نمایه موشکی

رزمایش پیامبر اعظم(ص) نیروی هوافضای سپاه، تمرینی از قدرت دفاعی کشورمان را نشان داد که پیش از این کمتر به نمایش گذاشته شد اما مشخص شد هیچ سامانه پدافندی در جهان، امکان مقابله با این توان را ندارد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، پانزدهمین مرحله از رزمایش موشکی – پهپادی پیامبر اعظم(ص) را می توان یکی از بزرگترین و شاید مهم ترین رزمایش های یک دهه اخیر دانست چراکه نمایش عملیاتی و خیره کننده پهپادهای مسلح و انتحاری در کنار مشاهده دوباره شلیک حجم زیادی از موشک های بالستیک به صورت همزمان، بار دیگر قدرت و تراز برنامه موشکهای دوربرد کشورمان را که مدتی بود دل دوستداران انقلاب اسلامی برای آن تنگ شده بود، در معرض دید جهانیان قرار داد.

در ماه ها و خصوصا هفته های اخیر، دولت آمریکا و نیروهای تروریستی فرماندهی مرکزی در منطقه نزدیک به کشور ما در حجم بالایی رفتارهای تحریک آمیز را در دستور کار قرار دادند که اعزام بمب افکن های بی ۵۲، دستور متوقف شدن به ناو هواپیمابر در شمال اقیانوس هند، نمایش های هوایی و به پرواز درآوردن جنگنده ها و هواپیماهای سوخت رسان در تعداد بالا در نزدیکی مرزهای ایران و البته ارسال یک زیردریایی هسته ای از کلاس اوهایو مجهز به موشک کروز از جمله اصلی ترین این اقدامات بود.

این نوع تحریکات مشخصا نیازمند پاسخ خاصی بود. شروع پاسخ ها با رزمایش پهپادی ارتش که در آن پرنده های بدون سرنشین مسلح و انتحاری به نمایش قدرت پرداختند، به نمایش گذاشته شد و در گام دوم نیز نیروی دریایی ارتش اقدام به شلیک موشک های کروز و پرتاب اژدر کرد. با اتمام این بخش از ماموریت، زمان وارد شدن یگان اصلی بازدارنده و پاسخ دهنده کشور به میدان یعنی نیروی هوافضای سپاه شد.

بیشتر بخوانید:

برگزاری مرحله اول رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۵ سپاه با شلیک انبوه موشک‌های بالستیک/ سردار حاجی‌زاده: موشک‌های شلیک شده نسل جدید از بالستیک‌ها بود؛ امروز قدرت جدیدی در سپاه متولد شد

ایران با «آرش» دوربردترین پهپاد انتحاری جهان را عملیاتی کرد/ تضمین غافلگیری رادارها و شناورهای دشمن تا شعاع دو هزار کیلومتر +عکس و فیلم

ارتش آمریکا از ترساندن ایران با «B-۵۲» به پز دادن با یک فروند زیردریایی رسید/ مرور اتفاقات خنده‌داری که خواهران «USS Georgia» در خلیج‌فارس خلق کردند +عکس

آشنایی با ۳ ستاره رزمایش سپاه

در بخش موشکی این رزمایش که با شلیک تعداد قابل توجهی موشک به صورت همزمان و به منظور هدف قرار دادن اهداف متمرکز صورت گرفت، دو موشک بالستیک ذوالفقار و دزفول مورد استفاده قرار گرفته اند که هر دو موشک بر اساس خانواده فاتح ۱۱۰ توسعه پیدا کرده اند. راکت (موشک) زلزال نیز که در این رزمایش مورد استفاده قرار گرفته در حقیقت مدل پایه ای بوده که خانواده فاتح بر اساس آن ساخته شده است.

جهش مهم در عرصه موشک های سوخت جامد کوتاه برد و راهکنشی (تاکتیکی) بر اساس خانواده فاتح ۱۱۰، به نام موشک ذوالفقار معرفی شد که بعدها معلوم شد با وجود اینکه این موشک در سطح راهکنشی طراحی شده اما دارای آثار راهبردی است.  این موشک دارای برد ۷۰۰ کیلومتر و مجهز به کلاهک حدودا ۵۵۰ کیلوگرمی معرفی شد. نمایش تصاویر نمونه های تولیدی این موشک در ۴ مهر سال ۱۳۹۵ نشان داد که ذوالفقار مراحل آزمایش را بی سر و صدا به پایان رسانده و آماده تحویل به نیروی هوافضای سپاه است. این موشک سابقه تنبیه تروریست های داعش و سنتکام را در کارنامه خود دارد.

موشک های فاتح -۱۱۰ (بالا)، ذوالفقار و دزفول

گزینه بعدی دزفول است که در سال ۱۳۹۷ رونمایی شد. نکته مهم، تغییر شکل دماغه ذوالفقار و دزفول است. با مراجعه به منابع معتبر علمی در اینترنت در زمینه دانش موشک ها می توان دید این شکل زمانی استفاده می شود که سرعت موشک، هایپرسونیک (بالای ۵ برابر سرعت صوت) بوده و برای کاهش حرارت تولیدی در این سرعت ها، راهکار افزایش انحنای نوک دماغه به کار گرفته می شود که سبب انتقال حرارت کمتری به موشک می شود.

به علاوه در کنار استفاده از این طرح از مواد فنا شونده که در اثر حرارت از بین می روند تا بخش زیرین سالم بماند نیز استفاده می شود که تصاویر موشک دزفول و ذوالفقار مؤید همین مطلب است. در ادامه به این بحث پرواز سریع و نمایش ویژه این موشک ها در رزمایش جدید بیشتر خواهیم پرداخت.

بخش دماغه در فاتح -۱۱۰ (راست) و ذوالفقار (وسط) و دزفول (چپ)

و اما گزینه آخر مربوط به راکت توپخانه ای زلزال است. این راکت با کالیبر ۶۱۰ میلی متر در حقیقت سلاحی بود که خانواده فاتح از آن الگو گرفته شده و به نوعی می توان دزفول و ذوالفقار را فرزندان زلزال به حساب آورد. این راکت ۲۱۰ کیلومتر برد دارد و به نظر تحت ارتقاء قرار گرفته و در تصاویر مربوط به این رزمایش نیز نکته جالبی در خصوص آن مشخص شده است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

شلیک راکت زمین به زمین زلزال در رزمایش های قبلی

هفت نکته مهم از شلیک های موشکی امروز سپاه

در رزمایش های سری اول پیامبر اعظم (ص) که شاهد اولین شلیک های پر تعداد موشکی در کشور بود، بیشتر موشک هایی مثل سری شهاب به عنوان یکی از سری های اول تولید ایران با سوخت مایع صحنه گردان اصلی تمرین بودند. در این سالها اما مدل های جدید خانواده بزرگ فاتح به میدان آمده و جمهوری اسلامی ایران را صاحب موشک های تاکتیکی سوخت جامد و متحرک کرده اند.

پیام مهم اول این رزمایش به طرف غربی، وجود حجم بالای پرتابگرهای متحرک های مجهز به موشک های بالستیک سوخت جامد بود. در عین حال پرتابگرهای حامل موشک دزفول مشخصا دارای جایگاه حمل دو موشک بودند که به دلیل صرفا تمرینی بودن شرایط، با یک تیر مجهز شده بودند.

پرتاب گر های موشک دزفول با قابلیت حمل دو موشک در رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۵

نکته مهم دوم حجم بالای شلیک موشک های در نسبت این تمرین نظامی بود. بر اساس اطلاعات اعلام شده، حداقل ۱۵ تیر موشک بالستیک تاکتیکی و راکت از نوع ذوالفقار و دزفول و زلزال پرتاب شدند. این مسئله نشان دهنده این نکته است که موشک های مورد نظر در تعداد بالا تولید شده و زمانی که در این تعداد مورد استفاده در یک تمرین نظامی قرار می گیرند یعنی کاملا عملیاتی نیز شده اند.

موشک ذوالفقار در رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۵

نکته سوم نمایش چندین باره دقت این موشک ها است. در این تمرین نظامی برای موشک های سری دزفول یک سری هدف و برای موشک های سری ذوالفقار یک سری هدف دیگر تعریف شده بود. در این تمرین اهداف شامل کانتینرها و برخی نقاط مشخص شده با پارچه های سفید و آبی است که مشخص شد موشک ها دقیقا در داخل این مجموع نقاط اصابت کردند.

فیلم خبری از رزمایش پیامبر اعظم(ص) و اصابت های دقیق موشکی

نکته چهارم، شلیک با فاصله کم و تمرکز آتش روی یک نقطه بود. به نظر می آید در این تمرین هدف نه نقطه زنی بلکه تمرکز آتش روی هدف با مساحت بیشتر بوده است. اگر به تصاویر ماهواره ای حمله به پایگاه عین الاسد در حدود یک سال پیش نگاهی دوباره داشته باشیم، یا نگاهی به وضعیت کلی پایگاه های آمریکایی در اطراف ایران، خواهیم دید که ترکیب زیادی از چادرها، ساختمان های فرماندهی و البته آشیانه های موقت بالگرد، هواپیما و پهپاد در این مناطق حضور دارد که با تمرکز آتش در یک نقطه - برای نمونه با ۵ سر جنگی ۵۰۰ کیلویی - تلفات و خسارت ها به دشمن حداکثری خواهد بود.

شبیه به این کار در رسته توپخانه صحرایی و معمولا با توپ های گلوله زنی کالیبر ۱۵۵ میلی متری تحت عنوان Multiple Rounds Simultaneous Impact یا با اختصار MRSI استفاده می شود که در طی آن یک توپ با شلیک چند گلوله به سمت یک نقطه در زاویه های مختلف لوله، زمان رسیدن گلوله ها به یک هدف را به گونه ای تنظیم می کند که گلوله ها در فاصله بسیار کم از یکدیگر و در زمانی نزدیک به هم منفجر شده و حداکثر خسارت را برای هدف ایجاد کنند.

شلیک متراکم ۵ پرتابه سپاه بر روی یک نقطه در رزمایش اخیر

نکات بعدی در خصوص این تمرین نظامی در حقیقت در ادامه هم هستند. اولین موضوع، کیفیت بسیار بالای تصاویر منتشر شده از این تمرین نظامی بود تا جایی که حتی تصاویر با کیفیتی از سر های جنگی جدا شونده موشک ها نیز از آن ها استخراج شده و در همین مدت کوتاه که تقریبا از انتشار تصاویر می گذرد شاهد پخش گسترده آن نه فقط در رسانه های داخلی بلکه در بین علاقمندان و رسانه های خارجی هستیم. این حرکت در حقیقت یک گام حساب شده در بازی جنگ روانی و مقابله با اقداماتی نظیر رسانه ای کردن حضور بمب افکن ها یا زیردریایی اتمی در خلیج فارس به حساب می آید.

اما نکته مهم دیگر که به نوعی یکی از مهم ترین پیام های این رزمایش محسوب می شود دیده شدن وضعیت خاص سر جنگی یکی از موشک های مورد استفاده در این رزمایش است. در این تصویر سر جنگی موشک دیده می شود که از بدنه جدا شده و با سرعت بالایی به سمت هدف در حال حرکت است و نوعی از شعله از کنارهای بدنه بیرون زده است.

دو تصویر از سر جنگی جدا شونده موشک های دزفول یا ذوالفقار در رزمایش اخیر - به رد حرارتی ایجاد شده در پشت سر جنگی دقت کنید

تصاویر گرافیکی مربوط به زمان رونمایی موشک ذوالفقار، نشان دهنده این مسئله است که بخش سر جنگی این موشک مجهز به یک سیستم پیشران مستقل است. با توجه به داشتن برد بیشتر و این که موشک دزفول نیز از نظر طراحی کلی، خصوصا در بخش سر جنگی و دماغه شبیه به ذوالفقار است احتمالا سر جنگی دزفول نیز به این سیستم پیشران مجهز است. دلیل این مسئله همانطور که در بخش معرفی این موشک ها مطرح شد رسیدن به سرعت ۵ ماخ و بیش از آن و به قول ورود به کلاس تسلیحات هایپرسونیک از نظر سرعت است.

نمایش گرافیکی جدایش سرجنگی موشک ذوالفقار

اما چرا این نکته مهم است؟ موشک پاتریوت ۳ به عنوان اصلی ترین سلاح ضد بالستیک مستقر در اطراف ایران، توان نهایی درگیری با موشک هایی با سرعت ۵ ماخ را دارد. این که این موشک بتواند آیا موشک های با سرعت کمتر یا ۵ ماخ را رهگیری کند خود یک بحث است ولی زمانی که صحبت از سرعتی بیش از ۵ ماخ می شود عملا بر اساس اعلام خود طرف سازنده نیز موشک پاتریوت از دور خارج شده و عملا توان رهگیری خود را از دست خواهد داد.

در عین حال باید به این مسئله نیز توجه داشت که موشک های سری فاتح از جو زمین خارج نشده و سامانه ای مثل تاد اصولا برای مقابله با آنها طراحی نشده و موشک های این سامانه برای درگیری برای اهداف وارد شونده از خارج جو و در فضای بالا دستی موشک پاتریوت طراحی شده است. با علم به این مسئله و این نمایش دقیق و مشخص این پیام به پاتریوت و مشتری های آن در اطراف ایران ارسال شد که پول های شما به هدر رفته است! هرچند که اتفاقاتی مثل خسارت شدید به عین الاسد هم نشان داد وضعیت پاتریوت و ادعاها درباره آن چقدر اسف بار است.

و اما نکته هفتم و آخر مربوط به راکت های سری زلزال در این رزمایش است. در بررسی تصاویر این رزمایش پرتابه هایی دیده می شود که سر جنگی آنها جدا نشده و پرتابه به صورت کامل در حال شیرجه زدن به سمت هدف است.

راکت زلزال لحظاتی قبل از برخورد با هدف

این پرتابه های کامل در حقیقت راکت های زلزالی هستند که با توجه به دقت آنها در اصابت به هدف مشخصا از نوع ارتقاء یافته در حوزه دقت هستند. این راکت ها با توجه به دقت افزوده شده برای آنها برای درگیری های کوتاه برد تر و حتی برای ورود به خدمت در واحدهای توپخانه راکتی نیروهای زمینی سپاه و ارتش نیز گزینه ای مناسب به حساب می آیند.

به طور خلاصه می توان گفت نحوه تمرین عملیاتی نیروی هوافضای سپاه و جزییاتی که از آن در بخش رسانه ای منتشر شده نشان می دهد قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران، فراتر و عظیم تر از چیزی است که پیش از این به نمایش گذاشته شده بود و در حقیقت، فشارهای ترامپ برای تضعیف قدرت نظامی کشورمان، با رونمایی از چنین دستاوردهایی تبدیل به مزیتی برای شکوفایی هرچه بیشتر این بخش از نیروهای مسلح و ضنعت دفاعی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 84
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    75 7
    تمام این موشک ها عالی اما باید به سمت بازدارندگی حرکت کنیم
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
      21 6
      چرا باید پنج تا فاتح بزنیم تا مجموعا ۲۵۰۰ کیلوگرم مواد منفجره شلیک کنیم؟ چرا موشک هایی بزرگتر با کلاهک جنگی سنگینتر نسازیم؟!
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
      42 0
      جانم فدای ایران اسلامی
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
      38 0
      پاسخ به سوال اینکه چرا 5 تا فاتح باید بزنیم ولی میشه با یدونه سنگین تر هم همیکنار رو کرد: تو طراحی مجموعه موشکی چندین احتمال برای عملیات در نظر میگرن از جمله: 1-احتمال پرتاب موفق از روی لانچر 2- احتمال فیل ندادن در مسیر 3- احتمال رسیدن به موضع هدف 4-احتمال عبور از سپر موشکی 5-احتمال انهدام هدف و... به خاطر این احتمالات و یه سری مسائل در زمینه تخریب هدف استفاده از چند موشک مجزا توجیه پذیر میشه
    • شاکی IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
      25 0
      دست مریزاد . با این مانورها دشمن کور کن و دشمن خفه کن در هر سطحی و نشان دادن عینی قدرت دفاعی و در صورت لزوم هجومی مجموعه نیروهای دفاعی مان . سر بلند باشید .
    • ایزا IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
      13 0
      داریم داداش به وقتش رو میکنیم. دم بچه های سپاه گرم.
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
      21 0
      خب عزیز من خود این موشکها بازدارنده اند.
  • بنده خدا GB ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    73 3
    و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه. به یاری خدا و کوری چشم دشمنان اسلام و شیعه با قدرت به کارتون ادامه بدید و پیش برید که پیروزی حق ان شا الله بسیار نزدیکه
  • GB ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    7 12
    رد حرارت به خاطر سرعت بالا و اصطکاک هوا با بالک هاست! پیشران سر جنگی موقع شیرجه زدن روشن نمیشه که!
    • CH ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
      2 12
      او ه بچه ها یه متخصص! استاد! مشرق یکی از تخصص هاس اصلیش حوزه فناوری های دفاعی هست حالا تو داری نکته بهش یاد میدی؟
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
      5 2
      آقای سوئیسی شما زحمت بکش چیلترشکن خاموش کن سیگنالت با ما یکی بشه بعد بیا املا انشا بگو
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
      19 2
      درود بر سپاه غیور
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    36 2
    خداقوت
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    40 4
    درود و صلوات بر ارواح طیبه شهیدانمان بویژه حسن طهرانی مقدم،بنیان گذار دانش و توان پر افتخار موشکی ما و کور کننده دشمنانمان.
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    32 3
    رزمایش ارتش و رزمایش سپاه سیلی دوم انتقام شهید سلیمانی بود . ان شاءالله تا سیلی سوم هم خدا کریمه
  • US ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    30 2
    فقط ایول، این را هم برجام موشکی نکنید کشور مصون خواهد ماند.
  • DE ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    25 1
    نصر من الله وفتح قریب
  • Hossein IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    22 1
    انشالله برای انتقام شهید فخری زاده ازشون استفاده میکنیم #انتقام سخت
  • DE ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    22 1
    باعث افتخار و سربلندی تمامی ایرانیان است . درود بر سازنده گان این سلاح ها و درود بر رزمنده گان غیور سپاه و ارتش . یه لحظه فکرکردم اگر کلاهک اتمی رو این موشکهای دقیق و مدرن سوار بشه چی میشه .
  • احمدی IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    12 1
    هزاران درود بر این مردان با شرف و امید این که مسولان اقتصادی نیز از رزمندگان الگو بگیرند
  • US ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    11 3
    خدا قوت ولی چرا اینقدر توان تخریب این موشک‌ها کمه؟ مثلا اون ۵ تا ساختمون باید براحتی توسط یک موشک نابود بشه. مگه سپاه از مواد انفجاری جدید که در دنیا مطرحه و چند برابر اتی ان اتی توان داره استفاده نمیکنه؟
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
      1 5
      اخه پرفسور کجا دیدی با یک موشک پنج تا ساختمون نابود شه.ی چیزی بگو بتونی باورش کنی
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
      9 2
      به خاطر این که اسلام ذاتا با سلاح کشتار جمعی مخالفه. به خاطر همینم هست که انقدر رو موشک های نقطه زن تمرکز می‌کنن. وگرنه با تمرکز روی حجم آتش بیشتر، به جای نقطه زنی، کار برای خود ما خیلی راحت تر میشه. اما تلاش سپاه و به طور کلی رویکرد مبارزه‌ی اسلامی به یک حمله‌ی هدفمنده نه یک حمله‌ی مخرب.
    • طاها IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
      3 0
      سلام در مورد قدرت سر جنگی ها باید بگم معمولا در آزمایش ورزمایش ها از سر جنگی هایی با مواد منفجره کم استفاده می کنن وبه اصطلاح مهمات گچی می گویند
  • رحمت عیدی IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    16 1
    مخلص برو بچه های سپاه و ارتش مقتدر نيز هستیم خدا قوت و خسته نباشیدو دعا گوی سلامتي و موفقیت و عاقبت بخیری شما عزیزان سپاهی و ارتشی، MRSI موشکی پاتریوت افکنی که‌ تو رسته تاد هم‌ نیست‌ اونم با موشک‌های شبه بالستیک هایپر سونیک اوووووه کي میره اینهمه راه رو یعنی بابای صاب بچه هرچی پاتریوت سازو پاتریوت دارو عشق پاتریوت رو درمیاره،بیخود نیست‌ کليه گاوهای شیرده و ارباب گاوچران و غده سرطانی اینقدر مذاکره موشکی رو نشخوار میکنن البت+پیاده نظام داخلیشون آمّا این‌ آرزو رو به گورسیاه میبرن بعنوان سوغاتی
    • ساعد IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
      7 0
      چون سرجنگی انفجاری نیست تمرینیه
  • ... IR ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    10 1
    سلام و درود خداوند متعال بر مدافعان عزت و شرف ایران و حریم انسانیت. ای کاش مردم می فهمیدند هر جا کار و مدیریت و اختیار با نیروهای انقلابی و ولایی بوده، در رده ها و رتبه های برتر جهانی قرار گرفته ایم اما در خودروسازی، اقتصاد و ... از جهان سوم در حال کوچ به جهانهای بعدی هستیم
  • IR ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    6 40
    این چیزی که شما باهاش حال میکنید آمریکا با minuteman به اعماق خاطره ها سپرده
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
      26 3
      افرین به تو و امریکات خخخخخخ راستی از۲۰هزار سرباز گارد ملی تو کنگره چه خبر ؟
    • علی IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
      17 4
      شما خوش باش ؛ ما به وقتش موشک اصلیه رو ، رو میکنیم ؛ عزیز دل خوش باش . جیگر خوش باش لپتو بیار جلو ........
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
      15 2
      ما تو ۴۰ سال اینارو ساختیم اربابت که تو ۳۰۰ ساله است هنوز نتونسته ی پاتریوتشو جمع کنه
    • CH ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
      13 3
      فعلا بگو آمریکا به فکر جمع آوری پاتربوتش باشه چون هایپرسونیک های فرزندان آرش به آنگلا ساکسون ها رحم نخواه کرد
    • CH ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
      14 1
      کجا خاک کرده خاطراتش رو؟ مثلا یه جایی تو عین الاسد نه؟ این فیلمایی که تو تو هالیوود میبینی ما خیلی وقته چالش کردیم گل! کمتر فیلم ببین
    • CH ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
      17 1
      کار به این نداریم که امریکا چی داره چی نداره ولی همینو میدونیم که هر کدوم از این موشک های ما میتونه یه گردان از این توریست های ناخونده بلوند و بور رو در خاورمیانه بفرسته رو هوا و همین کافیه
    • پری مجرد 43ساله IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
      11 2
      خفه شو منافق
    • شاکی IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
      8 0
      ما با همین خاطره ها از عین السد تا خود پنتاگون همه رو دچار سرگیجه و لقوه و... کردیم .
    • IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
      0 1
      عاشقتم پری مجرد ۴۳ ساله
  • IR ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    21 0
    الان دیگه باید بریم روی قویتر کردن سر جنگی
  • IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    14 0
    از پهباد های انتحاری هم خبر بزنید
  • IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    19 1
    همش فتوشاپه!! (یه خاک برسر غربگدا)
    • حجت IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
      10 0
      شوخی شوخی ما فتوشاپ می سازیم جدی جدی شما غربگداها نفله می شین
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
      1 3
      اینا همش موشکای ته انباری روسی و چینی هست که میارن رنگ میکنن میگن ما ساختیم__ یه احمق کودن ولی پدرسوخته
    • IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
      0 0
      روس و چین؟تو یموشک روسی یا چینی نشون بده که هم بردش هم کلاهکش هم بدنش کپی قیامو و سجیلو و قدرو و..... باشه
  • خدا دوست IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    18 1
    خدا قوت ... بسوزد روزگار اصلاحطلب وطن فروش
  • IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    12 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    16 0
    بسیار عالی بود، معلوم هست که بسیار روی سلاح ها کار شده تا به این دقت و ویژگی رسیده اند. هر کس می گوید ما موشک نمی خواهیم این را بداند که دشمنان در کمینند، زنده باد ایران
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    13 1
    خدا را شکر هزاران مرتبه عظمت خدا را شکر . انشاالله به گفته روح خدا خمینی بزرگ امریکا را زیر پیایمان له کرده ایم .
  • FR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    9 2
    از این موشک ها استفاده هم خواهد شد؟؟؟؟!!!
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
      13 0
      عین الاسد با همینا شخم زده شده
    • CH ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
      3 2
      خدا این روز رو برا دشمنان ایران نیاره!
    • پری مجرد 43ساله IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
      6 2
      بله منافق هایی مثل تو را با این موشک ها به جهنم می فرستیم
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    9 4
    چرا استفاده از الیاف کربن در بدنه و موتور جدی گرفته نشده بخصوص در موشکهای پدافندی؟مگر قرار نبود با استفاده از کامپوزیتها انقلابی در صنعت موشکی بوجود بیاد پس مسئله چیه؟
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    8 0
    خداحفظتون کنه کاش تمام ارکان نظام دولت فشل انگلیسی بی تدبیرهم مثل شمااین مقتدرومستحکم بشن
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    12 2
    درود بر سپاه عزیز وتمامی دلاورمردان ایران زمین
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    5 2
    آفرین،خوب بود! ولی چرا سرجنگی ها پرقدرت نیستند؟ با سرعت 5 ماخ و 550 کیلو ماده منفجره شدید الانفجار! اینجا که دیگه تو منطقه مسکونی نیس که بگیم میخاستن انفجار کنترل شده داشته باشن.
  • Yousef IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    9 0
    توی یکی از تصاویر بالا )سه تا عکسی که از دماغه موشک ها گرفتید (اون برادر عزیز گوشی هوشمند و دوربین دار مدل سامسونگ دستشه . تذکر به اون برادر حواست باشه
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    2 1
    بابا پرحجم نشان بدهید!اینهمه زمین واسمان داریم میتوانید چندهزارتا پهپاد وچندهزارتا موشک روی زمین نشان دهید ولی فقط چندتاشو شلیک گنید)شده پهپاد وموشک نمایشی باشه
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    4 5
    چرا استفاده نشد برای قره باغ رو ازاد نکردیم که منافع مان الان به خطر افتاده در چند سال آینده دیگه نفت و گاز ما بفروش نمیرسه و عملا ارتباط با از طریق ارمنستان قطع شد و همین طور اروپا چون دوسال آینده که گاز کنید آذربایجان از قره باغ رفت ترکیه دیگه عملا کسی به گاز ما نیاز نداره تو این داستان ترکیه و روسیه برنده شدن
  • نهضت جهانی صلوات IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    8 0
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم ضمن عرض تسلیت بمناسبت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها وقدردانی از تمامی نیروهای مسلح نظام مقدس اسلامی(ارتش قهرمان @وزارت دفاع جهادگر وسپاه مقتدر)برای استمرار این اقتدار وشادی ارواح پاک شهیدان بخصوص شهیدان کاظمی ویارانش @ طهرانی مقدم ویارانش@صیاد ویارانش@ فخری زاده وهمکارانش وشهیدان سلیمانی ویارانشان همراه با سلامتی فرمانده کل قوا وسربازان وسردارنش 14 صلوات مهدوی تقدیم میشود
    • پری مجرد 43ساله IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
      1 5
      تو چی میگی این وسط
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    7 0
    انشالله خداوند به سردار جان برکف اسلام،سردار حاجی زاده عمر طولانی وتوفیق خدمت طولانی در سپاه رو بده.الحق والانصاف از نوابغ نظامی وانسانهای مخلص روزگار هستند.
  • علی خدایی IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    3 0
    در بخش قدرت موشکی بالستیک و کروز ها ان شالله همیشه به بالا ترین سطح توانایی هابرسیم و همین طور در دیگر بخش ها پدافندی و آفندی زمینی دریایی هوایی بدون سرنشین و هوا فضایی انبوهی از قدرتمندی نظامی قوی داشته باشیم برای ایجاد صد در صدی حفظ و حفاظت از کشور عزیز مان یا مهدی ادرکنی
  • علیرضاطالب آبادی IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    0 0
    ایران به فناوری چندین سرجنگی به یک کلاهک دست یافته یعنی قدرت سرجنگی موشکهای ایران ۲و۳زمانه باقدرت تخریبی۲برابراست.یعنی کلاهک ۱۸۰۰کیلویی موشک خرمشهر۳۶۰۰کیلوقدرت تخریب داردیاکلاهک ۶۵۰کیلویی موشک ذوالفقار۱۳۰۰کیلوقدرت تخریب دارد.مثلایک بمب هسته ایی معمولی قدرت تخریبی۱۰تن داردمیتوان با۸موشک ذالفقارقدرت تخریبی۱۰تنی ایجادکرد.به خاطرهمینه که میگویندبیایبدمذاکره موشکی کنیم چون ایران قدرت برترمنطقه است ودرحال تبدیل شدن به ابرقدرت دنیااست.
  • پیمان IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    5 0
    رزمایش های اخیر موشکی ارتش و سپاه و نمایش بخشی از توامندی موشکی کشور دشمنان را بیش از پیش مایوس و نا امید کرده و ترس و هراس رو به دل دشمنان انداخته وباعث شده همه دشمنان در محاسبات غلط خود تجدید نظر کنند
  • صادق IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    5 0
    درود بر سپاه اسلام
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    5 0
    سلام درود بر شرفتان
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    4 0
    زمین زیر پای صهیونیسم را به آتش میکشیم.
  • CH ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    9 0
    درود بر سپاه غیور
  • مجید ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    5 0
    در حقیقت موشکهای نسل جدید ترکیبی از تکنولوژی بالستیک و کروز هست که بعد از جدا شدن سر جنگی تبدیل به موشک مستقل کروز میشود! این یعنی خیلی....
  • ائلدار بایرام اف IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    2 0
    اینجور که معلومه همواره باید یه فناوری جهنمی در آستین داشته باشیم تا محاسبات بدخواهان رو به هم بزنیم و الا کلاهمون پس معرکه است. و یادمان باشد همواره که دوره موشک تمام شده است :))
  • محمد IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    6 0
    جزیره دیگو گارسیا باید هدف باشه برای باز دارنگی
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    0 0
    به رد پشت سر موشک بهش میگن پلاسما
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    1 0
    همه ی اینها عالی اما به موازاتش باید فکری به حال شبکه نفوذ و ساختارهای ضد اسلامی ایرانی داخل حکومت کرد ...و الا در بازی شطرنج بزرگ ممکن است مغلوب بشویم ...افکار عمومی ..!!
  • علی کریمی اززارچ استان یزد IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    3 0
    سلام بنازم ایران وایرانی حالا ترامپ بیاخط بکش بااون لنجت نشون بده که خارج شدی مردک اگرواقعا قدرت داریددرمسیرصحیح استفاده کنیدهمه دنیابه قدرت پوشالی شماپی بردندحالادیگه بروگورت گم کن ترامپ
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    1 0
    ماشاءالله... خداقوت...
  • DE ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    4 0
    استقلال مملکت را حفظ کردید درود بر شما دست رانت خوران اختلاس گرها دزدها را دهم کوتاه کنید
  • IN ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    0 0
    در عین حال پرتابگرهای حامل موشک دزفول مشخصا دارای جایگاه حمل دو موشک بودند که به دلیل صرفا تمرینی بودن شرایط، با یک تیر مجهز شده بودند استدلالهای عجیب !!!!!!!!!
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    1 0
    آفرین ودرود
  • علی IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    1 0
    سپاه قهرمان دمت گرم حضرت زهرا ص پشت پناهتان یا امیر المومنین ع مرگ ولعنت بر آمریکا اسراییل سعود خر
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    3 0
    زنده باد ولایت و رهبری عزیزتر از جان ، زنده باد ارتش و سپاه ، زنده باد بسیج و یاران گمنام امام زمان عجل الله خدا قوت به دستگاه قضایی مقتدر و نیروی خدمتگزار انتظامی خدا قوت به مجلس انقلابی انشاءالله دولت هم سر عقل بیاد
  • مجتبی مرادی کشاورز IR ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    4 0
    ماشاالله لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم چشم حسودا و آبریز به آسیاب دشمنان ایران کور باد. «ما می‌توانیم»
  • محمداسماعیل IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    2 0
    خداوندسپاه ارتش وبسیج وتمام مدافعان اسلام راحفظ کند.مابه آنهاافتخارمیکنیم.
  • رضا IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    2 0
    سلام ب امیدخدا موشکهای قاره پیما هم میسازیم
  • مهدی IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    2 0
    #ما_می_توانیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس