محمد سالاری

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: اقدام غیرقانونی لغو محدودیت ارتفاعی جماران با امضای وزرا در حاشیه جلسه هیات دولت صورت گرفته و رانتی برای ساکنین سیاسی جماران ایجاد می کند.

به گزارش مشرق، محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر اسلامی تهران  در واکنش به ابلاغ مصوبه غیرقانونی شورای عالی شهرسازی و معماری مبنی بر لغو محدودیت ارتفاعی محله جماران گفت: این رویکرد شورای عالی شهرسازی و وزیر راه تحت تأثیر فشارهای نهاد ریاست جمهوری اتخاذ شده و با هیچ اصول، چارچوب و نگاه کارشناسی سازگار نیست.

وی با اشاره به اینکه شورای عالی شهرسازی یک نهاد و شورای فرادستی است که فرآیند تصمیم‌گیری در آن عمدتاً تحت تأثیر رویکردهای کارشناسی است و غلبه نگاه سیاسی بر آن طی سال‌های فعالیتش بسیار کمرنگ بوده است، افزود: تصمیم‌گیری در این شورا طی دهه‌های گذشته به شکلی است که مبتنی بر تصمیم سازی از سوی کمیته‌های فنی و ذیل آن بوده است.

نهاد ریاست جمهوری برای یک دستمال قیصریه‌ای را به آتش کشید

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه مسائل تصمیم‌گیری شده مربوط به توسعه شهری و پرونده‌های حوزه شهرسازی و معماری عموماً و تماماً با نظرخواهی و مشارکت مدیریت‌های شهری کشور پیش می‌رود، گفت: اما در مسئله جماران این رویه وجود نداشت.

وی اظهار داشت: بعد از اینکه در شورای شهر متوجه تخلف صورت گرفته در ملک جماران شدیم که نهاد ریاست جمهوری بدون پروانه اقدام به اضافه کردن طبقه و ساخت و ساز غیرمجاز کرده بود، ما شهرداری منطقه را مجاب به اقدام در این خصوص کردیم و به صورت غیر قابل باوری دیدم که نهاد ریاست جمهوری برای یک دستمال قیصریه‌ای را به آتش کشید.

سالاری با بیان اینکه در جریان این تخلف آشکار نهاد ریاست جمهوری، ما از شهردار تهران خواستیم که در برابر پافشاری این نهاد، رعایت اصول شهرسازی و معماری را زیرپا نگذارد و در صیانت از طرح تفصیلی مقاومت کند، گفت: به همین دلیل دیدم که دولت با یک رویکرد تحکمی از بالا به پایین فشار آوردند به تک تک اعضای شورای عالی شهرسازی خواست که نسبت به بازنگری در رأی خود اقدام کنند.

نهاد ریاست جمهوری پشت مردم قائم شد

وی با اشاره به اینکه نهاد ریاست جمهوری در این ماجرا پشت مردم قائم شده است و پای شورایان محله را وسط کشید، یادآور شد: آنها برای رسیدن به هدفشان امضا جمع کردند و بعداً مشخص شد که از میان این امضاها، چند صد امضای مربوط به افراد محله جماران نبوده و هدف غایی این بود که با پوسته خواست مردمی این مشکل را حل کنند، و با هم زدن طرح تفصیلی به افزایش ارتفاع اقدام کنند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد: با وجود این تلاش‌ها این موضوع به کمیته‌های فنی شورای عالی شهرسازی واگذار شده و در همه جلسات، اعضای کمیته‌های فنی با این درخواست مخالفت کردند و وقتی دیدند به این طرح به نتیجه نمی‌رسند، مسئله را در صحن شورای عالی مطرح کردند و باز هم با آن مخالفت مواجه شدند.

وی با اشاره به دستگردان کردن صورتجلسه فوق در میان معاونین وزرا و امتناع برخی از معاونین از امضای این صورتجلسه گفت: به همین دلیل در حاشیه هیئت دولت از شخص وزرا امضا جمع کردند، در حالی که روال نبوده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی مشاوری را برای این طرح بازنگری این طرح غیرقانونی انتخاب کرده است، ابراز داشت: علیرغم اینکه نگاه‌های کیفی هم در این طرح وجود دارد اما عملاً محدودیت ارتفاعی در محدوده ۱۴۷ پلاک را از بین می‌برد.

سالاری با بیان اینکه دولت در این اقدام غیرقانونی با شعار حمایت از مردم محله جماران وارد عمل شده و حقوق مالکین این منطقه را ضایع کرده است اظهار داشت: این طرح در واقع حقی را در محدوده شمالی و غربی برای برخی از ساکنین ۱۴۷ پلاک به وجود آورده و به بقیه مالکین محدوده ظلم شده است.

تنها ۳۰ درصد ساکنین این محدوده قدیمی و مابقی سیاسی هستند

وی در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس برآوردهای صورت گرفته بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد مالک این پلاک‌ها بعد از محدودیت ارتفاع در سال ۸۰ با قیمت پایین این املاک را خریده‌اند و به این ترتیب رانت مضاعفی دریافت می‌کنند، گفت: جالب اینجاست که حدود ۳۰ درصد ساکنان این منطقه قدیمی هستند و مابقی املاک مربوط به افراد با سابقه سیاسی است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه این مساله نوعی ایجاد رانت و بر خلاف عدالت اجتماعی و حقوق شهر است، ابراز داشت: اختلاف قابل توجهی در این طرح وجود دارد که در تذکر امروز شورای شهر که به امضای ۹ نفر از اعضا رسیده بود به آن اشاره کردم.

وی با بیان اینکه شورای شهر در راستای صیانت از حقوق عامه از شهردار خواسته شده به هیچ عنوان زیر بار اجرای آن نرود گفت: شهردار تهران تا امروز هم به خاطر مقاومت در برابر این خواسته غیرقانونی از شرکت در جلسات هیئت دولت حذف شده و در مراوداتش با دولت برای دریافت کمک به حمل و نقل عمومی نیز دچار مشکلاتی شده است، اما قانون مداری شعار ما بوده و باید به آن پایبند باشیم.

سالاری همچنین از ارائه طرح «الزام شهرداری تهران به جبران عدم‌النفع مالکان قدیمی محدوده طرح و حفظ بافت ارزشمند معاصر و هویت معنوی محله جماران» به هیأت رئیسه شورای شهر خبر داد و گفت: این طرح به امضای ۱۱ نفر از حاضران اعضای شورای شهر در جلسه امروز رسید و به موجب آن شهرداری طرح «الزام شهرداری تهران به جبران عدم‌النفع مالکان قدیمی محدوده طرح و حفظ بافت ارزشمند معاصر و هویت معنوی محله جماران» در اعتراض به تصمیم شورای عالی شهرسازی و معماری و فشارهای غیرقانونی وارد بر شهرداری تهران برای لغو محدودیت ارتفاعی محله جماران را با امضا ۱۲ عضو شورا به هیأت رئیسه ارائه دادیم.

وی با بیان اینکه در مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری به جای اینکه عدم النفع ساکنان قدیمی و اصیل این محله مورد توجه قرار گیرد، به منافع ساکنان جدید محله جماران که اغلب از افراد خاص هستند، توجه کرده است، اظهار داشت: طرحی که ما در شورا ارائه کردیم، با دو هدف اصلی استیفای حقوق عامه و توجه به حقوق مالکان و ساکنان قدیمی محله که قبل از ایجاد محدودیت در سال ۱۳۸۰ مالک بوده‌اند و نقل و انتقالی تا کنون نداشته‌اند و جبران عدم‌النفع ناشی از محدودیت‌های اجرایی طرح مصوب شورایعالی معماری و شهرسازی ایران و حفظ بافت قدیمی و سنتی و پاسداشت هویت تاریخی معاصر، فرهنگی و معنوی محله جماران و تهیه شده و به امضای ۱۲ عضو شورای شهر رسیده است.

وی تصریح کرد: بر اساس این طرح، شهرداری تهران موظف است با همکاری سایر دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارت راه و شهرسازی و مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام (ره) نسبت به اجرای طرح مصوب مذکور از طریق سازوکار انتقال حق توسعه، تهاتر، واگذاری املاک معوض، تملک با رویکرد حفظ و صیانت پلاک‌های ارزشمند و نیز مشارکت در نوسازی املاک واقع در محدوده طرح بفوریت اقدام کند.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: طرح مذکور در بندی دیگر، شهرداری تهران را مکلف می‌کند در اجرای طرح موضعی محله جماران صرفاً با رویکرد حفاظت از بافت قدیمی و سنتی این محله و پاسداشت هویت و میراث معنوی محله مبتنی بر مفاد بند (د) ماده ۱۶۶ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اقدام و از اجرای هرگونه طرح و برنامه‌ای بر خلاف مصوبه مذکور مجلس شورای اسلامی بعنوان سند فرادست ملاک عمل برای این محله خودداری کند.

سالاری در پایان افزود: طرح الزام شهرداری تهران به حفظ بافت ارزشمند معاصر و هویت معنوی محله جماران و جبران عدم‌النفع مالکان قدیمی محدوده طرح با قید یک فوریت و با امضای ۱۲ نفر از اعضای شورای شهر تهران امروز به هیأت رئیسه مجلس ارائه شد تا در دستور جلسه آتی شورای شهر قرار گیرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علی IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    2 0
    از زمانی که علی‌برکت‌الله مد شد، از این‌چیزا زیاد دیدیم...!!!
  • تک سوار DE ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    0 0
    جمارات که سرجاش خیانت بود اما ایا شما در اعطاع جواز بلند مرتبه سازی در منطقه ۲۲ و جلو دریاچه چیتگر هم دنبال صیانت از طرح تفضیلی بودید یا بدنبال صیانت از جیب مبارک؟ طبق طرح تفضیلی حریم دریاچه برای تمام ایرانی ها بود و بلند مرتبه سازی ها باید در فاصله خیلی دور تر از حریم دریاچه اتفاق میوفتاد تا ثروتمندان با ساختمان های سربه فلک کشیده چشم انداز این دریاچه ملی رو مشابه ساحل دریای خزر به گروگانگیری عشرت و لذت خود نبرند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس