افزایش فشارها برای جلوگیری از استرداد آسانژ به آمریکا

در آستانه برگزاری دادگاه بنیانگذار ویکی‌لیکس برای تصمیم‌گیری درباره استرداد او به آمریکا به جرم افشای اسناد محرمانه پنتاگون در مورد حمله به عراق و افغانستان، فشارها برای آزادی وی افزایش یافته است.

به گزارش مشرق، دادگاه انگلیس روز دوشنبه چهارم ژانویه درباره درخواست آمریکا تصمیم‌گیری خواهد کرد. قاضی «ونسا بریتسر» قرار است ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی انگلیس رای خود را صادر کند. اگر با درخواست آمریکا برای استرداد جولیان آسانژ موافقت شود پرونده او به وزیر کشور انگلیس ارجاع، تا تصمیم نهایی را اتخاذ کند.

اگر کار به این مرحله برسد، بعید است دولت انگلیس با درخواست متحد دیرینه خود (واشنگتن) برای انتقال آسانژ مخالفت کند.

بیشتر بخوانید:

ویکی‌لیکس: حمله شیمیایی دومای سوریه ساختگی بود

با این حال آسانژ همواره می‌تواند علیه رای دادگاه شکایت کند و به این ترتیب روند قضایی پرونده را سال‌ها کش دهد. استلا موریس نامزد آسانژ از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خواسته تا پیش از پایان دوره ریاست جمهوری‌اش، او را مورد عفو قرار دهد. او ضمن بازنشر توئیتی از طرفداران آسانژ به ترامپ نوشت: به آمارها نگاه کن. مردم از تو می‌خواهند که آسانژ را عفو کنی.   

هم زمان انجمن خبرنگاران لوگزامبورگ با صدور بیانیه‌ای از انگلیس خواسته تا بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس را به آمریکا مسترد نکنند.

«جان شیپتون» پدر آسانژ در گفت‌وگو با نشریه ایندیپندنت انگلیس از شرایط هولناک پسرش در زندان پرده برداشته و می‌گوید که آمریکا به دنبال انتقال پسرش است تا او را به تلافی اطلاعاتی که علیه واشنگتن افشا کرده، نابود کند.

آسانژ در سال ۲۰۱۰ میلادی با استفاده از تارنمای ویکی‌لیکس، اسناد دیپلماتیک و نظامی طبقه‌بندی شده را درباره اقدامات آمریکا در بمباران عراق و افغانستان افشا کرد که برای دولت ایالات متحده شرم‌آور بود.

او از آوریل (فروردین) سال گذشته میلادی تاکنون در زندان انگلیس تحت تدابیر امنیتی شدید بسر برده و اینک با تلاش واشنگتن برای استرداد او از انگلیس به آمریکا روبه رو  است.

اتهام او در آمریکا نقض قانون جاسوسی است که می‌تواند برایش ۱۷۵ سال زندان حکم صادر شود.

«جان شیپتون» می‌گوید؛ آسانژ در سلولی به ابعاد ۲ در ۳ متر زندانی است. دیوارهای زندان از بتون و درِ آن از فولادی ساخته شده که وسط آن یک سوراخ است تا نگهبان هر نیم ساعت از درون آن زندانیان را زیر نظر داشته باشد.

به گفته او، برخی زندانیان بالغ بر ۱۰ سال است که در این وضعیت قرار دارند و مغز آن‌ها پوسیده و نابود شده است. به همین خاطر فقط فریاد می‌زنند تا پژواک صدای خود را بشنوند.

شیپتون می‌گوید، نگهبانان هم از آن جهت هر نیم ساعت یکبار از زندانیان سرکشی می‌کنند که دست به خودکشی نزنند و به این وضع زجرآور ادامه دهند. وی بیان داشت: «زبان از بیان این وضعیت متعفن قاصر است. اما در کل شرایطی است که آسانژ در آن قرار دارد»

پیشتر گروهی از پزشکان و روانشناسان در نامه‌ای سرگشاده به دولت‌ انگلیس نسبت به وضع سلامتی بنیان‌گذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس ابراز نگرانی کرده و هشدار دادند که ممکن است او در زندان تلف شود.

«استلا موریس» هم نسبت به وضع جسمانی نامزدش ابراز نگرانی کرده و می‌گوید:‌ جولیان به گفته پزشکان نسبت به پیامدهای ویروس کرونا آسیب پذیر است و هر روز که می‌گذرد خطر از کنار او عبور می‌کند.

وی در گفت‌وگو با نشریه گاردین افزود: ندامتگاه بلمارش محیط بسیار خطرناکی است چرا که خودکشی و جنایت در آنجا رایج است. دولت انگلیس پیش از آنکه جولیان زندگی خود را از دست بدهد باید در این پرونده تجدید نظر کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    0 1
    آقا اینها همش دروغه، فامیلمون اونجاست میگه تو خارج (!) اونقدر آزادی هست که بعنوان خبرنگار هرکاری بکنی و هر خبری پخش کنی ابدأ هیچ کسی باهات کار نداره، به مرگ ترامپ و پمپ آبش اگه دروغ بگم!!!
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    0 0
    ایران و ورسیه و ترکیه و چین نیز باید بر انگلیس فشار بیاورند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس