ناو شکن دنا

ما این بلوغ و توان را داریم و می توانیم آن چه را نیروهای دریایی ما نیاز دارند برایشان طراحی کنیم و بسازیم.

به گزارش مشرق، این روزها شهادت دکتر محسن فخری زاده رئیس سازمان پژوهش و نوآوری های وزارت دفاع ، بار دیگر نگاه ها را به این وزارتخانه مهم و راهبردی جلب کرده، وزارتخانه ای که امروز با حجم بزرگی از کارهای متنوع نظامی و غیرنظامی نقش موثری در کاهش آثار تحریم ها و دور زدن تحریم ها در بخش های مختلف و به ویژه بخش های دفاعی کشور دارد.

در ایام چهلمین روز شهادت شهید فخری زاده، گفت وگو کردیم با امیر دریادار امیر رستگاری ، رئیس فعلی سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، فرمانده ای خوش رو ، با کوله باری از تجربیات ۳۷ ساله خدمت در بخش های مختلف نظامی – دریایی از دفاع مقدس گرفته تا کارخانجات نیروی دریایی ارتش و معاونت وزیر دفاع که مسئول ساخت و سازهای دریایی این وزارتخانه است.

بیشتر بخوانید:

بازدید وزیر دفاع از مراحل ساخت ناوشکن دنا و شناور صبا +عکس

رستگاری در یک گفت وگوی ۹۰دقیقه ای برایمان از سابقه فعالیت سازمان تحت مدیریتش گفت و از ساخته هایی همچون زیردریایی های ایرانی غدیر و فاتح ، انواع موشک ها و اژدرهای دریایی ، موتور دریایی و ناوشکن دنا که جدیدترین محصول بزرگ این سازمان است و امسال رونمایی می شود همچنین خبرهایی تازه از اولین مین شکار و هواناو (هاورکرافت) ساخت ایران که آن ها هم به زودی وارد ناوگان نیروی دریایی کشورمان می شوند و این که چه تولیدات دفاعی ایران برای مشتریان خارجی جذاب هستند از جمله بخش های جالب این گفت وگوست که در ادامه می توانید بخوانید.

بیشتر بخوانید:

نهنگ دفاعی ایران وارد دریا می‌شود

تحریم نمی‌تواند کاری کند

آن چیزی که قبل از انقلاب در وزارت دفاع ساخته می شد بیشتر سلاح های سبک و گلوله های رزم زمینی بود و با توجه به این که نیروی دریایی ایران بیشتر تجهیزاتش را از کشورهای غربی وارد می کرد در زمان خودش حرف اول را در منطقه می زد البته امروز هم اول هستیم با این تفاوت که آن زمان آن چه داشتیم عاریه ای بود یعنی دشمن به محض این که از کشور ما خارج شد و ما را تحریم کرد ، دچار مشکل و رکود شدیم اما امروز در حالی اول هستیم که این اول بودن متکی به دانش خودی است و تحریم نمی تواند کاری کند. امروز زیردریایی فاتح ، کاملا ایرانی و طراحی هم از خودمان است و به مراتب از زیردریایی ۱۲۰تن کلاس غدیر که به روش مهندسی معکوس ساخته شده بود، کیفیت ، تجهیزات و تسلیحات بسیار بالاتری دارد.

جهش چشمگیر در سرعت تولید تجهیزات نظامی

ما این بلوغ و توان را داریم و می توانیم آن چه را نیروهای دریایی ما نیاز دارند برایشان طراحی کنیم و بسازیم . ما در حوزه شناورهای سنگین، خط تولید به آن معنا نداریم اما اگر طول می کشد بیشتر به خاطر بحث های مالی و بودجه ای است مثلا ساخت ناوشکن دنا اگر طول کشید در واقع متوقف شده بود . دنا ۷ سال زمان مفید تولیدش بود که از ۹۲ شروع کردیم و همین امسال تحویل می دهیم . دماوند قبلی ۸ سال و جماران ۱۲ سال زمان برد . مشکل اعتباری داریم و باید اعتبار به موقع تزریق شود .

ببینید:

اولین تصویر از ناوشکن دنا

مذاکره برای فروش تسلیحات در حال انجام است

ما بدنه اولین دماوند را ۴ ساله ساختیم اما الان بدنه دماوند جدید که مشغول تجهیزش هستند حدود ۱۲ ماه زمان برد که این نشان از مهارت و سرعت کاری است که پیدا کردیم . امروز یک ناوشکن مثل دماوند را یک ساله می سازیم و یک ساله هم تجهیز می کنیم . البته اعتبار اگر نباشد به مشکل می خوریم. این که هیوندای کره جنوبی به سرعت کار می کند به خاطر تزریق به موقع اعتبار هست. در فروش تسلیحاتی نمی توان خیلی باز صحبت کرد و اسم مشتریان خود را بگوییم اما همین را بگویم که ما هم قادریم سلاح های متعارف بخریم و بفروشیم، ما بیشتر نگران شرکای خود هستیم و می ترسیم آسیب ببینند چون تحریم های یک جانبه آمریکا باقی مانده است . هم اینک مذاکرات مکرری با کشورهای متقاضی داریم.

جالب است که برخی فرماندهان نیروهای دریایی این کشورها به ما می گویند که برخی ابرقدرت ها حاضرند با فاینانس تسلیحات به ما بدهند ولی ما به دلیل طراحی، قابلیت اثرگذاری در میدان نبرد ، حمل نفرات و تسلیحات ، قیمت و ... که شناورهای شما دارند از شما درخواست داریم. مذاکرات به خوبی جلو می رود و مطمئن هستم ما می توانیم ظرف یک یا دو سال به حدود ۸تا ۱۰ میلیارد دلار فروش محصولات برسیم که عدد عجیب و دست نیافتنی هم نیست .

زیردریایی‌ فاتح بازدیدکنندگان را مبهوت می‌کند

در حوزه خرید و فروش تسلیحات مولفه های زیادی وجود دارد که مهم ترینش دکترین های دفاعی کشورهاست با این حال به لحاظ کیفیت، قیمت و اثرگذاری امروز تجهیزات ما متقاضیان فراوانی دارد و قادریم تا ۱۰میلیارد دلار قرارداد ببندیم . زیردریایی کلاس غدیر و فاتح ما برای کشورهای دیگر بسیار جذاب هستند و مسئولان آن ها در بازدیدهایی که از فاتح ما کردند می گفتند ما باور نمی کردیم راست باشد زیرا زیردریایی بالاترین سطح دانش را دارد وقتی فاتح ما را دیدند چند دقیقه مبهوت بودند که چگونه ایران اسلامی به این سطح از توان رسیده است . سوناری داریم که می تواند ۳۶۰درجه اطراف زیردریایی را با دقت بالا پایش کند ، سامانه نبردی می سازیم که می تواند نقطه دقیق هدف را محاسبه کند.

شناورهای تندروی ما مشتری دارد ، شناورهای متوسط موشک انداز کلاس پیکان ما متقاضی دارد و در حال مذاکره هستیم. در حوزه الکترونیک محصولات فراوانی متقاضی دارد همچنین پهپادهای ما . در حوزه موشکی متقاضی داریم و پدافند هوایی باور ۳۷۳ ما حتی از اس ۳۰۰ روسی بهتر است.

در باره هدف قراردادن پهپاد فول کامپوزیت و کاملا رادار گریز گلوبال هاوک آمریکایی که تنها با یک فروند موشک پدافند ایران مورد اصابت قرار گرفت تا همین اواخر هم پنتاگون گیج بود زیرا سامانه ما باید یک رادار بسیار قوی داشته باشد که پرنده های رادار گریز را کشف کند و سامانه موشکی بسیار دقیق که بتواند این پهپاد را بزند . این را دنیا می فهمد و برای همین هم خواهان هستند. موتور ملی ما توانش ۱۳۰۰ اسب بخار است . این موتور ملی در اصل برای حوزه ریلی هدف گذاری شده بود و الان حدود سه سال است که روی کشنده راه آهن در حال کار است و ۶هزار ساعت زیر بار بوده. الان قراردادی با راه آهن بستیم و ۱۰دستگاه برای راه آهن تولید می کنیم. قبلا تولید موتور ملی همه چیزش در خارج کشور بود و فقط در ایران مونتاژ می شد . تا پایان امسال این دیزل را دریایی خواهیم کرد و دنبال یک دیزل ۴۲۰۰اسب بخار هم هستیم.

پایان کار طراحی زیردریایی سنگین بعثت

کار زیردریایی سنگین بعثت تقریبا از مرحله طراحی خارج شده و وارد کار ساخت شده ایم . امیدواریم طی ۱۰سال آینده این زیردریایی ۴۵۰۰تنی را که از زیردریایی های کیلوکلاس روسی ۳هزار تنی ما هم سنگین تر است به پایان برسانیم. پروژه ناوشکن سنگین نگین فعلا طراحی آن تمام شده و همه چیز آماده است تا در صورت تامین اعتبار کار ساختش شروع شود. فروندهای دوم و سوم زیردریایی فاتح در حال ساخت هستند و ما قادریم اگر اعتبار داده شود هر دو سال یک فاتح بسازیم. درباره فاتح۴ به توانمندیAIP ( سیستم مستقل از هوا ) دست پیدا کردیم . سیستم جدید باعث می شود هم تولید برق کند و هم تولید آب و مدت ماندگاری زیردریایی را نیز از یک هفته به یک ماه می رساند.

کارهای هواناو پیروزان در حال انجام است و امیدواریم اگر همه چیز به موقع باشد یا اواخر امسال یا اوایل سال آینده رونمایی کنیم . این اولین هواناو سنگین ساخت ایران بوده و با BH۷ انگلیسی که داریم برابری می کند ضمن این که قابلیت رزمی دارد و حمل بار نظامی و نفر را با سرعت خوبی انجام می دهد. امیدواریم ناوشکن دماوند را در سال ۱۴۰۰تحویل نیروی دریایی دهیم . برای این ناوشکن سامانه های زیادی پیش بینی شده که همه به روز هستند و شامل آخرین دستاوردهای ما می شود. از فیبر نوری برای سیستم دیتا استفاده می کنیم.

موشک های عمود پرتاب را در دستور کار داریم و نمونه زمین پایه آن را که باور ۳۷۳ باشد با تغییراتی در این ناوشکن نصب خواهیم کرد. این سامانه در حال تست است و نه تنها دماوند که همه ناوشکن ها را مجهز به موشک های عمودپرتاب خواهیم کرد. دفاع نقطه ای کمند نیز به ترتیب روی ناوشکن ها نصب می شود .ناوشکن دنا در مراحل بعدی کمند را خواهد داشت اما روی دماوند حتما نصب می شود . الان تعدادی که تولید شده روی شناورهای عملیاتی نداجا نصب شده اند . ابعاد ناوشکن دنا ۹۴متر در ۱۱متر و ارتفاع ۲۰متر است.

این ناوشکن در حوزه سطح ، زیر سطح و هوا هم قابلیت آفند دارد و هم پدافند . دارای دو تیپ موشک سطح به سطح برد بلند هم خانواده نور و قدیر و قادر است . موشک سطح به هوای برد متوسط رعد را دارد که چندین برابر سرعت صوت به سمت هدف می رود. رادار آرایه فازی و سیستم هدایت آتش بسیار جدیدی را روی این شناور نصب کردیم که برای اولین بار روی این ناوشکن نصب می شود.

سوناری که دنا می گیرد جزو اولین دستاوردهای صنایع الکترونیک ماست . سیستم کنترل مانیتورینگی که روی این شناور به کار گرفته می شود برای اولین بار روی یک شناور مورد استفاده قرار خواهد گرفت. باند پرواز ما بزرگ تر از گذشته شده و بالگرد سنگین SH هم می تواند روی آن بنشیند. توپ ۷۶ میلی متری فجر ۲۷ را دارد و جنس ورق کاسه و بدنه دنا از فولاد دریایی ساخت کارخانجات داخلی است.

رونمایی از مین‌شکار صبا و هواناو پیروزان تا پایان سال

مین شکار صبا را هم امیدواریم تا پایان سال الحاق کنیم .صبا اولین شناور تمام کامپوزیت در طول ۳۵ متر و عرض ۱۲ متر است که قبلا در کشور نساخته بودیم. بدنه به شکل کاتاماران و کاملا کامپوزیت است تا کمترین حساسیت را روی الکترومغناطیس های مین داشته باشد و مین منفجر نشود . برای اولین بار کل طراحی و اجرایش توسط متخصصان سازمان صنایع دریایی انجام شده و قابلیت کشف و شناسایی مین های دریایی شناور و مین های خوابیده در بستر دریا را دارد.

در بندرعباس الان از کلاس موج بدنه ناوشکن جدید را که موج چهار و «تفتان» نام دارد ساخته ایم و به محض الحاق دنا روی آن کار می کنیم . در شمال نیروی دریایی متقاضی ناوشکن جدید است ، در حال مذاکره هستیم و قطعا فروند دوم را باید در دریای خزر بسازیم چون رفتار دریای خزر، رفتار اقیانوسی بوده و نیاز به حداقل یک شناور سنگین دیگر داریم. فعلا موشک جاسک دو را به صورت انبوه تولید می کنیم . در حوزه اژدر وضعیت خیلی خوب بوده و هرچه پرتاب اژدر در کلاس والفجر داشتند ۱۰۰درصد به هدف خورده است . میزان مواد منفجره والفجر به حدی است که می تواند یک شناور هزار تنی را غرق کند . ضمن این که هم موشک جاسک دو و هم اژدر والفجر از هر سه زیردریایی غدیر ، فاتح و کیلوکلاس شلیک های موفقی داشته اند.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 70
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    22 33
    پس کو
    • مجید IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      24 8
      چشماتوبازکن یابرو براش سمعک بگیرتابهترببینی درضمن پسکویک روستایی هست ازتوابع سیستان وبلوچستان. البته سوزش داری حق میدم
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      29 3
      پول می خواد عزیزم.
    • ناشناس IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      14 12
      مثل عمو پنجعلی در پایتخت که فقط می‌گفت الکی میگه ، این آقا و همفکرانش هر اتفاق خوبی در کشور رخ میدهد میگویند پس کو . اطرافت کوه زیاده!
    • کچلک IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      13 6
      کوری پسرم؟
    • علیرضا IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      2 0
      پس کو،،،،، اگر کمی وجدان داشتی نمی گفتی پس کو اگر کور هستی به یکی بگو تا عینک ته استکانی برایت تهیه کند
  • اکبر IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    17 27
    آفرین دس مریزاد ما در ده سال زیردریایی میسازیم اونوقت آمریکا در هشت سال یک ناوهواپیمابر میسازه.
    • ناشناس IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      6 8
      هرهر چقدر خوش مزه ای بودجه اونارو با مال ایران مقایسه میکنی؟ همین اش هم خیلی ها نمیتونند بسازند
    • مجید IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      8 12
      خوب احمق جان امریکایهاتقریبااز80سال پیش بکمک دانشمندان کشورهای مختلف ناوجنگی میساخته حالاتو امدی کشوری که ازهرلحاظ تحریم هست روبا امریکایکی میکنی واقعاکه عقلت کجارفته
    • IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      0 0
      الان جنگ اصلی سایبری است و این ناو و زیر دریایی و...دست دوم است وپایدار هم به هوش و استعداد ربط داره تا وسایل
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    27 1
    خدای قادر متعال جهادتان را قبول کند . دست مریزاد
  • ارمان HR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    13 11
    سلام مسولان ما باید بسیار باهوش تر باشند یعنی شما این قدر عقده فروش تجهیزات نظامی رو دارین ؟؟؟ به این موضوع فکر نمی کنید که دارید بالاترین تجهیزات نظامی خود رو صادر می کنید به اسم کشورهای به ظاهر دوست به راحتی و توسط نفوذی ها اون کشور به ظاهر دوست ممکن به دست دشمنان ایران برسه و نقاط قوت و ضعف اون سلاح های ایرانی رو در بیارن و بر علیه کشور و مردم عزیزمون استفاده کنند؟؟ چرا مسولان ما یک ذره دور اندیشی ندارند ؟؟؟ کشور عزیز ما با این همه دشمن که به فکر نابودی ایران را دارند تا به منابع ثروت ایران و موقعیت استراتژیک مون دست پیدا کنند ایا باید این قدر مسولان نظامی ما ساده لوح و کوته بین باشند؟؟ از روسیه یاد بگیرین مثلا اونها موشک اسکندر و کلا سلاح هایی که برای صادرات گزاشتن دارای محدودیت ها و بردهای بسیار کمتر ازسلاح اصلی خودشون است ازطرفی شک نکنید با طراحی که برای صادرات نظامی دارند تمام امکانات خودشون رو در اون سلاح های صادرتی به کار نمی برند تا دست شون رو نشه و قطعا مکانیزمی روی اون سلاح های روسی هست که در عین ضعیف تر بودن نسبت به نمونه اصلی طوری طراحی میکنن که بتونن هرموقع خواستن اون سلاح هایی که فروختن رو از کار بیاندازن تا روزی بر علیه خودشون به کار گرفته نشن اگاه و بیدار باشید این قدر عشق فروش بالا ترین تجهیزات نظامی کشور که با این همه سختی و خونهای ریخته شده نباشین که روزی شک نکنید دود این کارهابه چشم همه مون خواهد رفت پاینده ایران
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      16 4
      شما نگران نباش اونا میدونن چکار کنن. زیاد به خودت فشار نیار
    • احسلن IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      13 3
      مطمئن باش اونای که سلاح صادرمیکنند ازشما یکی باهوش ترند وبه اونشم فکر کردند
    • محمد IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      12 1
      سلام، دوست عزیز شما نگران نباش اون نخبه های ایرانی که این تجهیزات نظامی رو ساختند خودشطون خیلی بیشتر از من و شما حواسشون به این چیزای ساده هست و خیلی بهتر از ما اینارو میدونن ضمنا همانطوریکه وزیر دفاع محترم گفتند کشورهای سازنده این تجهیزات پیشرفته همیشه برای آنها کدهای امنیتی پیچیده ای تعریف میکنند که فقط نزد خودشان است و به هیچ کشور خریداری نمیدهند برای روزهای مبادا که اگر علیه خودشان یا دوستانشان بکار گرفته شوند به راحتی آنها را از کار میندازند. زنده باد ایران قدرتمند جانم فدای رهبر عزیز و درود و سپاس بر دلیر مردان سپاه و ارتش ج.ا.ا.
    • ابراهیم IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      16 1
      با سلام، اول اینکه با این بودجه نظامی بسیار کم نسبت به دشمنان باید صادرات تسلیحات داشته باشیم برای قدم های بزرگتر. دوم اینکه یکسری تسلیحات پیشرفته هست که رسانه ای نشدند و برای غافلگیری دشمنان موقع جنگ استفاده می‌شوند که صادر نمی‌گردند. سوم اینکه کسایی که این همه هوش و زکاوت داشتند این سلاح ها رابسازند در شرایط تحریم قطعا به عقل شان می‌رسد که سلاح هایی را صادر کنند که یا استراتژی نباشن و یا نمونه پیشرفته ترش را برای خودمان داشته باشیم
  • محمود م IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    10 1
    تو میتونی برو بساز یک ساله بساز باید گفت افرین با این همه تحریم خوبه بازم بهتر میشه
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    25 19
    طرف دیده از هر دری ادعا می کنند. دو ساله؟ شما ده ساله گیر قبلی هستی
  • AT ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    11 7
    خبر خوشحال کننده ای است>>به ویژه زیردریایی سنگین ۴۵۰۰ تُنی»ولی باید دانست که سیستم مستقل از هوا (AIP) که اَواخر جنگ جهانی دوم توسط آلمانیها اختراع شد>برای زیردریایی ها خیلی مهم است و بدون این سیستم زیردریایی به شدت آسیب پذیر میشود...
    • حیدر IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      18 24
      کشور هایی که ابر ناو و زیردریایی اتمی دارند ابتدا کشورشان را ساختند .اقتصادشان را شکوفا کردند . واز مازاد اینها اقدام به ابرجنگ افزار کردند . هر کاری شدنیست . حتی در زمان کمتر تز دو سال اما به چه قیمتی . اگر مردم این کشور گرسنه و درمانده باشند اگر اصلا مردمی نباشند . جنگ افزار برای چیست . برای کی میخواهیم هر چیزی خدا افرید . یا قدرت خلق انرا به انسان هاداد برای اسایش و ارامش خود انسانهاست حتی خود ادیان هم برای اسایش انسانهاست په اینکه انسان برای تجهیزات نه اینکه انسان برای دین . پس حرف اول را در جهان انسان است
    • IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      22 0
      پاسخ به حیدر: نه؛ اینقدر دروغ نگویید. همه کشورهای هسته ای و قدرتمند نظامی (شوروی یا روسیه کنونی، چین، انگلیس، فرانسه، هند) در حالی هسته ای شدند که مردمشان هنوز در ویرانه های ناشی از جنگ زندگی میکردند؛ و دولتهای این کشورها نخستین چیزی که دنبال کردند هسته ای شدن بود.
  • FR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    17 9
    خدا قوت... ولی مسکن و معیشت و اقتصاد هم میتونیم درست کنیم برنامه ریزی چند ده ساله برا داشتن اقتصاد و صنعت و کشوری پیشرفته هم میتونیم بنویسیم و عمل کنیم دست از سیاست انتخاب رئیس جمهور و سیاستش بصورت تصادفی برا مردم هم میتونیم برداریم و اینده کشور را با همین نظام اسلامی تضمین و پیشرفت کنیم تا مردم ما هم در اسایش و رفاه باشن و افتخار کنن که در کشور اسلامی به دنیا اومده و زندگی میکنن تا کی بدبختی و کشمکش و مقصر هم جناحها و مردم هم روز بروز بدبخت تر تو اسلام به ابرو شرف و غیرت و معیشت و حیا و حجاب و درامد حلال بصورت وحشتناک ارزش قائله ولی تو سیاست کشور ما ملاک مردم نیسن ملاک سیاست تصادفی رئیس جمهوره که بویی از اسلام نبرده
    • IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      14 2
      تو که خودت تابعیت یه کشور دیگه رو داری در مورد اقتصاد ما نظر نده راست میگی برگرد ایران کمک کن
  • DE ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    7 6
    باید روی پیش ران های هسته ایی کار کرد،وگرنه که یک زیردریایی ۴۵۰۰ تنی به هیچ عنوان به درد خلیج فارس و دریای مکران و محیط اطراف نمیخوره ،همچنین ناو های سنگین باید مجهز به سیستم پیشران هسته ایی باشند وگرنه هر ۶۰ روز نیاز به پهلو گیری دارن برای سوخت که ظاهرا کشور ها همکاری نمیکنن با ایران
  • DE ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    5 5
    خیلی عالیه بسازیند اما رسانه اش نکنید اینها جزو اسار شماست (کی میاد به دشمنش بگوید من تفنگم ۴تا تیر دارد یا بیشتر )
    • محمود IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      11 1
      داداش وقتی اینا میگن ما داریم به خاطر اینه که قدرت واُ بو هَت. ایران حفظ بشه. و همین طور وقتی اینو میگن دشمن فکر و خیال جنگ با ایران رو از سرش بیرون می‌کنه
  • FR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    6 2
    سلام به شما مردان واقعی اسلام خدا قوت خسته نباشید همیشه باید در نضامی گری چهار فن جلوتر بود از آنچه برای فروش میگزاریم
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    8 1
    دورد بر امیر دریادار امیر رستگاری
    • AT ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      9 1
      اینکه دو تا امیر شد!»درود بر تیمسار رستگاری>>تیمسار واژه ای پارسی است که در عربی امیر گویند.
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    9 0
    دریای همیشه کاسپیان
  • علی IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    8 0
    خدا قوت دلیر مردان
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    1 0
    خدا قوت عالیه هیچی نمیشه اگر نقاط ضعف بگن تا پیدا کنن واگرم شد تا اون وقت این دستاورد و علم ثابت نیست آره زیادم فشار ندید به مغز شهری بیسوادتون چون فکر کنم قرن ببببببووووووققققیییی باشید که حرف از نقاط ضعف و قوت بزنی اینا ثابت نیستن دائم تعویض و از رده خارج میشه و در رزمایش یا مانور بعنوان ماکت بعد ها استفاده میشه هرچند با موشک ووسایل جنگی اول آزمایش و چک سپس وارد اب و میشن و....غیره بعدشم انقدر بی عقل نیستن که همه چیزو بدن همیشه نکته اخرو دارن چرا چون برتری رو حفظ کنن و...
  • انیشتن IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    3 13
    اسکلت از ایران دم دستگاه سیستم موتر ناو از چین یا روسیه همین افختاری نیست بدختی هست مثل سایپا و ایرانخودرو
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    4 3
    الان دیگه وقت کمیت نیست کیفیت مهمه
  • قدرت طهماسبی IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    3 10
    طبق علم مدیریت صنعتی به صرفه نیست تمام تجهیزات را در داخل ساخت مثل تولید پیچ و مهره یا کبریت، یک کشور برای دنیا خازن یا یک قطعه ی خاص را می سازد و همه استفاده می کنند ،اصل این است آنها را سر هم کنی و یک وسیله ی پیشرفته تر تولید کنی ،نیاز نیست تولیدات صد در صد ساخت داخل باشند ،به هر حال ما به ناو ،زیر دریایی ،پهپاد و موشک های پیشرفته نیازمندیم که باید بسازیم و می سازیم حالا یک سری از بخش های آنها ساخت خارج باشد یا نباشد ،زیاد مهم نیست ،مهم ساختن ،مونتاژ و داشتن آنهاست البته فعلا تا در آینده همه ی آنها بومی سازی شوند انشاءالله
  • عباس IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    3 10
    با سلام اینهمه تجهیزات نظامی برای چیه ما آرامش می خواهیم.از وقتی چشم باز کردیم همش جنگ وتحریم بکوش بکوش خداوند به انسان علاو بر قدرت زورو بازو ' قوه عقلانی داده تا با زبان و عقل و منطق مذاکره کنیم. وقتی تلوزیون رو روشن میکنیم همش ماتم جنگ و...ما از کشور پرتعال و مالزی و سنگاپور چی کم داریم . والله خسته شدیم
    • محمد IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      5 0
      مذاکره کردیم چی شد نتیجش، جز ضرر چی داشت اگه سلاح داشتیم عراق به ما حمله نمی کرد چون صدام دید سلاح نداریم به ایران حمله کرد الا اگه موشک یا سلاح نداشته باشیم همین عربستان و اسراییل امریکا خاک کشور رو زیرورو می کنند تازه با فروش سلاح هم پول زیادی برایمان بدست می آید دنیا دنیای جنگ و ظلم و خون ریزی است و ما در این دنیا مجبوریم تا قوی شویم دشمن هم حرف منطقی حالیش نیست و با صحبت و مذاکره با ما دشمنی اش را کنار نمی گذارد در این دنیای بی منطق که اگه قوی نباشی قورتت میدن فقط باید قوی بشی از نظر نظامی و علمی و صنعتی و اقتصادی باید قوی شویم چون دنیا دنیای ظلم و جنگه و فقط باید قوی شد انشالله بعد از ظهور همه چی درست میشه یاعلی
    • کچلک IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      3 0
      سلاح نداشته باشیم،مردان ایران به اسیری و زنان به کنیزی همه خواهند رفت.
  • ََReza Aslani IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    8 0
    متاسفانه در تولیدات انبوه سازی کند عمل میکنیم که این باید اصلاح شود سرعت عمل در خط تولیدات خیلی مهم و حیاتی است
  • سید جلیل عابدی IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    11 2
    هر روز بهتر از دیروز الهی شکر که ارتشی قدرتمند داریم
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    2 20
    عمو اگه راست میگن ناو تو خلیج فارس بزنن تا بیبنین امریکا چه کار می کنه چنتا موشک زدن تو کویرهای عراق به خودتون میبالین
    • IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      11 1
      خـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــفــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه
    • IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      6 0
      سوختیا، قشنگ معلومه داغدار دوستاتتو عین الاسدی.در ضمن هدف از زدن عین الاسد فقط نشان دادن قدرت تخرب و دقت موشک هاست.علاوه بر اون ترامپ که گفته بود ۵۲ نقطه رو میزنه.پس چی شد؟اربابتم عین خودت ترسوعه
    • IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      4 0
      عمو به پایگاه های آمریکا می گی کویر؟!! برای شما ناو که سهله اگر خاک آمریکا رو هم بزنند، افتخار نمی کنید که هیچ!! تازه ایران رو هم متهم به جنگ طلبی می کنید! هر زمان نیاز شد می زنند شما خیالت راحت
    • خسرو IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      1 2
      خداوند فرموده عده ای هم کور و هم کرند که دلهای آنها سیاه است و آدم بشو نیستند, شما هم از همین نوع هستی خدا شفا بدهد تو را
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    1 14
    درود بر سپاه
    • IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      9 1
      درود بر سپاه عزیز
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    7 0
    بسازید که دیگه آمریکا ما رو با ناو و زیر دریایی نتونه بترسونه
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    3 0
    آیا ترور دانشمندان ایران نقض دمکراسی و آزادی مدنی در جهان نیست ؟!
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    2 1
    ایران نباید به صادرات تجهیزات دفاعی و نظامی خود فکر کند زیرا فروش و صادرات آن یعنی در اختیار قرار دادن تکنولوژی رایگان ایران و آگاهی دشمنان ایران از نوع تجهیزات دفاعی که در اختیار داریم
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    2 1
    فروش تجهیزات نظامی ساخت ایران یعنی فروش خون دانشمندان فدا شده در این راه مثل تهرانی مقدم و فخری زاده ها بنابراین نباید این کار را کرد مگر در مواردی که مشکلی وجود نداشته باشد
  • h NL ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    3 1
    شایسته است ایران چون گدشته بزرگترین نیروی دریایی جهان را داشته باشد . فقط لشکر دزدان داخلی را نابود کرده و عدالت اجتماعی ایجاد کنید مردم همه با حکومت خواهند بود .
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    3 0
    آفرین به این اراده خلاقیت و توانایی ... اما ما باید در زمینه تولید خودرو نیز با یک اراده و برنامه راهبردی مشخص ؛ ایران را به بزرگترین و قدرتمند ترین خودرو ساز جهان با برند و لوگوی اختصاصی ایرانی کنیم و جهان را حیرت زده کنیم
  • اصغر IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    1 0
    دست شما وهمکاران سخت کوش را میبوسم وخداقوت جانانه نثارشان میکنم خسته نباشید به امید روزیکه ابر قدرتی را جلوی خودمان نبینیم
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 0
    باسلام خدمت تمام کسانی که باجان ودل زحمت میکشن تابااین همه دشمنانی که دراطراف ایران اسلامی داریم بالاترین امنیت رادردنیاداشته باشیم واقعا خسته نباشید ۲۷۵۵
  • جانباز شیمیایی IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 0
    رهبری. عزیز نگذارید این دانش بدون پشتوانه مالی باشد آینده کشور اینه قدرت جهان ی شدن اینه مجلس عزیز باید ردیف بودجه ای برای این عزیزان در نظر بگیرید
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    2 0
    فقط باید گفت زیردریایی بعثت برای ده سال آینده بسیار دیر است و تقریبا به کار نمی آید و همین فاتح را باید تولید انبوه نموده و هر سال دو فروند همین فاتح را فعلا بسازند- اینوبه مقامات برسانید
  • علی انصاری IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    1 1
    درسته یک کشور احتیاج مبرم به تجهیزات نظامی یا جنگی لازم داره این یک افتخار هست برای یک ملت .....‌‌ولی در صورتی که ملت ش در رفا باشن ولی ۵۰ درصد ملت ایران زیر فقر هستن ۱۰ سال پیش یارانه ۴۵هزار تومانی دادن که اون موقع با این مبلغ ۴۵ کیلو تخم مرغ میشد ولی الان با این مبلغ ۲ کیلو تخم مرغ میشه
  • ایران DE ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 1
    مشرق کی میخواهی به عنوان یک رسانه به تعهدات اطلاع رسانی شفاف وبدون وابستگی عمل کنی.مهمترین مولف اقتداردر حال حاضر قدرت اقتصادی است که قدرت نظامی وابسته ومکمل ان است.
  • DE ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    1 1
    صادرات سلاح؟ ببخشيد سلاح هاي ساخت ايران در كدام ميدان مورد آزمايش قرار گرفتن؟ حرفهاي بي پايه و عامه پسند
  • نادر IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    1 2
    خداوند متعال برای مجاهدان راه خدا و مدافعان وطن پرست پاک ارتشیان و سپاهیان.ودریادلان جمهوری اسلامی ایران توفیق خدمت و سلامتی روز افزون عنایت بفرماید ‌ انشاءالله
  • DE ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    ان شاءا...
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    باید به این توانایی ها به خودمان ببالیم
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    دست مریزاد...عالی بود...
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    1 0
    خواهش می کنم اول برا مردم خونه بسازید تا از بلایای طبیعی و گرگ های داخلی در امان باشیم بعدا برید پایگاه فضایی بسازید
  • از خوب به عالی IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 1
    بسمه تعالی، سلام و درود فراوان بر امیر سرافراز و دلیر اسلام
  • مهدی رنجبر IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    بیاییدهمت کنیدتاخودروراازدست یکسری خودروسازی مسئولیت بگیری بلکه درایت زمینه هم پیشرفتکنیمیاحتی تلفن همراه و لوازم خانگی خواهشمندم این لطف رادرحق ملت ایران بکنید
  • جعفر صمدی IR ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    0 1
    مرحبابملت ایران کور شود دشمن ایران زمین مامیتوانیم ابرقدرت هستیم خدا با ماهست که رهبری قوی ودانا برای ما قراد داده ازعمر ما بکاه ب عمراوبیفزا
  • محمود IR ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    1 0
    ایول ایوله ایول خدا قوت
  • سیاوش IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    0 0
    پروژه ناو آموزشی لقمان چی شد؟ نامش قبلا قرار بود ناو خلیج فارس باشه؛ ربطی به ناوبندر خلیج فارس ندارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس