ترخیص ۱ تن لنز چشمی و عدسی عینک با پته از گمرک/ چهار پرونده باز گمرکی و سوالاتی که بی‌جواب ماند!/ تایید ترخیص کالا با پته از سوی معاون گمرک

ابهامات ترخیص بدون مجوز ذرت دامی، ترخیص لیفتراک، ترخیص با پته لنز چشمی و ... هنوز از سوی گمرک ایران بر طرف نشده است.

به گزارش مشرق، پس از رسانه ای شدن موضوع ترخیص لیفتراکهای بدون و ثبت سفارش توسط یکی از گمرکات مرکزی کشور، گمرک ایران در این خصوص سکوت پیشه کرد و توضیحاتی برای تنویر افکار عمومی ارائه نکرد.

۱-سرانجام ترخیص لیفتراکهای بدون مجوز چه شد؟

ماجرا از این قرار بود که با وجود این که گمرک شهید رجایی از ترانزیت چند دستگاه لیفتراک وارده به  گمرک مذکور بدلیل نداشتن ثبت سفارش ممانعت کرده بود اما با درخواست و نامه کتبی یکی از مدیران گمرک، این لیفتراکها ادامه مسیر به مقصد گمرک مربوطه می‌کنند و در آن گمرک ترخیص شده یا در اختیار شرکت قرار می‌گیرند.
با رسانه ای شدن موضوع گمرک بندرعباس از ترانزیت محموله دیگر جلوگیری می‌کند و اما گمرک ایران هیچ توضیحی درخصوص ترانزیت لیفتراکهای ممنوعه  ارائه نداد.

۲-ماجرای ترخیص هزاران تن ذرت بدون مجوز، زخم بزرگی که هنوز ترمیم  نشده!

مدتی پس از افشای این موضوع بود که با اعلام وزارت جهاد کشاورزی مشخص شد مقادیر زیادی نهاده دامی بدون داشتن مجوز عرضه در بازارگاه با نرخ مصوب از گمرک پیام ترخیص شده است و با وجود پیگیری های رسانه‌ها گمرک ایران در این خصوص نیز هیچ پاسخ قانع کننده ای ارائه نکرد و حتی مشخص نشد آیا در این زمینه گزارش وقوع جرم قاچاق از سوی گمرک ایران تنظیم و به مراجع قضایی اعلام شده است یا بازهم گمرک ایران قصد دارد موضوع ترخیص نهاده‌های دامی بدون مجوز جهاد کشاورزی هم به بوته فراموشی سپرده سپرده و مشمول مرور زمان شود.

۳-ترخیص کاغذ دیواری  و بخشنامه هشدار آمیز ستاد گمرک

پیگیری ابهامات ترخیص کالا  تا جایی پیش رفت که ارونقی- معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران طی دو بخشنامه به گمرکات درخصوص ترخیص کاغذ دیواری و لنز و عدسی عینک بدون مجوز ثبت سفارش صمت هشدار داد و گمرکات را ملزم به بررسی کالاهای ترخیص شده قبلی نمود.

بخشنامه ارونقی نشان می‌داد مقادیر متنابهی کالای تجاری بدون ثبت سفارش از گمرکات کشور از جمله  گمرک فرودگاه امام خمینی (ره)  و...ترخیص شده است. موضوعی که سال قبل، معاون فنی گمرک ایران را به همراه تعدادی از مسئولین سازمانهای مرتبط ، به گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) کشاند و نهایتاً با مداخله گمرک ایران و اخذ مصوبه از کمیسیون ماده ۱ وزارت صمت، این غائله فیصله یافت.  

گمرک جمهوری اسلامی ایران ,

۴-سرنخهای جدید از ترخیص کالا با پته

اما بررسیهای اخیر نشان می‌دهد گمرک پیام اخیراً در اقدامی تعجب برانگیز ظرف روزهای اخیر نسبت به ترخیص محموله لنز چشمی و عدسی عینک با استفاده از پته و بدون ثبت سفارش اقدام نموده و کالای دارای ارزش  میلیاردی را بدون اخذ مجوزهای لازم ترخیص کرده است.

گمرک جمهوری اسلامی ایران ,

همچنین به قرار اطلاع واصله، مقادیر زیادی لپ تاپ نیز بدون کد رهگیری بانک بصورت درصدی ترخیص شده است.

گرچه پیگیریهای صورت پذیرفته درمورد ۴ موضوع اشاره شده، تاکنون به نتیجه نهایی نرسیده اما ارونقی - معاون امورگمرکی گمرک ایران با تأیید موارد فوق، اعلام کرد موضوع توسط گمرک ایران تحت بررسی و رسیدگی است.

باید منتظر ماند و دید آیا گمرک ایران در این خصوص شفاف سازی کرده و با متخلفین در این زمینه برخورد می‌کند یا بازهم با خریدن وقت ، قصد دارد موضوع با گذشت زمان کمرنگ شده و بازهم فراموش شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس