کد خبر 1159214
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶
استقبال هواداران پرسپولیس از صدور کارت هواداری بانک گردشگری

شاید فراموش کرد که دریافت پاداش آسیا خودش یک معضل جدی برای باشگاه به‌شمار می‌رود و شاید به این زودی‌ها این پول قابل استفاده نباشد.

به گزارش مشرق، پرسپولیس پرونده بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا 2020 را با عنوان نایب‌قهرمانی بست تا حالا همه به این موضوع بیندیشند که آیا جایزه این نایب‌قهرمانی می‌تواند چاله‌های مالی زیاد این باشگاه پرطرفدار را پر کند و پرسپولیس را از شر این بدهی‌ها خلاص کند یا نه. به‌نظر می‌رسد پرسپولیس برای حل این مشکل بزرگ هنوز کار زیادی دارد و به‌نظر نمی‌رسد این باشگاه پرطرفدار اما دولتی توان لازم برای رهایی از بحران مالی را داشته باشد. هرچه بر رقم قرارداد اسپانسرها افزوده شد هم تورم و هزینه‌ها بالا رفت هم مدیریت قرض و وام در پرسپولیس جای یک مدیریت تجاری قوی را گرفت. خبری از خصوصی‌شدن این باشگاه هم نیست و دولت هم دستانش برای انتخاب ردیف بودجه، به‌واسطه قانون مجلس بسته شده و رسما شاهد بحرانی در باشگاه‌داری هستیم که ظاهرا فقط به‌چشم مسئولان ورزش و دولت و مجلس نمی‌آید. سعی کرده ایم نگاهی اجمالی به وضعیت دخل و خرج باشگاه سرخ انداخته و نگاهی داشته باشیم به شرایط مالی که پیش‌روی باشگاه پرطرفدار پرسپولیس قرار دارد.

درآمد 72 میلیاردی برای چاله‌های زیاد

مسئولان باشگاه پرسپولیس با خوشحالی از دریافت پاداش 2 میلیون دلاری خود از نایب‌قهرمانی در آسیا می‌گویند. رقمی که با دلار 25500  تومانی به عدد 51 میلیارد تومان می‌رسد. اما باید به این رقم پاداش‌های بازی‌های گروهی تا حضور در فینال را هم محاسبه کنیم که جمعا با پاداش نایب‌قهرمانی رقمی در حدود 2 میلیون و هشتصد و 10 هزار دلار خواهد بود که به تومان این مبلغ به حدود 72 میلیارد تومان خواهد رسید. این درآمدزایی جدا از اسپانسرهایی است که باشگاه مجبور شده برای پر کردن چاله‌های زیاد مالی‌اش خارج از تایم پرداخت از منابع مالی آنها استفاده کند. کلا برای باشگاه مردمی پرسپولیس راه‌های درآمدزایی به همین جذب اسپانسر ختم می‌شود و درآمدزایی در آسیا که در دو فصل این درآمدزایی حسابی به کمک پرسپولیس آمده است. البته درمورد پاداش نایب‌قهرمانی اول خیلی‌ها این سوال را مطرح کردند که آن پول چگونه خرج شده که طلب برانکو و دستیارانش پرداخت نشده و حاشیه‌های زیادی را به‌وجود آورد و حالا هم خیلی‌ها نگرانند و امیدوارند که ماجراهای قبلی تکرار نشود. البته پرسپولیس این دغدغه را دارد که در شرایط تحریم این پاداش را چطور به سرعت وارد حساب خود کند. با این وضعیت باز هم این دلخوشی وجود دارد که با این پول می‌توانند بخشی از بدهی‌های باشگاه را صاف کنند.

 طلب کالدرون مهم‌ترین بدهی پرسپولیس

رفتن کالدرون و حضور یحیی گل‌محمدی یکی از اتفاقاتی بود که هزینه زیادی برای پرسپولیس داشت. رفتن این مربی آرژانتینی اتفاقی بود که در زمان مدیریت محمدحسن انصاری‌فرد رخ داد و هیات‌مدیره که گفته می‌شد کالدرون با اعضایش ارتباط بهتری دارد مانع این جدایی نشدند. درنهایت هم جذب یحیی و به‌خصوص رضایتنامه‌اش برای پرسپولیس هزینه داشت هم شکایت کالدرون. این مربی آرژانتینی طلبی معادل 580 هزار دلار دارد که با دلار25500 تومانی چیزی نزدیک 15 میلیارد تومان می‌شود. باشگاه تصمیم گرفته این رقم را از همین پاداش قهرمانی پرداخت کند. اگر این اتفاق رخ دهد باقیمانده پاداش برای پرسپولیس رقمی حدود 57 میلیارد تومان خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

دروازه‌بان پرسپولیس در آسیا رکورد ثبت کرد

 مرد 15 میلیارد تومانی

پرونده شکایت ماریو بودیمیر در فیفا و cas همچنان باز است. مهاجی که گل قهرمانی پرسپولیس را زده بود وقتی دید در باشگاه سرخ هیچ‌کس سراغش را نمی‌گیرد از پرسپولیس رفت و سریعا شکایت کرد. با رفتن برانکو هیچ‌کس در پرسپولیس درمورد باقیمانده قرارداد این بازیکن صحبتی نکرد و او هم از پرسپولیس رفت. حالا می‌گویند این بازیکن 475 هزار یورو و 5 درصد سود سالیانه‌اش را از پرسپولیس طلب کرده و فیفا هم رای به‌نفع این بازیکن داده است. البته واحد حقوقی باشگاه در تلاش است تا توافق مناسبی با این بازیکن داشته باشد اما اگر بدون احتساب 5 درصد سود رقم را به ریال تبدیل کنیم با یورو 30 هزار تومانی به عددی حدود 14 میلیارد و 300 میلیون تومان می‌رسیم. اگر باشگاه این پول را هم کامل بپردازد (می‌گویند احتمال توافق هست) باقیمانده پاداش به عدد حدودی 42 میلیارد تومان خواهد رسید.

 همه امیدوار به توافق با اپراتور مخابراتی

چندی قبل سمیعی، مدیرعامل جوان باشگاه پرسپولیس مبلغی را فراهم کرد تا مشکلات تیمش را به حداقل برساند. رقمی حدود 20 میلیارد تومان که هنوز مشخص نیست این رقم قرض است یا متعلق به پرسپولیس بوده است. ماجرا از این قرار است که سمیعی بعد از بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیده که پرسپولیس بابت سامانه‌های هواداری 20 میلیارد از این اپراتور طلبکار است. طلبی که این اپراتور قبولش ندارد. سمیعی به کمک یک وزیر به سراغ این اپراتور می‌رود و البته با ضمانت این وزیر موفق می‌شود این رقم را از این اپراتور دریافت کند. وزیر ضمانت کرده اگر در مذاکرات آتی باشگاه پرسپولیس متقاعد شد که چنین طلبی ندارد باشگاه پرسپولیس این 20 میلیارد را به اپراتور بازگرداند. حالا قرمزها امیدوارند اپراتور متقاعد شود که این بدهی را به پرسپولیس باید پرداخت می‌کرده وگرنه این رقم بیشتر از باقیمانده پاداش آسیایی پرسپولیس است!

 تبعات پرداخت دیرهنگام طلب برانکو

درمورد پرداخت طلب برانکو فقط همه می‌دانند که باشگاه 784 هزار یورو پرداخت کرده است. آن هم با ارز گران. در چند نوبت این پول پرداخت شد و البته نفس هواداران پرسپولیس را هم گرفت. پنجره نقل و انتقالاتی پرسپولیس بسته شد ولی درنهایت با باز شدن این پنجره مشخص شد که پرسپولیس واقعا طلب برانکو را پرداخت کرده است. در این میان اخبار مختلفی درمورد تامین منابع مالی به گوش رسید. کارگزار اعلام کرد بخشی از تعهداتش را زودتر اجرایی کرده تا پول لازم برای پرداخت در اختیار باشگاه قرار بگیرد. بانک گردشگری که پرسپولیس با آنها قرارداد اسپانسری به مدت سه سال و جهت عرضه کارت هواداری بست در آن زمان 7 میلیارد به باشگاه پرداختی داشت و ظاهرا این پول در پرداخت این بدهی کمک کرده و البته طبق اعلام روابط عمومی قرار است تا دو هفته دیگر بابت صدور 5000 کارت هواداری مبلغ دیگری را به حساب باشگاه پرسپولیس واریز کند.

گفته می‌شود یکی از اعضای هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس رقمی حدود 3 میلیارد تومان پرداختی داشته که مشخص نیست این پول برگردانده شده یا هنوز جز بدهی‌های پرسپولیس محسوب می‌شود اما این وسط خبری هم منتشر شد مبنی‌بر قرض گرفتن مبلغ 13 میلیارد تومان توسط رسول‌پناه از شخصی که هویتش معلوم نیست. هنوز هیچ توضیحی داده نشده که این شخص کیست و اصلا اصل ماجرا درست بوده یا نه. با این حساب 13 میلیارد به بدهی‌های پرسپولیس اضافه می‌شود.

 بدهی بانکی بابت سرمایه چیذر

تا جایی که در اخبار خوانده‌ایم می‌دانیم باشگاه پرسپولیس دارای یک ساختمان اصلی در میدان پیروزان است که در زمان ریاست محمد دادکان در فدراسیون فوتبال به پرسپولیس داده شد. از طرفی در اخبار خوانده‌ایم که باشگاه در منطقه چیتگر یک ساختمان 5 طبقه تهیه کرده و به‌زودی به آنجا نقل مکان می‌کند تا ساختمان فعلی در اختیار دانشگاه پرسپولیس قرار بگیرد. اما شنیدیم باشگاه ساختمانی هم در چیذر دارد که سندش در رهن بانک است و تا بدهی‌اش را با بانک تسویه نکند قادر به فروش این ساختمان نیست. گفته می‌شود رقمی حدود 4 میلیارد هم به بانک بدهکار هستند.

 درآمدزایی 6 میلیاردی از جدایی بشار

باشگاه پرسپولیس خوب می‌داند که برای جذب بازیکن از تیم‌های دیگر همیشه دچار مشکل می‌شود. با این وجود راه فرار را برای بازیکنانش باز می‌گذارد تا بدون هیچ درآمدزایی بازیکن را روانه تیم‌های دیگر کند. مهدی ترابی نمونه این اتفاق است. بازیکنی که به‌رغم داشتن قرارداد با باشگاه به‌راحتی توانست قراردادش را فسخ کند تا باشگاه حتی یک ریال هم از جدایی این بازیکن عایدش نشود. از همه بدتر جدایی شجاع خلیل‌زاده بود که به‌راحتی باشگاه را نادیده گرفت و رفت و باشگاه هم تا الان نتوانسته این بازیکن را محکوم کند. حال خبر می‌رسد از جدایی بشار رسن (که او هم تقریبا به‌سادگی مجوز خروج گرفت) یک عایدی 240 هزار دلاری نقد قرار است دست باشگاه پرسپولیس را بگیرد. یعنی رقمی حدود 6.2 میلیارد تومان. بد نیست، البته فقط از خودمان نپرسیدیم آیا قرمزها می‌توانستند برای رضایتنامه این بازیکن رقمی بالاتر از 240 هزار دلار دریافت کنند یا نه!

 و باز هم بدهی، از ریحان فیلم تا استوکس!

از همه بدهی‌های اصلی نوشتیم اما یادمان نرفته که باشگاه پرسپولیس باید به اوساگونا 100 هزار دلار و البته مبلغ آپشن‌های قراردادش را بپردازد. ظاهرا می‌گویند باشگاه به یک آژانس مسافرتی 2 میلیارد تومان بدهی دارد. همچنان درگیری حقوقی میان باشگاه پرسپولیس و شرکت ریحان فیلم ادامه دارد. شرکتی که بابت گرفتن حق بلیت فروشی 8 میلیارد تومان به پرسپولیس داد اما شرکت توسعه اماکن ورزشی بلیت فروشی را در اختیار گرفت تا جدال حقوقی این شرکت با پرسپولیس آغاز شود و این احتمال وجود دارد که رای شکایت این شرکت صادر شود.

 در این میان شکایت آنتونی استوکس از باشگاه پرسپولیس را هم نباید نادیده گرفت. بازیکنی که تیم مدیریت انصاری‌فرد اصرار ویژه‌ای داشت که قرارداد سفت و محکمی دارد اما به‌واسطه کرونا از ایران رفت و دیگر برنگشت و حالا می‌شنویم در کنار شکایت پرسپولیس از این بازیکن، استوکس هم شکایتی را با محوریت کرونا تنظیم کرده است. این بازیکن 100 هزار دلار از پرسپولیس گرفت و 160 هزار دلار دیگر از قرارداد نیم‌فصلش باقی مانده بود که به‌خاطر کرونا از ایران رفت.

در این وادی بگردیم باز هم از این بدهی‌های ریز پیدا می‌کنیم. بررسی دریافتی‌های بازیکنان از این فصل هم بماند برای بعد که جزء بدهی‌های جاری باشگاه محسوب می‌شود.

 نتیجه نهایی؛ خوشبختی سرخ‌ها!

اگر فرض کنیم باشگاه پرسپولیس موفق نشود همراه اول را قانع کند که 20 میلیارد تومان از آنها طلب داشته و استوکس هم موفق شود باشگاه را به پرداخت رقم 160 هزار دلار محکوم کند، پرسپولیس با احتساب بدهی‌هایی که برشمردیم رقمی حدود 54 میلیارد تومان بدهکار است که البته در صندوقش 43 میلیارد تومان (بدون احتساب بدهی به کالدرون و بودیمیر) از پاداش نایب قهرمانی و 6 میلیارد تومان از انتقال بشار وجود دارد و برای پرداخت این بدهی‌ها 5 میلیارد کم می‌آورد که در برابر این همه مبالغ رقم زیادی نیست. البته در این محاسبات رقم پرداختی به بازیکنان لحاظ نشده است. گفته می‌شود اسپانسر هم قرار است تا بهمن‌ماه مبلغی در حدود 10 میلیارد تومان به‌حساب باشگاه واریز کند که به این شکل علاوه‌بر پرداخت همه بدهی‌های ذکر شده مبلغی هم در صندوق پرسپولیس باقی خواهد ماند. البته اگر پرسپولیس موفق شود اپراتور مخابراتی را قانع کند که آن 20 میلیارد طلبش بوده، رقم باقیمانده در صندوق قابل توجه می‌شود و پرداختی به بازیکنان هم آسان‌تر خواهد شد. هرچند نباید فراموش کرد که دریافت پاداش آسیا خودش یک معضل جدی برای باشگاه به‌شمار می‌رود و شاید به این زودی‌ها این پول قابل استفاده نباشد. ضمن اینکه زمان دریافت پاداش با تغییر قیمت دلار ممکن است حساب و کتاب‌ها به‌خاطر بدهی‌های ریالی تغییر کند.

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • GB ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    0 2
    تیم پیروزی درست هست .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس