دور جدید گفتگوها میان سه کشور آفریقایی مصر، اتیوپی و سودان که با هدف حل و فصل اختلافها بر سر احداث یک سد عظیم بر روی رود نیل برگزار شد، بار دیگر به بن بست رسید.

به گزارش مشرق به نقل از الجزیره، پروژه احداث سد عظیم النهضه بر حوزه آبگیر رود نیل از زمان آغاز احداث آن در سال ۲۰۱۱ همواره محل اختلاف میان سه کشور سودان، مصر و اتیوپی بوده است.

این اختلاف و مناقشه به رغم پر شدن ذخیره عظیم آب در پشت دیوار ۱۴۵ متری این سد در ماه ژوئیه ادامه یافته است. هفته گذشته سه کشور افریقایی با انجام گفتگوهای بیشتر برای کسب توافق بر سر آب اندازی و بهره برداری از این ذخیر آب موافقت کردند.

خبرگزاری رسمی سودان (سونا) روز یکشنبه اعلام کرد اما در آخرین نشست مجازی که با حضور وزرای خارجه و نیرو سه کشور برگزار شد، «دستیابی به یک توافق قابل قبول برای از سرگیری گفتگوها به شکست انجامید.

گفتنی است که اتیوچی روز هشتم ژانویه در نامه ای به اتحادیه آفریقا اعلام کرد که صرفنظر از اینکه با سودان و مصر به توافق برسد یا خیر، تصمیم دارد برای دومین سال ذخیره آب این سد را در ماه ژوئیه با ۱۳.۵ میلیون متر مکعب آب پر کند؛ اقدامی که با مخالفت سودان روبرو شد و «یاسر عباس» وزیر آبیاری سودان در بیانیه ای اعلام کرد که «این چرخه معیوب گفتگوها نمی تواند بطور نامحدود ادامه پیدا کند».

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس