سوخو 24

اورهال یا تعمیر اساسی یک وسیله پرنده به نوعی آخرین مرحله و لبه دانش در حوزه نگهداری یک هواگرد به حساب می آید و این صنعت در سالهای اخیر، در نیروهای مسلح کشورمان عمیق‌تر و مدرن‌تر پیگیری می‌شود.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، اورهال یا تعمیر اساسی و سنگین وسایل پرنده، چه هواپیماهای سرنشین دار یا بدون سرنشین و چه بالگردها، یکی از علوم و توانی های فنی سطح بالاست که برای زنده نگاه داشتن ناوگان پروازی یک کشور امری حیاتی به حساب می آید. در پروسه خرید و عمر عملیاتی یک پرنده، یکی از مباحث مهم، دوره های تعمیراتی و بازبینی های نوبه ای است که در سطوح مختلف انجام شده و در نهایت به دوره تعمیر اساسی یا همان "اورهال" خواهیم رسید. کشوری که توانایی انجام این مرحله از تعمیرات را داشته باشد تقریبا به طور کامل به بحث تعمیرات وسیله پرنده مورد نظر تسلط پیدا کرده است. دهه هاست جمهوری اسلامی ایران از جمله دارندگان این توانایی به حساب آمده و می توان بحث توان اورهال را یکی از مهم ترین نقاط قوت در بخش صنایع هوایی کشور ما اعلام کرد؛ هرچند در میان افکار عمومی و رسانه ها این موضوع زیاد جا نیفتاده است.

بیشتر بخوانید:

سرعت بالای نصب «سلاح‌های دورایستا» روی جنگنده‌های سپاه و ارتش/ اشباح نهاجا هم مجهز به بمب هدایت ماهواره‌ای ایرانی شدند+عکس

یک کابوس دیگر یوزی رابین در خصوص برنامه موشکی ایران به حقیقت پیوست/ ایران چهارمین کشور دنیا با «موشک هواپرتاب ۱۰۰۰ کیلومتری» +عکس

یکی از دلایل توسعه و پیشرفت بحث توانایی تعمیر و نگهداری سنگین در کشور ما تحریم ها بوده است. در بسیاری از کشورهای دنیا در حال حاضر برخی از چک های اولیه قبل و پس از پرواز در داخل کشور انجام می شود ولی در نهایت برای تعمیر سنگین نهایی کشور دارنده مجبور به ارسال پرنده مذکور به کشور سازنده برای این پروسه است. پروسه ای زمان بر و گران قیمت که سوای بحث هزینه های آن در مدتی مشخص دارایی مورد نظر را از کشور هدف خارج می کند. این مسئله در صورت بروز شرایط اضطراری می تواند برای کشور دارنده مشکلاتی را ایجاد کند.  

گزارش مربوط به سال ۱۳۹۳ از اورهال و آماده سازی بومی سوخو ۲۴ برای اولین بار در کشور

عملیات اورهال در پایگاه هوایی شهید دوران شیراز مربوط به سال ۱۳۹۹

در مورد کشور ما مسئله تعمیر و نگهداری در کنار نهضت قطعه سازی از جمله مواردی است که از همان روزهای ابتدای بروز جنگ تحمیلی ذهن مسئولین امر را به خود معطوف کرد. در دوران دفاع مقدس و به دلیل بسته شدن مسیر خرید سلاح و قطعات یدکی، فشار سنگینی به نیروی هوایی ارتش به صورت خاص وارد شد و متخصصان کشور مجبور بودند در بسیاری از موارد با باز کردن قطعات از روی جنگنده های مختلف، تعدادی هواپیما را به صورت عملیاتی حفظ کنند. بعد از پایان جنگ تحمیلی و بحث فروپاشی شوروی سابق و انجام یک خرید سنگین تسلیحاتی از روسیه نیز بحث فشار آمریکا و توافق دو کشور باعث شد تا حد زیادی پشتیبانی روسیه از پرنده هایی مثل میگ ۲۹ و سوخو ۲۴ نهاجا، به صورت علنی و رسمی قطع شود.

بازدید فرمانده کل قوا از میگ ۲۹ تازه وارد شده به کشور

در سالهای بعد از جنگ و با توجه به افزوده شدن برخی جنگنده های شرقی به سازمان رزم نیروهای مسلح و البته قطع شدن پشتیبانی رسمی در این بخش، لازم بود تا یک برنامه ریزی طولانی مدت برای بحث تعمیر و نگهداری این پرنده ها انجام شود. در بحث خاص پرنده ای مثل سوخو ۲۴ که تمرکز عمده این گزارش روی آن است وجود سامانه هایی مثل رادار تعقیب عوارض زمینی و بالهای متغیر، کار را برای نهاجا که بیشتر داشته های فنی اش، مربوط به هواپیماهای غربی بود بسیار مشکل تر کرد.

چرا سوخو ۲۴ مهم است؟

بمب افکن ضربتی سوخو ۲۴ که در کشور ما ناوگان آن متشکل از نمونه هایی با منشأهای مختلف بوده، پرنده ای است که بر اساس تفکر دوران جنگ سرد و در پاسخ به اف ۱۱۱ آمریکایی توسعه پیدا کرد. توان پرواز در ارتفاع بسیار پایین و انجام حملات دقیق در شب یا روز از جمله توانایی های مهم و اصلی مد نظر این پرنده است. البته وجود سلاح هایی مثل موشک ضد رادار KH-۵۸ و بمب سنگر شکن KAB-۱۵۰۰ اهمیت این پرنده را برای نیروی هوایی ارتش دو چندان کرده است. امروزه در دنیا هم این پرنده با انجام ارتقاء های مختلف همچنان در خط اول خدمت رزمی در کشورهای بسیاری حضور دارد و به عنوان یک پرنده تهاجمی کار بلد روی آن حساب های خاصی باز شده است.

سوخو ۲۴ نهاجا و تسلیحات مورد استفاده در پایگاه هوایی شیراز

پایگاه هوایی شیراز میزبان اصلی و پایگاه مادر بمب افکن های سوخو ۲۴ ایران است که یکی از اولین خبرها در خصوص اورهال کامل سوخو ۲۴ در کشور مربوط به سال ۱۳۹۳ باز می گردد. یکی از نکات جالب و قابل توجه به نوعی سرریز دانش و تخصص در خصوص اورهال سوخو ۲۴، در بحث فعال کردن ناوگان سوخو ۲۲ برای نیروی هوافضای سپاه قابل مشاهده است چراکه هر دو هواپیمای سوخو ۲۴ و سوخو ۲۲ از موتور توربوجت AL-۲۱ بهره می برند و هر دو پرنده نیز از مکانیزم بال متغیر استفاده می کنند. ایجاد توانایی در بحث تعمیر و نگهداری سوخو ۲۴، در حقیقت کمک شایانی کرد تا یکی دیگر از پرنده های مهم برای نیروهای مسلح مجددا فعال شده و در نیرویی متفاوت وارد خدمت شود.

حداقل دو فروند سوخو ۲۴ در پایگاه هوایی شیراز در حال طی کردن مراحل مختلف اورهال

طی ماههای اخیر نیز شاهد ۲ مورد تحویل سوخو ۲۴ اورهال شده هستیم. مورد اول مربوط به شهریور ماه امسال مورد جدیدتر نیز مربوط به هفته گذشته است. نکته جالب این که در تصاویر مربوط به اورهال و تحویل سوخو ۲۴ جدید در پایگاه شیراز حداقل دو فروند سوخو ۲۴ در حال تعمیر هستند و یک فروند سوخو ۲۴ نیز به یگان عملیاتی تحویل داده شده است. می توان گفت با این وضعیت و حداقل توان اورهال ۳ یا ۴ فروند سوخو ۲۴ به صورت سالانه در این پایگاه وجود دارد. نکته مهم و قابل توجه در این خصوص این است که در مبحث اورهال، وضعیت کلی هواپیما نیز مد نظر است. ممکن است برخی از پرنده های مورد نظر به دلیل بروز برخی حوادث دچار مشکلاتی شده باشند یا به دلایل مختلفی برای مدت طولانی در وضعیت غیر عملیاتی نگهداری شده باشند که مشخصا در این شرایط زمان و هزینه های اورهال افزایش پیدا خواهد کرد.

انچه از تصاویر منتشره می توان به دست آورد این موضوع مهم است که برخی جنگنده های سوخو در حال اورهال یا آماده پرواز، به شدت آسیب دیده و دچار مشکلات فراوان ظاهری و فنی بوده اند اما تخصص علمی و امکانات فنی نیروی هوایی ارتش به اندازه ای در اورهال و ارتقاء این جنگنده ها رشد کرده که نه فقط امکان بازآماد بلکه ارتقاء و به روزرسانی چنین پرنده هایی نیز برای نیروهای مسلح کشورمان فراهم شده؛ موضوعی که جایگاه و ویژگی های این بخش را در میان ارتش های مهم دنیا، کم نظیر می کند.

کار روی ترابری ها ادامه دارد

بحث دیگر در خصوص پایگاه هوایی شیراز تعمیر و نگهداری دو پرنده ترابری کشور یعنی سی ۱۳۰ و ایلوشین ۷۶ است. این دو پرنده بخش مهمی از توان ترابری هوایی کشور ما را تشکیل داده اند و خصوصا در حدود یک دهه اخیر فشار بسیار زیادی را در بحث حمایت لجستیکی از جبهه مقاومت متحمل شده اند. نکته جالب و قابل توجه که در گزارش تهیه شده در خصوص تعمیر هواپیمای ایلوشین ۷۶ بوده اشاره به آسیب به یک قطعه داخلی در یکی از موتورهای این هواپیما و سپس ساخت نمونه در داخل و جایگزینی آن است. نکته دیگر در این گزارش اشاره به تولید قطعات مربوط به نگاه دارنده مخازن سوخت در هواپیمای هرکولس است که با موفقیت در کشور طراحی و ساخته شده.

موضوع پایانی که باید در انتهای این گزارش به آن اشاره کرد، این است که امروز و حدود ۴۲ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی حجم قابل توجهی از تجربیات و تخصص در حوزه تعمیر و نگهداری در کشور ما در بخش هوایی ایجاد شده که طیف بسیار گسترده ای از هواگردهای شرقی و غربی، نظامی و غیر نظامی را شامل می شود که می تواند خصوصا در فضای پس از تحریم تسلیحاتی یک منبع درآمد و ایجاد اشتغال مناسب برای کشور ما باشد. فراموش نکنیم که بحث اورهال صرفا عده ای متخصص و کارگر اطراف پرنده نبوده و بخش قطعه سازی نیز در کنار این بخش می تواند به درآمد و اشتغال زایی مناسبی برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 108
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 42
  • DE ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    62 23
    عزیزان نهاجا زحمت می کشند، اما واقعا این مدل هواپیما بغیر از مقابله با گروهک هایی نظیر طالبان و داعش که فاقد پدافند هوایی اند به کار نمیاد
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      27 34
      با دولت مقدس تدبیر و امید تفاوت را لمس کنید
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      19 5
      مشکل این هواپیماها یه ارتقای درست و حسابی هست، وگرنه روسیه با انجام ارتقای خوب از این هواپیماها تو ماموریتهایی مثل مقابله و رهگیری هواپیماهای ناتو هم استفاده میکنه.
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      37 12
      اسم مقدس رو روی این دولت نزار
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      17 5
      داداش همه ی تهدیدها که مستقیما امریکا و روسیه نیستند که پدافندشون عالی باشه. الان با این دیدگاه شما که امریکا باید چند دهه قبل تاندربولت ها رو بازنشسته میکرد چون شکارش توسط پدافند هوایی به مراتب راحت تر از این سوخو 24 هست.
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
      10 2
      اتفاقا اینا کاملا برای درگیری خوبن خصوصا با ارتقائاتی که دیدن
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    28 19
    ترکیه دو جنگنده ی سوخو 24 ارتش سوریه رو تو عملیات سپر بهار ساقط کرد و قبلا هم یک جنگنده ی سوخو24 روسیه رو ساقط کرده بود اونم فقط با اف16
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      23 11
      در ناوگان هوایی روسیه هنوز تعداد قابل توجهی سوخو 24 هست.
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      14 5
      خب اف ۱۶ نسل چهاره ولی سوخو ۲۴ نسل سه
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      20 3
      دوست عزیز سوخو24 یک جنگنده مخصوص حمله به اهداف زمینی و دریاییست و اصلا برای درگیری هوایی ساخته نشده و در مقابل جنگنده های حریف دست و پا بسته هست . تو جنگ ایران و عراق هم تامکت های ما یکی دوتا سوخو 24 عراقی رو سرنگون کرده بودند .
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      19 3
      ربطی به نسل نداره اون پشتیبانی نزدیک/ شکاری ولی این بمب افکن سبک راهبردی
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      30 0
      هر هواپیما وظیفه ای داره. سوخو 24 بیشتر در نقش بمب افکن ضربتی استفاده میشه. در حالی که اف 16 جنگنده چند منظوره سبک هست. سوخو 24 روس هم هیچ موشک هوا به هوایی نداشت چون فکر نمی کرد ممکنه ترکیه بزنتش. برای زدن یه بمب افکن بی دفاع به اف 16 نیاز نیست. با اف 5 هم میشه زدش. اگه شما مثلا اف 22 رو موقع بلند شدن ازروی باند با تیربار ژ3 بزنید دلیل این نمیشه که ژ3 یک سلاح قوی تر و کار آمدتر از اف22 هست! هر کدوم کارایی خودش رو داره.
    • ایرانی GB ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      19 2
      میشه گفت هم حرف شما درسته و هم نادرست ...علت سرنگون کردن سوخوی ۲۴ روسیه عدم توان این جنگنده برای مقابله با جنگنده تیزپایی مثل اف ۱۶ هست چون کاری که جنگنده سوخوی ۲۴ انجام میده بمباران اهداف زمینی و نبرد با اهداف زمینی هست نه انجام درگیری های سنگین هوایی که نیاز به تسلیحات ویژه و چالاکی خود جنگنده داره ! اگر جنگنده اف ۱۶ ترکیه با سوخوی ۳۰ , میگ ۳۱ و یا اف ۱۴ با موشک های مرگبار فونیکس درگیر میشد شانس زیادی برای نجات از صحنه نبرد نداشت و اصلا و ابدا حرفی برای زدن در برابر این پرنده های مخوف نداشت , جنگنده سوخوی ۲۴ هنوز میتونه جنگنده خوب و کارایی باشه بشرطی که بتوسط جنگنده های رهگیر مثل میگ ۳۱ یا اف ۱۴ تحت حمایت قرار بگیره. اگر چه روسیه برنامه ای برای جایگزین کردن این جنگنده های قدیمی داره اما بایستی این جنگنده ها بمرور زمان از نیروی هوایی ایران حذف و جایگزین بشن چون عمر عملیاتی شون با توجه به تغییر تکنولوژی نبرد های هوایی و ظهور نسل جدید موشک های ضد اهداف هوایی بسر اومده و بقولی به سن بازنشستگی کاری رسیدند. جنگنده سوخوی ۳۴ براحتی میتونه جای خالی این جنگنده ها رو در نیروی هوایی ایران پر بکنه که بالطبع نیاز به سرمایه گذاری زیادی در هنگام خرید داره. موفق باشین
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      6 0
      روسیه سوخو۲۵ استفاده میکنه که مثل تاندربولت آمریکای مناسب مقابله با ماشین و تانک هست
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
      2 0
      برای اینکهرسوخو مجهز به موشک نبود
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    33 19
    هم آمریکا بداند، هم دست‌نشاندگانش بدانند، هم سگ نگهبانش رژیم صهیونیستی در این منطقه بداند؛ پاسخ ملت ایران به هرگونه تعرضی، هرگونه تجاوزی، بلکه هر گونه تهدیدی، پاسخی خواهد بود که از درون، آنها را از هم خواهد پاشید و متلاشی خواهد کرد.(آیت الله خامنه ای)
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      15 27
      بابا بیخیال بشین یه شربت بخور رنگت وا شه
    • امان الله IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
      3 1
      حالا کی گفته قراره آمریکا غلطی بکنه که شما ها خونتون زود به جوش میاد اصلآ آمریکا مال این حرفها نیست بزرگترشم مال این حرفها نیست
  • مغزمتفکر IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    35 29
    آواکس اوجب واجبات است
    • BE ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      17 11
      خزانه خالی و پز عالی!
    • محسن IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      12 10
      تو هنوز نمردی
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      8 2
      ۰۶:۰۰ شاسکول بلژیکی باز که سرکله ی اسکولت پیدا شد.خخخخ
    • ََReza Aslani IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      9 2
      برادر امروزه کار هواپیما های آواکس را ما با پهپاد ها میتوانیم انجام بدهیم البته باید بیشتر بر روی پهپاد های بدون سرنشین آواکس مانندی اگرتمرکز کنیم که جنگ الکترونیک هم به کار بگیریم میتوانیم با پهپاد ها مون این خلا را پر کنیم که البته الان بیش از دهه هاست که جای خالی آواکس ها را با پهپاد های آواکس مانندی پر کرده ایم
  • مغزمتفکر IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    12 6
    آواکس اوجب واجبات است
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    40 13
    سوخو ۳۵ بخریم
    • IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      5 5
      هعی
    • IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      26 12
      سفارشاتتون یکی یکی بگید بنویسم موقع خرید یادشون نره.
    • BE ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      18 15
      هرچیزی جز جنگنده نسل ششمی سوخو ۵۰ بخریم پولمونو ریختیم تو جوی آب! البته اگر پولی داشته باشیم! چرا به جای انتظار معجزه در جنگ از خداوند نمی خواهی هم اکنون معجزه ای کند و تریلیون ها دلار برایمان بفرستد؟
    • سجاد IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      11 10
      پاشو بیا بریم بخریم
    • IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      14 6
      بخریم بسه، روی پای خودمون بایستیم پای مصنوعی پای خود ادم نمیشه خودمون بسازیم .
    • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      10 11
      سوخو ۳۰ هم بدن باید کلاهمون رو بندازیم هوا
    • قریشی IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      15 1
      سوخو 57 پکفا جنگنده نسل ششم
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      13 2
      اولا که سوخو ۵۷ برای خود روسیه هنوز کامل عملیاتی نیست دوما پکفا نسل پنجمه نه نسل ششم
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      16 13
      دو تا بندری دو نونه هم واسه ما بزن
  • US ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    18 5
    تکلیف قاهر ۳۱۳ چی شد؟! دروغ بود یا واقعیت؟! درثانی حالا که تحریم‌های تسلیحاتی برداشته شده چرا اقدام به خرید از روسیه، نسل پنجم سوخو ۵۷ نمی کنید؟!
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      14 7
      فوری نرید سراغ سوخو ۵۷ ما خیلی کار داریم ما باید ابتدا جنگنده هایی بخریم که به صرفه باشد و بتواند نیازهای اولیه ایران را براورده کند سوخو ۵۷ مال بعدهاست ابتدا باید سراغ جنگنده هایی مثل سوخو ۳۰ بریم که هم قیمتش مناسبه هم نیازهای های اولیه رو براورده میکنه و هم امکان تولیدش در ایران میسره حداقل تولید قطعاتش.اما قاهر ۳۱۳ این جنگنده بنا بر گفته وزیر دفاع سابق یک پروژه تحقیقاتی بود و در صورت تامین تمام قطعات مورد نیاز تولید خواهد شد. نمیخوام اینو بگم اما با توجه به گذشت زیاد از مدت تاکسی کردن این جنگنده ممکنه این پروژه کنار گذاشته باشه بیش از ۳ ساله از زمان تاکسی روی باند این جنگنده گذشته و از ان زمان به بعد هیچ مقام رسمی از این جنگنده صحبت نکرده لااقل باید یک نمونه نهایی باید تا لین موقع از قاهر ۳۱۳ باید ساخته میشد.
    • اکبر قادری IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      6 4
      قاهر با فرازو نشیب های مختلفی روبرو بوده، تو خود نیروهای مسلح هم موافقان و مخالفان زیادی داره، ولی هنوز پروژه اش ادامه داره ولی به خاطر افت شدید بودجه دفاعی تمامی طرحها با کندی پیش میرن، سوخو 57 هم جنگنده نسل 5 روسیه است و تازه اولین فروندش تحویل نیروی هوافضای روسیه شده و قراره تا 8 سال دیگه 76 فروند دیگه تحویل بگیره، بحث فروشش اصلا به کشورهای دیگه مطرح نیست و روسیه اصلا قصد چنین کاری نداره، در من ما اگه بخواهیم جنگنده ای بخریم سوخو 30 هستش که اونم با بودجه فعلی امکان پذیر نیست
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      3 0
      پکفا برا خود روسیه هم کامل عملیاتی نیست بعد بدش به ما؟
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      3 7
      صرفا تبلیغات انتخابی جریان انحرافی بود
    • سرباز IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      7 2
      الان جنگنده بخری ولی بعد روسیه پشتیبانی نکنه اونوقت باید به عنوان تانک ازشون استفاده کنی
  • اسماعیل IR ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    8 5
    قدرت نظامی نیاز واجب و باید قوی باشه دست حق یارتان
  • IR ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    6 3
    خوش به حال خلبان ها
  • US ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    3 2
    سوخو ۵۷
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      11 8
      بخوای اف35 بخری راحت ار از اینه که سوخو57 بخری برادرای روسیتون به این راحتیا چیزی بهتون نمیفروشن
  • mojtaba SE ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    9 42
    ایران با داشتن سوخوی 24 یک بمب افکن و جنگنده دور برد 2700 کیلومتر و حمل 7 تن بمب .براحتی هرجای روبخواهد میزنه .و میگ 29 براحتی مرزهای هوای رو کنترل میکنه ..ایران دارای قویترین نیروی هوای است و نیازی به هیچ هواپیمائی جز قاهر 313 هم نداره.ایران یعنی اتشفشانی از موشک تا 2000 کیلومتر..پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      41 9
      کجای دنیا نیروی هوایی ای که جنگنده هاش مال ۴۰ سال پیشن بهترین نیروی هوایی دنیاست؟نه بگو ببینم کجا؟ لطفا منطقی حرف بزنید. منتشر کن مشرق
  • IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    20 0
    سردار سرلشکر فیروز ابادی چه لاغر بوده اونموقع
    • م IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
      1 3
      سرت تو کار خودت باشه!!
  • حسین IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    3 3
    سلام بر رزمندگان اسلام خدا قوت عزیزان از خدا میخوام که کشور عزیزمان با وجود شما بزرگ مردان روز به روز به پیشرفت علمی و اسلامی برسه انشاءالله
  • مجیدفرهنگیان FR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    5 7
    تاکورشودهرآنکه نتوانددید
  • BE ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    7 2
    چاره ای هم جز عمردهی انقلابی به جنگنده های موجود نداریم. بضاعت انقلاب و انقلالیون همین است و باید با آن ساخت!
  • As IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    11 4
    درد بلا شون بخوره تو سر مدیرای ایران خودرو وسایپا
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      5 7
      درد و بلای جنگنده ای که روسیه ساخته؟
  • IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    5 3
    درست متخصصان کشور زحمت میکشند واین پرنده ها را تعمیر میکنند ولی این پرندهها به دلیل نداشتن قدرت جنگ هوایی ونداشتن سیستم جنگ الکترونیک که موشک های راداری را فریب دهد نمی تواند در درگیری های امروزی استفاده شوددر سوریه بارها این پرنده هدف قرار گرفت حتی ترکیه وقتی سخو روسیه رازد خلبان متوجه آمدن موشک وقفل راداری نشد این پرنده را میشود علیه تروریستها فعلا بکار گرفت ونه در جنگ کلاسیک
    • علیرضا IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
      4 2
      چی بگم والا فقط حرف خودت را میزنی چیزهای دیگری هم هست اما نمیشه گفت بهترین راهش این است که فکر خوب کنی وخیالت راحت باشد چون تمام زحمتها را سر بازان وطن به طور احسن متحمل میشوند وتحت فرمان رهبر، البته نظر دادن خیلی خوب و عالی است اما نا امیدی و کوچک شمردن مردان جنگ جو وکار بلد ایرانی مناسب نیست،
  • IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    1 7
    از معدود جنگنده های ایرانی که ارزش سرمایه گزاری دارد.دوستانی هم که منتظر جنگنده روسی هستند تنها توصیه من اینه که همچنان چشم به راه آسمان باشند تا دل همسایه شمالی شاید به رحم بیاد
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      6 0
      سوخو ۲۴ ساخت روسیه است چی میگی تو؟
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      3 2
      پروفسور منظورم اینه که ارزش ارتقا و هزینه داره تو جنگنده های داخلی
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      4 1
      اگه به ارتقا و هزینه باشه میگ ۲۹ بهتره
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    4 5
    اگرصداقت باشدودستانی پاک همچیز میسازیم
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    7 1
    جنگنده قاهر چی شد ؟؟؟؟؟
  • حسین ازارومیه IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    2 5
    تحریم تسلیحاتی 2ماه پیش تمام شده چراسوخو35خریداری نمیکنید مگرقرارنبودبعدتحریم تسلیحاتی ایران ازروسیه جنگنده خریداری کنه چراخریدنمیکنیداکثرجنگنده ها فرسوده وازکارافتاده هستندبایدحتماجنگنده هانوسازی بشه یاساخت جنگنده سوخوباهمکاری روسیه درایران
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      5 0
      جنگنده از کار افتاده پرواز نمیکنه.جنگنده های ما قدیمی هستن نه از کار افتاده
  • وحید IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    5 4
    ادم بادیدن این صحنه ها به ایرانی بودن خودت احساس غرور میکنه.زنده باد ایران
  • کامران IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    5 5
    ما الان توان و زیرساخت تولید رادار های سار رو داریم کاش برای جنگنده های تهاجمی مثل اف 4 و سوخو 24 و 22 یه مدل خوب با برد مناسب نصب کنیم که خلبان بتونه از نقشه آنلاین منطقه و حتی دوردست استفاده کنه و خوبی سار اینه برد و کیفیتش ربطی به شب و روز و باد و باران و.... نداره.با هزینه بسیار کم جنگنده های ما حداقل یک نسل قوی تر میشن.
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    5 2
    اخه اینم شد جنگنده.جنگدهای از رد خارج .جنگنده بروز باید داشته باشس مثل اف ۱۴ که زمان خودش بروز بود و ما داشتیم الان هم باید جنگندهای بدوز داشته باشیم.مثل اف ۳۵_۲۲_۱۸وسوخو ۳۰_۳۵_۵۰از این مدلا روسیه اگه واقعا دوست ماست بگید جنگ های بروزش را به ما بفروشه
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    17 3
    بسه بابا هواپیمای زنگ زده 50 سال پیش
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    19 1
    روسیه از سوخو ۵۷ خودش رونمایی کرد و ما تازه میگیم که سوخو ۲۴ اله و بله!!!!
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      3 5
      ببخشید روسیه روزی ده بار تحریم میشه؟
  • محمد IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    3 0
    احسنت احسنت از این تجربیات برای ساخت جنگندهای مختلف استفاده کنید زنده باد ایران
  • جواد DE ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    3 0
    مسئولین باید از سال ۲۰۰۳ به بعد و جدی شدن حمله به ایران و همچنین خرید های سرسام آور دشمنان منطقه ای ؛ باید حداقل پول خرید رو جمع میکردن تا با برداشتن تحریم الان سوخو ۳۵ ارتقا یافته میخریدیم اونم به تعداد بالا اگه پول نداشته باشیم بخریم واقعا فاجعست
    • فلانکر US ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      0 0
      بقول آقای احمدی نژاد پول هارو لولو برده.مشرق یعنی یدونه پیام من منتشر نمیشه؟
    • فلانکر US ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      0 0
      بقول آقای احمدی نژاد پول هارو لولو برده.مشرق یعنی یدونه پیام من منتشر نمیشه؟
    • فلانکر US ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      0 0
      بقول آقای احمدی نژاد پول هارو لولو برده.مشرق یعنی یدونه پیام من منتشر نمیشه؟
  • ناشناس IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    10 0
    متاسفانه این هواپیماها در دنیا از رده خارج شده و فقط جنبه آموزشی دارند . ما اگر با خودمان صادق باشیم باید بگوییم که نیروی هوایی نداریم دیگه . چون اگر اتفاقی خدای نکرده بیفته در مقابل سیستم های پیشرفته امروزی با این قراضه ها کاری از پیش نمی بریم . 40 سال پیش با f4 , f5 ,و f14 نیروی هوایی ما بهترین بود و توانست در جنگ عملیاتهای غرورآفرینی مثل حمله به H3 و مروارید و کمان 99 و ...... را انجام دهد یاد آن قهرمانان گرامی باد و روحشان شاد ( دوران - خلعتبری - اکرادی - طالب مهر - اسکندری - زندی - یاسینی - مهدیار- شادمان فر- اقبالی دوگاهه و .......و همه آن سلحشوران گرامی باد .
  • ناشناس IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    3 0
    متاسفانه این هواپیماها در دنیا از رده خارج شده و فقط جنبه آموزشی دارند . ما اگر با خودمان صادق باشیم باید بگوییم که نیروی هوایی نداریم دیگه . چون اگر اتفاقی خدای نکرده بیفته در مقابل سیستم های پیشرفته امروزی با این قراضه ها کاری از پیش نمی بریم . 40 سال پیش با f4 , f5 ,و f14 نیروی هوایی ما بهترین بود و توانست در جنگ عملیاتهای غرورآفرینی مثل حمله به H3 و مروارید و کمان 99 و ...... را انجام دهد یاد آن قهرمانان گرامی باد و روحشان شاد ( دوران - خلعتبری - اکرادی - طالب مهر - اسکندری - زندی - یاسینی - مهدیار- شادمان فر- اقبالی دوگاهه و .......و همه آن سلحشوران گرامی باد .
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      3 2
      روسیه از سوخو ۲۴ استفاده میکنه ولی با اورهال های بسیار سنگین و تغیرات کابین از انالوگ به دیجیتال
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    2 3
    یعنی یه جنازه سی چهل ساله را از لای خاک بکشی بیرون و پیوند قلب بزنی . یعنی علی برکت الله به این هوش و استعداد
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    5 1
    ما باید کارخانه هواپیمای مسافر بری مطابق با تکنولوژی ایرباس و جنگنده مطابق با پیشرفته ترین ،جنگنده جهانی بسازیم،اول باید ببینیم آنها از کدام راه رفتن ‌و چطور توانستن.
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      3 3
      نه بابا،راست میگی؟پولشو تو میدی؟
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      3 1
      قیمت ساختشون از قیمت خریدشون کمتره،باور کنید،ما میتوانیم،ما پهپاد فوق پیشرفته آمریکا را با رادارهای ساخت خودمان و تکنولوژی خودمان زدیم.پس ما میتوانیم.
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    0 0
    برای یاد گرفتن خوبه، دید عقب کابین اصلا مناسب نیست.
  • رضا کاظم پور IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    0 0
    سلام خسته نباشی خداراشکره خداوند نگهدار جوان ایران عزیز سربازان امام زمان خودشان نگهدار همه شما عزیزان باشد امین امام رضا نگهدارشما وخانواده گرامیتان من به شما افتخارمیکنم جانم قربان شما خداحافظ
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    4 2
    حداقل نیاز به 5000هزار جنگنده داریم
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      6 1
      اخه کی تو دنیا اینقدر جنگنده داره؟ چرا درباره چیزی که نمی دونید همینجوری حرف میزنید
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      2 1
      امریکا ۵۰۰۰ جنگنده داره
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      3 5
      امریکا ۵۰۰۰ تا داره تازه ۲۰۰۰ اف ۳۵ سفارش داده
    • savad IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      3 1
      ایران باید داشته باشد باید بسازد
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    1 3
    دوران اینجور هواپیماها دیگه تمام شده الا موشک مهمه
  • علی خدایی IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    5 0
    اگر عزیزان بخش نیرو های هوایی ارتش جمهوری اسلامی و نیروی هوافضای سپاه بتوانند از موتور های هواپیما های موجود در کشور کپی سازی بکنند و با مهندسی معکوس و غیره بتوانند کنند از موتور های تور بو فن تور بو پراپ و غیره و همچنین در دیگر بخش های کپی کردن ابزار های حساس هواچپیما ها انجام بدهیم و پروزه های ساخت هواپیمایی خودمان را هم بیشتر سرعت می یابد
  • علی IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    3 0
    خدا قوت خداوند پشت و پناه همه سربازان اسلام
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    4 1
    همان ارکیو 170 را 200درصدبسازید کافی است یا کوثر را 100 فروند بسازید
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    1 0
    اسقاط شده. اف 35 یا سوخو 30 و 35و57 و34 بخرید. سوخو 24 از رده خارج شده
  • علی IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    0 0
    خدا قوت شیر مردان، اراده یه فولادین شما مردان با خدا خواب و خوراک را بر دشمنان این مرز و بوم حرام ِکرده.۴۸۴۳
  • حسین ازارومیه IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    1 0
    راستشوبخوای بااین جنگنده هامااصلانیروی هوای نداریم چون هیچ کدوم اینهادراسمان نمیتواندبجنگد سوخو24بمب افکن است نمیشه گفت جنگنده برترهوای بعیراز14هیچکدام ازجنگنده های مادراسمان برنده نمیشوند بله سوخو 35بگویکپارچه آتش دراسمان ایران بایدیک جنگنده پیشرفته مثل سوخو35داشته باشدتاازاسمان کشوردربرابرجنگنده های دشمن محافظت کنه ....یعنی کشورماالان توان خرید100فروندسوخوراندارد هیچ میدانیددشمن درچندقدمی ماایستاده اگر خدای نکرده جنگی شروع بشه ایران باکدام جنگنده دراسمان جلوی دشمن می ایستدبابا مسئولان کشورفقط توفکرجناع بازی هستند اصلابه خریدجنگنده فکرنمیکنند جنگ عراق وایران یادهیچکس نرفته مصیبت بود
  • حامد IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    0 1
    در وقع جنگ باید از هر افزار جنگی استفاه کرد
  • مرتضی IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    1 1
    درود بر شرف غیورمردان نهاجا وبیادهمه شهدای ارتش وبالاخص شهدای خلبان. دمتون گرم وخداقوت
  • سيدمهدي محمدي IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    1 0
    درود بشما عزیزان که باعث سربلندی کشور هستید
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    0 1
    اونا چیه ما میتونیم بهترشو بسازیم
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    1 1
    زمان خرید وسرمایه گزاری در بمب افکن وجنگنده در حال گذر است وهدر کردن منابع جنگ های اینده باپهباد وموشکهای هوشمند خواهد بود
  • سعید IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    1 0
    ارتش فدای ملت ، ملت فدای ارتش
  • اهورا IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    3 0
    درودبی پایان به نیروهای مسلح وارتش ایران عزیر
  • قاسم IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
    1 1
    کسانی که نظر میدهید، خواهشا اینقدر خودتحقیر نباشید. به هر اتفاق خوبی از این دست، با دید مثبت نگاه کنید. درسته جنگنده های ما قدیمیه، ولی جنگنده های همه دشمنان ما هم اگر نزدیک حریم هوایی ما بشن، توسط پدافند کاملا بومی مثل صیاد و باور373، در هوا پودر میشوند. مثل پهپاد 220 میلیون دلاری که دو برابر اف35 قیمت داره. ما در مجموع دو نیروی هوایی و پدافند هوایی جزو 5 کشور اول دنیا هستیم. اگر ایرانی هستی افتخار کن. و گر نه بسوز.
  • عبدالرضابیرقداری IR ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
    0 0
    باید افتخار بگینم به ارتش ج اس ایران
  • امیرحسین احسانی JP ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
    2 1
    خسته نباشید.به امیدروزی که خودمان سازنده انواع پرنده های نسل5وبه روز دنیا باشیم که البته باتوکل به خداوند واستفاده از تجربیات افرادباتجربه وجوانان تازه نفس متعهد حتما خواهیم توانست.علم از آن ما ایرانیان بوده که به یغما وتاراج برده شده است آن را بازپس خواهیم گرفت ان شاالله
  • Xx IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
    2 2
    ای کاش ایران به هواپیماهایf52آمریکایی دست پیدا کنه
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    1 0
    بنظرتون سوخوی۲۴برای مهندسی معکوس ودستیابی به دانش فنی ایده آل نیست؟
  • گلمرادنظری IR ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    2 0
    آفرین به دلاورمردان باقیرت وطنم دست همه مدافعان وطن رامی بوسم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس