ناشری که کتاب‌هایش را در ۱۰ نسخه منتشر می‌کند!

مدیر انتشارات «آفاق روشن بیداری» می‌گوید: به دلیل حمایت نشدن از انتشارات، دچار ورشکستگی شده‌ایم. اما همچنان کتاب‌هایمان را با ۱۰ نسخه منتشر می‌کنیم.

به گزارش مشرق، انتشارات «آفاق روشن بیداری» در سال ۱۳۹۱ تأسیس شد و عمده فعالیتش در حوزه انقلاب اسلامی، مقاومت، بیداری اسلامی، دفاع مقدس، شناخت نظام سلطه و دشمن‌شناسی بوده و کتاب‌هایی با این موضوعات منتشر می‌کند. هرچند ممکن است این کتاب‌ها در قالب کار پژوهشی باشد یا در قالب داستان و رمان.

مجید صفاتاج،  مدیر این موسسه انتشاراتی، خود مولف بیش از ۱۲۰ اثر است. او درباره تشکیل و تاسیس انتشارات این‌طور تعریف می‌کند:  خودم مؤلف هستم و کتاب‌هایم را دیگر ناشران منتشر می‌کردند. چون کتاب‌های من در حوزه انقلاب، مقاومت و بیداری اسلامی، معارف نظام سلطه و دشمن‌شناسی به صورت تخصصی کار شده بود، این مشکل را داشتم که یا ناشران خیلی تخصصی منتشر می‌کردند یا به‌دلیل اینکه حجم کتاب‌های من بالا بود، با معطلی و تأخیر زیادی این کتاب‌ها را چاپ می‌کردند. نکته دیگر هم اینکه سود سرشار این کتاب‌ها به جیب ناشران می‌رفت و تقریباً چیزی عاید نویسنده نمی‌شد. بنابراین تصمیم گرفتم برای یک موسسه انتشاراتی تخصصی به نام خودم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز بگیرم. اینگونه شد که انتشارات «آفاق روشن بیداری» مسیر رو به جلویی را آغاز کرد و حالا حدود ۶۰ عنوان کتاب در این انتشارات منتشر شده که عمدتاً پژوهشی هستند. هرچند بخش داستانی هم اخیراً به فعالیت این انتشارات اضافه شده است.

با صفاتاج سخن گفتیم و آنچه در ادامه می‌خوانید، مشروح گفت‌وگوی خبرنگار خبرگزاری فارس با مدیر انتشارات «آفاق روشن بیداری» است.

* شما سال‌ها در حوزه مقاومت کار کردید. به‌عنوان کارشناس این حوزه که از نزدیک با حوزه نشر هم آشنا هستید، فکر می‌کنید در کتاب‌های حوزه مقاومت، گرایش مردم بیش‌تر به کدام ژانر است؟

معتقدم مردم به کتاب‌هایی که ‌شکل خاطره دارند، گرایش بیش‌تری نشان می‌دهند تا کتاب‌های پژوهشی؛ مثل کتاب‌های خاطرات شهدا و رزمندگان. مخاطبان عمدتاً طرفدار کتاب‌هایی هستند که حجم کمی داشته باشد، یا خاطرات کوتاهی که زود تمام شود و خاطره دیگری بیان شود.

مردم به دلیل اینکه کمتر مطالعه می‌کنند، عادت به خواندن کتاب‌های طولانی ندارند

مردم به دلیل اینکه کمتر مطالعه می‌کنند، عادت به خواندن کتاب‌های طولانی ندارند. اما همین میزان مطالعه را با خواندن کتاب خاطره و کم‌حجم و داستانی جبران می‌کنند و به کتاب‌های پژوهشی کمتر رغبت نشان می‌دهند. زیرا معمولاً کتاب‌های پژوهشی را علاقه‌مندان خاص و اقشار محدودی مطالعه می‌کنند.

* شما یک اثر فاخر به ‌نام «دانشنامه فلسطین» منتشر کرده‌اید که زمان و هزینه زیادی را برای آن صرف کردید. درست است؟

این دانشنامه یک دایرةالمعارف بزرگ ۸ جلدی رحلی و دوستونی است که ابتدا ۴ جلد آن را دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر کرد. بعدها به دلیل هزینه بالایی که داشت، چاپ آن متوقف شد. پس از آن، انتشارات «آرون» چهار جلد بعدی آن را منتشر کرد. در نهایت هشت جلد به صورت یکجا، به یک شکل و یک سبک، در انتشارات خودمان منتشر شد و در اختیار عموم قرار گرفت.

این اثر یک دانشنامه تخصصی در حوزه فلسطین است. ما بعد از انتشار این دانشنامه، تصمیم گرفتیم خلاصه‌ای از این دانشنامه را با حجم کمتری در سه جلد منتشر کنیم که با عنوان «فرهنگ جامع فلسطین» در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

* این آثار در حال حاضر در بازار موجود هستند؟

بله، این آثار منتشر شده و در بازار موجود هستند؛ اما متأسفانه در بحث توزیع با مشکل برخورد کرده‌ایم. زیرا دانشنامه‌ها به دلیل حجم بالا، قیمت‌های بالایی هم دارند. مردم عادی نمی‌توانند آن‌ها را بخرند. به همین دلیل در کتابفروشی‌ها موجود نیست. اگر کسی این آثار را بخواهد، باید با خودمان تماس بگیرد تا برایش ارسال کنیم. نشر ما در حال حاضر به دلیل هزینه‌های بالایی که برای چاپ این دانشنامه پرداخته است، در رخوت و رکود مالی قرار گرفته، اما این باعث نشده است که کتاب‌های دیگرمان را منتشر نکنیم. هر ناشر دیگری که بود، به دلیل این حجم از هزینه‌ها چاپ کتاب را تعطیل می‌کرد. من به دلیل علاقه شخصی به این موضوع و صِرف اینکه کتاب‌ها برای خودم است، با همه مشکلاتی که وجود داشته است، کار چاپ و انتشار کتاب را تعطیل نکرده‌ام.

نشر ما در حال حاضر به دلیل هزینه‌های بالایی که برای چاپ این دانشنامه پرداخته است، در رخوت و رکود مالی قرار گرفته، اما این باعث نشده است که کتاب‌های دیگرمان را منتشر نکنیم

* وزارت ارشاد هم این دانشنامه را نخرید؟

نه اصلاً. وقتی این مجموعه در دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده بود، همان چهار جلد اولیه را خریده بودند؛ در صورتی که آن چیزی که خریده‌اند، کامل نیست.

* یعنی شما برای انتشار آثار، کاغذ یارانه‌ای دریافت نکرده‌اید؟

علی‌رغم اینکه ما هم دانشنامه و هم فرهنگ جامع چاپ کردیم، این کتاب‌ها هم به لحاظ تعداد و هم به لحاظ حجم کار سنگینی است؛ اما متأسفانه فقط یک بار کاغذ گرفته‌ایم. در صورتی ‌که ناشر دیگری که فعال نبود چندین بار توانست کاغذ بگیرد. این ظلم آشکار است که به بعضی از ناشران می‌شود.

متأسفانه علی‌رغم اینکه ما درخواست کاغذ ‌کردیم، به ما کاغذ نمی‌دادند. در نمایشگاه سال ۹۸ ما همه شرایط را برای حضور در نمایشگاه داشتیم، اما اجازه ندادند در نمایشگاه شرکت کنیم.

* دوباره برای دریافت کاغذ درخواست ندادید؟

درخواست دادیم. اما هنوز کاغذی به ما تحویل داده نشده است. وضعیت ما در حالت معلق قرار دارد و در سایت هم چیزی ثبت نشده است. ما در این ۹ سال تأسیس انتشارات، فقط یک بار کاغذ دریافت کرده‌ایم.

* انتشارات آفاق روشن بیداری یک مجله الکترونیکی نیز تولید می‌کرد. آیا تولید این مجله ادامه دارد؟

بله، تولید می‌شد؛ اما به دلیل هزینه‌هایی که داشتیم، انتشارش متوقف شد. مجله «آفاق» به صورت تمام‌رنگی در تعداد محدود منتشر و برای مخاطبان خاص ارسال می‌شد. بعد از آن به صورت الکترونیکی تولید شد که متأسفانه حمایت نشدیم و الان یک سالی می‌شود که انتشارش متوقف شده است.

ما انتظار داشتیم وزارت ارشاد از فعالیت‌های انتشاراتی ما حمایت کند. حتی برای وزیر ارشاد نامه زدیم و تقاضای ملاقات کردیم؛ اما جوابی نگرفتیم

ما انتظار داشتیم وزارت ارشاد از این کار حمایت کند. حتی برای وزیر ارشاد نامه زدیم و تقاضای ملاقات کردیم؛ اما جوابی نگرفتیم. ما به جز این مجله، یک مدرسه مجازی داشتیم با عنوان «مدرسه مجازی عصر» و معارف انقلاب اسلامی و نخبه‌پروری سیاسی را تدریس کردیم. افرادی در کانادا و هلند بودند که از این آموزش‌ها استفاده می‌کردند. این کار هم به دلیل اینکه هزینه‌بر بود، متوقف شد. ما مصاحبه‌ها و کلیپ‌های مختلف داشتیم که همه اینها به دلیل حمایت نشدن متوقف شده است.

* آثار مهم و کارویژه‌های شما در سال ۹۹ چه بوده است؟

یک کتاب هشت‌جلدی با عنوان «سرِ دلبران». کتاب حاج قاسم سلیمانی را در ۵۰ نسخه چاپ و منتشر کردیم و برای نهاد کتابخانه‌ها و وزارت ارشاد فرستادیم اما جوابی نگرفته‌ایم.

به دلیل حمایت نشدن از انتشارات ما، دچار ورشکستگی شده‌ایم. اما همچنان کتاب‌هایمان را منتشر می‌کنیم. ما در حال حاضر کتاب‌هایمان را با ۱۰ نسخه منتشر می‌کنیم

* سخنی مانده که نشنیده باشیم؟

یکی از مشکلات ما مشکل توزیع الکرونیکی و فیزیکی کتاب‌هاست. اگر این مشکل حل شود، شاید موضوعات دیگر هم حل شود. منتها ما در صفحه شناسنامه کتاب‌ها شماره تلفن نوشته‌ایم برای دسترسی بهتر. مخاطبان می‌توانند تماس بگیرند تا کتاب برایشان ارسال شود.

به دلیل حمایت نشدن از انتشارات ما، دچار ورشکستگی شده‌ایم. اما همچنان کتاب‌هایمان را منتشر می‌کنیم. ما در حال حاضر کتاب‌هایمان را با ۱۰ نسخه منتشر می‌کنیم. مجموعه جدیدی که شبهات تاریخی ـ سیاسی در آن بیان شده است، به صورت ده نسخه‌ای منتشر می‌شود. کتاب‌های سلفی‌گری و تکفیرگرایی ۱۰ نسخه است. کتابی که حضرت آقا روی آن تأکید کرده‌اند در بحث افول قدرت آمریکا، به عنوان «سقوط امپراطور» هم در ۱۰ نسخه چاپ شده است.

چرا باید صنعت نشر ما به این شکل باشد که کتاب‌هایی که عالی‌ترین مقام کشور برایش دغدغه دارند، اینجوری مظلوم و مهجور باشد؟ آن هم توسط مسئولان رسمی جمهوری اسلامی ایران که پول دارند و حمایت نمی‌کنند. چرا از این کتاب که نظر امام راحل و رهبر انقلاب درباره افول آمریکا را بیان کرده و گردآوری شده است، حمایت نمی‌شود؟ البته در این کتاب نظریه اندیشمندان غربی هم آمده است. چرا کتاب «فتنه شام» که سال ۱۳۹۶ منتشر شده و درباره چرایی و چیستی بحران سوریه است، نباید در بازار باشد؟ در کتاب «پشت دروازه دمشق» من درباره چرایی حضور ایران در حوادث سوریه دلایل علمی آورده‌ام و در آن سیاست بقا و سیاست فنا را توضیح داده‌ام که سیاست بقا سیاست جمهوری اسلامی بود و سیاست فنا، سیاست جبهه استکبار بود. من این کتاب را برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادها فرستاده‌ام. چرا اینها نباید حمایت شوند و در اختیار مردم قرار بگیرند؟ اینجاست که به گفته آقا، سیاست تحریف صورت می‌گیرد. چون کتاب‌هایی که واقعیت موجود سیاست‌های منطقه‌ای ایران را تبیین می‌کنند، تعمداً یا غفلتاً در دسترس عموم مردم قرار نمی‌گیرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    7 0
    اسم و نشان سازمان انتشاراتتون اصلا خوب نیست. یکم سلیقه به خرج بدین. میخوایین جذب کنین یا نه؟
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    0 0
    سلام . همت اقای صفا تاج واقعاً ستودنی است . ولی خود بزرگوارشان بهتر می دانند که چرا حمایت نمی شوند یا بهتر بگویم برایشان سنگ اندازی می شود !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس