کد خبر 1166277
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵

کاشت مو یکی از روش‌های  مهم برای از بین بردن طاسی سر است که به دلیل بیماری‌های مختلف، حوادث و ... رخ می‌دهد. کاشت مو انواع روش‌های طبیعی و مصنوعی دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی روش‌های کاشت مو و تحولات این شاخه از علم پزشکی بپردازیم.

دلایل ریزش مو چیست؟

به نظر می رسد ریزش مو به دلیل بیماری ، زخم و به ویژه آلوپسی آندروژنتیک و ... باعث نگرانی انسان شده است. سبک نادرست زندگی، تغذیه نامناسب، ماشینی شدن زندگی و عدم تحرک کافی، اعتیاد، بیماری‌های ژنتیکی و هورمونی، استرس، عوارض داروهای مختلف، آلودگی‌ها و انواع حوادث می‌توانند باعث ریزش مو شوند.

کاشت مو به روش Fut

کاشت مو به روش Fut بسیار رایج بوده و از قدیمی‌ترین روش‌ها محسوب می‌شود. البته نتایج در این روش عالی خواهد بود زیرا گرافت‌های کاشته شده به خوبی الگوی رشد مو را تقلید می‌کنند. به علاوه در یک جلسه می‌توان در ناحیه بزرگی کاشت انجام داد پس برای کسانی که دچار طاسی وسیع هستند از این روش استفاده می‌شود.

در این روش نواری از پشت سر ( بانک مو) برش خورده و پس از برداشت گرافت‌ها بخیه می‌خورد. سپس گرافت‌ها بررسی شده و در ناحیه مورد نظر که از قبل خط رویش آن طراحی شده در جهت درست کاشت می‌شوند.

کاشت مو به روش Sut

در مقاله کاشت مو به روش sutسایت صدف اینگونه تعریف شده است: " در این روش کاشت مو به صورت خودکار با استفاده از دستگاه‌های ویژه کاشت مو انجام می‌شود و پزشک پوست و موی متخصص روی فرآیند کاشت نظارت دارد. با توجه به این موضوع در روش(SUT)  دیگر خبری از بیهوشی یا تیغ جراحی نیست و جای زخم‌ها برخلاف روش‌هایی که مبتنی بر عمل جراحی هستند، روی سر شما باقی نمی‌ماند. با استفاده از این روش پیوند مو تا ۱۴۰۰۰ هزار تار موی واقعی تنها در یک جلسه قابل انجام است که این میزان ۳ برابر بیشتر از روش‌های قدیمی است."

کاشت مو به روش fit

کاشت مو به روش fit از روش‌های به نسبت جدید در کاشت مو است که نتایج خوبی نیز دارد.در این روش عمل آسان بوده و بیمار دوره نقاهت ساده‌تری را سپری می‌کند. در این روش به کمک یک پانچ گرد و کوچک فولیکول‌های مو از یک ناحیه خارج می‌شوند.

این روش برای کسانی که بانک موی خوبی دارند و طاسی خفیف تا متوسطی دارند مناسب است.

کاشت مو به روش BHT

در این روش از موهای سایر نقاط بدن بخصوص ریش برای کاشت در سر استفاده می‌شود. این روش برای کسانی مناسب است که بانک موی خوبی ندارند.

این روش دقیقا مانند روش Fit است با این تفاوت که موها از بدن فرد گرفته می‌شوند. طبیعی است که مدت زمان و سختی عمل در این روش بیشتر خواهد بود.

کاشت مو مصنوعی

در بخشی از مطلب کاشت مو مصنوعی سایت صدف می‌خوانیم: " از راه­‌های مختلفی می‌­توان ناحیه­‌هایی از سر که دچار ریزش مو شده‌­اند را پوشش داد. یکی از این روش‌­ها کاشت مو مصنوعی است. بنابراین کاشت موی مصنوعی نوعی عمل زیبایی است که برای درمان ریزش مو، طاسی یا کم­‌پشت شدن مو انجام می­‌شود. در این روش متخصص پوست و مو تارهای مصنوعی را در نواحی طاس و کم‌موی سر در زیر پوست قرار می­‌دهد. از آن­جایی که در این روش برخلاف کاشت موی طبیعی، موهای کاشته‌شده رشد نمی­‌کنند، به آن کاشت موی غیرقابل رشد هم می­‌گویند."

کاشت مو با سلول های بنیادی

امروزه از سلول‌های بنیادی برای بهبود و ترمیم بخش‌های مختلفی از بدن استفاده می‌شود. حتی دانشمندان سعی در شبیه‌سازی اندام داخلی و پوست انسان توسط سلول‌های بنیادی دارند.

کاشت مو به روش سلول‌های بنیادی HST یا hair stem cell transplantation نام دارد. در این روش سلول‌های مادر را به ناحیه مورد نظر تزریق می‌کنند. این سلول‌ها با افزایش فعالیت، تغذیه و خون رسانی موجب رشد مو در قسمت خالی سر خواهند شد.

برای اینکار باید سلول‌های بنیادی را در آزمایشگاه جدا و تکثیر کرد. سپس آنها را در فولیکول‌های موجود در سر تزریق کرد.

هزینه کاشت مو

 در مقاله قیمت کاشت هر تار مو کلینیک صدف می‌خوانیم: " براساس تعرفه وزارت بهداشت، قیمت کاشت مو با توجه به گرافت‌های کاشته شده تعیین می‌شود. قیمت کاشت هر تار مو در تمام روش‌های کاشت مو ۱۰۰۰ تومان است. طبق این فرمول، هزینه کل کاشت مو از ۱۰ تا ۱۶ میلیون تومان متفاوت است. اما رقابت‌های موجود در بازار باعث کاهش هزینه تمام‌شده این عمل می‌شود که در کلینیک صدف این قیمت ۴ و نیم تا ۹ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. هزینه کاشت مو مصنوعی همراه با ترمیم و مراقبت نیز کمتر از کاشت مو طبیعی نخواهد بود." توجه داشته باشید این هزینه‌ها تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد.

نتیجه‌گیری

درک این نکته مهم است که ، در همه روش‌های کاشت و ترمیم مو ، مهارت جراح به اندازه روش دقیق جراحی مهم است. یک پزشک و جراح باتجربه و ماهر معمولاً می تواند مشکلات و عوارض جسمی و روانی را پیش از بروز آنها پیش بینی کند و برای جلوگیری از این موارد قدم بردارد.

استفاده از داروی فیناستراید در حال حاضر تحول بزرگی در رویکرد پزشکان نسبت به کسانی که در اوایل ریزش مو هستند ایجاد کرده است و باعث شده است گزینه آخر جراحی کاشت مو باشد و ممکن است در آینده اصلاحات شیمیایی و ژنتیکی باعث شود علم پزشکی بتواند به راحتی جلوی انواع ریزش مو بخصوص نوع ژنتیکی و هورمونی را بگیرید و دیگر نیازی به کاشت مو نباشد.

سایر منابع : https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2840892/


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس