کد خبر 1163827
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸

رنگ یکی از مهمترین اجزایی است که روی ظاهر دکوراسیون تاثیر بسزایی دارد. همانقدر که انتخاب رنگ درست می‌تواند فضای اتاق را جانی تازه ببخشد، انتخاب رنگ ناهمانگ با دکوراسیون منزل می‌تواند اتاق را خفه و دلگیر نشان دهد.

فرش یکی از اجزای چیدمان منزل است که با توجه به فضای زیادی که از دکوراسیون اشغال می‌کند، می‌تواند روی سایر رنگ‌های اجزای منزل نیز اثر بگذارد. برای همین انتخاب رنگ مناسب فرش از اهمیت زیادی برخوردار است.

فرش یکی از قدیمی‌ترین اعضای چیدمان منازل ایرانیان از دوران باستان تا کنون بوده است. با توجه به این که مشتریان این محصول را قشر عظیمی از مردم تشکیل می‌داده‌اند،‌ تنوع سلیقه و علایق آن‌ها باعث شده است تا فرش‌ها در رنگ‌ها، ابعاد و طرح‌های مختلفی تولید شوند.

با الهام از فرش‌های سنتی، فرش ماشینی نیز پس از ورود به بازار ایران، از قاعده‌ی تنوع تبعیت کرد. فرش‌های ماشینی را هم می‌توانید در ابعاد و رنگ‌های متفاوتی در بازار ببینید. در گذشته، فرش‌های رایج در بازار، در رنگ‌های محدودی عرضه می‌شوند. قرمز، سرمه‌ای و کرمی شاید رنگ غالب فرش‌هایی بودند که هنگام گشت و گذار در بازارها و فروشگاه‌های فرش توجه شما را به خود جلب می‌کردند.

امروزه، گسترش تنوع در معماری‌ها از یک سو و برخورد فرهنگ‌های مختلف از سراسر دنیا از سوی دیگر، سبب شده است تا نیازها و خواسته‌های جدیدی در بازار تمامی محصولات به وجود آید. فرش هم از این قاعده مستثنی نیست. امروزه می‌توان فرش‌ها را با تنوع رنگی بسیاری در بازار دید. حتی فرش صورتی هم در بازار مشتریانی دارد و تولید می‌شود.

برای استخراج رنگ مناسب برای رنگ‌آمیزی فرش، از منابع مختلفی استفاده می‌شود. البته امروزه استفاده از رنگزاهای مصنوعی رایج است. اما در گذشته که این رنگزاها وجود نداشتند، از منابع مختلفی مثل مواد معدنی و گیاهی برای استخراج رنگ مورد نیاز و در نهایت رنگ‌آمیزی الیاف و پشم‌ها استفاده می‌شد. عشایر در ایران، از اصلی‌ترین صنعتگران بازار فرش بودند و تکنیک‌های مختلفی در تولید این محصول ابداع کرده‌اند. در رنگ‌آمیزی فرش نیز این گروه برای استخراج رنگزاهای مورد نیاز، از انواع موجودات دریایی، حشرات و گیاهان بومی برای تولید رنگ‌های چشم‌نواز استفاده می‌کردند. برای مثال عشایر حتی از حلزون و سوسک نیز برای رنگ کردن فرش‌ها استفاده می‌کردند.

برای رنگ کردن فرش، می‌توان از دو نوع رنگزاهای شیمیایی و رنگزاهای گیاهی استفاده کرد. استفاده از رنگزاهای شیمیایی، معمولا برای فرش‌های ساده‌تر و ارزان‌قیمت‌تر استفاده می‌شود. چرا که فرآیند رنگ‌آمیزی با آن‌ها، ساده‌تر، سریع‌تر و کم هزینه‌تر است.

اما در مقابل رنگزاهای گیاهی، امروزه بسیار کمیاب شده‌اند. فرش‌هایی که با استفاده از این رنگزاها، رنگ‌آمیزی شده باشند، در بین قبایل عشایری ایران پیدا می‌شوند. با توجه به منبع طبیعی رنگ‌هایی که در این روش استفاده می‌شود، جلوه‌ای که به فرش می‌بخشند، بسیار بیشتر از روش استفاده از رنگزاهای شیمیایی است. در ادامه درباره‌ی این منابع رنگ طبیعی و رنگی که از هر کدام از آن‌ها به دست می‌آید، صحبت خواهیم کرد.

رنگ قرمز یکی از پر استفاده‌ترین رنگ‌هایی است که در بافت فرش ایرانی استفاده می‌شود. رنگ قرمز حتی در تولید فرش ماشینی هم در بسیاری از مواقع، رنگ اصلی طرح فرش است که در نگاه اول به چشم می‌آید. این رنگ در رنگزاهای طبیعی، معمولا از ریشه روناس وحشی به دست می‌آید.

در فرش‌های سنتی، استفاده از رنگ آبی در کنار رنگ قرمز، رواج زیادی بین قالیبافان دارد. حتی اگر از این رنگ به عنوان رنگ اصلی فرش استفاده نشود، استفاده از آن برای جلوه دادن به طرح فرش، کاربرد زیادی دارد. برای به دست آوردن رنگ آبی طبیعی، از گیاه نیل یا ایندیگو استفاده می‌شود.

رنگ سبز یکی دیگر از رنگ‌هایی است در رنگ‌آمیزی طرح‌های فرش ایرانی استفاده‌ی زیادی دارد. مخصوصا در رنگ‌آمیزی المان‌های طبیعت در طرح فرش، استفاده از این رنگ کاربرد زیادی دارد. منشا طبیعی این رنگ، زردچوبه و توت است.

رنگ مشکی یکی دیگر از رنگ‌هایی است می‌توان آن را از منابع طبیعی به دست آورد. اصلی‌ترین منشا رنگ مشکی برای استخراج در کاربرد رنگرزی، درخت بقم است.

رنگ زرد، یکی از رنگ‌هایی است که طرفداران زیادی دارد. استفاده از این رنگ در بسیاری از زمینه‌های زندگی حتی پخت غذا نیز رایج است. در رنگرزی نیز برای تولید این رنگ، از مواد غذایی استفاده می‌شود. زعفران و انار دو منشا اصلی استخراج این رنگ برای رنگ‌آمیزی فرش هستند.

قهوه‌ای، دیگر رنگی است که منابع استخراج آن را بررسی خواهیم کرد. تانین، پوست درخت بلوط و آهن، منابع اصلی استخراج این رنگ در رنگرزی پشم و الیاف هستند.

البته به جز رنگ‌هایی که درباره‌شان صحبت کردیم، در قالی و فرش ایرانی، رنگ‌های بیشمار دیگری نیز استفاده می‌شود. در صورتی که برای دکوراسیون و چیدمان منزل خود نیاز به هر نوع رنگ فرشی داشتید، می‌توانید با استفاده از ویترین گسترده‌ی وبسایت سرای ابریشم، گزینه‌های متفاوت را بررسی و انتخاب مناسب را داشته باشید. تیم سرای ابریشم، در این فرآیند و پس از اتمام خرید همراه شما خواهد بود تا تجربه‌ی خرید لذت‌بخشی داشته باشید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس