اخبار ویژه روزنامه ها

امروز دو نگاه متفاوت در خصوص تحریم‌هایی که بر کشور تحمیل شده است وجود دارد که این دو نگاه به مرحله تقابل رسیده‌اند.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

**********

کیهان

هاشمی‌طبا: اصلاح‌طلبان برنامه‌ای برای مدیریت دولت ندارند

نامزد اصلاح‌طلب انتخابات سال ۹۶ می‌گوید اصلاح‌طلبان برخلاف ادعای‌شان، برنامه‌ای برای مدیریت کشور ندارند و اگر هم وعده بدهند، عمل نمی‌کنند.

مصطفی هاشمی در پاسخ این سوال نامه‌نیوز که آیا می‌تواند جهانگیری در انتخابات موفق شود، گفت: باید دید چه کسی برنامه ارائه می‌دهد، تبعات برنامه‌اش را بیان می‌کند و تبعات اجرای آن را هم می‌پذیرد. هرکس این کار را انجام دهد شانس رای‌آوری دارد.

وی افزود: ارائه برنامه دادن کاری ندارد، همه نامزدها برنامه می‌دهند اما بعد عمل نمی‌کنند. وی افزود: اصلاح‌طلبان مگر نمی‌گویند ما می‌خواهیم مملکت را اداره کنیم،‌ برنامه بدهند. اگر قرار باشد که بیایند فقط حرف‌های گنده‌گنده بزنند که فایده ندارد. البته این برای سایر جریانات سیاسی هم صادق است.

وی در پاسخ این سوال که از بین آقایان جهانگیری، ظریف و محمدرضا عارف کدامیک در عرصه اجرایی توانمندتر است برنامه‌هایی را به اجرا درآورد تا بخشی از مشکلات کشور حل شود؟ گفت: اول باید از آنها برنامه عملیاتی خواست، اگر کسی نتواند چنین برنامه‌ای دهد معلوم‌ می‌شود عرضه اجرایی ندارد. در زمان انتخابات همه نامزدها برنامه شفاهی می‌دهند اما در حوزه اجرا به هر کدام می‌خواهند عمل کنند با تبعاتی مواجه می‌شوند و به همین خاطر از پیگیری آن برنامه منصرف می‌شوند. در نهایت هم هیچ‌ کاری نمی‌کنند.

آماده‌باش متحدان ایران برای ضربه به اسرائیل

رزمایش گروه‌های فلسطینی، هشداری از جانب ایران به اسرائیل و آمریکا بود.

روزنامه سعودی الوب با ‌اشاره به رزمایش بی‌سابقه‌ای که اخیراً از سوی گروه‌های مقاومت فلسطینی برگزار شد، نوشت: رزمایش نظامی گروه‌های فلسطینی در غزه، نشان دهنده افزایش نفوذ نظامی ایران در نوار غزه و تبدیل شدن آن به تریبونی برای رساندن پیامهایش به اسرائیل و ایالات متحده است، آن هم زمانی که محمود عباس غرق در تحرکات جنبش فتح بوده است.

این گروه‌ها در رزمایش خود موشک‌هایی را از مدیترانه به سمت نوار غزه شلیک کردند، تا اولین رزمایش مشترک نظامی را انجام داده باشند. به گفته مجامع فلسطینی، این نمایش در غزه با حمایت ایران صورت گرفته و گروه‌های همسو با ایران تلاش کردند در گرامیداشت یاد حاج قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس، قدرت‌نمایی کنند.

به نظر می‌رسد هدف ایران از این رزمایش، رساندن پیام قدرت برای هدف گرفتن اسرائیل، در صورت هرگونه تحرک نظامی از سوی ترامپ بود. ظاهرا ایران روی گروه‌های مقاومت فلسطینی حساب ویژه‌ای باز کرده است.

محمد مشارقه، تحلیلگر مسائل سیاسی در لندن بر این عقیده است که طرف‌های فلسطینی مرتبط با ائتلاف ایرانی و به‌ویژه جنبش جهاد اسلامی و جنبش حماس، اصرار دارند خارج از دولت خودگردان باقی بمانند.

وی تصریح کرد: بدیهی است که این رزمایش‌ها در چارچوب آماده‌باش شبه‌نظامیان عربی همسو با تهران در راستای مشارکت برای پاسخ دادن به ضربات آمریکا و اسرائیل انجام شد.

تنش‌ها بین ایران و اسرائیل از زمان ترور دانشمند هسته‌ای، محسن فخری‌زاده بالا گرفت.

تحلیلگران بر این عقیده‌اند که ایران تلاش می‌کند تا از طریق نیروهای نیابتی خود، استراتژی خود را اجرا کرده و به دشمن ضربه بزند.

رکورد تورم با همین مغالطه‌ها در دولت هاشمی و روحانی شکسته شد

روزنامه دولتی ایران در توجیه گران شدن خودرو با تصمیم شورای رقابت نوشت این تصمیم درست بوده‌ اما خیلی دیر و ناقص است.

این روزنامه به قلم سعید لیلاز عضو کارگزاران می‌نویسد: شورای رقابت مصوب کرده است که مبنای قیمت ‌گذاری خودرو معدل سه ماهه قیمت بازار باشد. به اعتقاد من این تصمیم بسیار دیر گرفته شده است. برای اینکه در مدت سه سال گذشته حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان، رانت به بخش خصوصی، خریداران خودرو و دلالان پرداخت شد. بر این اساس حتی اگر دولت محترم و شورای رقابت نمی‌خواستند که خود را درگیر این مسئله کنند که خودروسازان سود ببرند، می‌توانستند کاری انجام دهند که مابه‌التفاوت قیمت کارخانه و بازار به حساب دولت واریز شود و در پی آن دولت کمتر نقدینگی چاپ کند. مطمئن هستم که اگر سیاست آزادسازی قیمت خودرو طی سه سال اخیر دنبال می‌شد یا همین تصمیمی که اخیراً شورای رقابت به‌صورت نصف و نیمه اتخاذ کرده است عملیاتی می‌شد، بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی صورت گرفته بود و حتی احتمال داشت، نرخ تورم نصف نرخ تورم فعلی شود.

وی می‌افزاید: در سه سال گذشته توسط دو خودروساز(ایران خودرو-سایپا) بیش از ۲ میلیون دستگاه خودرو تولید شده است، حال اگر سیاست درست در قیمت خودرو دنبال شده بود، تولید خودرو می‌توانست بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون دستگاه بیشتر شود و یقیناً افزایش عرضه می‌توانست سبب کاهش قیمت خودرو در بازار شود.

حال ممکن است این سؤال پرسیده شود در شرایطی که خودروسازان تولیدات خود را افزایش داده‌اند، چرا قیمت‌ها کاهش پیدا نکرده است؟ در جواب باید بگویم که نرخ رشد نقدینگی اجازه نمی‌دهد اقتصاد ایران وارد دوره آرامش شود. رشد نقدینگی تمام حوزه‌ها اعم از طلا، دلار، مسکن، خوراکی‌ها و... را متلاطم کردهاست.

رشد نقدینگی مربوط به کسری بودجه دولت است و در حوزه کلان اقتصاد باید به آن رسیدگی شود، اگر شما بخواهید مسئولیت این امر را به بخش خصوصی تسری دهید حتماً گمراه خواهید شد و منجر به تصمیم‌گیری‌هایی می‌شود که تاکنون شده است. به‌هر حال مسئله این است که تصمیم شورای رقابت، شورایی که به جز تعیین قیمت خودرو سواری نمی‌دانم چه کارکرد دیگری در ایران دارد، درست بوده‌اما خیلی دیر و ناقص اتخاذ شده است. با توجه به توضیحات داده شده توصیه می‌کنم که سیاستگذاران با فوریت قیمت خودروها را آزاد کنند. دولت باید به سمت آزادسازی قیمت‌ها برود.

عضو کارگزاران البته به سیاق بقیه هم‌حزبی‌های خود توضیح نداده که قیمت‌ها تا چه حدی افزایش بیابد، آزاد محسوب می‌شود و دولت پس از آن قول می‌دهد که لااقل قیمت‌ها دیگر برای یکی دو سال، مجدداً افزایش پیدا نکند.

کارگزاران در دولت سازندگی هم مدعی آزادسازی قیمت‌ها و تعدیل اقتصادی شدند که رکورد تورم ۴۹/۶ درصد را سر سفره مردم آورد. دولت ائتلافی آنها (روحانی) نیز به ویژه در سه سال اخیر مدعی آزادسازی و واقعی قیمت‌ها بوده ‌اما به جای یک بار در سال، بعضاً چهار پنج بار در سال، قیمت‌ها را افزایش می‌دهد و با این همه باز هم مدتی بود برخی مدیران یا کارشناسان توجیه‌کننده سوء مدیریت آنها می‌گویند هنوز قیمت‌ها به اندازه کافی واقعی نشده و به‌جای آزادسازی بیشتر را دارد(!)

یادآور می‌شود دولت روحانی با تورم ۵۲ درصدی رکورد تورم دولت سازندگی را هم جابه‌جا کرده است.

این نکته هم گفتنی است که برخی مجموعه‌های دولتی در ۸-۹ ماه سال اخیر قیمت برخی اقلام مانند روغن و تایر و... را گران کرده‌اند.

طنز خنک پس از ۷ سال فرصت‌سوزی: «تحریم‌ها باید برداشته شود»(!)

یک روزنامه اجاره‌ای نوشت تحریم‌ها دور زدنی است و باید برداشته شود.

آرمان در سرمقاله خود می‌نویسد: امروز دو نگاه متفاوت در خصوص تحریم‌هایی که بر کشور تحمیل شده است وجود دارد که این دو نگاه به مرحله تقابل رسیده‌اند. یک نگاه این است که بدون درس گرفتن از اتفاقات گذشته هنوز نیز بر این باور است که باید تحریم‌ها را دور زد و نگرش دیگر نیز بر این باور است که باید تحریم‌ها را لغو کرد و به نحوی از تجربیات گذشته درس‌های بهتری گرفته است. افرادی که امروز در کشور بر این باور هستند که باید تحریم‌ها را دور زد به چند مسئله بی‌توجه هستند؛ نخست این افراد به هزینه‌هایی که دور زدن تحریم‌ها به کشور و اقتصاد ایران وارد می‌کنند بی‌توجه هستند. آنها این تجربه را که در گذشته آن را دیده‌ایم به راحتی کنار گذشته و فراموش کرده‌اند که این اقدام چه بار سنگینی بر روی دوش مردم می‌گذارد. در وهله دوم آنها یک باور اشتباه دارند که طبق آن می‌گویند زمانی که تحریم هستیم چه نیازی به تصویب لوایح چهارگانه و NPT است. آنها در مرحله بعد به این نکته توجه نمی‌کنند که تاب‌آوری جامعه نیز حدی دارد و باید برای کاهش فشار به بدنه جامعه اقدامی جدی‌تر انجام داد و گامی مؤثر برداشت. این وضعیت نیاز به یک چاره جدی دارد و دور زدن تحریم‌ها راه و چاره آن نیست. ایران باید راه‌های بازگشت به وضعیت عادی را باز کند. این اتفاق برای مثال از طریق عدم تصویب FATF رخ داده است.

امروز افرادی مخالف تصویب FATF هستند که تمایل چندانی به حفظ برجام ندارند و چشم خود را بر این واقعیت بسته‌اند که عدم تصویب لوایح FATF یک مانع بزرگ برای مراوده تجاری ایران با جهان است.

درباره تغافل و تجاهل این روزنامه زنجیره‌ای گفتنی است که آنچه بر سر مردم و اقتصاد کشور در این ۷ سال رفته از صدقه سر برجام است؛ همان که ادعا می‌شد همه تحریم‌ها را برمی‌دارد. به عبارت دیگر تمام هزینه‌هایی که در این ۷ سال به کشور تحمیل شده، زیر سر روند برجام (با ادعای برداشتن همه تحریم‌ها در روز اجرای توافق) است و نه منطق درست خنثی کردن تحریم‌ها یا دور زدن آن. بلافاصله پس از برجام و در روندی تصاعدی بود که تحریم‌ها - با اعمال تحریم‌های ویزا، آیسا، سیسادا، کاتسا و...- چند برابر شد. همچنین به واسطه برجام بود که صادرات ۱/۴ میلیون بشکه‌ای نفت، حتی به زیر ۳۰۰ هزار بشکه رسید. و در اثر همین سیاست غلط تعلیق و انتظار و فرصت‌سوزی بود که دولت روحانی، رکورد تورمی دولت سازندگی (۴۹/۶ درصد) را جابه‌جا کرد و به بالای ۵۲ درصد رساند! و متقابلاً ضمن کاهش ارزش پول ملی، افزایش نقدینگی، تشدید شکاف طبقاتی و رکود و بیکاری، بدترین آمار اقتصادی را بر جای گذاشت. آیا این هزینه‌ها را پای دولت دیگر جز دولت «برجام و دیگر هیچ» باید گذاشت؟!

از طرف دیگر، دولت برخلاف منافع ملی، ظرف ۵ سال گذشته، به توافق پنهان با FATF روی آورده و ۳۷ بند از خواسته‌های FATF در قالب اکشن پلن را به اجرا گذاشت و دو بند دیگر را هم از تصویب مجلس گذراند. آیا اجرای ۳۹ بند از ۴۱ خواسته FATF، موجب کاهش تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی شد یا تشدید آنها؟ در حقیقت همکاری با FATF عامل تشدید تحریم‌ها و خودتحریمی بود.

لایحه دولت، نه از تولید حمایت می‌کند نه توازن دخل و خرج دارد

یک کارشناس اقتصادی گفت برداشت‌های مرسوم دولت از صندوق توسعه ملی، موجب شکست این صندوق است.

علی دینی ترکمانی درباره غیر واقعی بودن لایحه بودجه تقدیمی دولت به روزنامه شرق گفت: بودجه برنامه کوتاه مدت یک ساله است که باید سه اصل را رعایت کند؛ اول، توازن دخل و خرج یا تراز میان هزینه‌ها و درآمدها. دوم، تخصیص منابع به اولویت‌های مهم از منظر انباشت اجتماعی‌گرا، یعنی سرمایه‌گذاری‌هایی که بازدهی اجتماعی بالایی دارند و سوم، کاهش نابرابری چه میان گروه‌های اجتماعی و چه میان مناطق مختلف کشور.

با این توضیحات، بودجه به دور از هر سه اصل بوده و مادامی که تغییر مهمی رخ ندهد، در چارچوب اصل «وابستگی به مسیر گذشته» استمرار خواهد یافت، با کژکارکردی‌های اساسی خود.

وی خاطرنشان کرد: روند کسری در لایحه بودجه فزاینده است و احتمالا به حدود ۴۰۰ هزار میلیارد می‌رسد.

کسری بودجه باید از محل استقراض از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی رفع شود؛ این یعنی افزایش نقدینگی. در اصل آنچه موجب تشدید فشارهای تورمی می‌شود، هم رشد بیش از اندازه نقدینگی و هم ناتوانی در تبدیل آن به ظرفیت‌های تولیدی مولد است. وقتی تمام منابع درآمدی، چه از محل‌های مالیاتی و نفتی و واگذاری و فروش اوراق و چه از محل استقراض از بانک مرکزی، صرف هزینه‌های مصرفی می‌شود، طرف عرضه اقتصاد توانایی بازتولید خود را از دست می‌دهد. در این موقعیت، ناتوازنی‌های ساختاری میان عرضه و تقاضای کل بیشتر و در نتیجه تورم بازتولید می‌شود.

این کارشناس درباره برداشت‌های مکرر دولت از صندوق توسعه ملی هم گفت: صندوقی که تاسیس شده برای تامین منابع مالی انباشت در پروژه‌های کلیدی، از محتوای خود خارج می‌شود و در خدمت تامین هزینه‌های مصرفی قرار می‌گیرد؛ دور باطل. کسری بودجه بالاست، چون سرمایه‌گذاری و تولید و مالیات ضعیف است. در نتیجه از صندوق برداشت می‌شود و مشکل سرمایه‌گذاری و تولید و مالیات ضعیف پایدارتر می‌شود. در دوره زمانی بعد، اتکا به صندوق برای پوشش هزینه‌های جاری بیشتر می‌شود. شکست صندوق و از محتوا خالی شدن آن یعنی تداوم در اتکا به درآمدهای نفتی و ناتوانی در رهایی از آن از طریق تنوع سازی تولید و صادرات.

سلیمانی، قهرمان ایرانیان است /هدف آمریکا از ترور او شکست خورد

مدیر بخش «ابتکارات آتی ایران» در اندیشکده شورای آتلانتیک تأکید کرد، هدف ترور ژنرال سلیمانی در زمینه ایجاد بازدارندگی علیه ایران، شکست خورده است.

باربارا اسلاوین در تحلیلی که از سوی تارنمای شورای آتلانتیک منتشر شد می‌نویسد: یک سال پس از ترور مورد احترام‌ترین فرمانده نظامی و اطلاعاتی ایران توسط دولت ترامپ، بسیاری از پیش‌بینی‌ها محقق نشده‌اند.

آن طور که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد: بازدارندگی در برابر حملات بیشتر مورد حمایت ایران را ایجاد نکرد. دو آمریکایی و یک تبعه انگلیس در حملات موشکی به پایگاه عراق در مارس ۲۰۲۰ کشته شدند و حملات شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران همچنان ادامه داشته است. حضور نظامی آمریکا در عراق تحت فشار سیاستمداران عراقی که دیگر نمی‌خواهند کشورشان را به عنوان میدان نبرد بین همسایه با نفوذ خود و ابرقدرت باقی مانده جهان ببینند، کاهش یافته است. پمپئو بارها تهدید کرده که در صورت صدمه بیشتر آمریکایی‌ها در حمله موشکی شبه نظامیان مورد حمایت ایران، سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد را تعطیل خواهد کرد. این می‌تواند هدیه دیگری به تهران باشد.

این اتفاقات، نشانه شکست سیاست فشار حداکثری بر ایران است. در حالی که ایران به توافق (برجام) پایبند بود، آمریکا از توافق خارج شد. ترور قاسم سلیمانی عملاً به هر فرصتی برای مذاکره آن هم با شخصی که دستور کشتن او را داده، پایان داد. در حالی که سلیمانی به دلیل نقش خود در حملات به نیروهای آمریکایی در عراق و حفاظت از رئیس جمهور پس از حمله آمریکا مورد دشنام ما قرار گرفت، بسیاری از ایرانیان او را یک قهرمان وطن‌پرست می‌دانستند که جنایتکاران داعش را در عراق و شام و بسیار دورتر از مرزهای ایران نگه داشت.

ایران پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، اطلاعاتی را به طور غیرمستقیم از طریق اتحاد شمال افغانستان در اختیار سربازان آمریکایی قرار داد که سرنگونی سریع رژیم طالبان را تسهیل می‌کرد تنها پس از آنکه دولت جورج دبلیو بوش ایران را در «محور شرارت» قرار داد و اظهار داشت که از نابودی جمهوری اسلامی همراه با رژیم صدام حسین استقبال خواهد کرد، سلیمانی به یک دشمن فداکار و کشنده آمریکا تبدیل شد.

به نظر می‌رسد همچون بسیاری از تصمیم‌های ترامپ، انگیزه ترور با هواپیمای بدون سرنشین با انگیزه استراتژیک کمتری نسبت به آرزوی ناتمام رئیس‌جمهوری آمریکا برای جلب توجه و تلاش برای «قوی» به نظر رسیدن پس از عدم پاسخگویی به یک سری تحریکات ایرانی در موارد ماه‌های قبل بود. این عمل خشونت‌آمیز با هیچ استراتژی مذاکره واقع‌بینانه‌ای پیوند ندارد. بنابراین دولت ایران همان کاری را انجام داد که طی ۴۱ سال گذشته اغلب انجام داده است. استراتژی «مقاومت» فروش نفت به چین، ونزوئلا و سایر مشتریان و تقویت صنایع داخلی.
 

ایران

تماس‌های محرمانه امارات با ایران

   خبر اول اینکه، العربی الجدید به نقل از برخی منابع اعلام کرد که امارات اخیراً تماس‌هایی با ایران داشته و تأکید کرده که در حوادث اخیر ایران دست نداشته است. به گزارش ایسنا، روزنامه العربی الجدید به نقل از برخی منابع اعلام کرد که امارات در چند روز اخیر تماس‌های محرمانه‌ای با ایران داشته و تأکید کرده است که این کشور در هیچ یک از اتفاقات اخیر ایران از جمله ترور محسن فخری زاده، دانشمند هسته‌ای ایرانی دست نداشته است. این منابع دیپلماتیک که در قاهره فعالیت دارند، خاطرنشان کردند که در این تماس‌ها در رابطه با امنیت کشتیرانی در خلیج فارس و تنگه هرمز و همچنین عدم هرگونه مشارکت امارات در عملیات ترور فخری‌زاده بحث و رایزنی شده است. منابع مذکور گفته‌اند که حاکمان دبی بسیار نگران حملات انتقامی ایران هستند حتی اگر این حملات سطحی باشد زیرا اقتصاد دبی کاملاً وابسته به امنیت این شهر است و هرگونه عملیات تروریستی و یا انتقامی در امارات، اقتصاد این کشور را که بر پایه تجارت و گردشگری است، نابود خواهد کرد.

اجرای ۳ حکم اعدام در سیستان و بلوچستان

  خبر دیگر اینکه، دادگستری سیستان و بلوچستان اعلام کرد دو تروریست و یک شرور اعدام شدند. بامداد دیروز سه حکم اعدام در سیستان و بلوچستان به اجرا درآمده است. به گزارش  روابط عمومی دادگستری استان سیستان و بلوچستان، احکام مجازات سه مجرم در مناطق خاش و سراوان در استان سیستان و بلوچستان که دو تن از آنها به نام‌های «حسن دهواری» و «الیاس قلندرزهی» به سبب اقدامات تروریستی و یک تن از آنها به نام «امید محمودزهی» به سبب اقدامات شرورانه و قتل محکوم شده بودند، بعد از طی تشریفات قانونی، اجرا شد. تشریفات قانونی پرونده دو تروریست از سال ۹۳ تاکنون به طول انجامیده است و پرونده قضایی فرد شرور قاتل از سال ۹۴ تاکنون در جریان بوده است.

اسرائیل و عربستان، ترامپ را تحریک می‌کنند

  شنیدیم که، یک روز بعد از توئیت افشاگرانه وزیر خارجه کشورمان درباره توطئه چینی اسرائیلی‌ها در عراق برای انداختن ترامپ در دام جنگ با ایران، یک وبگاه خبری روسی نوشت: اسرائیل و عربستان ترامپ را به سوی آغاز حملات مهلک علیه تأسیسات هسته‌ای ایران سوق می‌دهند. به گزارش خبرآنلاین، در بخشی از گزارش یورو آسیا دیلی آمده:  اسرائیلی‌ها و سعودی‌ها به دنبال آن هستند تا دونالد ترامپ قبل از ورود جو بایدن به کاخ سفید، اوضاع پیرامون ایران را تا حد ممکن پیچیده‌تر کند و از این طریق، راه را برای دولت بایدن برای بازگشت به برجام دشوار کنند. این گزارش یادآوری کرده که در ماه گذشته، جو بایدن از مشی دولت ترامپ در قبال ایران و از جمله، خروج یکجانبه واشنگتن از توافق هسته‌ای با ایران بشدت، انتقاد کرد. او تصریح کرد که قطعاً امریکا به برجام باز خواهد گشت و البته ایران نیز باید اجرای تعهداتش را براساس توافق هسته‌ای از سر گیرد. در این میان، بایدن تصریح کرده که قصد ندارد اجازه دهد تا ایران به قوه هسته‌ای و نظامی دست پیدا کند.

دستگاه قضایی امریکا توان محاکمه ترامپ را ندارد

  دست آخر اینکه،  عضو هیأت مشاوران رئیس‌جمهوری امریکا در مصاحبه با یک رسانه‌ عراقی به بررسی امکان محاکمه شدن دونالد ترامپ به‌دلیل جنایت ترور شهیدان سلیمانی و ابومهدی پرداخت. به گزارش ایسنا، گابریل سوما، در گفت‌وگو با خبرگزاری المعلومه گفت: ترامپ و در کل رؤسای جمهور ایالات متحده از مصونیت قانونی برخوردار هستند و محاکمه آنها به جرم ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس امکان‌پذیر نیست. او گفت: دستگاه قضایی امریکا به‌شکل مستقل توان محاکمه ترامپ را ندارد. مشاور ترامپ در ادامه با اشاره به افزایش تنش در منطقه و بحث درباره احتمال جنگ خاطرنشان کرد که امریکا و ایران هیچ یک به‌دنبال جنگ نیستند.

آرمان ملی

سفر نتانیاهو به عربستان لو رفت

رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند نخست‌وزیر این رژیم در یک محفل خصوصی حزب لیکود، به سفر اخیر خود به عربستان سعودی تلویحا اشاره کرده است. این در حالی است، که بیشتر از یک ماه است که «بنیامین نتانیاهو» درباره سفر خود به عربستان سعودی سکوت کرده‌ بود.

انحلال سازمان من‌درآوردی تاج

سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال که از شعارهای انتخاباتی و روش‌های من‌درآوردی و خارج از اساسنامه مهدی تاج بود، با روی کار آمدن دبیرکل جدید منحل شد. هنوز هیچ سند کتبی در این زمینه منتشر نشده است اما صادق درودگر گفته است از ماه‌ها قبل تاکنون هیچ فعالیتی صورت نگرفته است و دیگر در این فدراسیون اشتغال ندارد!

پستی که بیشترین لایک را گرفت

پرلایک‌ترین پست اینستاگرام در سال پیش، عکس-کپشنی بود که کریستیانو رونالدو در مورد درگذشت دیه‌گو مارادونا در اینستاگرام گذاشته بود و ۷/۱۹ میلیون لایک گرفت. بعد از آن پستی در مورد مرگ چادویک بوسمن -هنرپیشه پلنگ سیاه- قرار دارد که در اکانت خودش توسط مدیران اکانت پست شده بود و ۱/۱۹ میلیون لایک گرفته بود. در مقام سوم پست لیونل مسی در مورد مرگ مارادونا قرار دارد که ۴/۱۶ میلیون لایک گرفته است.

کنایه مهاجرانی به رضایی و قالیباف

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در توئیتی به محسن رضایی و محمدباقر قالیباف کنایه زد. عطاءا... مهاجرانی در توئیتی نوشت: دوستی پرسید: برخی از فرماندهان مشهور سپاه مثل رضایی و قالیباف و... موی سر و ریش را رنگ می‌کنند. گاهی بلد نیستند لکه یا خط رنگ برجای میگذارند. چرا قاسم سلیمانی هیچ‌گاه مویش را رنگ نمی‌کرد؟ گفتم: او همیشه در انتظار بود که مویش به خونش خضاب شود و شد. نمی‌خواست سیاه دیده شود، سرخ شد.

توقیف ۷۵ تن شیر خشک قاچاق

جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان گفت: ماموران مطلع شدند ۳ محموله شیر خشک قاچاق در ۳ کامیون کشنده بارگیری شده‌اند که بلافاصله وارد عمل شدند. محمدرضا هاشمی‌فر افزود: کامیون‌ها متوقف و در بازرسی از آن‌ها ۷۵ تن شیر خشک خارجی فاقد مدارک و مجوزهای قانونی و گمرکی کشف شد. وی با اشاره به دستگیری ۳ نفر در این رابطه ادامه داد: ارزش محموله‌های کشف شده توسط کارشناسان مربوطه ۳۴ میلیارد ریال اعلام شده است.

ماجرای انتشار یک لیست بازداشت

نماینده هیات حل اختلاف استان تهران گفت: متاسفانه در روزهای گذشته لیستی تحت عنوان «تعداد شهرداران، کارمندان شهرداری و اعضای شورای شهر دستگیر شده در شهرهای استان تهران» منتشر شد که پایه منطقی ندارد و تعداد افراد مطرح‌شده در این لیست با آمار اعلام‌شده متفاوت است. برخی از این افراد در دادگاه تبرئه شدند و علت بازداشت برخی دیگر هم به دلایل مختلفی همچون مساله بدهی یا مهریه بود که ارتباطی با جایگاه شغلی آنها ندارد.

علم غیب نداریم!

مهدی چمران، نایب‌رئیس شورای مرکزی ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: با دقت و جدیت برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ آماده می‌شویم. کار را براساس تجربیات جمنا و شورای ائتلافی که برای انتخاب نمایندگان مجلس یازدهم شکل گرفته بود، دنبال می‌کنیم. تعویض نام هم نداریم. محمدتقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز نیز اظهار کرد: ما درباره آینده افراد، علم غیب نداریم اما سابقه کار مدیریتی کاندیداها در یک پُست و جایگاهی می‌تواند تا حدودی کمک‌کننده باشد.

روایت کیهان از اعتراف معتمدآریا

فاطمه معتمدآریا که دو سال قبل در افتتاحیه جشنواره فجر گفته بود که در چهل سال گذشته همیشه برای متوقف کردن او تلاش شده بود، این بار در یک برنامه اینترنتی برخلاف اظهارات گذشته‌اش اعتراف کرد: «سینما بعد از انقلاب اجازه رشد پیدا کرد و انصافا در دهه ۶۰ و ۷۰ عین یک بمب در جهان منفجر شد.» وی با اشاره به موفقیت‌های سینماگران ایران در محافل و جشنواره‌های بین‌المللی، به عنوان بخشی از دستاورد انقلاب در سینما افزود: «این بستر وجود دارد و فقط کافی است ما از آن محافظت کنیم.»

جای خالی روحانیون در لیست ۱۴۰۰

در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری - اگرچه هنوز نمی‌توان درباره مصادیق کاندیداتوری در انتخابات اظهارنظر قطعی کرد- چرا حتی در فهرست ۴۰ تا ۵۰ کاندیداهای احتمالی، جز یکی، دو گزینه، خبری از روحانیون نیست. در نگاه اول شاید از این احتمال بگوییم که لابد روحانیون و روحانیت دیگر همچون گذشته مورد اقبال عمومی نیست. واقعیت آن است که در حال حاضر، هنوز برای بحث از گزاره استقبال عمومی و محبوبیت نزد جامعه بسیار زود است و نوبت به این مهم نرسیده است.

۱۷۵ سال حبس برای افشاگر ویکی‌لیکس

پدر «جولیان آسانژ»، بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس گفت: معتقدم که آمریکا به دنبال استرداد جولیان آسانژ است تا از او به خاطر افشای جنایات جنگی این کشور انتقام بگیرد. «جان شیپتون» در گفت‌وگو با روزنامه ایندیپندنت افزود: آسانژ به خاطر گفتن حقیقت شهرت دارد. ویکی‌لیکس جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت را فاش کرده است. براساس این گزارش، اگر آسانژ محکوم شود با بیش از ۱۷۵ سال حبس در زندان «سوپرمکس» که زندانی با اقدامات و تدابیر ویژه امنیتی تحت قوانین ویژه حکومت ایالات متحده است، مواجه خواهد شد.

تجمع اهالی تئاتر در مقابل مجلس

اهالی تئاتر دیروز برای مطالبات صنفی، مدنی و مشکلات معیشتی خانواده بزرگ تئاتر، مقابل مجلس تجمع کرده‌اند. در این تجمع که در سکوت و بدون موضع‌گیری سیاسی، گروهی و قشری برگزار می‌شود، بیانیه خانه تئاتر و نمایندگان انجمن‌های ۱۷گانه به نمایندگان مجلس، تحویل داده خواهد شد. درخواست تئاتری‌ها از مجلسی‌ها به شرح زیر است: ۱- حقوق بیکاری و تسهیلاتِ بیمه و درمان و دارو، ۲- رفعِ خسارت‌های ناشی از کرونا، ۳- تخصیصِ کمک‌های مالیِ بلاعوض و وام‌های با سودِ کم و تعیین مستمری برای سرپرستِ خانوارهای کم‌بضاعت و پرداخت اجاره‌های معوقه‌ مسکنِ آنان و ... .

دردسر انتشار سند فیک

سید ناصر موسوی لارگانی، نماینده مجلس با انتشار تصویر یک قرارداد شرکت فولاد مبارکه اصفهان در توئیتر مدعی شده این مجموعه صنعتی با همسر رئیس دفتر رئیس‌جمهور قرارداد شخصی یک میلیارد تومانی امضا و به این شکل او را نمک‌گیر کرده است. او از این قرارداد با عنوان فساد عظیم یاد کرده است. از بررسی تصویر قرارداد که موسوی لارگانی ذیل توئیت خود منتشر کرده، کاملا روشن است که هیچ قرارداد شخصی بین شرکت فولاد مبارکه و خانم دکتر پروین داداندیش، منعقد نشده و قرارداد موردنظر، مربوط به همکاری پژوهشی و ارائه خدمات دانش‌بنیان، بین شرکت فولاد مبارکه و دانش آزاد واحد تهران-غرب است که خانم داداندیش به‌عنوان رئیس این واحد دانشگاهی آن را امضا کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • مستاصل IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    2 1
    دولت تدبیر و امید با برجام توانست تمام تحریمها را (((یکجانبه)))!!! از سر مردم ایران بردارد بجز یک تحریم؟ اونم ماندن خودش در قدرت برای سرکیسه کردن ملت!!!!!!!!!!!!
  • نازگل IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    3 1
    همه تحریم ها یک طرف/ بی تدبیری دولت تدبیر طرف دیگر
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 1
    دولت گل وبلبل جام درجام
  • DE ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    0 1
    طنز خنک پس از ۷ سال فرصت‌سوزی: «تحریم‌ها باید برداشته شود»/ کدوم تحریم ؟ عجب ! بابا خوابید شما تحریمها با امضای برجام همینجور قلمبه ای و درجا یه هوکی بالمره لق شدند رفت پی کارش امریکا پس از برجام تحریمی نبوده که علیه ایران وضع نکرده باشه منظور تحریمی نبوده که امریکا اون رو لق نکرده باشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس