اخبار ویژه روزنامه ها

ک نهاد مسئول در نامه روزهای اخیر خود خطاب به تعدادی از دستگاه های نظارتی و تشکل های صنفی، به آن ها متذکر شده با عنایت به مواد ۱ و ۲ قانون پولی و بانکی کشور که واحد پول کشورمان را به صراحت مشخص کرد.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

**********

کیهان

  یادداشت روزنامه‌ زنجیره‌ای سند بی‌صداقتی اصلاح‌طلبان

یک روزنامه اصلاح‌طلب مدعی شد استراتژی حمایت از یک نامزد غیراصلاح‌طلب در انتخابات ریاست‌جمهوری، شکست خورده است؛ هرچند که این طیف نامزد اصلاح‌طلب برای رای دادن نداشتند(!)

آفتاب یزد در یادداشتی نوشت: «آقای روحانی هنگامی که در سال ۹۲ پا به عرصه رقابت‌های انتخاباتی گذاشت، در قالب کاندیدای اصلاح‌طلب وارد میدان مبارزه نشد. نه ایشان خود را اصلاح‌طلب می‌دانست و نه اصلاح‌طلبان درک و فهمی از آقای روحانی به‌عنوان یک نیروی سیاسی اصلاح‌طلب داشتند. در واقع آقای روحانی کاندیدای «مورد حمایت» اصلاح‌طلبان بود. این عبارت «مورد حمایت» از کجا ناشی می‌شود؟ از شرایطی که ساختار سیاسی برای نیروهای اصلاح‌طلب در رقابت‌های سیاسی ایجاد می‌کند؛ با رد صلاحیت برخی چهره‌های برجسته آنها مانع از شکل گرفتن یک رقابت منصفانه‌تر در انتخابات می‌شود. طبیعتا زمانی که نیروهای سیاسی اصلاح‌طلب کاندیدایی درخور و در قامت شعارها و برنامه‌های ایده‌آل خود نداشتند، برای ممانعت از یک انسداد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در سال ۹۲ از آقای روحانی حمایت کردند.

باید اشاره کنیم که آقای روحانی در سال ۹۶ در رقابت‌های انتخاباتی شعارها و مواضعی اتخاذ کرد که از حد معمول خود او فراتر بود و موجب دلگرمی اصلاح‌طلبان شده بود نسبت به اینکه از او حمایت بیشتری کنند. این اتفاق هم روی داد.

به هر حال پس از اتمام کارزار انتخابات ۹۶ چه در کابینه‌ای که ایشان به مجلس معرفی کرد و چه درخصوص پیگیری مطالبات مردم، برخلاف مواضع اخذ شده عمل نمود.

طبیعتا در این عدم تحقق وعده‌ها جریان اصلاحات و احزاب اصلاح‌طلب نیز دخیل هستند و نباید شانه خالی کرد از بار مسئولیت، چرا که از منظر اخلاق سیاسی به هیچ عنوان پسندیده نیست زمانی که مردم را دعوت به شرکت در انتخابات می‌کنیم و از آن‌ها می‌خواهیم که پای صندوق‌های رای بیایند هنگامی که بخش قابل ملاحظه‌ای از شعارها و مطالبات محقق نمی‌شود شانه خالی کنیم و مسئولیت را به گردن ساختارها یا جریان رقیب بیندازیم. نمی‌توان تا پیش از انتخابات با وعده و شعار مردم را دعوت به شرکت در انتخابات کنیم و پس از اتمام کار بگوییم؛ نمی‌گذارند. بیان فعل «نمی‌گذارند» هم اخلاقی نیست و هم از لحاظ سیاسی مورد پذیرش نیست که با فعل «نمی‌گذارند» و یک رویکرد سلبی بخواهیم دیگر بار وارد عرصه انتخابات شویم. بنابراین به نظر می‌رسد که این بار دیگر استراتژی انتخاب میان بد و بدتر و یا تبلیغ مداوم و سیستماتیک این استراتژی عملا جواب نمی‌دهد اگر نگوییم شکست خورده است.

به هر روی حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری صورت‌های مختلفی دارد. به‌طور مثال در انتخابات مجلس یازدهم با توجه به اینکه اکثر قریب به اتفاق کاندیداهای اصلی احزاب پیشرو اصلاح‌طلبان رد صلاحیت‌شده بودند و پیامی که از سوی پایگاه رای و مخاطبان خود دریافت کرده بودند این بود که در چنین شرایطی حاضر به شرکت در انتخابات نخواهند بود، اصلاح‌طلبان لیست انتخاباتی ندادند و عملا فعالیت انتخاباتی نداشتند. به نظر می‌رسد اگر انتخابات آتی ریاست‌جمهوری هم انتخاباتی از نوع انتخابات مجلس یازدهم باشد، با توجه به اینکه هیچ عنصر تحریک کننده‌ای برای پایگاه رای اصلاح‌طلبان وجود ندارد که آن‌ها را قانع به آمدن پای صندوق‌های رای نماید، یکی از گزینه‌های روی میز همان رویکردی است که در انتخابات مجلس یازدهم پیش گرفته شد.

هم‌اکنون هم باید طی ۶ ماه آتی نقد و نظرها را در زمینه‌های مختلف بیان کرد. ما از آغاز دولت آقای روحانی بارها تاکید کرده‌ایم که نوع تعامل با دولت آقای روحانی اتحاد و انتقاد است. هرچند من بر این باورم که در بُعد انتقادی ما باید شفاف‌تر و محکم‌تر عمل می‌کردیم و اگر در ماه‌های آتی همچنان مجموعه اصلاح‌طلبان سیاست مماشات را با دولت آقای روحانی در پیش بگیرند و انتقادات جدی و اساسی خود را مطرح نکنند یا بیان آن را محدود به جلسه‌های دربسته نمایند، به باور من کار برای انتخابات ۱۴۰۰ سخت می‌شود. علاوه بر این، مردم و پایگاه انتخاباتی اصلاح‌طلبان نیز از آنها این توقع را دارند».

مغالطه این روزنامه زنجیره‌ای و ارادتمند عارف، در حالی است که اصلاح‌طلبان در انتخابات سال ۹۲ محمدرضا عارف(رئیس بعدی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان) و در انتخابات ۹۶، اسحاق جهانگیری را در گود رقابت‌ها داشتند. آنها در عین حال با یقین به اینکه هیچ‌یک از نامزدهایشان قادر به رای آوردن نیست، از روحانی حمایت کرده و حتی در سال ۹۶ با وجود مشاهده عملکرد پوپولیستی و حباب‌گونه روحانی مدعی شد «ما تضمین وعده‌های روحانی هستیم». از این جهت، ادعای اینکه در چند ماه باقی‌مانده از ۸ سال ریاست روحانی تازه می‌خواهند دولت او را رد کنند، نوعی شوخی تلخ با افکار عمومی محسوب می‌شود. در حقیقت آنها نه در تضمین کردن وعده‌های روحانی، نه ادعای نامزد نداشتن و نه ادعای نقد کردن دولت، هیچ‌کدام صداقت نداشته‌اند.

لایحه بودجه با نگاه سیاسی تنظیم شد در حالی که راه‌حل اقتصادی دارد

یک روزنامه حامی دولت اعتراف کرد لایحه بودجه تقدیمی به مجلس، نه لایحه‌ای اقتصادی و مبنی بر واقعیات، بلکه با نگاه سیاسی تنظیم شده است.

همشهری می‌نویسد لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ از نگاه اقتصاد سیاسی، معانی فرامتنی را در خود جای داده است که ریشه آن را باید در تفاوت نگاه‌ها و اهداف در میدان سیاست خارجی و سیاست داخلی جست‌وجو کرد. با این حساب می‌توان بودجه سال آینده را سیاسی‌ترین بودجه‌ای دانست که در سال‌ها و حتی دهه‌های اخیر نوشته شده است.

پیش از آنکه اقتصاددانان و اقتصادگردانان بخواهند در مورد جزئیات اعداد و تغییرات آنها برای تنظیم برنامه اقتصادی سال آینده بحث کنند، باید تکلیف روح بودجه از سوی سیاسیون مشخص شود. پیش‌بینی فروش روزانه ۲/۳ میلیون بشکه نفت، نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی برای دلار همراه با افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارکنان و ۷۰ هزار میلیارد تومان یارانه حمایتی نشان می‌دهد که دولت مسیر خود را در اقتصاد با سیاست خارجی پیوند زده است.

همشهری در ادامه مدعی شد مسیر دیگری هم از دیدگاه اقتصادی وجود ندارد.

اما در مقابل روزنامه دولتی ایران یادداشتی را با عنوان «نگاه سیاسی را از بودجه برداریم» منتشر کرد و از قول امراله امینی کارشناس اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی نوشت: برای جبران کسری بودجه راه حل اصلی این است که هزینه‌های دولت کم شود. این بحث سال‌ها مطرح است که برای جبران کسری بودجه، دولت باید کوچک شود؛ در واقع مشکل کسری بودجه در دولت‌های مختلف مربوط به مشکلات ساختاری در اقتصاد ما است؛ تا مشکلات ساختاری حل نشود، بودجه با کسری مواجه است؛ خیلی از هزینه‌هایی که باعث کسری بودجه است هزینه شرکت‌های دولتی است که دولت‌های مختلف ملزم به پرداخت این هزینه‌ها هستند. شرکت‌های دولتی زیان انباشته شده دارند و این زیان هم از بودجه تأمین می‌شود؛ باید راهکاری برای حل این مشکل اساسی اجرا شود. دولت باید چابک شود. دولت بزرگ هزینه زیادی هم دارد که بیشتر منابع بودجه را می‌برد. اگر دست دولت در محدود کردن شرکت‌های دولتی بسته است، در سالی که شیوع کرونا هم علاوه بر تحریم، شرایط اقتصادی را سخت کرده، دولت چاره‌ای جز کاهش هزینه‌های خود ندارد؛ راه حل بعدی برای جبران کسری بودجه فروش اوراق است. کاهش کسری بودجه غیر تورمی نتیجه فروش اوراق است، اما چون سال آخر دولت است، تعهد به دولت بعدی منتقل می‌شود، به همین دلیل مخالفت‌های خاصی با فروش اوراق هست، اما در هر صورت فروش اوراق بسیار مطلوب‌تر از راهکارهایی مانند استقراض از بانک مرکزی است.

شرکت‌های دولتی بیشترین کسری بودجه را به دولت تحمیل می‌کنند که مشکلی ساختاری دارد.

نتیجه اینکه مشکلات ساختاری در اقتصاد دلیل اصلی کسری بودجه در دولت‌های مختلف است؛ بزرگ شدن دولت نتیجه این مشکلات ساختاری است.

همه این مشکلات راه حل دارد و اگر نگاه سیاسی از بودجه برداشته شود، می‌توان کسری بودجه را به روش‌های معقول و منطقی حل کرد.

نقض اصول قانون اساسی در تدوین لایحه بودجه

 بزرگ‌ترین ایرادی که به بودجه ۱۴۰۰ وارد است، این است که اعداد و ارقام لایحه بودجه که مربوط به پیش‌بینی درآمدها و برآورد هزینه‌هاست، با اسناد حکمرانی اقتصادی در قانون اساسی مطابقت ندارد.

این تحلیل را روزنامه وطن امروز منتشر کرد و نوشت: اصول ۴۴، ۴۵ و ۵۳ قانون اساسی بشدت در این اعداد و ارقام نقض شده است. اصل ۵۳ قانون اساسی می‌گوید همه دریافت‌های دولت باید در خزانه‌داری کل متمرکز شده و همه پرداختی‌ها به موجب قانون در بودجه منعکس و از خزانه پرداخت شود.

دولت درآمدهای عظیمی دارد که به عنوان دریافت‌های دولت در پیش‌بینی درآمدها مورد ‌اشاره قرار نگرفته است و پرداخت‌هایی دارد به‌ویژه در حوزه نفت و گاز که از خزانه صورت نمی‌گیرد و از منابع در اختیار آنها با حقوق‌های نجومی پرداخت می‌شود و این نقض اصل ۵۳ قانون اساسی است.

اصل ۴۵ قانون اساسی می‌گوید دولت باید یک سرفصل درآمدی تحت عنوان انفال داشته باشد. دولت در ۸ بودجه‌ای که به مجلس داده، اصلا سرفصل درآمدی تحت عنوان انفال نداشته است، لذا نقض اصل ۴۵ قانون اساسی در بودجه ۱۴۰۰ و بودجه سال‌های قبل به‌شدت دیده می‌شود.

اصل ۴۴ قانون اساسی می‌گوید شرکت‌های دولتی باید در صورت سودده بودن، سودشان به درآمدهای عمومی خزانه واریز شود و چون سودده هستند باید مالیات پرداخت کنند؛ در سطرهای اول لایحه بودجه ۱۴۰۰ تحت عنوان بند یک تبصره الف قانون بودجه ۱۴۰۰، اصل ۴۴ نقض شده است.

وقتی دولت درآمدهای مشخصی را به خزانه واریز نمی‌کند طبیعی است کسری بودجه به وجود می‌آید؛ وقتی صرفه‌جویی نکرده و پرداخت‌هایش بر اساس خزانه و قوانین جمهوری اسلامی ایران صورت نمی‌گیرد، یعنی همچنان مشغول پرداخت حقوق‌های نجومی است، بنابراین شاهد هستیم اسناد حکمرانی که منطبق با قانون اساسی است، در بودجه ۱۴۰۰ بشدت نقض می‌شود.

رئیس‌جمهور طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی مسئول اجرای قانون اساسی و طبق اصل ۱۲۶ قانون اساسی مسئول مستقیم بودجه است. در این ۲ اصل به طور مشخص واژه مسئول استفاده شده و رئیس‌جمهور مسئول شناخته شده است اما رئیس‌جمهور قانون اساسی را در تدوین بودجه به شرحی که گفته شد رعایت نکرده، یعنی کسی که مسئول اجرای قانون اساسی است، چیزی که مسئولیت مستقیم و تام در آن دارد را نقض کرده است و متاسفانه این نقدی است که هر سال به وی وارد است اما نه در معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری و نه در سازمان برنامه و بودجه به این ‌اشکال و ایراد بودجه‌نویسی پاسخ نمی‌دهند چون پاسخی ندارند.

روایت آفتاب یزد از علت حاشیه‌پردازی دولت

یک روزنامه اصلاح‌طلب تصریح کرد: دولت و اصلاح‌طلبان خودزنی کرده‌اند و هیچ حاشیه‌سازی‌یی نمی‌تواند اذهان مردم را منحرف کند.

آفتاب یزد در سرمقاله‌ای با عنوان «حواس مردم از گرانی پرت نمی‌شود»، به حاشیه‌سازی درباره نامگذاری خیابانی برای شجریان پرداخت و نوشت: ما با مسئولینی این روزها مواجه هستیم که از بروز چنین حواشی به شدت استقبال می‌کنند و چه بهتر از اینکه مردم سرگرم نامگذاری برای یک خیابان کم‌اهمیت به نام استاد شوند.

اعضای شورای شهر تهران طی ۴ سال به جز اسم و فامیل‌بازی چه خدمتی به مردم پایتخت کردند؟ هر بار از این آقایان پرسشی در این خصوص مطرح شد گفتند بودجه نیست و حقوق کارمندان را هم به زحمت پرداخت می‌کنیم. پس توقع اضافی نکنید!

مسئولین دولتی برای کنترل گرانی جز نامه نوشتن و ابلاغ چه برای مردم بینوا انجام دادند!؟ اگر تحریم هستیم که مردم این مهم را می‌دانند شما که فرمان دولت دست جناب‌تان است چرا ما را در آغوش تحریم‌ها بردید؟ گوش همه از تکرار واژه «نمی‌گذارند» پر است!

البته برخی نوشته‌اند نهاد دولت تضعیف شده است. در این مورد هم باید گفت نهاد دولت تضعیف شد زیرا دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان هم ضعیف بود و هم سازشکار! این دولت زمانی که حمایت مردم را پشت خود داشت نتوانست قدمی به نفع جامعه بردارد و به دنبال هدف‌های دیگری بود و حالا هم که دیگر پایگاهی وجود ندارد که بخواهیم توقعی داشته باشیم. قبلا هم ذکر کردم جفایی هم اگر به دولت و اصلاح‌طلبان شده است از جانب خودشان بوده نه دیگران. این جماعت خودزنی کردند و با کمک هیچ باند رسانه‌ای نیز نمی‌توانند ذهن مردم را از ضعف‌ها منحرف کنند.

اصرار نماینده سابق بر تکرار دروغ لو رفته!

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم در سخنانی گزافه مدعی شد: از نپیوستن ایران به سازمان‌هایی مانند FATF دشمنان سوء‌استفاده کردند و منافذ را بر روی کشور ما بستند که نمونه‌اش را در بحث بیماری کرونا و واردات واکسن مشاهده کردیم.

حشمت الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایلنا، درباره بررسی مجدد FATF در مجمع تشخیص مصلحت گفت: واقعیت این است که در پیوستن ایران به FATF نوعی تردید در کشور وجود داشت و عملاً شرایطی به وجود آمد که این موضوع در دستور کار مجمع قرار نگیرد.

موضع تندی در کشور شکل گرفت و باعث شد بسیاری از افرادی که به دلایل منطقی طرفدار این بودند که ایران به کنوانسیون‌های مرتبط با FATF یعنی پالرمو و CFT بپیوندد، عقب‌نشینی کنند.

وی تاکید کرد: اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام  تمدید بررسی FATF را در دستور کارش قرار می‌داد، دشمنان ما در این سازمان موفق نمی‌شدند پرونده ایران را در لیست سیاه قرار دهند.

وی اظهار داشت: FATF  مانند همه نهادهای بین‌المللی تبعی از تبعات قدرت است و کشورها به میزان قدرتی که دارند از این سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی در راستای منافع خودشان استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که دشمنان ما از نپیوستن ایران به کنوانسیون‌های مرتبط استفاده کردند که همین امر موجب شد حتی امکان استفاده ایران از حداقل منافذ موجود برای تهیه دارو بسته شود که نتیجه آن را در موضوع کرونا و در بحث داروهای مرتبط و واکسن که در حال حاضر به یک معضل تبدیل شده، مشاهده می‌کنیم.

سخنان این نماینده سابق در حالی است که رئیس بانک مرکزی و وزیر بهداشت اخیراً تصریح کردند خرید واکسن کرونا به خاطر کارشکنی آمریکا با مشکل مواجه شده بود و موضوع، ربطی به FATF نداشت. به عبارت دیگر آقای فلاحت‌پیشه یا اصلاً در باغ اخبار نیست و یا این که اصرار دارد در روز روشن و با وجود روشن شدن مسئله، دروغ تحویل مخاطبان دهد. امثال او اگر صداقت داشته باشند باید توضیح دهند که چرا با وجود برجام، دولت یاغی آمریکا توانست تحریم‌های دارویی علیه ایران اعمال کند؟ و حال آن که حتی در تحریم‌های شورای امنیت و، ضوابط FATF هم، غذا و دارو از تحریم‌ها مستثناست. در واقع به نظر می‌رسد بزک کنندگان دیروز برجام، تعهد دارند به واسطه باد کردن FATF و خلاف‌گویی درباره آن، خسارت‌های منحصربه فرد برجام را از یادها ببرند.

ایران

طعنه خبرآنلاین به کیهان

خبر اول اینکه، خبرگزاری خبرآنلاین با اشاره به بیانیه دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی در مخالفت با برجام، ادعای روزنامه کیهان را یادآوری کرده که گفته بود اسرائیل مخالف برجام نیست. روز یکشنبه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای هشدار داد که این کشور با هرگونه بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بین قدرت‌های جهانی و ایران شدیداً مخالفت می‌کند. در این حال روزنامه کیهان مخالفت اسرائیل با برجام را دروغ یک جناح سیاسی دانسته و نوشت: برخلاف دروغ‌بافی مدعیان اصلاح‌طلبی، رژیم صهیونیستی نه تنها با برجام مخالف نیست بلکه آن را یک موهبت برای خود می‌داند. گفتنی است کیهان پیش از این نیز معتقد بود برجام کاملاً به نفع امریکاست و ترامپ هرگز از آن خارج نخواهد شد!

نظر یک نماینده اصولگرا درباره طرح انتخاباتی مجلس

  خبر دیگر اینکه، محمود احمدی بیغش، نماینده اصولگرای مجلس در مورد طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری گفت: این طرح بیهوده است و وزن ریاست جمهوری در ایران را بسیار کاهش داده است. مردم می‌گویند در این طرح فقط جای یک فرد خالی است که آن کلمه و نام افراد نوشته شود. به گزارش عصر ایران، این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تأکید بر ضرورت اصلاح قانون انتخابات با توجه به مشکلاتی که وجود دارد، افزود: اما اینکه در این اصلاح به سمت و سویی برویم که اذهان عمومی این برداشت را کنند که این طرح فقط برای یک یا دو نفر نوشته شده است درست نیست. او با انتقاد از تعجیل در تهیه و بررسی این طرح گفت: باید این اصلاح با حوصله و حداقل سه الی چهارسال قبل تدوین، بررسی و چکش کاری می‌شد. نظرات احزاب، گروه‌ها و نخبه‌ها و صنف‌های مختلف در مورد این طرح اخذ می‌شد و کار پخته‌ای انجام می‌شد.

بایدن می‌خواهد با دولت اصولگرا مذاکره کند

  دست آخر اینکه،   یک نماینده اصولگرای مجلس مدعی شد که جو بایدن و چینی‌ها می‌خواهند با دولت بعدی که به گفته وی اصولگرا خواهد بود، مذاکره کنند. به گزارش انتخاب، فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: درباره دولت بایدن که گفته می‌شود شاید علاقه‌مند به مذاکره با ایران باشد، این مسأله (تمایل مذاکره با اصولگرایان) مطرح است و علائمی درباره این مسأله وجود دارد. به گفته وی اصولگرایان بیشتر از اصلاح‌طلبان در مذاکرات و سیاست خارجی، منافع ملی و حقوق مردم را در نظر گرفته و مراقب هستند که معیارهای انقلاب و ارزش‌های نظام پایمال نشود. حسینی همچنین مدعی شد که چینی‌ها خیلی علاقه ندارند که قرارداد همکاری ۲۵ ساله را با دولت فعلی اجرایی کنند. آنان منتظر دولت بعدی هستند که تصور می‌شود دولت بعدی یک دولت اصولگرا خواهد بود.

خراسان

سومین اخطار به دولت درباره افزایش اختیارات کابینه
پس از ۲ تذکر هفته های گذشته نهادهای نظارتی به مسئولان ارشد نهاد ریاست جمهوری درباره تصویب پیشنهاداتی در هیئت وزیران که موجبات افزایش اختیارات فراقانونی کابینه را فراهم می کرد، یک نهاد مسئول در نامه روزهای اخیر خود خطاب به مدیران مهم دولتی به آن ها متذکر شده تصمیم آبان ماه کابینه مبنی بر الزام واریز برخی عوارض قانونی به حساب یک وزارتخانه بر خلاف مجوز قانونی که محل واریز را دستگاه های اجرایی دیگری تعیین کرده، از مصادیق تعیین تکلیف دولت برای برخی دستگاه ها بر خلاف تصریح قانونی است و باید لغو شود.
هشدار درباره مجوز قانونی فروش اموال با نرخ دلار
یک نهاد مسئول در نامه روزهای اخیر خود خطاب به تعدادی از دستگاه های نظارتی و تشکل های صنفی، به آن ها متذکر شده با عنایت به مواد ۱ و ۲ قانون پولی و بانکی کشور که واحد پول کشورمان را به صراحت مشخص کرده، بنابراین مخاطبان باید توجه داشته باشند انجام معامله و تعهد پرداخت هرگونه وجه در قراردادهای داخلی، فقط با پول رایج کشور انجام شود و از انجام معاملات میان اشخاص حقیقی و حقوقی با معیار قرار دادن دلار، یورو و امثالهم، اجتناب شود.

آرمان ملی

محسن رضایی نماینده تهران می‌شود؟

طی یک خبر غیررسمی احتمال حضور محسن رضایی در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس از حوزه انتخابیه تهران وجود دارد. بر اساس خبری که در کانال‌های تلگرامی به نقل از راوی منتشر شده است، برخی منابع در مجلس گفته‌اند تعدادی از نمایندگان مجلس با محسن رضایی دیدارهایی داشته و از او خواسته‌اند در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس از حوزه انتخابیه تهران ثبت‌نام و به جای مرحومه فاطمه رهبر راهی مجلس شود.

تخریب ویلای چند ده میلیاردی

سرپرست یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان تهران گفت: ویلای چند ده میلیارد تومانی واقع در «آهار» از توابع شمیرانات با حکم دادستانی این شهرستان تخریب شده است. سرهنگ احمد ناصری اظهار کرد: این بنا با متراژ ۷۰۰ مترمربع باهدف تغییر کاربری اراضی ملی در منطقه «آهار» شمیرانات احداث‌شده بود و بر اساس برآوردهای کارشناسانه حدود ۲۰ میلیارد تومان ارزش ریالی داشت. وی اضافه کرد: پرونده قضایی این ساخت‌وساز غیرمجاز از سال ۹۴ تشکیل شده بود، تا سرانجام حکم تخریب آن به اجرا درآمد.

تشکیل ستاد ملی ازدواج

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها اظهار داشت: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و محدودیت در سفرها، نمی‌توان کارگاه‌های آموزشی ویژه زوج‌های دانشجو را در مشهد مقدس برگزار کرد. حجت‌الاسلام مصطفی رستمی یادآور شد: قرار است چند اتفاق دیگر نیز در فضای ازدواج دانشجویی رخ دهد که می‌توان به طرح همرسان، ترویج ازدواج آسان و تشکیل ستاد ملی ازدواج اشاره کرد.

تولید بادمجان سفید

بادمجان سفید برای نخستین‌بار در شهرستان میناب از توابع استان هرمزگان تولید شد. از مهم‌ترین مزایای بادمجان سفید نسبت به بادمجان‌های معمولی سیاه و بنفش، می‌توان به نبود مواد حساسیت‌زا در بافت میوه آن اشاره کرد. برخی افراد به بادمجان معمولی حساسیت داشته و قادر به مصرف آن نیستند. این حساسیت در استفاده از بادمجان سفید وجود نداشته و این افراد می‌توانند بدون عوارض از این نوع بادمجان استفاده کنند.

حملات خونبار بوکوحرام به ۳ روستا

حملات خونبار گروه شبه‌نظامی بوکوحرام به سه روستا در شمال شرق نیجریه دستکم ۱۰ کشته برجای گذاشت. خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع محلی و امنیتی در نیجریه گزارش داد که مهاجمان با شش کامیون شامگاه شنبه به سه روستای شافا، آزاری و چان الادی حمله کردند و خانه‌ها و نهادهای عمومی را به آتش کشیده و با شلیک کور، ساکنان آنجا را به رگبار بستند.

هزینه گزاف سبد معیشت کارگران

از امروز، هزینه‌های زندگی کارگران به‌صورت رسمی با حضور شرکای اجتماعی بررسی خواهد شد. عدد و رقمی که از جلسات مزدی به صورت نهایی به عنوان سبد معیشت استخراج می‌شود، ملاک بررسی دستمزد ۱۴۰۰ در شورای عالی کار است. سال گذشته سبد معیشت کارگران ۴میلیون و ۹۴۰هزار تومان تعیین شد که البته این عدد نیز با در نظر گرفتن حداقل‌ها به دست آمد و قطعا هزینه‌های زندگی بالاتر از اینها بود.

پیش‌بینی قیمت خودرو

نعمت‌ا... کاشانی‌نسب، نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با تاکید بر اینکه قیمت خودرو همچنان در بازار آزاد اعلام نشده است، گفت: بیش از یک ماه است که هیچ معامله‌ای در بازار خودرو صورت نگرفته و خرید و فروش‌ها صفر است. همانطور که تالارهای پذیرایی هیچ مشتری ندارند و با رکود مواجه شدند و این رکود به سراغ نمایشگاه داران هم آمده است. قیمت ها تا زمان ثبات، ممکن است کاهش داشته باشد، منتظر ثبات در بازار خودرو هستیم. اکنون تنها قیمت خودرو در فضای مجازی اعلام می‌شود.

مهاجرت توده‌ای ایرانیان!

بهرام صلواتی، مدیر رصد خانه مهاجرت ایران گفت: یکی از جنبه‌های ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران، شکل‌گیری موج «مهاجرت توده‌ای» است و اقشار مختلف مردم اکنون در سودای زندگی و شرایط اقتصادی امن‌تر و باثبات‌تر در فکر خروج از کشور و حتی سرازیر شدن به کشورهای همسایه هستند. هرچند پیش از این، نگاه‌ها بیشتر معطوف به خروج استعدادها و تحصیلکرده‌ها و خروج نخبگان هنری و ورزشی از کشور بود، اما اکنون میل به خروج و مهاجرت از ایران در طبقه‌های مختلف اجتماعی و به‌خصوص دهک‌های پایین اقتصادی با سرعت در حال شیوع است.

رد صلاحیت مهدی کروبی

سخنگوی فعلی حزب اعتماد از تصمیم کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور درباره عضویت چهار نفر از اعضای شورای مرکزی حزب متبوعش خبر داد و گفت که صلاحیت خودش، آقای ابوالحسنی، حسین کروبی (فرزند مهدی کروبی) و مهدی کروبی رد شده است. الیاس حضرتی، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی در گفت‌وگویی به این تصمیم وزارت کشور انتقاد و اعتراض کرده است.

دستور روحانی به استانداران

رئیس‌جمهور به همه استانداران کشور دستور داد که اقدامات خود را برای ایجاد کارخانه نوآوری در استان‌هایشان تسریع ببخشند. حسن روحانی در پی دریافت «گزارش اقدامات به‌عمل‌آمده درباره راه‌اندازی کارخانه نوآوری در استان کرمانشاه»، ضمن تقدیر از استاندار این استان، تاکید کرد که «سایر استانداران هم برای ایجاد کارخانه نوآوری همه اقدامات لازم را انجام داده و فعالیت‌های خود را در این زمینه تسریع ببخشند.»

عضو شورای تهران استعفا کرد

منابع آگاه از نامه استعفای «حجت نظری»، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، خبر دادند. منابع آگاه روز دوشنبه موضوع استعفای حجت نظری، از عضویت در شورای شهر تهران را تایید کردند. به گفته منابع آگاه، موانع و مشکلات موجود بر سر راه نمایندگان مردم در شورای شهر مهم‌ترین دلیل استعفای وی، بوده است. پیش از این «محسن هاشمی» رئیس شورای شهر تهران، درباره استعفای حجت نظری گفته بود، نامه‌ای که بوی استعفا می‌داد از ایشان دریافت کرده است.

مسمومان الکلی در قشم به ۱۷ نفر رسید

رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: شمار مسموم‌شدگان مشروب الکلی دست‌ساز در قشم که تا روز ششم دی‌ماه هفت نفر بود، به ۱۷نفر افزایش یافته است. دکتر فاطمه نوروزیان افزود: حال ۲ نفر از این افراد وخیم است و با سطح هوشیاری سه در کما به سر می‌برند. وی ادامه داد: ۱۳نفر از مسموم‌شدگان تاکنون دیالیز و سه نفر مرخص شده‌اند. وی سن این افراد را بین ۱۷تا ۵۷ سال اعلام کرد که همگی با علائم تاری دید، سرگیجه، تهوع و استفراغ و تنگی نفس شدید به بیمارستان مراجعه کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
    3 0
    خیلی رو دارین اخه پول ملی واسه این کشور به چه دردی میخوره فقط شده وسیله غارت جیب مردم هر رئیس جمهوری که میاد سرکار گند کاریهاش رو باکاهش ارزش پول ملی جبران میکنه بهتره کلا پول ملی رو بزارین کنار ومعاملاتمون روحالا نه با دلار ولی با واحد پول کشورهای دیگه انجام بدیم
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
    2 0
    خداوکیلی فقط وفقط وفقط یک کار درست بگوئید که برای مردم کرده اید که حتی نمره ۱ بگیرید(چون تمام نمراتتون منفی هست وتمام کارهایتان یا حداقل با مشکل،دزدی وخرابکاری روبروهست ویا اصلاکاری انجام ندادید)-شما با وجود اینهمه تورمی که ایجاد کردیدولی تمام بیت المال را ده برابرشو کردید توجیبتون وحاضرنشدید یارانه۴۵هزارتومانی را ۴۵۰هزارتومان کنید(فقط بخاطر اینکه ازاول اعلام کردبد ازطرح یارانه ای ومسکن مهر احمدنژاد مخالف هستید)وانتطار دارید مردم نمره صفر به بالابهتون بدهند!؟
  • DE ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
    1 0
    آقای روحانی اول که آمد و قول داد100 روزه ریشه تحریم بسوزه و سیب و گلابی و آب آشامیدنی و بالمره جات ...یارانه بشه زکیانه ...خلاصه ما اصلاح طلبها هول شدیم گفتیم جانمی جان عجب موجی میتونیم سوار شیم .روحانی شد کاندیدای ما اصلاح طلبها و از ما دوآتشه تر الان که میبینیم موجش توخالی بود و وحشتناک اوضاع را بهم ریختیم بایستی بگیم روحانی اصلا اصلاح طلب نبود .تازه ما خودمون هم اصلاح طلب نیستیم اصلا هنوز در ایران اصلاح طلبی نیومده ... دیوار حاشا حتی اگر از ستاره ثریا بلند تر باشد نردبان حاشای اصلاح طلبان همین چند پله اولش از ثریا میگذرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس