کد خبر 1160081
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
پشت پرده روند نزولی آمار کرونا/زندگی بدون کرونا در پاییز ۱۴۰۰

اعمال محدودیت های کرونایی از اول آذر ۹۹، باعث شد تا بار دیگر آمار کرونا در کشور سیر نزولی به خود بگیرد. اما، سوال اینجاست که آیا مردم ترسیده اند یا اعمال محدودیت ها اثرگذار بوده است.

به گزارش مشرق، این روزها آمار کرونا در کشور روند نزولی به خود گرفته و آن طور که از اعلام آمارهای روزانه سخنگوی وزارت بهداشت می‌توان نتیجه گرفت، این است که شرایط در حال بهبود است.

بیشتر بخوانید:

رئیسی: ۵۰ درصد ابتلا به کرونا در دورهمی‌هاست

حال سوال اینجاست که آیا ترس از ابتلاء به کرونا باعث شد تا مردم مثل روزهای اول شیوع کرونا که در خانه‌ها ماندند، این وضعیت بهبود یابد و یا اینکه اعمال محدودیت‌های شدید که از اول آذر در مناطق قرمز اجرا شد.

متأسفانه یکی از تبعات ناگوار اعلام آمار فروکش کرونا در کشور، این است که مردم دوباره در صدد عادی انگاری رفتارهای اجتماعی خود شوند. در این بین، آغاز سفرها می‌تواند یکی از نگرانی‌های پیش رو برای حفظ شرایط موجود کرونایی باشد. یعنی اینکه مردم هر لحظه منتظر لغو محدودیت‌های تردد هستند تا دوباره بار سفر ببندند.

بیشتر بخوانید:

ایمنی‌زایی واکسن کرونا ۱۰۹ روز است

اگر چنین شرایطی ایجاد شود، قطعاً زمستان سخت‌تر از پاییز را تجربه خواهیم کرد.

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، در واکنش به عادی انگاری شرایط کنونی در کشور، گفت: با اینکه روند شیوع بیماری در کشور رو به کاهش است اما نباید با عادی انگاری موجب بروز مجدد پیک بیماری شویم، چرا که پیک گذشته کرونا فشار بسیار زیادی به کادر بهداشت و درمان وارد کرد.

وی افزود: اکنون در وضعیت جدیدی قرار گرفته‌ایم و امیدواریم با رعایت خوب پروتکل‌های بهداشتی این روند ادامه داشته باشد.

در همین حال، علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با عنوان این مطلب که کاهش آمار به معنای افول قطعی این بیماری نیست و از نظر زمانی هنوز با قاطعیت نمی‌توانیم بگوییم که در مسیر کاهش بیماری در حال حرکت هستیم، تاکید کرد: طبیعتاً در هفته پیش رو می‌توان تحلیل دقیق‌تری در این زمینه ارائه داد.

وی در ارتباط با شرایط تهران، گفت: شرایط تهران همان طور که بارها اعلام شده به رغم کاهش نسبی شاخص مرگ و میر باید شکننده و ناپایدار تلقی شود.

قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، با اشاره به همراهی مردم در رعایت پروتکل‌ها و کاهش حضور در اجتماعات که سبب روند رو به کاهش بار بیماری شده است، گفت: قدرت این ویروس وابسته به رفتارهای اجتماعی است و هر زمان که مردم مراعات کرده و در تجمعات حضور پیدا نکردند، بار بیماری کمتر شده است اما وقتی دچار ساده انگاری شده ایم، روند بیماری رو به افزایش می‌رود.

وی با اعلام اینکه بین ۳۰ تا ۵۰ درصد میزان مراجعات بیماران کرونایی به بیمارستان‌ها کاهش یافته و در بعضی بیمارستان‌ها تخت‌ها خالی از بیماران مبتلا به کرونا شده است، افزود: کاهش مراجعات به بیمارستان‌ها موجب شده تا تمرکز ما بر ارائه خدمات غیر کرونایی بیشتر شود و اگر اوضاع به همین شکل ادامه پیدا کند شاهد کاهش روند بیماری و مرگ و میر بیماران کرونایی در کشور خواهیم بود.

به نظر می‌رسد ستاد ملی مبارزه با کرونا، برای لغو احتمالی محدودیت‌ها در شهرهای نارنجی و از جمله تهران، باید وسواس بیشتری به خرج دهد و اجازه ندهد روزهای تلخ پاییز دوباره در زمستان تکرار شود.

آن طور که پیام طبرسی عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا، عنوان داشته است؛ اگر بتوانیم به سلامت از زمستان عبور کنیم، بهار نسبتاً آرام کرونایی خواهیم داشت و می‌توان امیدوار بود در مهر ۱۴۰۰، شرایط برای زندگی غیر کرونایی فراهم شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    6 4
    وقتی تردد مسافران با حمل و نقل عمومی آزاد است چرا با خودرو شخصی ممنوع می شود همه برای مهمانی و تفریح مسافرت نمی روند با این طرح فقط بسیاری از مردم را که احتیاج به تردد ضروری دارند وادار به استفاده از حمل و نقل عمومی می کند
  • محمد IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    20 21
    فقط داروی امام کاظم بخورید که تجربه بسیار ثابت کرده که 100 در 100 تضمینی هست
    • IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      0 0
      آیت الله مکارم شیرازی (حفظه الله تعالی علیه) با بیان اینکه سابقا در جمعی اعلام کردم که چیزی به نام طب اسلامی نداریم، افزود: در قرآن و روایات دستوراتی وجود دارد اما طب اسلامی گفته نمی شود،... گاهی شنیده می شود کسی دو سه ماه تدریس می کند، بعد می گویند شاگردان او طبیب هستند که این کارها ضربه می زند و به نفع دین نیست همچنین نباید طب را با خرافات همراه کنند.کسانی که بدون اطلاع ورود پیدا کنند اگر خطری پیش بیاید شرعاً مسئولیت دارند.
  • اکبری IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    4 2
    امیدواریم دولت که تاکنون با اعمال قانون منع تردد خصوصا در شب به ادامه این محدودیت های کنترل کننده خود مسر بده بوده باشد چرا که کوچکترین تعلل سبب اپیدمی این ویروس خواهد شد اگر این محدودیت ها برداشته شود شاهد همه گیری این بیماری در سطح وسیعتر خواهیم بود دولت نیز باید هشدارهای خود را به مردم بیشتر کند که متاسفانه صدا وسیما قبلا بهتر عمل می کرد لکن یک مقدار این قضیه در صدا و سیما سست شده
  • سلامتی IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    10 1
    خوب محدودیتهارو تا اخر زمستان برندارین چه عجله ای دارین بخاطر اینکه اعمال محدودیتها باعث روند کاهشی شد مردم باید مجبور به مراعات کردن پروتکلها بشن
  • NL ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    10 11
    از اونجایی که کرونا فقط از ۹ شب تا ۴ صبح فعاله اعمال محدودیت ها بود که باعث شد مردم در زمان فعالیت کرونا در خانه بمونن و امار کرونا کاهش پیدا کنه
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    2 0
    تهران را و معکوس به تهران را نباید این قدر محدود کنند- مردم بیمار دارند سخت افزارهایی مثل پت اسکن در سایر شهرها نیست یک تعداد مجبورند مریضشان را برای تصویر برداری بیاورند آنگاه جرائم یک میلیونی جاده ها نیز نمک شوزانی است بر زخم اطرفیان و این بیماران -
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    1 5
    ای خدا خسته شدیم. راهها رو باز کنید جریمه رو بردارین. من همه جا رفتم ماسک م گاها نزدم... یکی جواب بده چرا کرونا نگرفتم؟!!
    • مهدی IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      1 3
      چون بدنت کرونا را داغون کرده
    • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      39 1
      بجاش خیالت راحت، مطمئنا تعداد زیادی رو مریض کردی
    • سعید IR ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
      0 0
      چون کورنا ازتو حساب میبره
  • میثم GB ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    3 16
    هروقت خواستن سیاستی را اجرا کنند کرونا شدت پیدا کرده و این بازی همچنان ادامه خواهد داشت
  • احمد IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    0 0
    جالبه ازمون حسابدار رسمی را قراره در شهر تهران و به صورت متمرکز برگزار کنند و نزدیک ۴هزار نفر از کل کشور شرکت کنند و طی دو روز افراد در شهر تهران ساکن باشن
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    0 0
    ظاهرا دولت علاقه دارد دستاورد موضعی و موقت را بر تجربه های گذشته باز سوار کنه . چرا دوباره موجب بیخیالی بیشتر مردم در مراقبت و رعایت دستور العمل ها را سبب و باعث دوباره اوج گیری و مشکلات عدیده و سنگینی کار دست اندرکاران بخصوص پرسنل خط مقدم درمان که امیدوار به کمی آسایش بیشتر است شود علتش را متوجه نمیشویم
  • داود IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    1 0
    دستشون درد نکنه محدودیت ها باعث پایین آمدن میزان مرگ و میر شد. فقط برایم قابل درک نیست که امتحان آزمون فراگیر دولتی با 538 هزار شرکت کننده در این روزهای سخت کرونایی و در اوج سرما در حال برگزاری است.
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    2 0
    توی این مدت. ما جایی نمی ریم ولی همه میان خونمون. بدون هماهنگی و زنگ زدن. نمیشه هم که از در خونه ردش کرد که... تازه میگن چرا شما نمیان. هر چی میگیم کرونا هست. میگن ما که نداریم بیشتر این سرایت ها زیر سر مهمونی های خونوادگیه
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    0 0
    خدا رو شکر
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    0 0
    بزک نمیر بهار میاد کمبوزه با خیار میاد
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    0 0
    لطف کنین زمستان هم محدودیت تردد رو ادامه بدین تا ان شاءالله وضعیت شهر ها سفیدشه بابا دلمون پوکید شاید با این کار عید تونستیم با دل خوش و خیال راحت بریم سفر بعد ماهها پدر مادرمونو ببینیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس