کد خبر 1159474
تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰

به گزارش مشرق، سیدیاسر جبرائیلی، کارشناس مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: صادراتی که ارز حاصل از آن، به چرخه اقتصادی کشور بازنگردد و نیازهای وارداتی ما را تامین نکند، به معنی خروج سرمایه از کشور است و باید با آن مقابله شود.

تا پیش از تحریم‌ها، چون واردات کشور از محل ارزهای نفتی تامین مالی می‌شد، دولت‌ها توجهی به این موضوع نداشتند و ارز حاصل از صادرات غیرنفتی نسبت سازمان‌یافته و منضبطی با تامین نیازهای وارداتی کشور نداشت. در سال‌های اخیر اما با اخلال در درآمدهای نفتی به سبب تحریم، دولت به فکر پیمان‌سپاری ارزی و جهت‌دهی به مصارف ارز حاصل از صادرات غیرنفتی افتاد که هرچند با قدرت اجرا نشد و ایرادات قابل توجهی بر آن وارد است، اما به هر حال موثر بود.

راقم این سطور معتقد است که اگر پیمان‌سپاری ارزی با قوت ادامه یابد و برای راهکارهای راهبردی نظیر تهاتر -به عنوان باطل‌السحر تحریم مالی- نیز سامانه طراحی شود تا صادرکنندگان، بتوانند بدون درگیر کردن ارز، در ازای صادرات خود، کالاهای مورد نیاز کشور را که توسط دولت تعیین می‌شود وارد کنند، شاکله تحریم‌ها از هم خواهد گسست و نرخ ارز کاملا کنترل خواهد شد.

اما جریانی که تحت پوشش بازرگانی مشغول سوداگری بوده است، این انضباط ارزی را برنمی‌تابد و بر اساس شنیده‌ها به تعبیر خودشان دنبال "برچیدن بساط پیمان‌سپاری" در سال ۱۴۰۰ هستند. اگر این اتفاق بیفتد، کشور بار دیگر لَنگ تامین ارز برای کالاهای اساسی خواهد بود.

خواهشی که از نمایندگان محترم دارم مشخصا این است که بودجه سال ۱۴۰۰، شامل بودجه ارزی کشور نیز باشد. یعنی برای منابع و مصارف ارزی ملی تعیین تکلیف شود. به عبارت دیگر ما بدانیم که سال آینده درآمدهای ارز حاصل از صادرات نفتی و غیرنفتی، خصوصی و دولتی و خصولتی، چه میزان برآورد می‌شود و این درآمدها مشخصا و صرفا باید به چه مواردی باید تخصیص یابد و به چه مواردی نباید.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
    5 0
    این ایده کاملا درسته اگر بنا باشد ارز کالای صادراتی وارد کشور نشود بجز خروج ثروت از مملکت چه نامی روی آن می توان گذاشت؟
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
    2 1
    تفو بر اصلاحات، کاسبان تحریم
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
    3 0
    هر وقت دولت و نمایندگان متوجه شدند ارز نفتی را خرج امور جاری نکنند اقتصاد کشور به راه خواهد افتاد چه با تحریم چه بی تحریم ولی جای تاسف است که هر وقت ارز نفتی رسید سریع ترین راه غلط که تزریق ارز به بازار مصرف است انتخاب میشود و به ظاهر کسر ی بودجه را جبران می کنند ولی در باطن اقتصاد تباه میشود این دور باطل سالیان دراز ادامه دارد عده ای از سر نزدیک بینی و عده ای بخاطر مقاصد انتخاباتی
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
    1 1
    مطالبه ... کوپن ... را هشتگ کنید .
  • سید IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
    1 0
    زنده باد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس