد ۵۴ هزار تومان رسید.

بر این اساس هزینه کل خرید اوراق تسه برای اخذ وام مسکن در هفته ای که گذشت برای مجردها در روز شنبه  ۲۰ دی ماه ۱۶ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان و در روز چهارشنبه، کمتر از ۱۶ میلیون تومان محاسبه شد. 

این رقم در ابتدای هفته برای متاهلین ۲۸ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان ثبت شده بود که در انتها با کاهشی قابل توجه به کمتر از  ۲۷ میلیون تومان تنزل پیدا کرد.

ارزانترین روز در هفته اخیر به نام چهارشنبه ۲۴ دی ثبت شد که در آن نازل ترین حد قیمتی اوراق در این مدت رقم خورد.

اما هزینه ای که متقاضیان برای اخذ وام مسکن می پردازند در نهایت سود قیمت اوراق را از حد اسمی خود جدا کرده و حد بالاتری پیدا می کند.

تسه

نرخ سود موثر

بانک مسکن نرخ اسمی اوراق را در محدوده ۱۷.۵ درصد عنوان کرده است. با توجه به اینکه متقاضیان دو هزینه را برای دریافت وام می پردازند محدوده این رقم دیگر ۱۷.۵ درصد نخواهد بود.

هزینه نخست را مجردین و متاهلین برای دریافت وام مسکن می پردازند و هزینه ثانویه مبلغی است که آنها در طول ۱۲ سال به بانک مسکن باز پرداخت می کنند.

روند محاسبات نرخ سود نشان می دهد که در روز یکشنبه بیشترین حد این متغیر ثبت شده که برابر با ۲۰.۹ درصد بوده است. یعنی ۳.۴ درصد بالاتر از نرخ اسمی آن.

با این حال روند نزولی در روزهای پایانی هفته اخیر این رقم را به سطح ۲۰.۴ درصد تنزل داد که کمترین نرخ سودی است که دراین هفته کشف شد. 

تسه

هزینه کل وام مسکن در طول ۱۲ سال

 در همین خصوص نهایتا خالص هزینه های مجردینی که در تمامی روزهای هفته گذشته برای اخذ وام مسکن از طریق خرید اوراق تسه اقدام کرده و بایستی آن را در طول ۱۲ سال به بانک باز پرداخت کنند دامنه نوسانی موازی با نرخ سود وام مسکن داشته است. بر این اساس خالص هزینه پرداختی مجردین در روز شنبه ۲۰ دی ماه ۱۷۶ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان بود و در انتهای هفته در کمتر از  ۱۷۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قرار گرفت. این رقم برای متاهلین نیز از ۳۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به کمتر از ۳۲۶ میلیون تومان رسید.

هزینه ای که در مجموع متقاضیان وام مسکن درازای دریافت وام می پردازند روندی همگون با روند سود و هزینه اوراق داشته است. بنابراین در این شاخه نیز هزینه نهایی وام مسکن در آخرین روز هفته گذشته به کمترین حد خود رسید.

مقایسه آمار این هفته وام مسکن با هفته قبل خود نشان می دهد که روند گرانی که در هفته پیش آغاز شده بود در انتهای این هفته متوقف شده و احتمالا مسیری نزولی را در هفته آینده به ثبت برساند.

تسه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس