اعلام برگزیدگان بخش مسابقه «داستانی

در هشتمین ویژه‌برنامه تلویزیونی یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار که از شبکه افق به روی آنتن رفت، برگزیدگان بخش مسابقه «داستانی» معرفی و تقدیر شدند.

به گزارش مشرق، در هشتمین ویژه‌برنامه تلویزیونی یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار که از شبکه افق به روی آنتن رفت، برگزیدگان بخش مسابقه «داستانی» معرفی و تقدیر شدند.بنابرین گزارش در ابتدای این ویژه برنامه، بعد پخش کلیپ قرائت قرآن توسط یکی شهدای مدافع حرم لبنانی، نادر طالب زاده دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار در بخش میز نقد که با حضور امیرسجد حسینی، کارگردان فیلم داستانی «دیپورت» برگزار شد، در سخنانی گفت: فیلم داستانی «دیپورت» اثر خیلی خوبی بود. موضوع آن هم بسیار خاص و جالب بود. ما برادران مهاجر افغانستانی زیادی در داخل کشور داریم. قصه «دیپورت» ماجرای ائتلاف یک رزمنده افغانستانی و یک رزمنده ایرانی است. این اثر بسیار خوش ساختی است و از گرافیک خیلی خوبی هم برخوردار است. در واقع اصل کار نشان می‌دهد که کارگردان فیلمسازی حرفه‌ای است و نگاه سینمایی خوبی دارد.

امیر سجاد حسینی کارگردان فیلم داستانی «دیپورت» نیز در سخنانی گفت: در ابتدا مقداری به جشنواره عمار نقد دارم. مسئله من به عنوان یک فیلمساز این است که گرافیک یک کار باید درست و اصولی باشد و اینکه صرفا یک دوربین به دست بگیریم و هرچه را دیدیم فیلم کنیم درست نیست. زیرا کار باید به قالب‌ها و فضاهای سینمایی نزدیک باشد.

وی افزود: البته این روایت که باید اول به سوژه پرداخت و مسائل فنی در مرحله بعد است نیز درست می‌باشد ولی این موضوع برای فیلم اولی‌ها است و امثال من فیلمساز باید تکنیک را به خوبی در کار و آثار خود رعایت کنیم. نکته دیگر اینکه یک فضایی ایجاد شده و تا آثار کسی در جشنواره عمار پذیرفته می‌شود می‌گویند  فلانی ارزشی است و از حمایت‌های فراوانی برخوردار است. در صورتی که ماجرا اینگونه نیست و انگار ما باید بیایم ثابت کنیم که اینگونه نیست.

طالب زاده در بخش دیگری از سخنانش گفت: سکانس به سکانس فیلم داستانی «دیپورت» زیبا و قشنگ بود. شخصیت‌های ابوذر و مصطفی خیلی خوب از آب درآمده بود. بازی بازیگران این فیلم هم واقعا خیلی خوب بود.

سجاد حسینی نیز در سخنانی اظهار داشت: فیلم من درباره مهاجران افغانستانی است که در نهایت به سمت این می‌روند که مدافع حرم شوند. مسئله من این بود که در این فیلم بچه مسلمان حزب الهی را قوی نشان بدهم و حوزه عقلانیت و احساس او را به تصویر کشیدم. من همیشه نسبت به شخصیت چریک، به عنوان کسی که سنگر و جای مشخصی ندارد و همیشه در حال مبارزه است، علاقه و حساس بودم.

بیشتر بخوانید:

برگزیدگان «فیلمنامه» و «تاریخ فرهنگی و اجتماعی» عمار تقدیر شدند

وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: از مرکز آفرینش‌های بسیج و آقای زیبایی‌نژاد هم تشکر می‌کنم زیرا خیلی با ما همراهی و همکاری کردند. این فیلم آن‌قدر برای ما مهم بود که برای ثانیه به ثانیه آن موسیقی ساختیم. از طرف دیگر به دلیل اینکه موضوع اثر، ملی بود بسیاری از بچه‌ها بدون گرفتن هزینه به صورت رایگان کار کردند.

طالب زاده نیز در سخنانی خطابه سجاد حسینی گفت: کار شما معرف شما است. گرافیک و لوکیشن و جزئیات فیلم، معرف کارگردان است. جشنواره مردمی فیلم عمار هم برای معرفی این قبیل کارها است. بخش مستند در جشنواره خوب بوده است ولی بخش داستانی هنوز جای کار دارد و باید برای آن دوره‌های آموزشی برگزار کنیم.

سجاد حسینی در پایان صحبت‌های خود گفت: مهم‌ترین دلیلی که این فیلم را تولید کردم به خاطر آخرین اثر برادران محمودی بود. در واقع خواستم نشان بدهم نگاه من به مهاجران افغانستانی با او تفاوت دارد و سعی کردم که همانند او فیلم نسازم. ملت و بچه‌های افغانستان گره‌های ناگسستنی با مردم ایران دارند.

بنابر این گزارش، بعد از پخش تیزر فیلم داستانی «فضابازی» به کارگردانی یوسف سبحانی، در بخش بعدی میز نقد ویژه برنامه جشنواره عمار، سیامک مختاری، کارگردان مستند «قزل قیه» در ارتباطی تلفنی درباره نام اثرش توضیح داد: نام این فیلم، «قزل قیه» به معنی سنگ طلاست، این اسم در واقع اشاره به معدن مرمر است که مردم محلی از قدیم آن را بخاطر ارزش زیادش، به اسم «قزل قیه» یا سنگ طلا می‌نامند.

وی درباره ماجرای ساخت مستندش ادامه داد: ما دنبال معرفی پتانسیل‌های کردستان برای درآمدزایی بودیم که در این حین، متوجه معادن قروه شدیم که احتمالا خیلی از مردم نمی‌دانند که اینها چه قدر گران و ارزشمند هستند. وقتی وارد منطقه شدیم متوجه شدیم مردم از معدنی حرف می‌زنند که برای اولین بار در ایران، سند شش دانگ آن به اسم شخصی خورده است. این موضوع برای من تعجب‌برانیگز بود چرا که معادن جزو انفال هستند و نمی‌توان آن را به افراد واگذار کرد. متوجه شدیم ستاد اجرایی امام هم در این مسئله، نقش دارد. در جریان واگذاری این معدن، یک روند پیچیده و حتی در جایی خطرناک و به ضرر مردم صورت گرفته است. یعنی جان عده‌ای در این جریان به حطر افتاده و تخلفات سلسله‌واری در جریان این واگذاری و صدور غیرقانونی سند شش دانگ معدن رخ داده است.

طالب زاده نیز درسخنانی درباره این کار گفت: این اثر، یک کار قوی است. ما نیاز داریم که چنین حرف‌هایی گفته شود و درباره جاهایی مثل ستاد اجرایی امام که فعالیت‌های خوب زیادی هم دارد، انتقاد نیز داشته باشیم، آن زمان قدیم بود که می‌گفتند درباره خیلی مسائل، نباید حرفی زد. مسئله‌ای که /اقای مختاری روایت می‌کنند این است مردم محلی سوژه این مستند، با وجود داشتن یک معدن ارزشمند در کنارشان، فقیرتر شدند.

مختاری در سخنانی دیگر توضیح داد: ما در این مستند شاهدیم که از این معادن ارزشمند غیر از یک حقوق اندک دولتی به مردم نفعی نمی‌رسد و منافع اصلی این معادن به جیب چند سرمایه‌دار می‌رسد و این پول را هم آنها به دلار تبدیل و به خارج از کشور می‌برند. یعنی هیچ اتفاقی که به نفع مردم و کشور در اینجا رخ نمی‌دهد. ما در این مستند، با مردمی مواجه هستیم که مرزنشینان ما و قشر متوسط به پایین هستند همچنان انقلاب را دوست دارند ولی ظلم‌هایی صورت می‌گیرد، اگر این ظلم‌ها گفته نشود، آیا این مردم طرفدار انقلاب می‌مانند.

براساس این گزارش، حسین دارابی، کارگردان فیلم داستانی «پرستار» نیز در بخش بعدی میزنقد ویژه برنامه جشنواره عمار در سخنانی گفت: این کار را در اوایل شیوع کرونا که فضای مردم نسبت به این بیماری گنگ بود، ساختیم. به خودمان ‌می‌گفتیم در این فضا چه کار می‌توانیم بکنیم. عوامل جشنواره عمار، یک جلسه‌ای با پزشکان و مسئولان ستاد کرونا گذاشتند که ما هم حضور داشتیم. بعد از آن ما به ایده این فیلم رسیدیم.

طالب‌زاده نیز در سخنانی با اشاره به انسانی بودن موضوع فیلم داستانی «پرستار» بیان کرد: بچه‌های فیلمساز، مهم‌تر از فیلمشان، خودشان و شخصیت‌های آنهاست، به همین دلیل هم بهترین کار درباره نشان دادن این فیلمسازها به نظرم این است که فیلم و فیلمساز هر دو با هم دیده بشود.

دارابی با اشاره به سوژه فیلمش که یک پرستار است، عنوان کرد: برای تولید این فیلم، به سختی توانستیم یک بیمارستان خالی را پیدا کنیم، آن هم بیمارستانی بود که بخشی از آن در دست تعمیر بود. آنجا کار را یک روزه تصویربرداری کردیم چون از نظر مالی هم نمی‌توانستیم زیاد هزینه کنیم. ولی این کار بعد از پخش، خیلی خوب دیده شد. ما می‌خواستیم بگوییم در طبقات بالاتر هم گذشت و انسان دوستی هم جریان دارد.

بنابر این گزارش، در بخش بعدی این ویژه برنامه، برگزیدگان بخش مسابقه داستانی معرفی و تقدیر شدند. هوشنگ توکلی که به نمایندگی از هیئت داوران بخش مسابقه «داستانی» در استودیوی برنامه حاضر شده بود، در سخنانی کوتاه درباره آثار این بخش توضیح داد: آثار امسال، بسیار پربار بود. کارها، خیلی نزدیک به همدیگر بود و در جریان داوری، ساعت‌ها طول می‌کشید که انتخاب کنیم که کدام آثار برگزیده شوند. راجع به هر اثری که می‌خواستیم حرف بزنیم، کار باکیفیتی بود.

بنابرین گزارش، هیات داوران بخش «داستانی» متشکل از هوشنگ توکلی،حامد بامروت نژاد، سعید مستغاثی، داود مرادیان و سیدناصر هاشم زاده در بخش «داستانی کوتاه» ضمن تقدیر از اثر «اژدها لازم می‌شود» به کارگردانی «سامان غنائمی» و اثر «تاول» به کارگردانی «محمد اسفندیاری» لوح افتخار این بخش را به اثر «پیشکش» به کارگردانی «سجاد معارفی» و اثر «جبران می کنم» به کارگردانی «جمال احمدی» اهدا کرد. همچنین فانوس این بخش به اثر «پرستار» به کارگردانی «حسین دارابی» اهدا شد. همچنین داوران در این بخش لوح افتخار دستاوردهای فنی و هنری را برای جلوه‌های ویژه اثر «فضابازی» به «روزبه شمشیری» اهدا کرد.

در بخش داستانی نیمه بلند و بلند نیز هیات داوران ضمن تقدیر از اثر «سوزگلاویژ» به کارگردانی «یاسمن نصرتی» و اثر «دختر الهام» به کارگردانی «دانش اقباشاوی» لوح افتخار این بخش را به دلیل «داشتن ایده‌ای جذاب» به فیلمنامه اثر «سه سپیده» به نویسندگی «علی حسن زاده» اهدا کرد. همچنین داوران فانوس این بخش را به اثر «دیپورت» به کارگردانی آقای «امیر سجاد حسینی» اهدا کرد. درضمن در بخش قاب اول نیز ضمن تقدیر از اثر «الرد القاسم» به کارگردانی «محمدامین عامری فلیحی» لوح افتخار این بخش به اثر «لیاخوف» به کارگردانی «امیرعلی مروج» اهدا شد.

جوایز این بخش توسط مادر شهید حسین غلام کبیری امضا شده بود، امسال به دلیل کرونا و لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، خانواده شهدا در جشنواره حضور نداشتند.

سجاد معارفی، کارگردان فیلم «پیشکش»  در سخنانی کوتاه بعد از گرفتن جایزه اظهار داشت: من خواهش می‌کنم از بچه های جریان سینمای انقلاب اسلامی، که همان قدر که اندیشه مهم است و به آن اهمیت می‌دهند، علم سینما هم مهم است و باید در این زمینه هم بیشتر تمرکز کنیم.

علی حسن‌زاده نیز بعد از دریافت جایزه خود گفت: فیلمی که بنده نویسنده آن بودم درباره حوادث انقلاب در اردبیل است. در این منطقه ما یک اتفاقی افتاده است که در تاریخ انقلاب بی‌‍نظیر است، اهالی روستایی در زمان انقلاب، یک عزاداری برگزار می‌کنند که این مراسم به تظاهراتی علیه رژیم پهلوی تبدیل می شود که در جریان آن با حمله ژاندارمری و عوامل شاه، تعدادی از این روستایی‌ها شهید و زخمی می شوند.

براساس این گزارش، در بخش بعدی این ویژه برنامه، با معرفی کتاب «لذت سادگی» که خاطرات اکران‌کنندگان جشنواره مردمی فیلم عمار را روایت می‌کند و همچنین بعد از پخش کلیپی درباره شهید سیاح طاهری، از محمد مردی، اکران کننده مردمی جشنواره عمار در قم با اهدای تندیس شهید سیاح تقدیر شد. این تندیس هر دوره، به یکی از اکران کنندگان فعال جشنواره در شهر قم اهدا می‌شود.

مردی در سخنانی بعد از دریافت تندیس شهید سیاح گفت: بنده به عنوان نماینده و کوچک‌ترین عضو اکران کنندگان مردمی جشنواره عمار در اینجا هستم، من این تندیس را به نمایندگی از اکران کنندگان به مادر شهید زین الدین اهدا می‌کنم. ما در قم، از همان سال اول که جشنواره عمار شکل گرفت اما پله پرش اکران های مردمی عمار دوره هفتم بود که مادر شهید زین الدین علی‌رغم بیماری‌شان در جریان افتتاحیه ما حضور داشتند و بعد از آن پیگیر کارهای جشنواره بودند.

بنابرین گزارش، اختتامیه و آخرین ویژه‌برنامه یازهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، جمعه(19دی) از ساعت 20:45 از شبکه افق به روی آنتن می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس