اگر قرار باشد در خصوص کاربردی ترین پلیمر های ترموپلاستیک صحبت کنیم، قطعا ورق پلی کربنات یک جایگاه ویژه و خاص در  بین این محصولات خواهد داشت. شاید روزی که خود دکتر دانیل فاکس در شرکت جنرال الکتریک پلاستیک در حال ساخت این محصول بود حتی  تصورش را هم نمی کرد که روزی این اختراع او تا به این اندازه در صنایع مختلف کاربردی گردد! 

اما پلی کربنات از چه چیزی ساخته شده؟ چه ویژگی هایی دارد؟ به چند نوع تقسیم می گردد؟ با ما باشید تا در این مقاله به پرسش های فوق پاسخ جامع و کامل دهیم.

پلی کربنات دقیقا چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم، یک نوع پلاستیک است که در نوع شفاف و یا تخت بسیار سخت و محکم بوده و معمولا به عنوان پوشش سقف ها، دیواره ها و یا به جای شیشه از آن استفاده می گردد. ویژگی های مانند مقاومت مثال زدنی این ورق ها، تنوع رنگی و همچنین شفافیت و وزن بسیار سبک آنها باعث شده تا در صنایع مختلف کاربرد های فراوانی داشته باشند.

پس با توجه به این ویژگی ها مانند مقاومت، شفافیت و وزن پایین اصلا جای تعجب ندارد که پلی کربنات یک گزینه مناسب برای مصالح ساختمانی باشد. تا به امروز هم پلی کربنات به صورت گسترده و کامل در زمینه مصالح ساختمانی کاربرد دارد.

قطعا در حوادث طبیعی مانند طوفان و یا تگرگ های سنگین شما به پوششی نیاز دارید که مقاومت بالایی در برابر ضربه داشته باشد و همچنین از شفافیت مناسبی برخوردار باشد، همچنین در صورت بروز زلزله هم باید به اندازه کافی سبک باشد تا خطری جان افراد را تهدید نکند، خوشبختانه پلی کربنات هر سه این ویژگی ها را دارد.

این ورق ها در ضخامت های مختلف مانند 2،3،4،5،6،8،10،12،16 و حتی ضخامت های بیشتر نیز در بازار یافت می گردد.

انواع ورق پلی کربنات و کاربرد آنها

معمولا این محصول به دو دسته بندی کلی تقسیم می گردد: ورق پلی کربنات شفاف و ورق پلی کربنات چندجداره. نوع چند جداره در واقع به زیر گروه هایی مانند ورق پلی کربنات دوجداره، لانه زنبوری و چند جداره تقسیم می گردد. نوع شفاف که البته با نام پلی کربنات تخت نیز شناخته می شود یکی از سخت ترین ورق های دنیاست که حتی ضخامت 10 میلیمتر آن ضد گلوله بوده و با نام آهن شفاف از آن یاد می شود!

اگر بخواهیم ساده تر در خصوص پلی کربنات شفاف صحبت کنیم باید گفت که این محصول در واقع شبیه شیشه است، اما بسیار مقاوم تر، شفاف تر و حتی سبک تر. به همین دلیل است که این ورق ها روز به روز بیشتر از گذشته جایگزین شیشه ها می شوند.

نوع تخت در ضخامت های 2 تا 20 میلیمتر در بازار ایران موجود است اما معمولا ضخامت های 3 تا 6 میلیمتر کاربرد و خواهان بیشتری در بازار دارد.

برخی از کاربرد های ورق شفاف عبارتند از:

1- به عنوان جایگزین شیشه های معمولی در سنعت ساختمان سازی

2- پوشش دیواره ها و حتی سقف های گلخانه، ساختمان ها و منازل

3- استفاده به عنوان سقف نورگیر در محل های مختلف

4- در ساخت داشبورد ماشین های مختلف کلاه ایمنی و همچنین سپر ماشین های رانندگی

در خصوص ورق پلی کربنات دو جداره هم می توان اذعان داشت که به طور بسیار زیادی در ساخت گلخانه ها و به عنوان یک نورگیر مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از ویژگی های بسیار جذاب این ورق ها عایق مناسب حرارتی و صدایی آنهاست. همچنین این محصول دارای یک لایه UV است که باعث شده محصولات گلخانه از تابش اشعه های مضرر خورشید در امان باشند.

دو جداره بودن این ورق ها باعث گردیده تا گرمای زیادی به لایه های زیرین انتقال دهند و از این بابت یک مزیت جذاب در فصل های سرد برای گلخانه ها خواهد داشت، هر چند باید اشاره کرد که در فصل گرما نیز باعث گرمای بیش از حد محیط می شوند.

معمولا از ضخامت 4 میلیمتر تا 10 میلیمتر متغیر هستند و می توان آنها را در رنگ های مختلف و متنوع تهیه کرد. به طور کلی ویژگی های این ورق ها عبارتند از:

1- مقاومت بسیار بالا در برابر هر گونه ضربه

2- شفافیت مناسب در ورق های رنگ شفاف

3- سبک بودن و وزن بسیار پایین

4- عایق انرژی بودن که باعث صرفه اقتصادی می شود.

قیمت پلی کربنات

بدون شک یکی از اصلی ترین فاکتور هایی که این روز ها بر روی قیمت ها تاثیر مستقیم می گذارد وارداتی بودن یا ساخت داخل بودن آن است. خوشبختانه این ورق ها چون ساخت داخل هستند تاثیری خیلی زیادی از نوسانات بازار ارز نمی گیرند اما نباید فراموش کرد که برخی از مواد اولیه این محصولات وارداتی است.

معمولا برای قیمت گرفتن چندین فاکتور باید مد نظر باشد:

1- ضخامت: هر چقدر ضخامت ورق بیشتر باشد قطعا مواد بکار رفته در آن بیشتر است و بدهی است که قیمت بالاتری خواهد داشت.

2- وزن: در برخی از ضخامت ها فاکتور وزن بر روی قیمت تاثیر می گذارد. مثلا در ضخامت 4 میلیمتر گاهی به اندازه یک یا چند کیلوگرم وزن فرق متفاوتب اشد که در نتیجه باعث کاهش یا افزایش قیمت خواهد شد.

3- برند: یکی از فاکتور های مهم در قیمت گذاری تمامی محصولات برند است. برند های آیدا و پلیمر طلایی معمولا جرو گران ترین و با کیفیت ورق های بازار هستند.

چرا استفاده از پلی کربنات از لحاظ اقتصادی به صرفه است؟

برای پاسخ به این سوال باید ویژگی های این محصول را به خوبی دانست. کدام محصول است که می تواند به شدت در برابر ضربه مقاوم باشد، شفافیت بسیار بالایی داشته باشد، وزنش سبک باشد و در عین حال باعث بهینه سازی انرژی در سرما و گرما شود؟؟ قطعا پاسخ چنین سوالاتی پلی کربنات است. پس اصلا کاملا منطقی است که این محصول نسبت به هر محصول دیگری کاملا به صرفه و اقتصادی باشد.

از کجا ورق پلی کربنات بخریم؟

اگر قصد خرید پلی کربنات به صورت آنلاین را دارید یا اگر م یخواهید از قیمت روز این محصول با خبر شوید، کافیست که عبارت هایی مانند "ورق پلی کربنات" و یا "قیمت ورق پلی کربنات" را در گوگل جستجو کنید تا این موتور جستجو بهترین نتایج را به شما نشان دهد. اما پیشنهاد می کنیم قبل از خرید حتما به مواردی مانند اینماد توجه داشته باشید و حتما از یک باست معتبر خریداری کنید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس