خودرو نمایه

جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی امشب در حالی برگزار می‌شود که گفته می‌شود یکی از موضوعات مورد بررسی در این جلسه، آزادسازی قیمت خودروست.

به گزارش مشرق خودروسازان مدتی است بر طبل آزادسازی قیمت خودرو می کوبند و در این راستا طرحی را نیز با همراهی وزارت صنعت و سازمان گسترش پیشنهاد داده اند تا در جلسه سران قوا مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

بر این اساس، پیشنهاد شده قیمت گذاری ۴۵ درصد خودروهای داخلی آزاد شود و خودروسازان خودشان تعیین کننده قیمت این محصولات باشند. توجیه آنها نیز این است که خودروهای مونتاژی داخل رقیبی برای این خودروها است. همچنین قرار است قیمت ۵۵ درصد خودروها نیز توسط شورای رقابت تعیین شود.

ببینید:

فیلم/ پارکینگ خودرو محل واکسیناسیون عمومی!

به گفته رضا شیوا، رئیس شورای رقابت، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران خواستار خروج حداقل ۱۰ خودرو شامل دناپلاس توربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژو ۲۰۷پانوراما، چانگان، آریا، K۱۳۲ و برخی دیگر از خودروها از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت است.

وی تصریح کرد: این سازمان با استناد به تولید و عرضه خودروهای هم رده مانند انواع جک در کرمان خودرو، انواع ‌ام‌وی‌ام و ایکس ۳۳ در مدیران خودرو و برخی محصولات جدید در گروه خودروسازی بهمن، شرایط تولید و بازار این خودروها را رقابتی قلمداد کرده و درخواست خروج این خودروها از شمول دستورالعمل قیمت‌گذاری شورای رقابت را ارائه کرده است.

بررسی آمار تولید ۸ ماهه امسال خودروسازان نشان می دهد در این مدت تولید کوئیک معادل ۲۴ هزار و ۵۷۷ دستگاه و رانا ۶ هزار و ۸۱۹ دستگاه بوده است.

این در حالی است که طی ۸ ماهه امسال جمع تولید کرمان موتور ۴ هزار و ۸۵۳ دستگاه و جمع تولید مدیران خودرو ۱۵ هزار و ۹۶۲ دستگاه و گروه بهمن هزار و ۱۲۵ دستگاه بوده است که البته همه این تولیدات نیز به عنوان رقیب خودروهای درخواستی سازمان گسترش محسوب نمی شوند. 

همچنین واردات خودرو ممنوع است و هیچ رقیب جدی برای تولیدات داخلی وجود ندارد. به این ترتیب شاهد رفع یک شبه انحصار از بازار خودروهای مورد تقاضای سازمان گسترش هستیم.

در عین حال، طبق قانون، اگر تولید کالایی انحصاری محسوب شود، قیمت آن باید توسط شورای رقابت تعیین شود و برای کنار رفتن این شورا از قیمت گذاری یک کالا باید عدم انحصاری بودن آن محصول توسط شورای اقتصاد اعلام شود. در مورد خودرو تاکنون چنین اظهارنظری از سوی شورای اقتصاد صورت نگرفته و در حال حاضر بحث آزادسازی قیمت بر اساس توجیه خودروسازان در حال پیگیری است.

از سویی، همین خودروهای مونتاژی که ایران خودرو و سایپا آنها را رقیبی برای تولیداتشان می دانند، قیمت گذاری معقولی نداشته و نرخ های نجومی برایشان تعیین شده که سازمان حمایت نیز واکنشی نسبت به آن نشان نداده است.

* چه تضمینی برای افزایش تولید خودروسازان وجود دارد؟

خودروسازان در شرایط فعلی، افزایش تیراژ تولید خود را مشروط به آزادسازی قیمت خودرو دانسته و اعلام کرده اند که حاضرند با آزادشدن قیمت خودرو، تولیداتشان را ۵۰ درصد افزایش دهند، حتی برای فراهم کردن جو مثبت جهت آزادسازی قیمت خودرو، ایران خودرو دیروز جشن رکورد تولید گرفت.

این در شرایطی است که قبلاً نیز بارها شاهد وعده خودروسازان برای افزایش تولید خود در قبال افزایش قیمت تولیداتشان بوده ایم و حتی این وعده ها در خصوص افزایش کیفیت تولید نیز بوده است اما دوام چندانی نداشته و باز هم شاهد اختلاف قیمت بازار و کارخانه بوده ایم.

* عرضه خودرو در بورس منتفی نشده است

در این شرایط روز گذشته رزم حسینی، وزیر صنعت از منتفی شدن عرضه خودرو در بورس خبر داد. این در حالی است که ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع مجلس امروز با بیان اینکه طرح مجلس برای عرضه خودرو در بورس در حال پیگیری است، گفت: این طرح در کمیسیون صنایع مصوب شده و بررسی آن ادامه دارد.

وی با بیان اینکه آزادسازی قیمت خودرو کارساز نیست، تاکید کرد: آزادسازی قیمت خودرو در دولت های قبلی نیز اتفاق افتاده اما موفق نبوده چرا که هیچکس مسئولیت اجتماعی آزادسازی قیمت را قبول نمی کند.

باید دید سران قوا امشب چه تصمیمی برای قیمت گذاری خودرو خواهند گرفت؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    6 0
    خودروسازان مدتی است بر طبل آزادسازی قیمت خودرو می کوبند!!! یه مشت دولتی خصوصی نما نباید رفتار بهتر از این داشته باشن... اشکالی نداره قیمت آزاد شه واردات خودرو هم آزاد شه، خودروی نو و دست دوم( خودرویی که ارزش واردات داشته باشه و هر کسی بتونه بدون محدودیت بره ماشین برداره بیاره نه اینکه باز یه عده رانت خوار و آقا زاده رو به صف کنن که فقط اینها حق واردات دارن به بهونه ساماندهی) اونوقت ببینم کسی میاد تیبا و رانا و سمند و آشغالترین خودروهای 10-20 سال پیش چینی ها رو سوار میشه...
    • پسر IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      2 0
      واردات خودرو بدون گمرک تا همه مردم بتونن بخرن نه اینکه فقط یه قشر
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
      1 0
      حالا قیمت 207 و دنا و ... ازاد بشه و حاشیه بازار قبول ولی قیمت کوییک قراره چند بشه؟ اصلا چرا قیمت کارخانه کوییک از 206 و سمند و پارس و... بیشتره؟
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    5 0
    آقایان مسوول ،شما را به مقدسات قسم میدم که واردات خودرو را آزاد کنید تا خودرو استاندارد وارد کشور شده و لگن سازان داخلی هم قدری تلاش کنند تا خودرو استاندارد تولید کنند تا هوای شهرها را این قدر آلوده نکنند. حتی شهرهای کوچک هم به خاطر ماشینهای بی کیفیت آلوده شده اند.
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    3 0
    بیچاره مردم...
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    3 0
    چرا دولت واردات خود رو را آزاد نمی کند 55
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    6 1
    هر وقت واردات ماشین ازاد شد از این حرفا بزنید
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    2 0
    همه چی رو آزاد کردین الا واردات!!!
  • مردم IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    0 0
    عزیزان همه سیاستها بر مبنای ازاد سازی قیمتها بر مبنای ارز صورت میگیرد. اما تا حالا شنیده اید ، حقوق و مزایای کارگران و کارمندان هم با معیار آزاد سازی افزایش یابد. کشوری که سرانه درآمدی آن معادل ۱۰۰ تا ۶۰۰ دلار است . تقریباً معادل برده داری در صورتی که اکثر کشورها ی جهان بین ۲۵۰۰ تا ۱۰۰۰۰دلار درامد ماهیانه دارند. اما قیمت خودرو در ایران بین ۳ تا ۵ برابر قیمت جهانی به دست مصرف کننده میرسد. اما در ان کشورها یک سوم تا یک پنجم ایران. آیا درامد در ایران با هزینه ها و افزایش روز افزون هزینه بر مردم هم خانی دارد. درامد کمتر و پرداخت چند برابری برای خرید خودرو
  • آرش IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
    0 0
    آزاد سازی باید وقتی باشه که خودرو در کشور انحصاری نباشه و واردات آزاد چه رقابتی وجود داره که قیمت قراره آزاد بشه؟ در فضایی که رقابتی نیست رقابتی شدن قیمت چه معنی ای داره؟ برای مردم عادی برنامه ریزی برای آینده اصلا معنایی نداره! باقرعه کشی و منت پول گرفتن، یکسال بی سود خوابوندن حالا می گن آزاد سازی قیمت می کنیم این وسط مصرف کننده دیده شده آیا؟ تکلیف پولایی که یکسال در خودروساز خوابیده چیه؟
  • سينا IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    0 0
    اين رييس شوراي رقابت (شيوا ) چرا برروي حرف خودش نمي ماند اوايل سال 99 خودرو را كمي گران كرد وگفت خودروها ارزششان همين است و بيش از اين نبايد افزايش يابد . بعد افزايش فصلي مد شد. 20 آبان هم در سخنراني گفت با كاهش دلار حتما قيمت كارخانه كاهش مي يابد حالا دلار كلي كاهش يافته چرا بجاي اينكه خودروهاي زمستان را كاهش دهندمي گويند 18 خودرو افزايش پيدا مي كند اين گفته هاي ضد و نقيض چه معني مي دهد ؟؟؟ ما افزايش توليد نخواستيم همينكه قيمت پايين بيايد كلي خودرو از قبل توليد و فروخته شده وارد بازار خواهد شد كه زياد هم مي باشد . لطفا تكليف مردم كه يكساله ثبت نام كردند وآن موقع هيچ خيري از افزايش فصلي هم نبود را مشخص نماييد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس