پیگیری ۲ پلتفرم تولید واکسن در انستیتو پاستور ایران

استاد انستیتو پاستور گفت: محققان انستیتو پاستور بر روی ۲ پلتفرم تولید واکسن در حال فعالیت هستند.

به گزارش مشرق، دکتر کیهان آزادمنش استاد انستیتو پاستور و مدیر علمی یکی از شرکت‌های داروسازی در وبیناری مبتنی بر «بررسی وضعیت تولید واکسن کرونا در کشورها و ارائه توانمندی کشور ایران در تولید آن» که به صورت آنلاین در فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد، گفت: یک چهارم واکسن‌های کرونا بر اساس پلتفرم‌های ناقل ویروسی هستند.

بیشتر بخوانید:

رئیس انستیتیو پاستور: دومین واکسن ایرانی کرونا در راه است

وی با بیان اینکه به لحاظ تاریخی این نوع واکسن‌ها دارای نسل‌های یک تا سه هستند، گفت: نسل اول واکسن‌های «این اکتیو»، نسل دوم « کوکسید کونژوگه» و نسل سوم DNA و RNAها هستند.

آزادمنش ادامه داد: در حال حاضر واکسن‌های موجود از نسل اول هستند و تعداد کمی از واکسن‌های نوع سوم در اختیار داریم.

بیشتر بخوانید:

تولید مشترک واکسن ایران و کوبا

وی با تاکید بر اینکه در زمینه ناقل‌های ویروسی دو نوع کلی «تکثیرشونده» و «غیرتکثیر شونده» داریم، گفت: از نوع تکثیرشونده برای تولید واکسن استفاده می‌شود، مانند ویروس سرخک.

مدیر علمی این شرکت داروسازی با تاکید بر اینکه ما از دو پلتفرم برای تولید واکسن کرونا بهره برده‌ایم، ادامه داد: یکی از این پلتفرم‌ها ویروس سرخک نوترکیب به عنوان ویروس تکثیر شونده است که ایمن بودن یکی از مزایای آن به شمار می‌رود. 

آزادمنش با بیان اینکه دانش فنی تولید سرخک بیش از ۶۰ سال است که در کشور وجود دارد، گفت: در حال حاضر در پروژه‌های واکسن کرونا، ۴ پروژه اصلی در کشور در حال اجراست که از وکتور سرخک استفاده می‌شود و یکی از آنها در انستیتو پاستور است.

استاد انستیتو پاستور خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳ پروژه «ارزیابی میزان آنتی بادی خنثی کننده AD۵ در جمعیت ایرانی»،  «ارزیابی میزان آنتی بادی ضد سویه واکسن سرخک در جمعیت ایرانی» و «ساخت سودو ویروس‌های S جهش یافته به منظور ارزیابی قدرت خنثی» را در دستور کار داریم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس