سردار سلامی: حاج‌قاسم ده‌ها بار انتقام خود را قبل از شهادتش از دشمن گرفته بود

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: حاج‌قاسم ده‌ها بار انتقام خود را قبل از شهادتش از دشمن گرفته بود، او یک شخصیت مهارناپذیر در شکست دشمن بود و قدرت‌های وسیعی ساخته بود و جهان اسلام را به هم گرده زده بود.

به گزارش مشرق، سردار حسین سلامی امروز در اجلاسیه پایانی سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در مصلای کرمان اظهار داشت: فضای بهشتی و نورانی این محفل سرشار از روحانیت و محبت و احساس و عاطفه و سرشار از عشق و دلدادگی به شهیدان والامقام و خورشید درخشان سپهر شهیدانمان حاج قاسم سلیمانی شایسته است که به روح بلند و ملکوتی و الهی امام راحل تحیت و سلام و صلوات الهی را نثار کنیم و از خداوند بزرگ برای پرچم‌دار رشید انقلابمان نایب امام زمانمان خورشید پرفروغ هدایت امتمان سلامتی و سعادت روزافزون مسئلت کنیم.

فرمانده کل سپاه گفت: خاطره فراموش‌ناشدنی و استثنایی زیباترین و باشکوه‌ترین بدرقه تاریخ قهرمانان اسلام به عرش الهی را من سال گذشته در 17 دی ماه در میدان آزادی کرمان دیدم وقتی از میان جمعیت می گذشتم، باران می‌بارید اما نه از آسمان از چشمان مردمان این دیار که به پهنای صورتشان سیلاب اشک جاری بود.

وی بیان داشت: قصه عشق و دلدادگی عمیقی که نشان می‌داد و می‌توان به خداوند قسم خورد که هیچ‌کس خود نبود، همه مهر بودند، روح بودند، معنا بودند ،عشق بودند و همانند شمع می‌سوختند گرمای حرارت عشقی که در وجودشان بود به سادگی می‌شد، دید.

سلامی عنوان کرد: صحنه‌ای دل‌انگیزتر از آن روز آن فشردگی جمعیت عاشقی که همه عشق و  روح سلیمانی بودند، حاج قاسم در همه این جمعیت تجلی و ظهور کرده بود، هیچ‌کس خود را نمی‌شناخت برداشت من این بود همه فریاد می‌زدند می‌گریستند اشک می‌ریختند این همه مهر و محبت از کجا در قلب‌ها جا گرفت.

وی اظهار کرد: بعدها با خود می‌گفتم ای کاش شما مردم کرمان عاشورا می‌بودید آن وقت هرگز این مصیبت‌ها بر اهل بیت وارد نمی‌شد قافله سالار کربلا زینب کبری تنها نمی‌ماند که آن سفر طولانی را با شام بلا با کودکان خردسال انجام دهد.

فرمانده کل سپاه عنوان کرد: روی زمین صحنه جاودانه‌ای از یک بدرقه باشکوه خلق کردید، چه زود این یکسال گذشت و امروز گرد هم جمع شده‌ایم که از یک حقیقت درخشان و جاری در بستر هستی از یک نازله نبوی، روح علوی و عشق حسینی در کالبد او جاری بود سخن بگوییم.

سلامی تصریح کرد: می‌دانید گستره شخصیت هر فرد به افق اندیشه‌های اوست به قلمرو آرمان‌ها و به ژرفای اعتقادات او به دامنه باورهای او به منابعی که از آنها الهام می‌گیرد به میدان تاثیر و نفوذ شخصیت او چه در عالم معنا و چه عالم ظاهر و سردار شهید سلیمانی را می ‌توان در قله بلند و رفیع ارزش‌ها توصیف کرد.

سلامی عنوان کرد: او از قرآن الهام می‌گرفت، واقعا یک شخصیت قرآنی داشت و یقین دارم به آن تا حد وسعت و بضاعت ذهن و دامنه شناختم که او را می‌شناختم، او تجلی و درخشش آیات الهی در قامت یک مرد بود، چهره‌ای مردانه از قرآن عظیم که وقتی قرآن می‌گوید «محمد رسول‌الله الذین معهو اشداء علی‌الاکفار رحماء بینهم» او با تمام قد و سعه وجودی خود این خصوصیت را در خود داشت.

وی با بیان اینکه شهید سلیمانی از یک سو در مقابل دشمنان مستحکم و ثابت قدم بود اما در مقابل مردم هر چه ضعیف‌تر، متواضع‌تر و مهربان‌تر و این الهام گرفته از قرآن بود، ادامه داد: قاسم سلیمانی می‌دانست که باید به واسطه رحمت الهی از این صفت نبوی بهره بگیرد و با مردم نرم‌خو و گرم و مهربان و لطیف و با طراوت و خاضع باشد.

سلامی ادامه داد: او یاد گرفته بود از قرآن که می‌گوید، انسان‌هایی که در مقال مومنان بال تواضع می‌گشایند اما در مقابل کفار مقتدر و رفیع، بلند مرتبه و صاحب منزلت هستند، حاج قاسم شهید ما اینگونه بود، واقعا شهید زندگی کرد، معتقدم هر انسانی با صفت ابدی خود زاده می‌شود هر کسی که شهید می‌شود شهید زاده می‌شود.او اینگونه زندگی کرد عابد بود ساجد و راکع بود و سیمای او اثر سجده داشت و حافظ حدود الهی و پاسدار اسلام بود.

سلامی گفت: من می‌دیدم محبت و ارادت و عشق به ولی امر را که هم عبودیت او به خدا از این سرچشمه می‌گرفت و هم اطاعت از ولایت و پرچم‌دار عزت امروز و همیشگی ما به گونه‌ای بود که با میل خفیف امام خود آهنگ قدم‌ها و حرکت‌هایش را تنطیم می‌کرد، آهنگ قدم‌های حاج قاسم با آهنگ کلام رهبری تنظیم می‌شد و این موزون‌ترین و زیباترین حرکتی بود که یک مرد می‌توانست روی زمین انجام دهد.

وی افزود: حتی اگر حس می‌کرد رهبر و مولا و مقتدایش در دل به چیزی کراهت دارد، هرگز انجام نمی‌داد و اگر احساس می‌کرد تمایل خفیفی وجود دارد آن را انجام می‌داد و نتیجه این بود که او در حقیقت شخصیت معیار بود کاملا می‌توان از الگوی رفتار و گفتارش یک الگو برای همیشه و برای همگان ساخت، شخصیتی معیار و میزان و طراز بود.

فرمانده کل سپاه ادامه داد: جلوه‌هایی از اسوه حسنه نبوی از حسن خلق و نرم‌خویی و رئوف بودن اینها همه در وجود او برجسته بود و با چشم می‌شد دید، چرا به قلب‌ها نفوذ کرد و صاحب محبوبیت و جلالت شد چرا همه او را پسندیدند چون باز این را قرآن می‌گوید «کسی که ایمان و عمل صالح انجام می‌دهد خداوند او را محبوب دل‌ها می‌کند».

سلامی عنوان کرد: حاج‌قاسم از ملامت هیچ سرزنش کننده‌ای نمی‌ترسید، چراکه او صاحب حیات طیبه است، چون ایمان و عمل صالح دارد و واقعا هر چه در قرآن جستجو کنید، به زیبایی این شخصیت را توصیف می‌کند.

وی گفت: اینکه شهید قاسم سلیمانی از دشمن نمی‌ترسد به دلیل آن است که کبریایی را از آن خدا می‌داند. با این اعتقاد در مکتب امامین انقلاب تربیت شده بود که دشمنان ما قدرت آفرینش یک مگس را ندارند و با این نگاه دشمن را حقیر و  کوچک می‌شمارد و از هیچ کس نمی‌ترسید، این قاعده واقعی قدرت نزد مجاهدان خداوند است.

سلامی ادامه داد: حاج‌قاسم اینها را روی زمین تفسیر می‌کرد، این بخشی از شخصیت معنوی سردار بزرگ و جاودانه ماست و هر چه بخواهیم، می‌توانیم بگوییم که او غیبت نمی‌کرد، تهمت نمی‌زد و تمام سخنانش سنجیده بود، هیچ کس را تحقیر نمی‌کرد هیچ انسانی نزد او پیش پا افتاده نبود و همه مهم بودند.

 وی افزود: اینها به او عظمت می‌داد شاید آن جلوه‌های معنوی شخصیت او بیش از شمیرزدن‌های او در میدان به او عظمت داد همان‌طور که امام علی (ع) نیز همین گونه بود.

فرمانده کل سپاه تصریح کرد: این الهامات حاج‌قاسم ماست، او شنیده بود از امام که اگر به یک زنی از اهل کتاب تحت حکومت اسلامی جفا شود و یک جوانمرد در اندوه این ماتم بمیرد شایسته سرزنش نیست بلکه قابل تحسین است، او باغیرت رشد یافته بود برای همین نتوانست ببیند که نوامیس اسلام در دنیا در خیابان‌های اروپا تحقیر شوند و نمی‌توانست تحمل کند.

فرمانده کل سپاه افزود: مردی که او را جنگ‌آور می‌دانید جستجوگرترین انسان صلح بود و روحش با صلح، کرامت و بخشش خو گرفته بود، او در خط مقدم می‌جنگید یکی از ممتازترین خصوصیات سردار سلیمانی این بود که اجازه نمی‌داد جبهه دشمن از خط مقدم پیش بیاید، می‌دانست باید دشمن را در خط درگیر کرد، اذن عقب‌نشینی نمی‌داد و عقب‌نشینی نمی‌کرد می‌دانست اگر یک گام به عقب بنشیند برای باز پس گرفتن آن یک گام، امتیازت بزرگی باید به دشمن داد.

سلامی گفت: اینکه در دوردست می‌جنگید نه برای این بود که دشمن را در دور از سرزمین نگه دارد و دیگرانی را فدای ما بکند او می‌دانست که دشمن را باید تعقیب کرد نه اجازه پیشروی داد و در همه‌جا این آموزه است و این درس است که او به همه داد، این است که نباید از خاکریز اول عقب نشست، حتی در دیپلماسی، هسته‌ای و یا هر نقطه دیگری همین است نباید در خاکریز اول عقب نشست ای درس حاج قاسم است.

وی ادامه داد: اما وقتی قاسم و یارانش جنگیدند تاریخ را به‌گونه‌ای می‌نویسیم که سرشار است از توفیقا ت بزرگ و پیروزی‌های شگفت‌انگیز و برای دشمن شکست‌هایی که هنوز هم شاید آنها را باور نکرده باشد.

سلامی اظهار کرد: حاج‌قاسم ما ده‌ها بار انتقام خود را قبل از شهادتش از دشمن گرفته بود او دیگر برای دشمن قابل تحمل نبود یک شخصیت مهارناپذیر در شکست دشمن بود، قدرت‌های وسیعی ساخته بود جهان اسلام را به هم گرده زده بود و پیشانی اسلام را وسعت داده بود.

فرمانده کل سپاه گفت: او و تاثیراتش و یارانش بودند که هرگز اجازه نداد نقشه دشمن برای سیطره بر جهان اسلام ذره‌ای شکل بگیرد و هنر او پاره‌کردن نقشه‌های دشمن بود، اسلام امروز صاحب قدرت است قدرتی که روی زمین می‌جنگد و تاثیری ایجاد می‌کند و قدرت‌های بزرگ را می‌شکند و آنها را به حاشیه می‌راند و دشمن را از قلب سیاست‌های منطقه به حاشیه رانند اینها اتفاقات بزرگی است.

سلامی گفت: این یک تاریخ است و تاریخ جریان متلاطم و سیال و پیش‌رونده است و نمی‌ایستد یک بار ملت‌ها آزمون می‌شوند اگر ملتی بشکند دیگر نمی‌تواند قد علم کند دشمن آمده بود به ما بگوید شما چه‌قدر در علم و اقتصاد و قدرت نظام و هسته‌ای پیش بروید.

وی تصریح کرد: در نبرد اراده‌ها حاج‌قاسم و مردان همراه او اراده دشمن را شکستند، جنگ، تقابل اراده‌هاست هر کسی بتواند اراده خود را تحمیل کند پیروز است تعداد تلفات و آسیب‌های مادی، نمادهای شکست نیست و تسلیم شدن در برابر اراده دشمن، شکست خوردن است ما فرهنگی ساختیم که در آن تسلیم و شکست و عقب‌نشینی هرگز معنا ندارد و ما پیروزیم.

سلامی گفت: امروز راهش ادامه دارد چون حاج‌قاسم یک راه بود و هست، شهدا روز شهادت نقطه تولدش بود، او عمر ابدی دارد و راهش ادامه دارد و همه دشمن به قدر مقاومت فقط موجب شد روح جدید از مقاومت در میان جوانان مسلمان دمیده شود و رویش‌های جدید و زیبا دوباره در جهان اسلام اتفاق افتاده، او در سرزمین جهاد رشد کرده و احیاگر جهاد در میان جوانان از هر قومی مسلمان است.

فرمانده کل سپاه بیان داشت: شهید سلیمانی میراث پایدار است ما در این نقطه متوقف نمی‌شویم، شهادت او نقطه عزیمت جدیدی برای ما بود برای تکمیل کردن نقشه‌های فعلی حاج قاسم، او آرمان‌های بلندی را دنبال می‌کرد آنها را ناقص نمی‌گذاریم، پرچم به دست فرمانده دیگری است او هم پیش می‌رود و چیزی عوض نشده است.

سلامی گفت: تنها ما امروز یک شهید بزرگی داریم که منابع ماندگار الهام این جامعه برای همیشه است جوانان ما در نسل‌های پی‌درپی از او الهام و روحیه و معنا می‌گیرند و حقیقت را می‌یابند، شخصیت او منبسط و توصیف می‌شود آن وقت جوانان جدیدی به این مکتب گرویده می‌شوند.

وی گفت: این شهادت بیش از قبل شهادت تاثیرگذار خواهد بود و در کنار او شهیدان والامقامی بودند مثل ابومهدی که سردار بزرگ عراقی بود هر چند سال‌های زیادی در ایران در مکتب اهل‌بیت و رهبران و بزرگان تعلیم یافته بود و آن هم یک انسان بزرگ و صاحب تاثیر و مرد متقی و پرهیزگار بود که توانسته بود اجازه ندهد دشمن در عراق دولت‌سازی کند و راه او در عراق و نقاط دیگر ادامه خواهد داشت.

سلامی گفت: اما مرد دیگری در کنار حاج‌قاسم بود، او سردار شهید پورجعفری بود که صاحب منش و مرام و روح ابوالفضلی بود با وفا و من وفاداری را از او یاد گرفتم. فداکار و وفادار و هرگز حاج‌قاسم را ترک نکرد و همیشه در کنار او بود.

وی ادامه داد: شهید پورجعفری با نجابتی ستایش برانگیز با حیا و با حرارت و مهربان و گرم انگار برای حاج‌قاسم ما نه برادری بلکه مادری می‌کرد. فوق‌العاده بود، دوستدار و برادر واقعی بود و دیگر شهیدانی که همراه حاج قاسم بودند هم گل‌های معطر بوستان بهشت شهیدان ما بودند.

سلامی با بیان اینکه حاج‌قاسم و سایر شهدا متعلق به همه هستند و انگار عضوی از خانواده همگان هستند، خاطرنشان کرد: واقعا خانواده صبور و شکیبای این عزیزان در طول این چهل سال جهاد، کمتر از شخص حاج‌قاسم در آفرینش این عظمت موثر نبودند که به همان اندازه موثر بودند، چرا که به او آرامش خاطر می‌دادند، او را ترغیب به حضور در این میدان کرده و نبودنش را تحمل می‌کردند و همواره اضطراب نیامدن آنها را آزار می‌داد اما تحمل می‌کردند.

وی اضافه کرد: ظرفیت و صبر و تحمل این خانواده‌ها مخصوصا خانواده حاج‌قاسم و پورجعفری را آیا می‌توانیم تحمل کنیم آن‌قدر که این ظرفیت و صبر بالاست.

سلامی با تاکید بر اینکه حاج قاسم هرگز برای عملش از هیچ کس پاداش طلب نکرد، خاطرنشان کرد: من هرگز مردم کرمان را فراموش نمی‌کنم و آن خاطره باشکوه را و اگر زنده باشم هرسال در سالگرد شهادت حاج قاسم به پابوس شما می‌آیم چه فرمانده سپاه باشم چه نباشم.

وی گفت: درود خداوند بر شهدا و خانواده شهدایی که در آن روز تشییع آسمانی به واسطه مهر و محبت و عاطفه در راه بدرقه فرمانده‌شان به شهادت رسیدند، پای شما را می‌بوسم و انشاءالله در فرصت‌هایی که توفیق پیدا کنم به محضرتان شرفیاب می‌شوم.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • DE ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
    0 1
    درود و تشکر
  • GB ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
    8 0
    حاج قاسم به خاطر خدا جنگید به خاطر خدا شهید شد و نه هوای نفس و قدرت نمایی و نتقام جویی، انتقام جویی واقعی آن طور که مکتب حاج قاسم می خواست خدمت به ستمدیدگان و مردم گرفتار پیروزی بر مشکلاتی که دشمنان آفریده اند و مبارزه با فساد است نه کشتار بیهوده!
  • IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 0
    این نوع سخن گفتن از سوی یک فرمانده بسیار شاذ و نادر است. مگر حاج قاسم کینه شخصی داشته که انتقام بگیرد؟ سردار سلیمانی به وظیفه شرعی که سازمان سپاه بر عهده اش گذاشته بود عمل کرد اما دشمن او را شهید کرد. انتقام یعنی عملی که در پاسخ به یک عمل دیگر رخ دهد. مگر کسی می تواند انتقام شخصی شهادت خودش را پیش از شهید شدن بگیرد؟! مگر سپاه قدس بازیچه انتقام گیری شخصی حاج قاسم بوده؟ این دیگر چه نوع سخنرانی است؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس