کد خبر 1166733
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶

روش پیداکردن نشتی آب برای هرکدام از موارد نشت آب شیرآلات، نشت‌یابی آب در توالت، نشت‌یابی شیر آویزان، نشت‌یابی دستگاه‌های مرطوب‌کننده و سیستم گرمایشی مرکزی تحت فشار هوا و نشت‌یابی دستگاه‌های خنک کننده تبخیری مثل کولرهای آبی یا نحوه تشخیص ترکیدگی لوله فاضلاب، متفاوت است و ابزارها و بلدی‌های خودش را می‌خواهد.

به طور کلی انواع روش‌های تشخیص ترکیدگی لوله و نشتی آب عبارتند از:

  • تغییر رنگ گچ دیوار یا سقف و مشاهده‌ی لکه‌های رنگی
  • افزایش چشمگیر مبلغ قبض آب نسبت به قبض‌های پیشین
  • چرخش کنتور آب هنگام بسته بودن تمام شیرهای آب
  • تشخیص ترکیدگی لوله با استفاده از دستگاه نشت‌یاب الکترونیکی
  • تشخیص نشتی آب با استفاده از دستگاه‌ مادون قرمز
  • استفاده از گیره‌های نشت‌یاب

 اساساً هنگامی که با لوله‌کش تماس می‌گیرید تا منبع نشت پنهان لوله‌های آب ساختمان شما را پیدا کند، آنها با راه رفتن در خانه شما شروع به بررسی علائم یا نشانه‌های نشت احتمالی می‌کنند که ممکن است شامل بررسی وسایل و شیرآلات، زیر غرق‌ها، سیستم‌های آبیاری و استخر برای ردیابی این منابع باشد. لوله‌کش شما احتمالا کنتور آب را نیز بررسی می‌کند تا در مورد میزان آب مصرفی ایده بگیرد.

دم‌دستی‌ترین شیوه تشخیص ترکیدگی لوله: تغییر رنگ گچ دیوار و سقف یا مشاهده لکه روی کاغذ دیواری

ایجاد بوی نامطبوع در خانه، وجود نم یا زرد شدن دیوار یا وجود قارچ و کپک روی دیوار، ایجاد نم و لکه در دیوارها یا سقف خانه، طبله شدن و ریزش گچ دیوارها و سقف و یا کاشی‌های حمام و دستشویی می‌توانند نشانه‌ای از وجود مشکل ترکیدگی در لوله‌کشی ساختمان شما باشند که بی‌توجهی به آن می‌تواند خسارت جبران‌ناپذیری برای ساختمان به‌وجود بیاورد و امنیت ساکنان آن را به‌خطر بیندازد. برای همین هم هست که شناسایی نشت یا ترکیدگی لوله آب در ساختمان یکی از اصلی‌ترین نیازهای تاسیساتی برای هر ساختمان مسکونی و تجاری و اداری محسوب می‌شود. البته نشتی‌یابی و پیدا کردن محل دقیق علت نم و رطوبت و رفع آن کار ساده‌ای نیست و طبعا نیاز به تکنسین حرفه‌ای و دستگاه تشخیص ترکیدگی لوله دارد.

روش دوم تشخیص نشتی لوله آب: بالا رفتن بی‌دلیل مبلغ قبض آب یا کار کردن کنتور وقتی شیرفلکه اصلی ساختمان بسته است

با این حال اگر هم با جستجوی علائم ابتدایی مثل همین تغییر رنگ کاغذ دیواری و وجود لکه‌های زرد روی سقف و دیوار نتوانستید از وجود ترکیدگی لوله آب در ساختمان خود مطمئن شوید اما متوجه افزایش میزان مصرف آب خود و بالا رفتن مبلغ قبض آب شده‌اید، یک روش ساده برای تأیید وجود نشتی و ترکیدگی در تاسیسات لوله‌ای ساختمان این است که فلکه‌های اصلی آب مجتمع را ببندید، موقعیت شماره‌انداز کنتور آب خود را یادداشت کنید و یک یا دو ساعت بعد مجدد به آن سر بزنید. اگر سوزن روی صفحه کنتور آب شما به طور قابل توجهی بعد از چند ساعت حرکت کرده است، پس شما با نشتی یا ترکیدگی لوله مواجه هستید و بهتر است با یک متخصص ترکیدگی لوله آب و تاسیسات فوری ترکیدگی لوله آب تماس بگیرید تا نشت‌های زیرزمینی یا نشت‌های مخفی در دیوارها هم از نظر دور نماند.

تشخیص ترکیدگی لوله با استفاده از دستگاه مادون قرمز

از مزایای استفاده از خدمات تشخیص ترکیدگی لوله آب و نشتی‌یابی با دستگاه این است که، تعمیرات ترکیدگی لوله آب ساختمان شما با کمترین تخریب و کثیف‌کاری‌ها و کندن زمین و دیوار صورت می‌گیرد و طبعا هزینه‌های جانبی تخریب، تعمیر و بنایی را کاهش می‌دهد و زمان کمتری هم برای اتمام کار صرف می‌شود. واقعیت این است که با افزایش تعداد خطوط لوله متقاطع در سراسر کشور، نیاز مبرم به اطمینان از ایمنی زیرساخت‌های خط لوله در ساختمان‌ها وجود دارد. مخصوصا اینکه قدمت بسیاری از خطوط لوله و محصولات به‌کار رفته در آن‌ها احتمال خرابی و ایجاد مشکل را چند برابر می‌کند.

اما واقعا تشخیص ترکیدگی لوله با دستگاه چقدر در پیدا کردن ترکیدگی لوله آب دقیق عمل می‌کند؟ تشخیص نشت و ترکیدگی لوله آب ساختمان با این دستگاه‌ها چقدر دقیق است؟ آیا فناوری استفاده شده برای تشخیص ترکیدگی لوله آب با دستگاه واقعا قابل اعتماد است؟ پاسخ بله است! امروزه در نشت‌یابی و رفع ترکیدگی لوله در بازار ایران، از جدیدترین فناوری‌ها و انواع روش‌های نشت‌یابی لوله آب با دستگاه صوتی و دستگاه‌های مادون قرمز در کنار روش کلاسیک آکوستیک برای تشخیص نشت داخلی و خارجی استفاده می‌شود و به راحتی می‌توانیم بگوییم که روش‌های تشخیص نشتی به‌کار گرفته شده بیش از 90٪ دقت دارند. دستگاه‌های مدرن نشت‌یاب زمان کامل و نشت‌یاب نوع انتقالی نیز از سوی متخصصان به‌کار گرفته می‌شود.

تشخیص ترکیدگی لوله با استفاده از دستگاه نشت‌یاب الکترونیکی

موثرترین ابزار برای تشخیص نشت لوله آب، تجهیزات حرفه‌ای تشخیص صداست. با استفاده از هدفون و میکروفون، یک تکنسین بسیار ماهر قادر به شنیدن صدای جریان آب زیرزمینی هنگام عبور از لوله‌ها خواهد بود. در انواع روش تشخیص ترکیدگی لوله آب، دستگاه نشت‌یاب الکترونیکی مجهز به مبدل حساس به صداهای ناشی از سیستم لوله‌هاست. یعنی اگر صدایی روی دستگاه ثبت شود، با فرکانس بالاتر به سیستم امنیتی منتقل می‌شود. سپس صدای نشت تقویت شده تشخیص داده می‌شود و می‌توان بلافاصله پس از تشخیص از آن استفاده کرد. هرچند تشخیص ترکیدگی لوله برای لوله‌های انتقال آب از کنتور به ساختمان کمی مشکل‌تر است، چون این لوله‌ها معمولا حداقل ۹۰سانتی‌متر زیر زمین تعبیه می‌شوند و نشت‌یابی لوله آب با دستگاه صوتی تنها تا عمق ۴۰ سانتی‌متری می‌تواند نشتی لوله آب را تشخیص دهد.

گیره‌های نشت‌یاب به چه کار می‌آیند؟

علاوه بر این‌ها، تکنسین‌ها لوله‌کشی و تاسیسات ساختمان همچنین می‌توانند از گیره‌های نشت‌یاب در قسمت‌های قابل مشاهده لوله برای انتقال سیگنال رادار از طریق لوله‌ها به‌عنوان انواع روش تشخیص ترکیدگی لوله آب استفاده کنند. این فرآیند به‌عنوان «شارژ لوله‌ها» شناخته می‌شود. هنگامی هم که محل نشت مشخص شد، یک لوله‌کش باتجربه بهترین ‌روش را برای ترمیم آن و جلوگیری از صدمه مجدد به لوله‌های آب در خانه شما انجام می‌دهد.

سیستم‌های پیشگیرانه در تشخیص ترکیدگی لوله و نشتی لوله

البته برای شناسایی نشت یا ترکیدگی لوله  آب در ساختمان، سیستم‌های مدرن‌تر که حکم سنسورهای پیشگیرانه را دارند نیز امروزه در استانداردهای روز معماری‌های جای خود را باز کرده‌اند. مل کیت شروع‌کننده آشکارساز نشتی آب LeakSMART که نصب آسانی هم دارد و تقریباً بلافاصله به اولین علامت نشت آب پاسخ می‌دهد. این کیت در صورت تشخیص نشت یا یخ‌زدگی در لوله، سنسور زنگ هشدار را فعال می‌کند، هشدارهای متنی ارسال می‌کند و در صورت لزوم برای جلوگیری از آسیب دیدن دیوار و سقف ساختمان منبع اصلی آب را خاموش می‌کند.

تفاوتی ندارد که با چه مشکلی در لوله‌های آب ساختمان خود روبرو هستید، متخصصان شناسایی نشت و ترکیدگی لوله آب در ساختمان کاربلد که در سایت سنجاق به شما معرفی می‌کنیم، می‌توانند در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت به شما در تشخیص، رفع و جلوگیری از نشت آب در خانه‌تان کمک کنند.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس