سیف عزام، چهره مقاومت اسلامی بنگلادش درگذشت+ عکس

ذیل همان گفتمان دشمن مشترک که در مواجهه با نیروهای تروریستی داعش و گروه های دیگر که موجب وحدت بین کشورهای منطقه شده در بحث اقتصادی نیز باید به همین صورت عملیات مقاومت اقتصادی تعریف کرد.

به گزارش مشرق، مهدی ازرقی پژوهشگر اقتصاد منطقه در برنامه "حدیث ایستادگی" رادیو مقاومت درباره منافع اقتصادی آمریکا در منطقه غرب آسیا و حوزه کشورهای محور مقاومت گفت: منافع اقتصادی که که آمریکا در منطقه به دنبال آن است جدی ترین عنوانی که می توان به آن پرداخت امنیت انرژی آمریکا و دسترسی به منابع انرژی و میدان های نفتی کشورهایی مانند سوریه و .... است البته نباید از اهداف دیکر حضور آمریکا در منطقه که نگرانی از گسترش گفتمان جمهوری اسلامی در منطقه و امنیت رژیم صهیونیستی است، غافل بود.

وی افزود: از بعد اقتصادی اگر نگاه کنیم دو راهبرد دارد اینکه آمریکا از حضور در منطقه سود ببرد و اینکه کشورهای منطقه را از رشد اقتصادی محروم کند که در واقع منافع آمریکا را در حوزه اقتصادی تامین می کند به عبارتی از ورود دانش اقتصادی روز به منطقه جلوگیری کند یک مدل بحث حضور مستقیم و سیطره مستقیم آمریکا است و بخش های مختلف اقتصادی که بنای آن کنترل این بخش ها است.

این پژوهشگر اقتصادی در ادامه سخنان خود مطرح کرد: یکی ایجاد نا امنی در این کشورها است همانطور که در مورد سوریه قبل از این ناامنی ها یکی از کشورهای توسعه یافته عربی می دانستیم و وضعیت اقتصادی چنین کشوری ثبل از جنگ به مراتب از کشوری مانند ترکیه بهتر بود یا کشورهایی مانند امارات و عربستان که امروزه در حوزه افتصادی توسعه ای دارند هم جلوتر بوده اما با ایچاد نا امنی و بی ثباتی در این کسور که به همراه رقبای اقتصادی سوریه مانند ترکیه و امارات سببب شدند که این کشور با یک توقف اقتصادی رو به رو شود و مسیری که قبلا در حال رفتن بود از دست دهد .

ازرقی خاطرنشان کرد: البته تحلیل حضور آمریکا صرفا اقتصادی نیست اما در هر صورت حوزه اقتصادی جزو پایه های اصلی است که آمریکا امروزه با همین ابزار کشورهای منطقه را تحت تاثیر می گذارد از جمله کشور ایران که از بعد اقتصادی به دنبال تحت فشار قرار دادن ایران است پس مواجهه آمریکا با کشورهای منطثه بیشتر اقتصادی است که ایران به وضوخ مشهود است.

وی در خصوص راهبرد اقتصادی آمریکا در عراق تصریح کرد: در مورد عراق نیز طی یکسال اخیر و آشوب‌هایی که ایجاد شد همگی با محوریت اقتصادی و معیشتی بود در لبنان نیز به همین ترتیب بوده در لبنان نیز از اهرم های اقتصادی استفاده می کنند که به نوعی محور مقاومت را کنترل کنند و از رشدی که به دنبال ثبات کشورها به دست می آید جلوگیری کنند در خصوص سوریه نیز تصوریب قانون سزار که چند ماه پیش اتفاق اقتاد و قبل از آن تحریم های اروپا علیه سوریه به نوعی به دنبال استفاده از اهرم فشار اقتصادی برای کنترل کشور مقاومت است.

این پژوهشگر اقتصاد منطقه اذعان کرد: ذخایر انرژی یکی از وجوه کشورهای منطقه است که یکی از دلایل اصلی حضور آمریکا نیز همین است ولی همراه کردن کشورهای محور مقاومت ذیل جهت گیری کلی مقاومت و کنترل و خروج آمریکا از منطقه نیازمند اشتراکاتی است به عبارتی یکی از ظرفیت ها انرژی است ظرفیت های دیگری مانند فرهنگی، تجاری مختلفی وجود دارد که روی هر یک از این موارد می توان برنامه های مشترکی تعریف کرد.

ازرقی در تشریح سخنان خود اعلام کرد: ذیل همان گفتمان دشمن مشترک که در مواجهه با نیروهای تروریستی داعش و گروه های دیگر که موجب وحدت بین کشورهای منطقه شده در بحث اقتصادی نیز باید به همین صورت یود به عبارتی اگر تبیین شود که دشمن مشترکی در حوزه اقتصادی وجود دارد و در صورتی که ما با این دشمن مشترک مواجه نشویم فطعا باید در لایه های نظامی با این دشمن روبه رو شویم تا زمانی که این مورد تبیین نشود بسیار سخت خواهد بود که در منطقه اشتراکی محوریتی در بحث افتصاد منطقه تعریف کرد.

وی ادامه داد: این موضوع مطرح شده در واقع همان رویه ای که ما در بحث نظامی به رهبری سردار سلیمانی داشتیم باید در بحث اقتصادی نیز شاهد باشیم و از طریق مشترکات موجود بین کشئرهای منطقه و تبیین دشمن مشترک کمک کنیم به ایجاد اقتصاد محور مقاومتی که در داخل کشور مقام معظم رهبری اقتصاد مثاومتی را که تبیین می کتتد ما باید یک اقتصاد مقاومتی نیز در منطقه تعریف کنیم و برنامه مواجهه با آمریکا در منطقه را پیش ببریم.

رادیو مقاومت صدای گفتمان مقاومت و مکتب سلیمانی در آستانه سالگرد شهادت سردار سلیمانی از ابتدای دی ماه تا پایان آن از طریق موج FM ردیف ۹۵.۵ مگاهرتز قابل دریافت بوده و مخاطبان می‌توانند از طریق شماره ۳۰۰۰۰۹۵۵ با برنامه های رادیو مقاومت در ارتباط باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس