اختلاف ۱۴ درصدی آمار بانک مرکزی و اتحادیه املاک از میزان کاهش قیمت مسکن

بیش از ۸۵درصد نقدینگی موجود در اقتصاد کشور در دوره دولت روحانی ایجاد شده است که البته بیش از نصف آن در دوره ۲۸ ماهه ریاست همتی بر بانک مرکزی ایجاد شده است.

سرویس اقتصاد مشرق- بانک مرکزی در گزارشی به تمجید از اقداماتش در مدیریت نقدینگی پرداخته است. در گزارش بانک مرکزی که با عنوان «تحلیل تحولات اقتصادکلان و اقدامات ضدتورمی بانک مرکزی در آذر ۱۳۹۹» منتشرشده، در چند جا بر موفقیت در مدیریت نقدینگی تاکید شده است.

بانک مرکزی در این گزارش فقط رشد نقدینگی را آورده و اشاره‌ای به حجم نقدینگی نکرده است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی رشد دوازده‌ماهه نقدینگی، در پایان آذر معادل ۳۸.۳ درصد بوده است.

بدین ترتیب مشخص می‌شود که حجم نقدینگی در پایان آذرماه امسال از مرز ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان نیز عبور کرده و به عدد ۳۱۲۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. احتمالا بانک مرکزی نسبت به عبور حجم نقدینگی از رقم ۳۰۰۰ میلیارد تومان احساس رودربایستی داشته و آن را در گزارش خود درج نکرده است.

این رقم عظیم نقدینگی، حاوی چند نکته مهم است که بانک مرکزی تمایلی ندارد افکار عمومی از آن باخبر باشند که در ادامه اشاره می‌شود:

۱- در ۱۲ماه منتهی به آذرماه  امسال ۸۶۶هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید به اقتصاد کشور تزریق شده است. یعنی تقریبا دو برابر کل حجم نقدینگی در ابتدای دولت روحانی در سال ۱۳۹۲.

۲- حجم نقدینگی نسبت به زمان شروع به کار عبدالناصر همتی در بانک مرکزی (مرداد ۱۳۹۷) تقریبا دو برابر شده است. در آن زمان حجم نقدینگی ۱۶۴۶هزار میلیارد تومان بود.

۳- از ابتدای دولت روحانی تا قبل از ریاست همتی در بانک مرکزی، به طور متوسط ماهانه ۱۹۵۵۰ میلیارد تومان نقدینگی جدید در اقتصاد کشور ایجاد شد اما از ابتدای ریاست همتی تاکنون ماهانه ۵۲۰۰۰ میلیارد تومان خلق نقدینگی صورت گرفته است، یعنی ۲.۷ برابر بیشتر شده است.

۴- در ۹ ماه نخست امسال به طور میانگین هر روز ۲۳۷۹ میلیارد تومان نقدینگی جدید به اقتصاد کشور تحمیل شده است.

۵- از ابتدای ریاست همتی در بانک مرکزی به طور متوسط روزانه ۱۷۰۰ میلیارد تومان بر حجم نقدینگی افزوده شده است. این شاخص از ابتدای دولت روحانی تا قبل از ریاست همتی حدود ۶۵۰ میلیارد تومان در روز بود.

۶- بر اساس آمار فوق، بیش از ۸۵درصد نقدینگی موجود در اقتصاد کشور در دوره دولت روحانی ایجاد شده است که البته بیش از نصف آن در دوره ۲۸ ماهه ریاست همتی بر بانک مرکزی ایجاد شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    2 0
    کرونا کم بود، آلودگی هوا هم کم بود، حالا جدیدا چند روزی است که قطع عمدی هرروزه برق مناطق تهران هم اضافه شده، احسنت بر شما
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    2 0
    حجم نقدینگی این دولت در شروع کار، 200 هزار میلیارد بود، که الان به این عدد رسیده، تازه این دولت از ابتدای کار سیاست انقباض اقتصادی را در پیش گرفته بود که به خیال خودش تورم را کنترل کند، وضعیت بهتر که نشد هیچ، این تصمیم باعث شد خیلی از سرمایه های درگردش از بازار خارج شود و خیلی از مشاغل هم ازبین برود
  • NL ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    1 3
    خب در تحریم و بدون مالیات درست انتظار دارید با سلام و صلوات کشور رو اداره کنن؟
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      0 1
      مگر تحریم ها بالمره و یک شبه با برجام رفع نشد ؟؟!!!
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    2 1
    قیمت واقعی دلار با 100 میلیارد دلار ذخیره ارزی بانک مرکزی 31 هزار تومان
  • یوسفی IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    2 0
    باسلام. خلق پول بدون پشتتوانه اگر مستقیما به سمت تولید هدایت نشود خورد کردن استخوانهای طبقه پایین جامعه است با ازبین بردن ارزش پول ملی. خدا شر مدیران غربگرا را از سر مردم هرچه زودتر کم کند .آمین.
  • حسین IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    0 0
    بببببا ۸۶۰ هزار میلیاردی ک تو یک سال به نقدینگی اصضافففه کردن‌میشد به ۸ و نیم میلیون نفر وام صد میلیونی بلاعوض داد . اگه یه جا یه ادم با ظاهر مذهبی هزار تومن دزدی کنه صد تا کلیپ میسازن اما بانکا روزی ۲۵۰۰ میلیارد تومن به نقدینگی اضافه میکنن ولی انگار‌نه انگار
  • DE ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    0 0
    چاپ نکنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس