واکسن کرونا نمایه

همتی از تخصیص ۲۰۰ میلیون یورو ارز برای خرید واکسن کرونا توسط بانک مرکزی و همچنین تامین تجهیزات تولید این واکسن خبر داد.

به گزارش مشرق، عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در بخش خبری ۲۱ با اشاره به میسر شدن خرید واکسن کرونا گفت: تلاش خودمان را با همکاری وزارت بهداشت برای تامین واکسن انجام می دهیم. وزارت بهداشت با کارگزار سازمان بهداشت جهانی همکاری خوبی دارد.

بیشتر بخوانید:

به جای FATF بازی راه دانه درشت‌ها را می‌بستید

همتی تاکید کرد: ۱۶.۸ میلیون دز واکسن می توانیم بخریم. فکر می کردیم از منابع کره می توانستیم بخریم بنابر این کارگزار از دولت آمریکا "افک" مجوز گرفته بود که خرید از کره انجام بشود.

این مقام مسئول گفت: فکر می کردیم کره این کار را می کند ولی آخرین لحظه کره از ما تعهد قبول خواست. بانک جی پی مرگان آمریکا باید وون کره را تبدیل به دلار کند و به بانک سوییس تحویل دهد. ما این تعهد را قبول نکردیم چرا که تجربه دادگاه های امریکا از مسدود سازی پول های ما را داشتیم.

ببینید:

فیلم/ توضیحات همتی از چگونگی رفع مشکل خرید واکسن کرونا

وی تاکید کرد: به خاطر این احکام تعهد کره را قبول نکردیم. برای همین طی ۱۰ روز گذشته مسیر دیگری را شروع کردیم که امروز به نتیجه رسید.

همتی ابراز کرد: از طریق ۳ بانک اقدام کردیم که شامل یک بانک ترکیه ای، اروپایی و یکی از شعب بانک های فعال ما در بین الملل بود که توانست از "افک" مجوز بگیرد.

رییس کل بانک مرکزی بیان کرد: سازمان بهداشت جهانی بارها گفته است که کشور ما مجوز گرفته و می تواند واکسن خریداری کند. اما واریز پول به حساب مربوطه را منوط به مجوزهای مختلف کرده بود. برخی ها مقرضانه اقدامات آمریکا را تطهیر می کنند. اما بدانند که ما از هر طریق توسط آمریکا تحریم شده ایم.

همتی تاکید کرد: ۲۷ میلیارد دلار از ابتدای سال دارو خریدیم اما از روش خنثی سازی تحریم استفاده کردیم. آمریکا اجازه خرید دارو به ما نمی دهد و تمام بانک های ما را تحریم کرده است.

وی افزود: ۷ میلیارد دلار در بانک های کره سپرده داریم و اجازه برداشت ما از منابعمان را نمی دهد و این زشت ترین کار توسط کره ای هاست. پول ما آماده است و اینکه می گویند پول نداریم نامربوط است.

همتی گفت: اولویت تامین ارز را برای تولید واکسن داخلی قرار داده ایم و محدودیت ارزی نگذاشته ایم.  به هر حال ۲۰۰ میلیون یورو برای خرید ۱۶.۸ میلیون دز  واکسن تخصیص داده ایم و محدودیت نداریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • عبدالله مومن IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    2 0
    این تحریمهایی که جناب حسن در چهارسال قبل فرمودند بالمره لغو شده کجاست ؟! چخخخخخخ
  • قاسم سلیمانی ام IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    0 0
    واقعا متاسفم برات مشرق که یه گزارش در خصوص واکسن ها نمی رسد وقتی مردم و کشتن اون موقع اصلاح و اصولگرا راه بنداز البته اگر جون سالم بدر بردی
  • Turk CA ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    0 1
    مسولان ایرانی میخوان واکسن ارزان قیمت پیدا کنن از کشورهای خارجی بعد با نام پارس اریا به مردم قالب کنن
  • وطن پرست DE ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    1 0
    ۲۰۰ میلیون یورو برای خرید واکسنی که موثر بودنش بر نسخه اولیه ویروس کرونا هنوز اثلات نشده و ورژن جدید ویروس هم درنقاط مختلف دنیا دیده شده. هزینه حماقت به مراتب بیشتر از هزینه تسلیم هست.
  • ايراني IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    0 0
    ما واكسن خارجي نميخواهيم كه هنوز معلوم نيست چيه و اثبات نشده همين واكسن داخلي برامون خوبه از گرگهاي وال استريت خيري به ما نميرسه
  • Turk US ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    0 0
    چرا از پول بیت المال به استقلال پیروزی میلیاردها دلار بودجه اختصاص داده میشه ولی به ملتی که بیت المال مال انهاست برای خرید واکس برای همان ملت پول نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس