مشکل اصلی نیروگاه اتمی بوشهر بودجه است

فریدون عباسی گفت: باتوجه به اینکه مشکل اصلی نیروگاه اتمی بوشهر بودجه است در ادامه کار کمیسیون تلفیق تلاش می‌شود تسهیلاتی برای تامین بودجه نیروگاه فعلی و واحدهای جدید ۲ و ۳ فراهم شود.

به گزارش مشرق، فریدون عباسی شامگاه جمعه بعد از سفر دو روزه اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و بازدید از تاسیسات نفتی جزیره خارگ و نیروگاه اتمی بوشهر به رسانه‌ها اعلام کرد:باتوجه به درک صحیح  نمایندگان کمیسیون تلفیق برای برنامه هسته ای مصوبه ای خاص داشته اند امید می‌رود به این مهم توجه و در راستای تحقق دستور و فرمایش رهبر معظم انقلاب بتوانیم بودجه خوبی را برای سال ۱۴۰۰ در نظر بگیریم.                                      

عباسی گفت:باید  بودجه یادشده  به طور حتم محقق شود نه فقط روی کاغذ بیاید و در منابع درآمدی در این زمینه هم تجدید نظر شود.

وی با اشاره به دیدار با مدیران و متخصصان نیروگاه اتمی بوشهر و تلاش برای حل مسائل موجود اضافه کرد: مشکل اصلی در مورد نیروگاه اتمی بوشهراز نظر پشتیبانی فنی ،ادامه کار واحد یکم و ۲ واحد دیگر تامین نشدن به موقع بودجه است.

عباسی اظهار کرد: تامین نشدن به موقع بودجه برای ساخت ۲ واحد جدید نیروگاهی سبب می‌شود مقداری در مراوداتی که با شرکت روسی داریم خلل وارد و تاخیر ایجاد شود.

وی ادامه داد: هفت سال است که مذاکرات ساخت ۲ واحد نیروگاه اتمی جدید در بوشهر انجام و به پایان رسیده و این مدت برای ساخت نیروگاه کافی بوده است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:  اگر ۲ راکتور جدید با دید مثبت‌تری در دستگاه اجرایی به آن نگاه و فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب به صورت جدی دنبال می‌شد تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای مورد توجه جدی قرار می‌گرفت .          وی گفت: ۲ هزار مگاوات برق هسته‌ای را می‌توانستیم در پایان این دولت وارد مدار تولید کنیم و به سمت آن ۸ درصد برق هسته‌ای که برای افق ۱۴۱۰ به میزان ۱۰ هزار مگاوات در نظر گرفته شده بود برویم  و سه هزار مگاوات برق هسته‌ای دیگر را نیز می‌توانستیم تا آخر امسال یا اوائل سال ۱۴۰۰ به آن دست پیدا کنیم اما این بودجه ها به موقع تامین نشده است.

عباسی افزود: با توجه به تعامل خوب بین مدیران نیروگاه اتمی و کمیسیون انرژی مجلس، تلاش می‌شود در لایحه‌ دولت تغییراتی ایجاد به نفع پیشرفت ۲ واحد نیروگاه اتمی جدید ایجاد و هم از واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر در تامین سوخت، پرداخت حقوق و دستمزد و سایر هزینه‌های جاری مورد نیاز به موقع پشتیبانی شود.

به گفته عباسی نمایندگان  مجلس شورای اسلامی برای قانون‌گذاری نیاز به نظارت میدانی، بررسی پروژه‌ها و نشست با کارکنان مجموعه‌های زیرپوشش طرح‌ها دارند چون مراجعه‌های زیادی به صورت تلفنی و مکاتبه‌ای برای حل مشکلات اعتبار، نظام حقوق و دستمزد وجود دارد.

وی در خصوص بازدید و بررسی وضعیت تاسیسات نفتی و پایانه نفتی جزیره خارگ افزود: در این راستا از سکوی نفتی فروزان و فرایندهای در حال اجرا از جمله حفاری چاه‌های دریایی در این میدان نفتی و مراحل تصفیه اولیه برای آماده شدن صادرات بازدید و مورد بررسی قرار گرفت.

۹ نفر از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از روز پنجشنبه در سفری ۲ روزه وارد استان بوشهر شده و از ظرفیت‌های استان در عرصه انرژی از سکوهای نفتی در جزیره خارگ، شرکت نفت فلات قاره در منطقه نفتی بهرگان شهرستان دیلم و نیروگاه اتمی بوشهر بازدید کردند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس