اطلاع‌رسانی عجیب فدراسیون فوتبال و ربط چیدمان داوران به انتخابات!

فدراسیون فوتبال در اقدامی عجیب اطلاع رسانی ناقصی را از مهتمرین اتفاق سال این فدراسیون یعنی برگزاری انتخابات ریاست انجام داد.

به گزارش مشرق، برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال در یک سال گذشته یکی از سوژه‌های اصلی فوتبال ایران بوده است که با رفت و برگشت‌های مداوم اساسنامه به فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا برای انجام اصلاحات نهایی همراه بود؛ اساسنامه‌ای که سرانجام با اعلام فدراسیون در روز ۲۲ آبان به تایید فیفا رسید.

هدف از اطلاع رسانی ناقص انتخابات چیست؟

روز یکشنبه بود که سایت فدراسیون فوتبال خبر ناقصی از برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال منتشر کرد. در این خبر بدون آنکه اشاره‌ای به انتخابات ریاست شود، آمده بود: «بر اساس مصوبه روز ۱۷ آذرماه هیات رئیسه فدراسیون فوتبال و مطابق با ماده ۲۷ اساسنامه، مجمع عمومی برای انتخاب پست‌های هیات رئیسه روز یکشنبه ۱۰ اسفند ماه در تهران برگزار خواهد شد.»

بیشتر بخوانید:

اعلام قاضی دیدار نساجی و پرسپولیس

در این خبر اشاره‌ای به انتخابات ریاست نشده و به ذکر «پست های هیات رئیسه» بسنده شده بود. این در حالی است که محمود اسلامیان عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال می‌گوید انتخابات اسفندماه شامل تمام ارکان و پست‌های فدراسیون از جمله ریاست است.

مشخص نیست این نحوه اطلاع رسانی به چه دلیل صورت گرفته است. آیا فدراسیون قصد دارد با این شیوه حساسیت‌های انتخابات و بخصوص حضور بازنشستگان در پست ریاست را از کانون توجه خارج کند؟

آغاز تحرکات و لابی‌ها برای انتخابات

بعد از تصویب اساسنامه جدید فدراسیون در فیفا و سپس مجمع گذشته این فدراسیون، تلاش‌ها برای لابی و گرفتن پست‌های مدیریتی در فدراسیون فوتبال آغاز شد. شایعه حضور گزینه‌های مختلفی برای انتخابات به گوش می‌رسد که هیچکدام هنوز به صورت رسمی وارد عرصه نشده‌اند. با اعلام فدراسیون فوتبال، فراخوان و سایر مدارک مرتبط برای ثبت نام در انتخابات از طریق سامانه مجمع عمومی فدراسیون فوتبال طبق تاریخ‌های مندرج در اساسنامه برای کلیه اعضای مجمع عمومی ارسال خواهد شد.

معامله داوری‌ها برای انتخابات و سکوت فدراسیون

یکی از عجیب‌ترین اتفاقات رخ داده در فوتبال ایران طی هفته‌های اخیر، انتقاد بعضی از کارشناسان نسبت به استفاده بسیار زیاد داوران برای قضاوت در لیگ برتر با هدف گرفتن رای مثبت هیات‌های استانی در انتخابات بود؛ انتقاداتی که فدراسیون فوتبال هم با سکوت خود، به آن مهر تایید زده است.

حیدر سلیمانی کارشناس داوری در مصاحبه‌ای در پایان هفته پنجم لیگ برتر گفت: «در ۵ هفته در لیگ، از ۷۰ کمک داور و ۳۵ داور وسط استفاده شده است. برخی از داوران برای اولین بار است که در لیگ برتر حاضر می‌شوند … در هفته‌هایی که گذشت مشارکت ۳۰ استان را در داوری بازی‌های لیگ برتر شاهد بودیم. ما کمک داور ۴۳ ساله برای اولین بار در بازی‌های لیگ برتر داشتیم. یا داوری که بالای ۴۰ سال بود و برای اولین بار در لیگ برتر سوت می‌زد. اینجا نمی‌شود هدف کمیته داوران را از بها دادن به چنین داورانی جوانگرایی تعریف کرد و به نظر می‌رسد هدف انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال است. در حالی که انتظار این است کمیته داوران به داوران باتجربه بهای بیشتری بدهد.»

صدای علیرضا فغانی هم در آمد

این شائبه‌ها حتی صدای علیرضا فغانی داور بین المللی ایران و ساکن استرالیا را هم در آورد. وی در گفتگو با برنامه «ورزش و مردم» به صراحت بحث داوری‌ها را مرتبط با انتخابات دانست و گفت: «امیدوارم روزی برسد که پست و سمت‌ها به افرادی برسد که شایستگی دارند نه با لابی. آنها اصلاً در ابلاغ‌ها به داوری فکر نمی‌کنند و دنبال این هستند که چهار رای به آرای خود اضافه کنند. تعجب می‌کنم با تمام صحبت‌هایی که در رسانه‌ها هم می‌شود انگار گوش شنوایی وجود ندارد و کسی رسیدگی نمی‌کند. ظاهراً مسئولان هم این شرایط را دوست دارند.»

اعتراض کمیته ملی المپیک به فیفا در بحبوحه بحث انتخابات

مجمع فدراسیون فوتبال روز ۸ آذر بود که اساسنامه اصلاح شده را به تصویب رساند و مقرر شد انتخابات فدراسیون هم طبق این اساسنامه برگزار شود. در اساسنامه جدید، نماینده کمیته ملی المپیک در مجمع فوتبال حذف و نقش وزیر و نماینده وزارت ورزش در این مجمع تشریفاتی و افتخاری شده است. همین مسئله انتقاد سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته المپیک را در پی داشت. صالحی امیری در این خصوص گفت: در تمام دنیا کمیته ملی المپیک در مجامع است و در اکثر کشورها رئیس مجامع است. این یک بی تدبیری است و حرکتی عامدانه برای حذف کمیته و وزارت ورزش از مجمع بود. در صورتی که کمیته ملی المپیک نهادی دولتی نیست. نامه‌ای اعتراضی به «اینفانتینو» رئیس فیفا نوشتم و منتظر پاسخ هستم‌.»

علی کریمی: شرایط فراهم باشد برای انتخابات می آیم

علی کریمی بازیکن و مربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران همواره یکی از منتقدان شیوه مدیریت روسای فدراسیون فوتبال در سال‌های اخیر بوده است. کریمی تاکنون کار مدیریتی انجام نداده و بعد از خداحافظی از دنیای بازیگری در فوتبال، در تیم ملی و چند باشگاه مربیگری کرده است. با این حال خیلی از کارشناسان و پیشکسوتان خواهان حضور کریمی و «فوتبالی» ها در انتخابات هستند.

علی کریمی در تازه‌ترین مصاحبه خود برای حضور در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال چراغ سبز نشان داد و گفت: «با اساسنامه جدید خیلی‌ها می‌توانند در انتخابات شرکت کنند اما این خیلی کار دارد. تمام هیات استان‌ها زمان فدراسیون قبل انتخاب شده‌اند و فکر نمی‌کنم شرایطی - برای حضور در انتخابات - باشد. اگر انتخابات واقعاً آزاد باشد، شخصاً بدم نمی‌آید بیایم. من و چند نفر دیگر می آییم. افرادی که رای دهنده هستند به کسی رای بدهند که شایستگی دارد.»

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس