سردار سلیمانی

روح اله سجادی، یکی از کارشناسان مذهبی با بیان اینکه حاج قاسم سلیمانی سخنان رهبر انقلاب را فصل الخطاب می دانست، گفت: سردار دلها نماد بارز ولایتمداری و حرکت در مسیر ولایت در عصر کنونی بود.

به گزارش مشرق، روح اله سجادی در خصوص نقش حضرت زهرا(س) در دفاع از حریم ولایت بیان کرد: در تاریخ و در سیره اهل بیت عصمت و طهارت منقول است که حرکت انقلابی ام ابیها ازصراط مستقیم الهی از همان روزهای اولیه رحلت رسول خدا (ص) آغاز شد، هنگامی که برخی با جانشینی و امامت حضرت علی(ع) مخالفت کرده و از پذیرش رهبری امیرالمؤمنین سر باز زدند؛ ایشان به عنوان اولین حامی و مدافع ولایت بر حق الهی و آغازگر دفاع از حریم ولایت بودند.

وی با بیان اینکه مهم‏ ترین و بزرگ‏ترین ستم بر امیرالمومنین(ع) غصب خلافت و مسائل پیرامون آن بود، گفت: هنگامی که ولی جامعه تنها مانده بود تنها گزینه حضرت زهرا(س) به عنوان دختر پیامبر و به عنوان یک جایگاه با عظمت معنوی و اجتماعی که داشت که در روایات هم به آن اشاره شده " ای آزموده ای که آفریدگارت تو را قبل از آفریدنت آزمود و تو را شکیبا یافت" اقدام به روشنگری با قرائت خطبه فدکیه کردند.

مسئول کمیته خادمین الشهداء زاهدان تصریح کرد: حضرت زهرا(س) با قرائت خطبه ای معروف به فدکیه، پس از حمد و ثنای الهی، بعثت پیامبر (ص) را یادآور و سپس به ویژگی های امیرمومنان (ع) اشاره کردند، آنگاه برخی از یاران پدرش را به شدت سرزنش کرده و با استناد به آیات قرآن، موضوع را به قیامت واگذار کردند.
 
خطبه فدکیه جریان ساز مبارزه با ظلم در تاریخ شد

وی افزود: مبارزه با حاکمیت ظلم بعد از وفات رسول خدا (ص) با خطبه فدکیه شروع شد و اهل بیت با  الگو قرار دادن روش حضرت زهرا (س) به مبارزه با ظلم پرداختند و در واقع این خطبه، سرچشمه مقابله با ظلم و حاکمیت جور بود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه دفاع از حریم ولایت پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) تا زمان شهادت دختر پیامبر، از فرازهای مهم تاریخ اسلام به شمار می رود، ادامه داد: حضرت زهرا(س) یک نمونه اسوه است که امروز همسران، مادران و فرزندان و خواهران شهیدان با تاسی به مکتب ایشان در صحنه دفاع مقدس، در عرصه های مختلف انقلاب و هم اکنون در بحث مدافعان حرم عمل کرده و الگو گرفته اند که نتیجه آن ایفای نقش بی نظیر و پیروزی بوده و است.

وی خاطر نشان کرد: نقش دختر پیامبر(س) در دفاع از ولایت باید برای نسل امروز بازخوانی شود.

سجادی در ادامه به بیان برخی از ویژگی های اخلاقی ایشان اشاره کرد و افزود: فاطمه (س)حوریه ‏ای است که همانند صورت انسان خلق شده، عظمت وی بی نهایت است که فقط خدا و اهل بیت علیهم السلام می دانند ولاغیر؛ بر این اساس ولایت مداری و بصیرت، تهجد شبانه، راز و نیاز با خدا، پارسایی و قناعت به ثروتی اندک و امکاناتی ناچیز در عین امکان بهره مندی از بالاترین امکانات، انفاق و ایثار فراوان در اشیای مورد علاقه و نیاز خویش، تبلور حیا و عفت، الگوی کامل پوشش و حجاب، تربیت فرزندان از ویژگی های بارز دختر پیامبر(ص) بود.

وی اذعان کرد: در روایتی از امام حسن(ع) نقل شده که مادرم زهراء (س) را در شب جمعه دیدم که تا سپیده صبح مشغول عبادت و رکوع و سجود بود و مؤمنان را یک به یک نام می‌برد و دعا می‌کرد، اما برای خود دعا نکرد، وقتی علت را از ایشان جویا شدند حضرت گفتند "فرزندم اول همسایه، بعد خانه"، این درس بزرگی است که به ما می فهماند در سختی ها باید توسل به خدا کرد و برای رفع گرفتاری دیگران هم تلاش و دعا کرد.

این کارشناس مذهبی در ادامه سخنان خود به موضوع انفاق فاطمه(س) نیز اشاره کرد و گفت: از داستان انفاق پیراهن توسط حضرت زهرا(س) در شب عروسی، درس هایی می توان گرفت و آن اینکه در هر شرایطی نباید از توجه به فقرا و نیازمندان غافل شد و بهترین ها را در راه خدا انفاق کرد.

 وی در خصوص حیا و عفت حضرت زهرا(س) بیان کرد: روزی فرد نابینایی در خانه ایشان وارد شد حضرت خود را پشت پرده یا دیوار پوشاند، پیامبر (ص) فرمود چرا با این که نابینا تو را نمی‌بیند از وی حجاب می‌گیری؟ که ایشان گفتند"اگر او مرا نمی‌بیند، من که او را می‌بینم و او نیز بوی مرا استشمام می‌کند"، این ویژگی امروز باید الگویی برای زنان جامعه باشد و بدانند که دشمن با از بین بردن حیا و عفت آنان قصد بی حرمتی به آنان را دارد.

مسئول کمیته خادمین الشهداء زاهدان ادامه داد: تربیت فرزندان مقوله مهمی است که متاسفانه امروز با توجه به تکنولوژی روز دنیا، مادران به فرزندان و کودکان خود بی رحمی کرده و وقتی برای برقراری ارتباط صمیمی و آموختن فنون دینی، اخلاقی و ارزشی نمی گذارند، دختری که به خانه بخت می رود مبحث شوهرداری و خانه داری را نمی داند و اینها همه آسیب است که می طلبد بانوان جامعه از سیره اهل بیت درس گرفته؛ همانطور که می بینیم حضرت زهرا(س) به شدت بر روی تربیت فرزندانش وقت گذاشت و امروز عالم را متحیر خود کرده اند.
 
ولایت مداری ‏مهمترین درس از سیره اجتماعی دخت پیامبر

وی در بخش دیگر سخنان خود به دفن شبانه حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت: این مسئله که بخشی از وصیت دختر پیامبر(ص) بود هم اعتقادی و هم سیاسی است، اعتقادی از جنبه تولی و تبری که گفتند"یاعلی، نمی خواهم کسانی که با ولایت تو مشکل داشته در تشییع من حضور داشته باشند"، سیاسی از این بُعد که برخی با ولایت حضرت علی(ع) مخالفت داشتند و این وصیت ضربه سنگینی بر پیکره و جایگاه اجتماعی آنان وارد کرد.

وی تصریح کرد: شفاعت حضرت در آخرت شامل کسانی خواهد شد که راه اهل بیت و سیره عملی، رفتاری و اعتقادی آنها را در زندگی خود عملی کرده باشند یعنی تولی و تبری؛ امروز امثال حاج قاسم سلیمانی و شهدای والا مقام مورد شفاعت ایشان قرار می گیرند. هرکس که راه شهدا، امام، صالحان را در حرف و عمل پیش برده باشد.

این کارشناس مذهبی خاطر نشان کرد: امروز باید ببینیم اهل بیت ار ما چه خواسته و ما چگونه رفتار کنیم، چگونه به دیگران رسیدگی و از ولایت دفاع کنیم، ولاتی که دست ما امانت است.

وی در بخش دیگر سخنان خود به ولایت پذیری سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت: عبودیت و راز و نیاز و توسل به اهل بیت، ولایت مداری و ولایت پذیری از ویژگی های بارز سردار دلها بود، تقوا و توسل و تمسک به ولایت آل الله در میدان عمل، بصیرت شناسی، مام شناسی و دشمن شناسی، روحیه انقلابی، مدیریت جهادی، رسیدگی به مستضعفان وسرکشی از خانواده شهدا جزو صفاتی بود که حاج قاسم را بزرگ و محبود و خاری در چشم دشمنان کرد.

حاج قاسم سلیمانی گوش به فرمان ولایت بود

سجادی در خصوص جایگاه ولایت بیان کرد: جایگاه ولایت در جامعه مانند ستونی است که وقتی باشد خیمه پابرجاست لذا امام جامعه به عنوان شخصیت و جایگاهی که آسیب ها را دیده، نقاط قوت و ضعف را می داند، مردم را به سمت توکل و اتکا به خداوند متعال سوق می دهد، دارای مدیریت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و سایر موارد است؛ نقشی بسیار جدی به خصوص در دفع فتنه های اقتصادی و سیاسی، تهاجم فرهنگی، آسیب های اجتماعی و .. دارد و اینهاست که جامعه را به بالندگی می رساند.

این کارشناس مذهبی افزود: حاج قاسم سلیمانی گوش به فرمان ولایت بود و سخنان رهبر انقلاب را فصل الخطاب می دانست نگاه ولایت را شناخته و درک کرده بود به گونه ای که قبل از اشاره به موضوعات ایشان نیت ولایت را عملی می کرد و رمز موفقیت این مسئله نیز در تمامی عرصه ها "ولایت مداری" و "ولایت پذیری" است.
 
این مقام مسئول در پایان خاطر نشان کرد: درسی که از حضرت زهرا (س) می‌گیریم، تبعیت از ولی فقیه بوده، اینکه در میدان عمل با داشتن بصیرت و اقدام به موقع ولایت مداری خویش را ثابت کنیم چنانچه این مساله را در زندگی با برکت شهید حاج قاسم سلیمانی که نماد بارز ولایتمداری و حرکت در مسیر ولایت در عصر کنونی بود مشاهده می‌کنیم.

منبع: دانا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس