کد خبر 1164795
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۹
تروئیکای اروپا خواستار تلاش‌های جمعی برای شکست ویروس کرونا شدند

سه کشور اروپایی طرف برجام در بیانیه‌ای از تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم خود به ۲۰ درصد انتقاد کرده و مدعی شده‌اند این اقدام هیچ توجیهی ندارد.

به گزارش مشرق،  انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای روز چهارشنبه از اقدام ایران برای از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی ابراز نگرانی کردند.

در این بیانیه آمده است: «ما به شدت از اعلانیه ایران در روز ۴ ژانویه در خصوص غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی در تأسیسات زیرزمینی کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو استقبال می‌کنیم. این اقدام که هیچ توجیه منطقی ندارد در برابردارنده مخاطرات مهمی در زمینه منع اشاعه است، نقض آشکار برنامه جامع اقدام مشترک به شمار می‌رود و توافق را تهی‌تر از قبل می‌کند.»

تروئیکای اروپایی در بخش دیگری از این بیانیه تصریح کرده‌اند: «این یک تحول منفی جدی است که تعهد مشترک طرف‌های برجام در روز ۲۱ دسامبر برای حفظ این توافق را تضعیف می‌کند. این اقدام خطر تخریب فرصت‌های مهم دیپلماسی با دولت آتی آمریکا را در پی دارد.»

انگلیس، فرانسه و آلمان از ایران خواسته‌اند «بدون تأخیر» غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی را متوقف کند، برنامه غنی‌سازی خودش را به سطح مورد توافق در برجام بازگرداند و از انجام اقدامات دیگری که «فضای دیپلماسی موثر را محدود می‌کند» امتناع کند. 

 در پایان این بیانیه آمده است: «ما برای ارزیابی نحوه مقابله با عدم پایبندی ایران با سایر طرف‌های این توافق  در چارچوب برجام در تماس خواهیم بود.»  

فرانسه، انگلیس و آلمان سه عضو اروپایی گروهی هستند که از سال ۲۰۱۵ به توافقی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور دست پیدا کرده‌اند. این توافق قرار بود در ازای ایجاد محدودیت‌ در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای، تحریم‌های اعمال‌شده به بهانه هسته‌ای علیه ایران را رفع کند.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از این توافق خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    9 1
    راه مشخصه. به تعهداتتون در برجام عمل کنید تا ایران غنی سازی 20 درصد رو متوقف کنه! اونم گام به گام. شتر سواری دولا دولا نمیشه
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    14 1
    فرصت دیپلماسی رو شما با آمریکایی ها با بدعهدی هاتون سوزوندید نه ایران.
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    9 1
    اقای ظریف نمی خواد دلداریشون بده؟!!!
    • IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
      2 1
      تازه واکنش نشون دادن. امروز فردا میاد تا از نگرانی درشون بیاره. مگه بعد از تصویب بلافاصله مصاحبه نکرد گفت ما این مصوبه نماینده های مردم رو قبول نداریم؟
  • بنده خدا IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    3 1
    باز هم لفاظی!! خودشون میگن تهی تر از قبل!!! یعنی قبول دارن برجام یه چیز تهی هست و الان تهی تر شده!!!! دیدید که هیچکاری نکردن و هیچ تهدیدی هم نتونستن کنن چون دیگه تحریمی نمونده که ایران رو باهاش تهدید کنن. الان وقت پیشرویه چون اونها هیچ اهرم فشاری در دست ندارن.
  • يحيا IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    8 0
    اگر اقدام ايران نقض برجام است شما هم برجام را نقض کنيد!!!!!!!!
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    4 0
    اول خودتون به برجام عمل کنید
  • DE ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    3 0
    سه کشور اروپایی طرف برجام در بیانیه‌ای از تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم خود به ۲۰ درصد انتقاد کرده و مدعی شده‌اند این اقدام هیچ توجیهی ندارد. زیرا ما غربی ها در یک روز تمام تحریمها را همچین قلمبه ای و بالمره لق کردیم رفت پی کارش سیب و گلابی و آب آشامیدنی هم زیاد شد دیگه چی میخواین؟؟
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    2 0
    بابا گور پدر پدرسگ این خارجیا...اونا مگه برا کارها و اقداماتشون از ما اجازه میگیرند که حالا ما باید نظر اونا رو جلب کنیم...
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    2 0
    گربه نره وروباه مکار و شغال پیر
  • .... IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    2 0
    خوشم میاد مخالفان غنی سازی دارن خودشونو می کشن
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    2 0
    لطفاً گام سوم رو ایجاد نیروگاه های برق هسته ای در شهرهای پرجمعیت کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس