گزارش| مقاومت چگونه «حلب» را از چنگال تروریسم جهانی در سوریه نجات داد؟

مردم سوریه در شهر حلب در چهارمین سالگرد آزادسازی شهر خود از شر تروریسم جهانی، فداکاری‌های ارتش این کشور و و رزمندگان جبهه مقاومت را فراموش نمی‌کنند.

به گزارش مشرق، شهر حلب در استان حلب در شمال کشور سوریه قرار دارد که به قلب اقتصادی سوریه معروف است، این شهر از این حیث حائز اهمیت است که دریای مدیترانه و رود فرات را در نزدیکی خود دارد. این شهر نقطه ای است که از آغاز درگیری‌های سوریه در سال 2011 مورد توجه طیف های مخالف و تکفیری ها و حتی کشورهای خارجی مداخله گر بوده است.

این منطقه استراتژیک که با ترکیه هم مرز می شود موضوع تنش این دو کشور هم بوده است و اصل اختلاف «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه با دولت سوریه چشم طمع به این نقطه از خاک سوریه است. شهر حلب از نیمه سال 2012 به جبهه داخلی جنگ سوریه تبدیل شد.

اشغال حلب و جنایت‌های قرون وسطایی تروریست‌ها

سال 2012 برای حلب که پایتخت اقتصادی و دومین شهر بزرگ سوریه به شمار می‌آید به زمستان تبدیل شد و محلات این شهر دومینووار سقوط می‌کردند. در آن زمان و هنگامی که تنها یک سال از هجوم گسترده تروریست‌ها به سوریه می‌گذشت، عناصر تروریستی چند ملیتی شروع به غارت شهرک‌های صنعتی حلب و فروش دستگاه‌ها و تجهیزات آن در بازارهای ترکیه کردند. عناصر تروریستی در همین مقطع زمانی با کمک‌های تسلیحاتی قطر، عربستان و ترکیه هر روز مناطق جدیدی را در شهر حلب اشغال می‌کردند. با وجود پیشروی‌های سریع تروریست‌ها، ارتش سوریه در همین سال از مناطق راهبردی در غرب شهر حلب درحال مقاومت کردن بود.

هم‌زمان با آغاز سال 2013 و اوج گیری تروریست‌ها، وضعیت حلب وخیم تر شده؛ محاصره زندان مرکزی شهر، سقوط شهرک صنعتی «شیخ نجار»، اشغال بخشهای دیگری از شهر توسط گروه‌های تروریستی و جنایت آنها در بیمارستان «کندی» همه را شوکه کرد.

در جریان جنایت تروریست‌ها در بیمارستان الکندی حلب ده‌ها تن از نیروهای ارتش سوریه یک سال پس از مقاومت و در حالی که تا آخرین نفس و گلوله از مرزهای شرف و انسانیت دفاع کردند به صورت ناجوانمردانه توسط عناصر تروریستی قتل عام شدند و رسانه‌های مدعی حقوق بشر و آزادی فقط سکوت کردند.

در سال 2013 جنایت قرون وسطایی گروه‌های تروریستی به اینجا ختم نشده و خبر تشدید محاصره ده‌ها هزار نفر در شهرک‌های شیعه‌نشین «نبل» و «الزهرا» و خمپاره باران شهروندان این شهرک‌ها به نگرانی‌ها افزود.

به این ترتیب در کمتر از دو سال بیش از 70 درصد شهر حلب از کنترل ارتش خارج و به اشغال تروریست‌ها درآمد.

پیشروی‌های رزمندگان مقاومت تا مرز آزادسازی کامل شهر

اما سال 2014 ارتش سوریه با کمک رزمندگان جبهه مقاومت در مرحله نخست موفق به توقف پیشروی تروریست‌ها در شهر حلب شده و با تثبیت مواضع پس از دوسال اقدام به انجام عملیات تهاجمی علیه عناصر تروریستی کردند.

در این عملیات‌ها بخش‌هایی از غرب شهر حلب از وجود تروریست‌ها پاکسازی و نیروهای سوری به فرودگاه بین‌المللی این شهر نزدیک شدند. در شمال شهر حلب نیروهای ارتش سوریه با مقاومت در زندان مرکزی، پاسخی دندان‌شکن به تروریست‌ها دادند.

در نهایت نیروهای سوری پس از دوسال، محاصره زندان مرکزی شهر حلب را شکستند؛ این شاید یکی از شیرین‌ترین خبرهایی بود که پس از دوسال جنگ جهانی علیه این کشور امید را به اردوگاه ارتش سوریه باز می‌گرداند.

در سال2015 روند پیشروی ارتش سوریه در شهر حلب افزایش یافت؛ تروریست‌ها در موقعیت ضعف قرار گرفتند و خبر آزادسازی فرودگاه بین‌المللی شهر یک شوک بزرگ به آنان وارد کرد. در همین سال ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت حزب الله لبنان با کمک دیگر گروه‌های مقاومت منطقه ابتکار عمل را در شهر حلب در دست گرفتند. در اکتبر همین سال در طول عملیات «محرم» (عملیات بزرگ ارتش سوریه و گروه‌های مقاومت در جنوب حلب) ده‌ها شهرک و روستا از جمله شهرک مهم «خان طومان»، در حومه جنوبی این شهر از وجود تروریست‌ها پاکسازی شد. در نهایت محاصره شهرک‌های «نبل و الزهراء» نیز در فوریه 2016 پس از 4 سال شکسته شد.

در میان پیروزی‌های ارتش سوریه و نیروهای مقاومت درحالی که انتظار می‌رفت پیشروی‌های آنها ادامه پیدا کند ، اما پذیرش آتش‌بس موقت مانعی برای ادامه پیروزی‌ها شد. در نهایت تروریست‌ها در مه 2016 با سوء استفاده از آتش بس برقرار شده تجدید قوا و دوباره بخش‌های جنوبی شهر حلب را اشغال کردند.

حلب آزاد شد

اما چند ماه بعد ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت با آغاز عملیات بزرگی در شمال شهر حلب تروریست‌ها را در شرق شهر محاصره کردند.

این پیروزی آخرین ضربه را بر پیکره تروریستها در شهر حلب وارد ساخت؛ آنها دو ماه تلاش کردند که محاصره عناصر هم‌پیمان خود را در شرق شهر از سمت جنوب بشکنند اما در نهایت به نتیجه نرسیدند و در مقابل نزدیک به دو هزار کشته و بیش از دو هزار مجروح دادند.

اکتبر 2016 ارتش سوریه پس از تثبیت مواضع در شمال شهر حلب و مناطق غربی و جنوبی برای پاکسازی نهایی شرق شهر حلب آماده شد.

در نوامبر همین سال عملیات در شمال شهر حلب برای پاکسازی شرق شهر آغاز شد؛ جبهه غربی عربی که به سرکردگی آمریکا برای مقاومت خط و نشان می‌کشیدند در میدان نبرد سیلی بزرگی خوردند.

عملیات واقعی و نهایی برای آزادسازی شرق حلب عملا از 13 نوامبر 2016 آغاز شد و فرماندهی نظامی سوریه با اعلام آغاز عملیات در محله‌های شرقی حلب از مردم خواست از مقرهای تکفیری‌ها دور شوند، آغاز عملیات با آغاز فروپاشی سریع صفوف گروه‌های تروریستی و سقوط یکی پس از دیگری محله‌ها و خروج هزاران غیرنظامی همزمان شد که در طول چهار سال سیطره تروریست‌ها متحمل رنج و سختی زیاد شده بودند.

در نهایت پنجشنبه دوم دی 1395 برابر با 22 دسامبر 2016، پس از چهار سال جنگ در حلب ارتش سوریه به‌صورت رسمی حلب را پس از پاکسازی کامل محله‌های شرقی از لوث تروریست‌های تکفیری، شهر امن اعلام کرد تا واژه «محله‌های شرقی حلب» برای همیشه از قاموس سوری‌ها محو شود و حلب به‌صورت نه شرقی و نه غربی بلکه به‌صورت حلب یکپارچه به آغوش سوریه بازگردد که بر فراز ساختمان‌های آن پرچم رسمی سوریه به اهتزاز درآمده است.

نقش برجسته سردار شهید سلیمانی در آزادسازی حلب و شهدای ایرانی این عملیات

کارشناسان در حوزه روابط خارجی تأکید می‎کنند که شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی از همان آغاز بحران در سوریه، ارتش سوریه را همراهی کرد و پیروزی حلب در سایه رد پای همرزمان شهید سلیمانی و پشتیبانان ارتش سوریه محقق شده است.

در آستانه آزادسازی حلب، روزنامه واشنگتن‌پست در یادداشتی نوشت: یک فرمانده ارشد ایرانی حمله به شهر حلب را فرماندهی می‌کند. نیروهای استفاده شده در این حمله متشکل از شیعیان ایرانی، لبنانی و عراقی است که نشانه افزایش حضور ایران در سوریه است. این فرمانده کسی نیست جز ژنرال «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس ایران و او هزاران نیروی شیعه را در عملیات بازپس‌گیری شهر حلب هدایت می‌کند.

مردم این شهر نیز بارها بر نقش بی‌بدیل سردار سلیمانی در نجات آنها از چنگال تروریسم تاکید کرده‌اند.

اما در کنار مستشاران ایرانی، رزمندگان افغانستانی، پاکستانی، عراقی، لبنانی و سوری نقش برجسته‌ای در آزادسازی حلب داشتند.

وضعیت حلب پس از آزادسازی

بعد از شکست و فرار تروریست‌ها از شهر حلب این شهر به عنوان قطب نجات اقتصاد سوریه معرفی شده است؛ به همین منظور مسئولان این شهر در تلاش هستند تا با راه اندازی کارخانه‌های نساجی و دیگر صنایع و تامین امنیت گردشگران چرخه‌های اقتصاد سوریه را به حرکت درآورند.

کارشناسان اقتصادی سوریه بر این باورند که راه اندازی پایتخت تجاری اقتصادی سوریه سطح اشتغال را در این کشور بالا برده و با این تحول، توسعه اقتصادی این کشور به سرعت بهبود خواهد یافت.

هم اکنون نبض حیات در کوچه‌ها، بازارها و خیابان‌های بخش قدیمی شهر حلب به تدریج در حال به تپش درآمدن است و زندگی بار دیگر در حال رونق گرفتن در بازارهای قدیمی آن است.

گذرگاه‌های این شهر در حال بازگشایی هستند و آوارها و خاک‌ها و سنگ‌ها از چهره شهر رخت بربسته و رفت و آمد خودروها و مردم در محله‌ها و بازارهایش از سر گرفته شده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عبادی IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    3 1
    ترکیه نقش کلیدی دربحران کشتار، گسیل تروریستهای داعش به کشورسوریه راداشته والان هم باامریکاجنایتکارزیرزمینی همکاری میکند
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    0 0
    دمشون گرم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس