نشست جشنواره عمار

سردارآبادی: هرساله اکران مردمی عمار پیش از افتتاحیه جشنواره آغاز می‌شود، در روز گذشته مستند «ماح» در اکران مردمی جشنواره در جهرم در یک اکران بیش از ۵۰۰ مخاطب داشته است.

به گزارش مشرق، نشست خبری یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، با حضور نادر طالب زاده، دبیر، وحید جلیلی، مسئول شورای سیاست‌گذاری و امین سردارآبادی، دبیر اجرایی جشنواره، به صورت محدود و مجازی در حسینیه هنر برگزار شد.

به گزارش «عمارفیلم»، نشست خبری یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، با حضور مسئولان جشنواره، نادر طالب زاده، دبیر، وحید جلیلی، مسئول شورای سیاست‌گذاری و امین سردارآبادی، دبیر اجرایی جشنواره، به صورت محدود و مجازی در حسینیه هنر برگزار شد.

امین سردارآبادی دبیر اجرایی جشنواره فیلم عمار در ابتدای این نشست خبری در سخنانی گفت: امسال در یازدهمین جشنواره عمار بیش از دوهزار و چهارصد اثر به دبیرخانه جشنواره عمار رسیده است، در بخش داستانی ۳۹۳ اثر، در بخش مستند ۶۲۳ اثر، بخش پویانمایی ۱۷۱ اثر، بخش نماهنگ ۲۴۰ اثر و بخش برنامه تلوزیونی با ۳۳۰ اثر بخش فیلم ما ۱۵۲ و بخش فیلمنامه که رشد قابل توجهی هم داشته ۴۷۴ اثر به دست ما رسیده است.

وی افزود: امسال به دلیل شرایط کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت، ما دیگر نشست های حضوری را به صورت همایش‌گونه نخواهیم داشت.

بیشتر بخوانید:

جلیلی: «عمار» دکور نیست و به روح انقلاب بازمی‌گردد

عماریار، جایگزین سینمافلسطین می‌شود

سردارآبادی ادامه داد: باتوجه به شیوع کرونا، امسال سعی داریم اکران آثار جشنواره عمار در شهرها و روستاهای مختلف به صورت برخط ادامه داشته باشد و شرایطی فراهم کنیم که اکران کنندگان، آثار جشنواره را بصورت برخط اکران کنند.

دبیر اجرایی جشنواره مردمی فیلم عمار خاطرنشان کرد: امسال اکران آثار مسابقه در سینما فلسطین به سامانه عماریار منتقل کردیم، بناست که از روز پنجشنبه ساعت ده صبح اولین اکران آغاز شود و روز بیستم دی ماه هم آخرین اکران انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: امسال تلاش کردیم آثار بیشتری را در جشنواره به نمایش بگذاریم و از فضای جشنواره برای نمایش بهتر آثاری که به دست ما رسیده، استفاده کنیم.

سردار آبادی اظهار داشت: در اکران مردمی آنلاین شرایطی را مهیا خواهیم کرد که افراد بتوانند بصورت حمعی فیلم ببینند و بعد از  اکران، شرایطی را ایجاد کردیم که مخاطبان با کارگردان اثر به بحث و گفتگو بپردازند.

وی اضافه کرد: ابتکار دیگر ما بحث بلیت اختیاری است که هم در سامانه عماریار و هم اکران مردمی این موضوع را داریم، در بلیت اختیاری بعد از اینکه مخاطبان آثار را دیدند میتوانند به میران رضایت خود به فیلمسازان جشنواره عمار کمک کنند برای تولید آثار بهتر و بیشتر.

سردار آبادی در پایان صحبت‌های خود تصریح کرد: هرساله اکران مردمی عمار پیش از افتتاحیه جشنواره آغاز می‌شود، در روز گذشته مستند «ماح» در اکران مردمی جشنواره در جهرم در یک اکران بیش از ۵۰۰ مخاطب داشته است.

پاسداشت کلر ژوبرت، نویسنده فرانسوی در جشنواره عمار

وحید جلیلی، رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار که در این نشست خبری حضور داشت در سخنانی گفت: خدا را شاکریم که یازدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار هم با مدد الهی آغاز شده است. علی‌رغم نگرانی‌هایی که وجود داشت که شیوع کرونا به بدنه فیلمسازی به‌خصوص فیلمسازان جوان ضربه بزند اما نه‌تنها اینگونه نشد بلکه خود کرونا به فرصتی برای فیلمسازی از نگاه‌های متعهدانه اجتماعی تبدیل شده و البته در سایر حوزه‌ها هم روند طبیعی ادامه داشته است.

وی افزود: امسال از دو هنرمند در این جشنواره تقدیر و پاسداشت خواهد شد، یکی از این تقدیرشوندگان، خانم «کلر ژوبرت» است که نویسنده توانا در حوزه ادبیات کودک و خواهر فرانسوی مسلمان است که آثار بسیار خوب در حوزه ادبیات کودک نگارش کرده‌اند و برخی از آثارشان هم ترجمه شده است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار ادامه داد: ما امیدواریم با توجه به ظرفیت‌های جشنواره عمار، امیدواریم که این چهره و نویسنده، بیشتر شناخته شده و آثارش مورد استفاده بیشتر خانواده‌های ایرانی قرار بگیرد، این کار، یک فرصت بسیار مناسب برای خانواده‌هایی است که به دنبال آثار خوب در حوزه ادبیات کودک هستند.

جلیلی خاطرنشان کرد: در همینجا باید اشاره کنم که امسال، به دلیل رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، سینمافلسطین را برای اکران‌ها نداریم؛ از همین رو صرفا یک برنامه محوری در شبکه افق داریم که هرشب در یک برنامه حدودا۹۰دقیقه‌ای، مجموعه فعالیت‌های جشنواره عمار را در کل کشور پوشش خواهد داد و جایگزین برنامه‌هایی خواهد بود که هرساله در سینمافلسطین انجام می‌شد و در بخش‌های مختلف این برنامه، ویژگی‌های آثار خانم «کلر ژوبرت» نیز بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.

تقدیر از تهیه‌کننده خط‌شکن

وی اضافه کرد: شخصیت سینمایی که امسال در جشنواره مردمی فیلم عمار مورد پاسداشت قرار خواهد گرفت، سیدمحمود رضوی، تهیه‌کننده جوان، موفق و پیشرو سینمای ایران است که برخی از آثار ممتاز او خط‌شکنی در سینمای ایران بوده است و برخی از تم‌هایی که او با استانداردهای فنی در آثارش به کار گرفت، خلأهای بسیاری را در سینمای ایران پر کرد و باعث شد که بخش پاسداشت سینمایی جشنواره عمار را به این هنرمند اختصاص دهیم.

جشنواره عمار، یخ‌ها و ممیزی‌ها را می‌شکند

نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار نیز که در این نشست خبری حاضر بود در سخنانی گفت: خوشحالیم که در جشنواره، به این مرحله رسیدیم، من شاهد یک بلوغی هستم که واقعا قابل تقدیر است.

وی افزود: جشنواره عمار یکی از کارهای ویژه‌اش در حوزه آزادی بیان است، از سال‌ها قبل، آن قشری از هنرمندان رسانه‌ای  که معتقد به انقلاب اسلامی و آینده این انقلاب هستند وارد این برنامه مستندسازی، فیلمنامه‌نویسی و... شدند، افرادی که باور دارند که این ایدوئولوژی تاریخ را عوض کرد و در برخی نقاط جهان، موفق‌تر هم عمل کرده است، زیرا ما درون کشور بعضا درگیر مشکل و مسئله نفوذ هستیم اما در خارج از کشور، با سرعت، راه خود را طی کرده است.

دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار ادامه داد: آن گروه‌هایی که درصدد هستند در این زمینه صحبت کنند شاکله مهمش به عمار باز می‌گردد ؛ عمار یک قلعه‌ای برای فیلم‌سازان متعهد به انقلاب اسلامی و آزادی بیان است، خیلی از آثاری که من دیدم قابلیت پخش تلویزیونی ندارند و باید طور دیگری، آنها را پخش کرد، زیرا ممکن است بگویند که برخی از این آثار به برخی نهادها برخواهد خورد؛ اما این آزادی بیان در آثار خوش ساخت این جوانان آمده است که باعث شکست یخ‌ها و ممیزی‌های موجود خواهد شد، اگر ما این فضا را نشکنیم جریان رقیب این فضا را باز خواهد کرد.

طالب زاده خاطرنشان کرد: درباره فیلمسازان متعهد به انقلاب اسلامی صحبت کردم؛ این گروه در جشنواره‌های دیگر جایی نخواهند داشت، من تشویق می‌کنم که برنامه‌سازان تلویزیونی، این آثار را ببیند و از این فیلمسازان در برنامه‌های تلویزیونی دعوت کنند، ما برنامه‌های زیادی داریم که به انقلاب اسلامی می‌پردازد و می‌توان از این فیلمسازان جوان دعوت کرد و نباید صرفا به این اکتفا شود که این آثار پخش شده و تمام شود.

کرونا؛ فرصتی برای فیلمسازان عماری

وی اضافه کرد: درباره مسئله کرونا هم باید گفت که این وضعیت، فرصتی برای فیلمسازان ما فراهم کرده است. مسائل پیرامون این بیماری، چندان شفاف نیست، فیلمسازان می‌توانند به این سمت بروند که این آمار تلفات چگونه از ۵۰۰ به ۱۳۰ رسیده؟ این آمار صرفا با ماسک و قرنطینه حل نخواهد شد و این موضوعی است که باید فیلمسازان به سراغ آن بروند که چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است و ما چرا این قدر فوتی داشتیم؟ نقش پیروی وزارت بهداشت از سازمان‌های بین‌المللی، fatf و ... می‌تواند موضوع فیلمسازی ما باشد وگرنه سیسنم‌های دیگر ما به این موضوع نخواهند پرداخت.

دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار یادآور شد: پزشکانی که در این زمینه افشاگری کردند که وزارت بهداشت نتوانسته داروها را به صورت استاندارد به مردم برساند، می‌تواند مسئله تحقیق‌وتفحص فیلمسازان ما باشد. جان افراد بسیاری از دست رفته است؛ من جواب این مسئله را در صداوسیما ندیدم که کدام قرص‌ها تغییر کرد که آمار کشته‌ها از حدود ۵۰۰نفر به ۱۰۰نفر کاهش یافت؛ اینکه چرا برخی از بیماران ما با وضعیت معمول به بیمارستان مراجعه می‌کردند اما با وضع وخیم روبه رو می‌شدند، فیلمساز باید پیگری کند.

طالب زاده در پایان سخنان خود تصریح کرد: قطعا با تعارفاتی که در فضای رسانه‌ای ما وجود دارد این موضوعات حل نخواهد شد و این کار فیلمسازان و جشنواره عمار است که باید در کارها و برنامه‌های آینده به آن بپردازد.

«قصه ما»؛ گنجینه جشنواره عمار برای سینماگران

جلیلی رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره مردمی فیلم عمار نیز در بخش دیگری از این نشست در سخنانی گفت: من از همین نکته آخری که آقای طالب‌زاده اشاره کردند ادامه می‌دهم که خوشبختانه امسال آثار زیادی در باره حماسه‌هایی که در مسئله کرونا، کادر پزشکی ما آفریدند، در اقصی نقاط کشور رونمایی شد.

وی افزود: همان‌طور که مقام معظم رهبری هم در صحبت‌هایشان فرمودند که آرزو دارند یک شهید آوینی بیاید و این فتوحات را روایت کند، خوشبختانه این صحبت و دعوت ایشان لبیک گفته شد و جوانان بسیاری از جوانب مختلفی به این قصه اشاره کردند، البته قاعدتا به سبب فراگیری کرونا جا برای آثار بیشتر هم مهیاست.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره مردمی فیلم عمار ادامه داد: کاری که امسال در جشنواره عمار به طور رسمی کلید زده خواهد شد با مشارکت داوطلبانی که تاکنون در اکران‌های عمومی به ما کمک می‌کردند، یک فعالیت تازه‌ای تحت عنوان «قصه ما» داریم، قبلا در دوره‌های قبل و تریبون‌های دیگر گفتیم که تلویزیون ما به نقد نیاز دارد ولی این نباید صرفا به نقد آثار ساخته شده، منحصر شود.

جلیلی خاطرنشان کرد: متأسفانه نقد سینما به نقد فیلم تقلیل یافته شده است در حالی که نقد سینما بسیار فراتر از نقد فیلم است؛ یکی از ارکان نقد سینما در کنار دیدن کارهای خوب، در کنار تحلیل تک تک آثاری که ساخته می‌شود و در کنار نشان دادن نقاط ضعف و قوت آنها، توجه به سوژه‌هایی است که ساخته نشده و این بخش مهمی از نقد سینما است.

وی اضافه کرد: «قصه ما» قصدش این است که مردم و نخبگان را در هم‌اندیشی سینمای ایران شریک کند و بستری ایجاد کند تا هرکس که در زندگی اطراف خودش در سطوح محلی، شهری و ملی و بین‌المللی سوژه‌هایی را که می‌بیند که هنوز به قاب سینمای ایران راه پیدا نکرده‌اند، معرفی کند؛ البته این موضوع در روزهای آینده به تفضیل توضیح داده خواهد شد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره مردمی فیلم عمار یادآور شد: برای نمونه، حدود هزار عنوان، شخصیت و ماجرا در سایت «قصه ما» قرار داده شده که با گسترش این نهضت اتفاق ممتازی ان‌شالله خواهد افتاد و سینمای ایران از گنیجنه وسیعی از سوژه‌ها برخوردار خواهد شد که توسط مخاطبان به سینماگران ما پیشکش خواهد شد که ان‌شالله در سال‌های آتی خبرهای خوبی را در این زمینه ارائه خواهیم کرد.

«سلول‌های بهاری»؛ روایتی از پیشرفت‌ها

جلیلی عنوان کرد: در دوره‌های گذشته ما از ظرفیت‌های رسانه‌ای جشنواره عمار برای معرفی آثار خوب استفاده کردیم برای مثال کتاب «زایو» را معرفی کردیم که خوشبختانه با استقبال خوبی هم مواجه شد؛ امسال هم ما از این فضا برای معرفی کتاب «سلول‌های بهاری» استفاده خواهیم کرد که خاطرات توسعه دانش سلول‌های بنیادی با محوریت خاطرات دکتر حسین بهاروند، از دانشمندان بزرگ کشور است. این کتاب، منبع بسیار خوبی برای کسانی است که علاقه‌مند به پیشرفت ایران هستند و نمونه عالی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

خاطرات شیرین اکران مردمی در «لذت سادگی»

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: کتاب دیگری هم که امسال به جشنواره رسیده، کتاب «لذت سادگی» است که مجموعه‌ای از خاطرات و فعالیت فرهنگی افرادی است که در این چند سال جشنواره عمار، دست اندرکار جشنواره و اکران کننده آثار آن بودند. این کتاب گزیده‌ای از خاطرات شیرین آنان را به تصویر کشیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس